Rasvojen karsiminen dieetillä - hyötä vai ei?

Miten paljon olette huomanneet, että dieetillä on hyötyä rasvojen karsimisesta tai onko tästä jotain tutkimuksia? Itselläni on ollut ongelmana keskivartalorasvan hävitys mikä on varmasti yleistä muillakin.

Diettailen nyt ihan perus -500 kcal vajeella ja en karsi rasvoja mitenkään äärimmäisen alas, mutta en myöskään syö mitään äärimmäisen rasvaista. Paino tippuut sellaista puolen kilon viikkovauhtia nykysysteemillä.

Olen miettinyt, että jos karsisi rasvoja vielä alemmas ja vaihtaisi Lidlin Quark-rahkan (4,3% rasvaa) rasvattomaan maitorahkaan, normaalin sinisen maidon rasvattomaan versioon sekä 10% jauhelihan vähärasvaiseen kanaan. Eli kokonaiskalorimäärä olisi tarkoitus pitää samana, mutta rasvojen osuutta kokonaiskaloreista pienennettäisiin.

Paljonko painat? Monta grammaa tulee rasvaa päivässä? Mä miettisin sitä kovan ja pehmeän rasvan suhdetta. Siinä käsityksessä oon et pehmeetä n. 2/3 ja kovia 1/3. Rasvaa sen 0,8-1g per painokilo oli dieetti tai ei. Karsi jos on tarpeellista.. En ole oppikirja, vain minun mielipide ;)

On tutkimuksia! :D Tuosta lukemista esimerkiksi Macronutrient Ratio Studies Oma suositus; älä mieti liikaa makrojen suhdetta (paitsi tietty riittävästi proteiinia), turhaa hifistelyä, laske vain kalorit tarkkaan. Tietty jos haluaa optimoida, niin sanoisin, että sitä enemmän kannattaa suosia hiilareita mitä aktiivisempi fyysisesti on, mutta keho myös tottuu vähähiilihydraattiseen ruokavalioon, joten perusliikunta ja saliharrastus onnistuu mainiosti myös melko rasvapainotteisella ruokavaliolla.

Vähärasvainen ruokavalio ei ole yhtäkuin vähemmän rasvaa kehossa. On tärkeää saada rasvaa jotta rasva-aineenvaihdunta pysyy vilkkaana. Karta ennemmin hiilareita ja pyri sijoittamaan valtaosa päivän energia-annista aina treenin ympärille.

Miten paljon olette huomanneet, että dieetillä on hyötyä rasvojen karsimisesta tai onko tästä jotain tutkimuksia? Itselläni on ollut ongelmana keskivartalorasvan hävitys mikä on varmasti yleistä muillakin.

Diettailen nyt ihan perus -500 kcal vajeella ja en karsi rasvoja mitenkään äärimmäisen alas, mutta en myöskään syö mitään äärimmäisen rasvaista. Paino tippuut sellaista puolen kilon viikkovauhtia nykysysteemillä.

Olen miettinyt, että jos karsisi rasvoja vielä alemmas ja vaihtaisi Lidlin Quark-rahkan (4,3% rasvaa) rasvattomaan maitorahkaan, normaalin sinisen maidon rasvattomaan versioon sekä 10% jauhelihan vähärasvaiseen kanaan. Eli kokonaiskalorimäärä olisi tarkoitus pitää samana, mutta rasvojen osuutta kokonaiskaloreista pienennettäisiin.

ainakin ite jos tiputan rasvat liian alas, keho rupee tuntumaan väärällä tavalla "nälkäiseltä". kun tiputan painoa, ite ainakin kestän paremmin ns. "nälkää" kun on tarpeeksi hyvälaatuisia rasvoja ruokavaliossa. riittävillä rasvoilla ei itestä ainakaan tunnu yhtään pahalta vetää miinuksilla, ja pysyn paremmin jotenkin skarppina.

Kannattaa ne tiputtaa niin alas kun vain kestää. Ei tietenkään mitään nolla rasvoilla vaan etsitään se oma optimi kokeilemalla, faktahan kuitenkin on että rasvojakin täytyy olla. Itse ainakin kun lähdin kokeilemaan paljonko tarvitsen rasvaa niin lähdin kokeilee gramma per painokilo ja siitä säädin sitten kohdalleen. :)

E. Se vaihtelu tulee sitten ihmiskohtaisella tasolla toisille käy tosi alhaset ja toisten on taas pakko syödä enemmän kun muuten alkaa hiukset lähtemään, kynnet ohenemaan ym.

Naisen ei ainakaan kannata leikata rasvoista, tai seurauksista kärsii todennäköisesti myös naisen mahdollinen mies. Ehkä toisin päin ilmiö ei ole niin suoraviivainen.

rasvojen lasku nollan tienoille saattaa olla dieetillä ihan hyväkin idea. nimittäin jos et syö tarpeeksi rasvoja, kehon hormonitasapaino menee vituilleen -> testot alas ->päälle kalorivaje -> lähtee lihasta ja rasvaa samaan aikaan = nopeampi painon pudotus

rasvojen lasku nollan tienoille saattaa olla dieetillä ihan hyväkin idea. nimittäin jos et syö tarpeeksi rasvoja, kehon hormonitasapaino menee vituilleen -> testot alas ->päälle kalorivaje -> lähtee lihasta ja rasvaa samaan aikaan = nopeampi painon pudotus

Joo, vitun hyvä juttu että lihakset lähtee ja testot tippuu.

APlle sen verra, että syö vaikka rasvaa 1g/painokilo ja 1,5 - 2g protskua/painokilo ja otat loput kalorit hiilareista.

Naisen ei ainakaan kannata leikata rasvoista, tai seurauksista kärsii todennäköisesti myös naisen mahdollinen mies. Ehkä toisin päin ilmiö ei ole niin suoraviivainen.

Juuri tuon takia kirjoitin noin että niin alas kun kestää. Tuo nut sitten tarkotti jo itsessään sitä että ei keho toimii optimaalisesti. :)

Back
Ylös Bottom