Rasvaprosentti vs. massa - The Eternal Struggle

Yli puoli vuotta sitten painoin 91 kg. Kokoa löytyi, mutta rasvaakin oli sitten 18%. Ajattelin ruveta pistämään itseäni kesäkuntoon. Aamulenkkeilyllä, kalorien laskemisella ja HIIT:illä piti laittaa sitten rasvaa pois kehosta ja yritin pitää lihaksia ja massaa käymällä kuntosalilla ja vetämällä runsaasti päivittäin proteiinia.

Kuinka kävikään? Nyt olen 81 kg ja rasvaprosenttini on vain vähän alle 16. Solisluut paistaa, mutta rasvaa on silti. Erityisesti lantiossa on selvästi läskiä, mutta silti kylkiluut näkyy...

Eli toivoisin kuulevani pakkislaisten taistelusta massan nostamista ja rasvan kirousta vastaan. Kunpa itse keksisin miten saisin itseni 85-kiloiseksi ja samalla laskettua rasvaprosenttia...

(En jaksanut nostaa vanhoja keskusteluita aiheesta ylös)

Aika vituralleen oot kyllä tuon dieetin vetäny jos noin paljon lihasta palo :confused:. Oletko varma noista lähtölukemista?

Rasvaprosentin mittauksessa olen käyttänyt elektrodivaakaa, joten siitä en ole kauhean varma. Paino on varmasti oikein.

Joku tossa mättää, mutta eiköhän se selviä kun kerrot millä olet laskenut rasvaprosentin? Eli et ole todennäkösesti ollut perillä todellisista lukemista...

Kuten jo edellä sanoin, olen käyttänyt elektrodivaakaa. Kyseessä on vaaka, joka ottaa rasvaprosentin jalkapohjien iholta. Kyseisen vaa'an ei ainakaan pitäisi olla huono (ellei kaikki sitten ole huonoja).

Pitääkseni lukemat mahdollisimman samoina, olen mitannut rasvaprosentin aina heti kun olen herännyt.

Elektrodivaa'asta tekee mielestäni epäluotettavan se, että se antaa aina rasvaprosenttiin eri lukeman. Yleensä mittaan kahdesti ja otan keskiarvon.

Siis nuo elektrodivaa'at a.k.a. bioimpendanssiin perustuvat vempeleet ovat käsittääkseni suhteellisen epätarkkoja. Esim. WC käynnit ja safkaamiset vissiin vaikuttavat noiden antamiin tuloksiin aikalailla, jopa viimeisen vuorokauden ajalta. Joka tapauksessa jotain olet todennäköisesti tehnyt suoraan sanottuna väärin mikäli tuollaisia tuloksia puolen vuoden dieettailulla olet saanut...

Siis nuo elektrodivaa'at a.k.a. bioimpendanssiin perustuvat vempeleet ovat käsittääkseni suhteellisen epätarkkoja. Esim. WC käynnit ja safkaamiset vissiin vaikuttavat noiden antamiin tuloksiin aikalailla...

Kyllä vain, noiden halpisten antamat lukemat on enemmän tai vähemmän päin peetä, usein enemmän.

Mutta kai sentään ottamalla lukemat aina heti kun herää + ottamalla tuloksen kahteen kertaan ja ottamalla luvuista keskiarvon sentään päästään aika lähelle totuutta?

Mutta kai sentään ottamalla lukemat aina heti kun herää + ottamalla tuloksen kahteen kertaan ja ottamalla luvuista keskiarvon sentään päästään aika lähelle totuutta?

Ei päästä. :) Tuntuu, että noi laitteet vertaavat painoa ja pituutta ja sen mukaan heittävät taulukosta rasvaprosentin. Toi varsinainen mittaus vaikuttaa korkeintaan muutamia prosentteja. Mulla on joku vaaka, joka on aina näyttänyt 18-19.6% lukemia, vaikka todellisuus on pyörinyt luultavimmin 10% molemmilla puolilla.

Siihen vaikuttaa monet tekijät. Itellä kans tommonen vaaka, joka mittaa rasvat ja veden (Microlife). Tarkka painon suhteen on ja luotan siihen, mutta kun rasvaa pitäs mitata, niin luotto katoaa. Näytti kaverille 24,6%, vaikka jo silmällä näkee, että rasvat todellisuudessa 14 paremmalla puolella. Siinä on sit kyllä jo jonkin verran lihasta.

Myös omat mittaukset menee yläkanttiin, joskaan ei aivan noin pahasti (ei myöskään niin paljoa lihasta). On siinä sit semmonen FIT-taso, jossa kolme eri vaihtoehtoa (1, 2, 3). En oo kokeillu mikä sen vaikutus tuloksiin on. Ykkösellä tehty mittaukset, eikä ohjeissakaan lue oikein tuon Fit-tason vaikutuksesta mihinkään mitään.

Ei kannata varmaan tota r-% ihan joka päivä mitata (puskaradiosta kuultu, että tosta voi olla jotain terveyshaittoja). Kerran viikossa korkeintaan. Heitot on aika suuria päivän mukaan ja sen takia ei kannata masentua, vaikka jollain mittauksella ei ihan toivottuja arvoja näkisikään. Onhan se vaaka suuntaa antava, mutta voi näyttää pahastikin pieleen, kuitenkin niin, että suunta aina sama. Tätä kautta saadaan jokseenkin vertailukelpoisia arvoja, joka toimii seurantamielessä. Näihin ei kannata kuitenkaan tukeutua, jos haluaa tietää todellisen rasvaprosenttinsa.

IMO lähelle totuutta päästään melkeinpä vain pihtimittauksilla. Semmoset voi ostaa vaikka kotiin ja ohjeet kaiketi mukana.

Ite käyttäisin noita vaakoja vain suuntaa antavina, niinkuin CreativeQOQ sanoikin. Kattoo siintä et suunta on oikea, eli alaspäin ja sit jos oikeesti haluu rasvaprosenttia tietää ni pihdeillä kokeilee.

Joo, jos haluaa sen "oikean suuntaa-antavan" lukeman, ammattilainen+pihdit = hyvä.
Itsekin voi sitten kotona mittailla muutamasta paikasta pihdeillä ja vaikkei olisikaan riittävästi referenssipisteitä jotta voisi luotettavasti laskea prosentin, ne millimetrit pihdeissä on sinänsä jo ihan riittävä referenssi. Vaikka vaan se vatsapoimu jos laiskottaa. Jos se pienenee niin hyvin menee.
edit: näköjään samaa jo todettiinkin tuossa edellä

Joo, jos haluaa sen "oikean suuntaa-antavan" lukeman, ammattilainen+pihdit = hyvä.
Itsekin voi sitten kotona mittailla muutamasta paikasta pihdeillä ja vaikkei olisikaan riittävästi referenssipisteitä jotta voisi luotettavasti laskea prosentin, ne millimetrit pihdeissä on sinänsä jo ihan riittävä referenssi. Vaikka vaan se vatsapoimu jos laiskottaa. Jos se pienenee niin hyvin menee.
edit: näköjään samaa jo todettiinkin tuossa edellä

tuo on mun mielestä hyvä pointti. ei tartte osata muuta kun mitata samasta kohtaa samalla tavalla, niin näkee kehityksen suunnan jo aika hyvin. paljon parempi keino kuin laskea rasva% suunnilleen lottonumeroiden perusteella IMHO.

Kaikkea sitä oppii kun vanhaksi elää. Kiitoksia neuvosta, yritän jossain välissä löytää jonkun ammattilaisen mittaamaan moisen.

Heitä rasvaprosenttivaaka roskiin ja katso kireys peilin kautta.
Oletko mielestäsi kiristynyt kun peilistä katsot?

Ei kannata varmaan tota r-% ihan joka päivä mitata (puskaradiosta kuultu, että tosta voi olla jotain terveyshaittoja). Kerran viikossa korkeintaan. Heitot on aika suuria päivän mukaan ja sen takia ei kannata masentua, vaikka jollain mittauksella ei ihan toivottuja arvoja näkisikään. Onhan se vaaka suuntaa antava, mutta voi näyttää pahastikin pieleen, kuitenkin niin, että suunta aina sama.

Tässä on nyt aika moni asia juuri päälaellaan. Sähköinen rasvamittaus heittelee paljon, eikä suunta aina ole samaan suuntaan. Siksi mittauksia pitää nimenomaan ottaa usein ja monta kertaa peräkkäin, jotta keskiarvon avulla päästään lähemmäksi todellisuutta ja pystytään seuraamaan kehonkomposition muutosta.

Terveysriskeistä olisi mielenkiintoista saada jotain puskaradiota täsmällisempää viitettä. Todelliset riskit lienevät mielenterveyden puolella, jos jatkuva rasvanmittailu alkaa järkyttää mielenrauhaa.

http://www.t-nation.com/readArticle.do?id=460414

Ihan artikkelin lopussa on neuvo, miten impedanssimittauksella saadaan hyödyllisiä tuloksia.

T1000:
Se mittaustapa, joka heittää kaikkein varmimmin ja harvoin ylöspäin on oma subjektiivinen arvio. Rasvan ja lihaksen määrien suhteellista osuutta saati niiden muutosta on aika mahdotonta arvioida pelkältä näppituntumalta.

T1000:
Se mittaustapa, joka heittää kaikkein varmimmin ja harvoin ylöspäin on oma subjektiivinen arvio. Rasvan ja lihaksen määrien suhteellista osuutta saati niiden muutosta on aika mahdotonta arvioida pelkältä näppituntumalta.

tuo on ihan kätevää niin kauan kun sitä peilikuvaa ei arvioi itse, se kunto vaihtelee silloin ihan laidasta laitaan vähän oman fiiliksen mukaan..

eli siis valmentaja jolla kokemusta, osaa varmasti sanoa aika tarkasti kehityksen suunnan, jos itekseen tahtoo niin vieläkin liputan tuon rasvapihtien puolesta ja ottaa vaikka vyötäröltä yhen pisteen mistä aina mittaa. sit lyö sen mitan ylös ja kattoo siitä miten on muuttunu arvo ajan kuluessa.

tuo on ihan kätevää niin kauan kun sitä peilikuvaa ei arvioi itse, se kunto vaihtelee silloin ihan laidasta laitaan vähän oman fiiliksen mukaan..

eli siis valmentaja jolla kokemusta, osaa varmasti sanoa aika tarkasti kehityksen suunnan, jos itekseen tahtoo niin vieläkin liputan tuon rasvapihtien puolesta ja ottaa vaikka vyötäröltä yhen pisteen mistä aina mittaa. sit lyö sen mitan ylös ja kattoo siitä miten on muuttunu arvo ajan kuluessa.

Tuo on totta. Lyhyellä ajalla kehityksen arviointi on kenelle tahansa vaikeaa, mutta esim. kuukauden aikana tapahtunutta kehitystä pystyy kokenut ja puolueeton katsoja kohtuullisesti arvioimaan.

On silti sääli miten monet ihmiset tekevät kovaa työtä bulkin tai dieetin eteen ja oikeasti painonnousu tai -lasku kohdistuu suurelta osin juuri väärään kudostyyppiin (lihakset vs. rasva). Olisi paljon hyödyllisempää ja pitkällä aikavälillä palkitsevampaakin katsoa totuutta silmiin, tehdä säännöllisiä mittauksia ja sovittaa treeni ja ruokavalio sopivaksi lähtötilannetta ja tavoitteita silmälläpitäen.

Pihtimittaus on myös minun weapon on choice, itse suosin 7 pisteen Jackson-Pollock mittausta, josta on olemassa myös vähempien mittauspisteiden versioita. Ihan amatöörinkin huolellisessa mittauksessa tulokset tuntuvat pysyvän hyvinkin +-1% sisällä. Pihtimittaus on sitä tarkempi mitä alhaisempi rasvaprosentti on, miehellä <10% tienoilta saa jo varsin täsmällisiä tuloksia.

Back
Ylös Bottom