Rauhanturvaajaksi

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Core
  • Aloitettu Aloitettu
Käsittääkseni rauhanturvaajat ja valmiusjoukot ovat kaksi eri asiaa. Korjatkaa toki jos olen väärässä.

Nyt kun kysyit noista valmiusjoukoista, niin itsekkin sinne hain ja testeinä olivat cooper, leuat, vatsat ja punnerrukset plus vauhditonhyppy.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Käsittääkseni rauhanturvaajat ja valmiusjoukot ovat kaksi eri asiaa. Korjatkaa toki jos olen väärässä.

Nyt kun kysyit noista valmiusjoukoista, niin itsekkin sinne hain ja testeinä olivat cooper, leuat, vatsat ja punnerrukset plus vauhditonhyppy.
Valmiusjoukot = reservissä oleva jengi
Rauhanturvaajat = Komennuksella oleva jengi

Näin mä oon ainakin tän asian nähny. Onko muuten mitään tietoa kenelläkään, että millon alkaa tulemaan niitä kutsuja sinne testeihin?

Mites tämä on käytännössä? Hypätään tasajalkaa mahd. pitkälle? Entä muistatko yhtään tulosrajoja/omaa tulosta? Itsekin hain nyt valmiusjoukkoihin ja oon kaikki muut em. testit ottanu huomioon paitsi ton vauhdittoman pituuden. Eli sitä tarttis ruveta treenaamaan.

Mites tämä on käytännössä? Hypätään tasajalkaa mahd. pitkälle? Entä muistatko yhtään tulosrajoja/omaa tulosta? Itsekin hain nyt valmiusjoukkoihin ja oon kaikki muut em. testit ottanu huomioon paitsi ton vauhdittoman pituuden. Eli sitä tarttis ruveta treenaamaan.
Jep, tasajalkaa hypätään mahdollisimman pitkälle.

Tulosrajoja ei ollut muussa kuin cooperissa ja tuo raja oli 2300m, jonka nyt moni puolikuntoinenkin juoksee. Tosin, itse kusin coopperin :D Lihaskunnosta vedinkin sitten muistaakseni kiitettävän.

Eipä mua nyt näin jälkikäteen juuri harmita kun en sinne päässyt.

Vauhdittomassa pituushypyssä erinomaisen rajana on pidettu etäisyyttä 240cm :) Ei ole paha jos on liikuntataustaa.

Vauhdittomassa pituushypyssä erinomaisen rajana on pidettu etäisyyttä 240cm :) Ei ole paha jos on liikuntataustaa.
Juu tuo 240 on aika helppo. Meillä oli AUK:ssä kuntotestit ja hyppäsin yli tuon 240cm. Enkä ikinä mitään treenannut ollut, pelkäsin vielä että se menisi huonosti :)

2) ja varmistukseksi, eihän se paljon puhuttu jokin sitoumuslappu ole oikeasti sitova?

Se toimintavalmiussitomus minkä VOI kirjottaa sit palvelusajan loppupuolella on vissii vuoden sopimus, eli meet jos tulee kutsu. Ei sitä kyllä minun ymmärryksen mukaan pakko ole allekirjoittaa.
Itse laitoin joulukuussa hakemuksen ja innolla ootetaan kutsua :hyper:

Se toimintavalmiussitomus minkä VOI kirjottaa sit palvelusajan loppupuolella on vissii vuoden sopimus, eli meet jos tulee kutsu. Ei sitä kyllä minun ymmärryksen mukaan pakko ole allekirjoittaa.
Itse laitoin joulukuussa hakemuksen ja innolla ootetaan kutsua :hyper:

Väärin! Meet koulutukseen, jos tulee kutsu. Keikalle ei ketään pakoteta.

Väärin! Meet koulutukseen, jos tulee kutsu. Keikalle ei ketään pakoteta.

Jep, eikä tarvitse edes koulutukseen mennä jos puhelimessa jo sanoo, että ei nyt ole käytettävissä. Sihteeri kiittää ja soittaa seuraavalle. Tosin itse en näe mitään syytä mennä valmiusjoukkoihin, jos rt-palvelus ja sitä myötä sitomuksen allekirjoittaminen ei kiinnosta.

Jep, eikä tarvitse edes koulutukseen mennä jos puhelimessa jo sanoo, että ei nyt ole käytettävissä. Sihteeri kiittää ja soittaa seuraavalle. Tosin itse en näe mitään syytä mennä valmiusjoukkoihin, jos rt-palvelus ja sitä myötä sitomuksen allekirjoittaminen ei kiinnosta.

Juu, näinhän se menee ja samaa mieltä olen itsekin. Meillä kyllä palveluksensa kunnialla suorittaneista muistaakseni reilut 90% tuon sopparin allekirjoitti, minä mukaanlukien. Reservielämä kesti 9kk, kunnes kutsu tuli. Kohta olis vissiin laitettava laput vetämään uudelleen, tuossahan ne pöydällä olis. ;)

Tänä aamuna paukahti postiluukusta kirje, jossa kerrottiin valmiuden alkavan 1.4.2009. Ja siitä sitten vuosi eteenpäin. Eli kutsua odotellessa.

Valmiusjoukot = reservissä oleva jengi
Rauhanturvaajat = Komennuksella oleva jengi
Valmiusjoukot = RDF, eli varusmieskoulutus jossa tuo kv-aspekti. Ovat toki reservissä ennen mahdollista reissua. Ks. wikipedia http://fi.wikipedia.org/wiki/Suomen_kansainväliset_valmiusjoukot
Rauhanturvaajat = Kriisinhallintatehtävässä oleva, asiayhteydestä riippuen myös reissussa ollutta voidaan kutsua rauhanturvaajaksi. Tämä rauhanturvaaja-kriisinhallitsija -nimike on asia joka ymmärtääkseni herättää aikasta lailla keskustelua erityisesti sinibarettien keskuudessa.

Eikä reissua varten muita läpäistäviä testejä ole kuin tuo 2300 cooper, ellei asiat ole ihan viime aikoina muuttuneet.

Kun ootte noita hakemuksia lähetellyt ja sinne pitää mukaan laittaa kaiken näköisiä liitteitä, esim. ajokortista, niin riittääkö ihan valokopiot sellaisenaan? Vai pitääkö kopion allekirjoittaa kaksi oikeaksitodistajaa?
Ja toinen asia, en tiedä muistatteko sitä turvallisuusselvityshakemusta? Siinä on kohta jossa kysytään ammattia/arvoa. Laitetaanko tähän pelkästään siviiliammatti vai myös reservin arvo? Ajattelin jos se arvo on tarkoitettu kapiasten hakemuksille...

Ei tarvi mitään todistajia, näkeehän ne siitä ajokortista, että kenellä se kuuluu. Kunhan niistä saa kunnolla selvää, mikä kortti/todistus on kyseessä. Turvallisuusselvitykseen ei tarvi mitään sotilasarvoja.

Ei tarvi mitään todistajia, näkeehän ne siitä ajokortista, että kenellä se kuuluu. Kunhan niistä saa kunnolla selvää, mikä kortti/todistus on kyseessä. Turvallisuusselvitykseen ei tarvi mitään sotilasarvoja.

Kiitän! Nyt saakin sitten viedä paperit postiin ja odotella vastausta. :)

Eduskunta haluaa parantaa rauhanturvaajien autoveroetua

18.3.2009 12:32
STT
Enemmistö kansanedustajista haluaa parantaa kriisinhallintatehtävissä olevien autoveroetua. 125 kansanedustajaa on allekirjoittanut kansanedustaja Juha Hakolan (kok) tekemän lakialoitteen autoverolain muuttamisesta.
Tarkoituksena on, että kriisinhallintatehtävissä tai siihen rinnastettavassa tehtävässä palvelevat voisivat käyttää autoveroetua myös silloin, kun toimialueen turvallisuustilanne ei mahdollista ajoneuvon käyttämistä tai säilyttämistä alueella. Muuttajan tulisi lisäksi hankkia ajoneuvo viimeistään kahden kuukauden kuluessa tehtävän päättymisestä.
Hakolan mukaan olisi tärkeää kyetä saamaan operaatioihin eri alojen ammattiosaajia. Hän toivoo, että lakialoitteen mahdollinen hyväksyminen toisi piristysruiskeen kriisinhallintatehtäviin hakeutumiseen.
"Autoverotuksen alentaminen ei sinällään kuulu kriisinhallintatehtävissä palvelevien palvelussuhteen ehtoihin, mutta perinteisesti se koetaan osaksi etuja", Hakola muistuttaa.

Nyt kun sai sen kirjeen, jossa ilmoitettiin että kuuluu toimintavalmiuteen niin nyt pitää vain odotella että kutsu tulee sinne koulutukseen. Onko hajua/tietoa milloin kutsua voisi odottaa? Fincent.fi sivuilta sen verran, että "Rauhanturvajoukkoja täydennetään kahdesti vuodessa(huhti-ja tammikuussa). Ymmärsinkö oikein, että ne jotka sai tuon toimintavalmius-kirjeen on niitä "sopivia" kavereita ja heidät kutsutaan Niinisaloon jossa suoritetaan lopulliset valinnat.

Nykyään Säkylässä koulutus. Riippuu aivan tilanteesta ja tarpeesta tuleeko soitto toimintavalmiuden aikana. Ja kuinka nopeasti. Pätevälle faitterille voi tulla pikalähtöpyyntö rosvoksi vaikkei papruja ole sisässä :)

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom