rasvaprosentista...?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja blackcat
  • Aloitettu Aloitettu
Oon yrittäny haeskella netistä tietoa missä helsingissä voi mitata pihtimittauksella rasvat? en ole onnistunu löytään tietoa, joten voisko joku vinkata hyvän paikan:worship: ja kertoo paljonks se yleensä n. maksaa??

Eikös lähes joka salilla noita mitata? Eli varmasti löytyy, jos kelailet vaan paikallisten salien nettisivuja läpi. Maksaa täällä tampereellapäin vähän alle kympin, jotain 7-8€.

Mutta nyt kun oli tällainen ketju aiheeseen liittyen, niin onko joku löytänyt netistä jotain hyviä kuvia mistä näkisi miltä yleensä näyttää joku tietty rasvaprosentti? Paras olisi vaikka jonkun kisailijan kuvagalleria, josta näkisi missä rasvoissa se on missäkin kuvassa ollut. Olen yrittänyt etsiä, ja löytyy kyllä kireitä kuvia, mutta ei missään sellaista mistä näkisi sitä muutosta.

Eka postaus tänne...mahtaakohan tulla perille!

Kävin tänään mittauttamassa rasvaprosentin eräällä Helsinkiläisellä salilla. Siellä ei tehdä pihtimittuksia, vaan mitataan sellaisella sähkövirtamittarilla jonka päällä seistään paljain jaloin. Meinasin saada sydärin kun mittari näytti rasvaprosentiksi yli 28%! Olen yli 180 cm pitkä ja painoa on noin 70 kg, puntilla olen käynyt noin 4 vuotta. itse arvioisin rasvaprossaksi max. 24, mittarin lukemaa en uskonut kyllä pätkääkään!

Ilmeisesti tuon tyyppisen mittarin hyöty on siinä, että sillä voi seurailla kehitystä, mutta satunnaisesti käytettynä saattaa tulla isoja heittoja, vai miten on?

Ai niin, mittari suositteli ikäiselleni naiselle rasvaprosentiksi muistaakseni 17,5-24%, mutta eikö tuo alle 20% jo saata häiritä normaalia hormonitoimintaa..?

Ne sähköiset mittarit saattaa näyttää ihan mitä vaan, enemmän tai vähemmän kuin oikea rasvaprosentti. Niitä ei oikeastaan voi käyttää muuhun kuin sen oman rasvaprosentin muutoksen seuraamiseen. Eli jos menet jonnekin mittauttamaan rasvat, niin ehdottomasti pihdeillä!

Jostain lueskelin, että ihmiset yleensä arvioi oman rasvaprosenttinsa 4-5 prosenttiyksikköä alakanttiin.

Mulla on sellainen rasvaprosentin mittaava vaaka, ja se näyttää puolitoista prosenttiyksikköä liikaa, verrattuna pihtimittaukseen siis. Mutta silti se on aika kätevä, juuri sen muutoksen mittailuun, vaikka senkään kanssa se ei ihan tarkka aina ole.

nii ite arvioin kans pikkasen paremmaks oman rasvaprosenttini,toissa viikolla se mitattiin pihdeillä ja ihan asiansa osaava ihminen mittas. 161/61 ni 25 %,kyllähän tuota rasvaa tuol takapuoles löytyy joo, vaik muuten omasta mielestä näytän kohtuu hyvältä rasvojen suhteen peilistä ku katsoo ni sitä on mut on sitä onneks jo hieman lihastakin saanu tulemaan...

Kävinpä itse tuossa InBodyn (biospace) kehon koostumusanalyysissä.
Mittasi mm.kehon nesteet,lihasmassan kiloina,rasvamassan kiloina ja prosentteina,proteiinimassan,mineraalit ym. ja antoi vertailu-tuloksia jotka antaa suuntaa missä mennään ja missä pitäs mennä.. (toki joo, kaikki olemme yksilöitä..)
Suosittelen.
Antoi todellakin realistisemman tuloksen, kuin edes pihtimittaus, johon olen tähän saakka luottanut. Pihdeillä kun mitatataan vaan tietyistä paikoista...ja kaikilla kun ei rasvat kerry esim. ojentajaan ja vatsaan..
Hyvä juttu että voi seurata gramman tarkasti lihasmassan kehitystä jne. :thumbs:

Kävin tänään mittauttamassa rasvaprosentin eräällä Helsinkiläisellä salilla. Siellä ei tehdä pihtimittuksia, vaan mitataan sellaisella sähkövirtamittarilla jonka päällä seistään paljain jaloin.
eikö tuo alle 20% jo saata häiritä normaalia hormonitoimintaa..?

Juuri näin toi InBodyn vempain toimii. Muuthan nuo sähköiset on sellasia mistä vaan pidetään käsillä kiinni. Mulla kanssa näytti 5% enemmän kuin pihdeillä. Mutta veikkaan että tämä oli lähempänä totuutta. Ei tuo taida olla verrattavissa sellasiin "tavis" sähköisiin mittareihin...

ja :offtopic: ei alle 20% rasvat vielä hormonitoimintaa heiluta, jos ei paljon alle sen mene..

Mä kyllä suhtautuisin melko kriittisesti kaikkiin noihin sähkönjohtavuuteen perustuviin menetelmiin, lähinnä siksi että kehon nestetasapaino voi heitellä aika paljonkin päivästä riippuen ja sen myötä mittauksen tuloskin.

Anabolic Overdrive

2 kg, Orange

-30%
Mä kyllä suhtautuisin melko kriittisesti kaikkiin noihin sähkönjohtavuuteen perustuviin menetelmiin, lähinnä siksi että kehon nestetasapaino voi heitellä aika paljonkin päivästä riippuen ja sen myötä mittauksen tuloskin.

Samaa mieltä. Pelkkä kahvin juonti ennen testausta saattaa vaikuttaa monta prosenttilukemaa ylöspäin. Hitto kun en muista mistä luin siitä rasvaprosenttimittarivertailusta, jossa testattiin useaa eri sähkömittaria, joiden tulokset vaihtelivat samalla henkilöllä muistaakseni 23-28% välillä. Että näin pätevää touhua:jahas:

Eiköhän sellainen 7 pisteen pihtimittaus ole aika tarkka, ja ehkä kolmen pisteen menetelmäkin tarpeeksi hyvä. Peili on kans aika reilu, mutta sen kanssa on hankala seurata kehitystä, koska omalle kropalle tulee kuitenkin helposti sokeaksi kun sen näkee joka päivä. Tulee niitä "lihavia" ja "laihoja" päiviä ihan mielialan mukaan:D

...mutta inbodyn ohjeissakin sanotaan, että pari tuntia ennen mittausta pitää olla syömättä ja juomatta, parhaiten laite toimii aamupaastossa. Eihän me käydä vaa'allakaan milloin sattuu!

Mulla mitattiin pari viikkoa sitten pihdeillä 4 ja 7 poimua. Neljän poimun mittaus antoi tulokseksi 18,7% mikä lienee aika tarkkaan oikea tulos, 7 poimua (vai olikohan niitä jopa 9?) sen sijaan ilmoitti rasvaprossaksi 14,1%. :D

Neljä poimua oli mitattu viimeksi syksyllä (sama mittaaja), jonka jälkeen pudotin reilut pari kiloa, ja rasvaprossa putosi aika tarkalleen vastaavan määrän. Että kyllä se toimii, jos mittaja osaa asiansa.

mulla syksyllä mitattiin semmsel sähkösel mitä puristetaan ja se antoi arvoksi 6% lol... sitten mitattiin pihdeillä joka anto arvoks 12% jotta on niillä melkonen ero... nykyään se on jo paljo korkeempi, pitäis taas mitauttaa... vaikka se on noussi, niin ei ole mikään hormonitoiminta vielä lähteny käyntiin :D estrogeenitaso on edellee nolla ja kuukautisista oo kuulunu iteksee kohta kahteen vuoteen mitään. no ei oo kyl ikävä... Ainoo mikä muistuttaa kuukautisista on se hurja vitutus-massennus-maksimus, mikä iskee kerran kuussa, sillon ku ennen tuli kuukautiset.

Suosittelen.
Antoi todellakin realistisemman tuloksen, kuin edes pihtimittaus, johon olen tähän saakka luottanut. Pihdeillä kun mitatataan vaan tietyistä paikoista...ja kaikilla kun ei rasvat kerry esim. ojentajaan ja vatsaan..
Itselläni selkeästi kertyy enempi rasva reisiin ja perseeseen ja vatsa on aika littana ni en nyt sanois et se kohta ainakaa miulla oli tekijänä omaan rasvaprosenttiin.... Eli itse koen että yläkroppa näyttää rasvattomammalta kuin alakroppa ni tiiä sit jos pihdeil jostai reisistä mittais....No en oo mikää nero näissäkään asiossa,

Miten voi sanoa, että antoi todellakin realistisemman tuloksen? Heittikö niin paljon? Yleensä kai inbodylla saa hitusen alemman tuloksen kuin pihdeillä. Neljän poimun pihtimittaus ON hyvä mitta, riippuu tietysti mittaajasta ett osaako asiansa (poimujen kanssa vehtaaminen on yllättävän hankalaa...).

Pihtimittauksen tuloshan lasketaan kaavalla, jossa on todennäköisesti huomioitu se miten rasva keskimäärin naisilla jakautuu. Mäkin luulin, että reisipoimun mittaus muuttaisi tulosta, mutta ei se mitään muuttanut.

...onko tuosta tulkittavissa että mikäli rasva kerääntyykin ensisijaisesti keskivartaloon, niin pihtimittaus antaa tuloksen yläkanttiin? Pohdin tänään bussissa juuri tuota ja tulin siihen johtopäätelmään, että ei niitä taulukoita kai muuten olisi miehille ja naisille erilaiset? Oletusarvot ovat tietyt siis myös pihtimittaustulostaulukoissa.

Sama juttu pätee muuten vuorokauden energiantarvelaskureihin. Eli kun laittaa painon, pituuden, iän ja sukupuolen, niin naiselle se laskee kulutuksen sillä oletuksella, miten keskivertonaisessa on rasvat ja lihakset jos kaikki siis normaalia. Eli rasvat n.20% kehon painosta.Tästä syystä hoksasin tuossa kauan omaa kovaa kulutustani ihmeteltyäni, että koska mun rasvat on kovin alhaalla niin se tarkoittaa ettää lihasmassaa suhteessa kehon painoon on huomattavasti enemmän kuin punttaamattomalla naisella = oma energiantarpeeni on huimasti enemmän kuin laskurit väittävät, aika lähellä kokoiseni aikuisen miehen tasoja (joissa laskureiden oletusarvoina n.15% rasvat).

Kuulostaako järkeenkäypältä ajattelulta? Ja tuo oletusarvojuttu selittäisi monta asiaa pihtimittaukseen liittyen myös..:)

Miten voi sanoa, että antoi todellakin realistisemman tuloksen? Heittikö niin paljon? Yleensä kai inbodylla saa hitusen alemman tuloksen kuin pihdeillä. Neljän poimun pihtimittaus ON hyvä...

Mulla kyllä toi InBody antoi suuremman (yli 6%) tuloksen, kuin pihtimittaus. Ja totta puhut; Neljän poimun mittaus ON HYVÄ.

Omalla kohdallani vaan ei saa pihtimittauksella seurattua rasvaprosentin nousua kovin tarkasti, sillä mulla rasvaa ei kerry yhtään mihinkään muualle kun takapuoleen (ja sieltä on aika hankala mitata...) Mutta normaalisti varmaan suurimmalla osalla pihdit luotettavammat.

Esimerkkinä se että olen saanut painoa 5kg ylöspäin, ja pihdit antaa saman tuloksen kuin 5kg sitten, vaikka se paino on tullut suureksi osaksi rasvana... toi InBody kun puolestaan ilmoittaa myös lihasmassan määrän (olkoonkin sitten vaikka suuntaa antavaa...) niin voi seurata myös sitä, onko menty oikeaan suuntaan vaikka rasvat vähän nousiskin. (ja tietysti, niinkuin joku mainitsi; mieluiten tyhjällä vatsalla, ei kahvin juontia tms. ennen sitä..)

Mutta joo; puolensa kummallakin :thumbs:

Nostanpa tätä taas. Tälläinen tuli fitnessliitolta... (eli kaipa tota InBodyn mittausta pidetään ihan yleisesti melko luotettavana mittarina.)

"Lauantaina 28. huhtikuuta järjestetään Force Grand Prix & Fitness Classic- tapahtuma Helsingin kulttuuritalolla. Messualueella toimii kehonkoostumuspiste, jossa sinun on mahdollista selvittää oma kondiksesi In Body 720-laitteella. Mittauksen toimivuuden ovat todenneet useat maamme kehonrakennus -sekä fitnesshuiput..."

Mulle ja poikaystävälleni tehtiin jokunen aika sitten toi rasvaprosentin mittaus sähkövirtasysteemillä (inbody) ja mä en kyllä luota niihin tuloksiin kovin paljoakaan. Ehkä omat tulokset olikin siellä päin... kun tota rasvaa on päässyt kertymään, mutta poikaystävän rasvat oli ihan jotain muuta.

Kuukausi ennen ko. mittausta poikaystäväni oli samaisessa mittauksessa ja tässä jälkimmäisessä mittauksessa.. siis kuukauden päästä, rasvat oli 9 % enemmän kuin ensimmäisellä kerralla, mutta paino ei ollut juurikaan noussut.

Itse menin heti sen mittauksen jälkeen punnitsemaan itseni sellaiseen vanhanajan "vastapaino" vaakaan (kisavaaka), mikä pitäisi olla aikas luotettava. Niin paino oli melkein 2 kg vähemmän kuin sillä sähkövirtastydeemillä. Joten itse taidan luottaa kunnon vanhanajan pihteihin näissä hommissa.

Mulle ja poikaystävälleni tehtiin jokunen aika sitten toi rasvaprosentin mittaus sähkövirtasysteemillä (inbody) ja mä en kyllä luota niihin tuloksiin kovin paljoakaan. Ehkä omat tulokset olikin siellä päin... kun tota rasvaa on päässyt kertymään, mutta poikaystävän rasvat oli ihan jotain muuta.

Kuukausi ennen ko. mittausta poikaystäväni oli samaisessa mittauksessa ja tässä jälkimmäisessä mittauksessa.. siis kuukauden päästä, rasvat oli 9 % enemmän kuin ensimmäisellä kerralla, mutta paino ei ollut juurikaan noussut.

Itse menin heti sen mittauksen jälkeen punnitsemaan itseni sellaiseen vanhanajan "vastapaino" vaakaan (kisavaaka), mikä pitäisi olla aikas luotettava. Niin paino oli melkein 2 kg vähemmän kuin sillä sähkövirtastydeemillä. Joten itse taidan luottaa kunnon vanhanajan pihteihin näissä hommissa.

Aivan, aivan.. Mulla olikin tuolla vitutuspuolella aiheesta jokunen päivä sitten..
Kaikki nuo sähkövirtaa mittaavat loppujen lopuksi laskee sen rasvan osuuden jonkun kaavan mukaan, ja jos vartalosi tai lihasmassan määrä tai nesteiden määrä tai raajojen pituus tai what ever tai useampi edellämainituista poikkeaa keskiverto ihmisestä, niin tulos on puuta/heinää:jahas: Kuulema eräälle tunnetulle suomalaiselle bodarille (mies) mittari oli antanut rasvoiksi 40%, ja heppu ollu 3-4% lavakunnossa:lol2:

Se veden alla tehtävä mittaus taitaa olla kaikista luotettavin, ja pihdit.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom