Rasvanpoltosta

Pro Nutrition Fire Kick, 20 x 25 ml -20%
Olen miettinyt miten saa tosta ns"jenkoilta" ylimääräiset rasvat pois? Eli mikä olis paras liike joka vaikuttaa niihin tehokkaimmin,ja laihdutettua semmoiset 5kg? Olen pituudeltani 165 painan 55kg.
Käyn 2krt viikossa salilla mutten ole oikein löytänyt omaa treeni ohjelmaa, poljen yleensä kuntopyörää n.15min alku lämmitelyksi, hypin hyppistä ja nostelen painoja, teen vatsoja ja punnerruksia. Laitteita en ole paljoa kokeillut tuntuvat jotenkin hankalilta, johtuu varmaan siitä etten niihin ole saanut opastusta. Mutta nyt haluaisin tietää mikä olisi alottelijalle sopiva treeni ohjelma ja ruokavalio kun haluaa nimenomaan panostaa vatsoihin alaselkään/lantion seutuun ja reisiin?
Harrastan myös potkunyrkkelyä 4krt viikossa. Kiitos jo nyt vastauksista:worship:

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
No, rasvaa ei voi polttaa paikallisesti eli et voi VAIN jenkkojen kohdalta sitä poltella. Ja FAQ:sta löytyy kyllä kaikenlaisia treeniohjelmia eli varmaa niistä löytyy joku mieleinen :) Aloittelijalla sopiva ohjelma voisi olla esim. treenaat kropan 2 kertaa viikossa, voimakestävyyspainotteinen eli toistot pyörivät siinä 15-25 ja sarjat 2-3. Kannattaa ilman muuta pyytää salilla opastusta laitteisiin ja muutenkin liikkeisiin, sitähän varten siellä ne ohjaajat ovat. Ruokavaliossa kannattaa kiinnittää huomiota proteiinin saantiin, saatko sitä riittävästi. Hyviä lähteitä ovat tonnikala, kana, raejuusto, rahka, kananmuna.... 5-6 kertaa päivässä kannattaa syödä. Rasvoja ei kannata pelätä, niitä kanssa ruokavalioon.

Tuppaa nuo jenkat olemaan reisien ohella (suurimmalla osaa) naisista ne paikat mistä rasva lähtee viimisenä. Tiedäthän, että rasvaa ei voi polttaa paikallisesti vaan se palaa viimiseksi sieltä missä sitä on eniten. Sinuna perehtyisin nyt ihan kunnolla ajan kanssa varsinkin mimmien treeniohjelmiin ja mitä söin tänään-thrediin. PALJON hyödyllistä tietoa ja varmasti löydät vastauksia sinua askarruttaviin kysymyksiin. On hyvä tietää perustat ja sen pohjilta alkaa muokkaamaan omaa ruokavaliota ja treenejä omien tavotteiden mukaisiksi.

Sinuna ottaisin ihan rohkeasti vaan salilla kokeneempia hihasta kiinni ja pyytäisin opastusta treeneihin. Kaikki me ollaan joskus oltu alottelijoita eikä varsinkaan näin netin perusteella oikein voi yhtä ja ainoaa oikeaa tapaa sulle esittää millä pääsest omiin tavotteisiisi. Neuvoja on yhtä monta kun on treenaajaakin. Omien kokeilujen kautta oppii paljon.:)

:offtopic: Sitä varten täällä ollaan, että neuvoja annetaan. Moni tuntuu kuitenkin kysyvän samoja asioita aina uudestaan siitäkin huolimatta, että varmasti tietoa palstalta asiasta jo löytyy. Ei ole tarkoitus olla ilkeä...havainto vaan..

Heitänpä tähän kuitenkin suosikkikylkiliikkeeni. Alataljaan puolet omasta painosta, mukava pikkukahva ja eiku hallitusti sivusuunnassa kallistelemaan, suunnilleen 10 toiston sarjoja. Läskin lähtöä en takaa, mutta takuulla tekee gutaa.

Heitänpä tähän kuitenkin suosikkikylkiliikkeeni. Alataljaan puolet omasta painosta, mukava pikkukahva ja eiku hallitusti sivusuunnassa kallistelemaan, suunnilleen 10 toiston sarjoja. Läskin lähtöä en takaa, mutta takuulla tekee gutaa.

Tää saattaa nyt olla täysin offtopiccia eikä mitenkään Akikonomulle suunnattua, mutta oon esim HardFitnessistä lukenut, että moni fitnesstyttö ei tee tätä liikettä sen takia, että se leventää vyötäröä. Tiedä sitten :rolleyes:

Ihan homoa tuollainen että leventäisi vyötäröä, ainakaan kovin paljoa mitkään liikkeet. Itse teen kovia ja rankkoja liikkeitä keskivartalolle, mavea, SJMV, Jandat yms. Vyötärön ympärys 59 cm. Täällä mimmit kehuu miten uskaltavat treenata kovaa eivätkä pelkää isoja lihaksia, ku eihän sellaiset nyt naiselle muutenkaan kasva, mutta silti jaksetaan itkeä, että vyötärölle kasvaa hetiäkkiä kamalat isot leveät lihakset niin ei voi treenata... :rolleyes:

Samoja (harha-?)luuloja kuin Halolla mullakin on juuri tuon kylkiliikkeen teon "järkevyydestä" näin naisena. Oma käsitykseni vain on, että JOS (ja huom. vain jos) tavoitteena ei ole maksimaalinen voima vaan esim. mahdollisimman esteettinen ja kisoissa menestystä tuova fitnesskroppa, tuota lihasta ei tarvitse naisena treenata erikseen, kun ohjelmassa on esim sjmvea ja kyykkyä. Kyse siis oikeastaan on siitä, mikä perimmäisenä tavoitteena itse kullakin on. (Sivu-)vatsoille ja kyljille siis olen kuullut tässä tarkoituksessa mieluummin suositeltavan vaikka kiertoliikkeitä (kone, levypaino sylissä, tanko niskassa).

Exry.netin mukaan sivutaivutusten kohdelihas on "obliques", joka kyllä kuvastakin katsottuna luulisi leventävän vyötäröä vuosien ja vuosien kovan kylkitaivutustreenauksen jälkeen. Ei siis missään nimessä heti, mutta minimaalista muutosta vyötärön leveydessä vuosien saatossa.

http://www.exrx.net/Muscles/Obliques.html

Olenko ihan hakuteillä tässä?Olisi mielenkiintoista kuulla kommentteja.

Taustaltani tanssityttönä haluaisin tähän vyötörön treenaukseen sanoa sen verran, että kaikenlainen taivuttaminen/venyttäminen kaventaa vyötäröä. Vahvat treenatut lihakset antaa sitten taas tukea muihin liikkeisiin tukien suorien vatsalihasten toimintaa. Kun polttaa rasvat pois, niin onhan ne "kylkilihat" kauniit!
Vaikka miten minä mistään mitään tiedän, salillakin oon käyny vaan reilun vuoden...

Itse teen kovia ja rankkoja liikkeitä keskivartalolle, mavea, SJMV, Jandat yms. Vyötärön ympärys 59 cm.

Mutta eihän me noista puhuttukaan, vaan liikkeistä jotka kohdistuu nimenomaan kylkiin. Tottakai nuo kaikki aktivoi niitä lihaksia, muttei samalla tavalla. Kuten X-Tavis sanoi, voisi helposti ainakin kuvitella, että kova massaa hakeva treeni kyljille saattaisi hyvinkin paksuntaa vyötäröä.

Aira sanoi:
Taustaltani tanssityttönä haluaisin tähän vyötörön treenaukseen sanoa sen verran, että kaikenlainen taivuttaminen/venyttäminen kaventaa vyötäröä.

En tiedä taustastasi, mutta uskoisin, että tanssijat treenaavat noita kylkiä vähän eri tavalla kuin saliharrastajat, ts. eivät yritä kasvattaa lihasta.

edit. Huom, mä en siis itse henkilökohtaisesti ole sitä mieltä, että kylkilihojen treenaaminen massahakuisesti leventäisi vyötäröä, mutta spekulointihan on aina mukavaa :D

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Mutta eihän me noista puhuttukaan, vaan liikkeistä jotka kohdistuu nimenomaan kylkiin. Tottakai nuo kaikki aktivoi niitä lihaksia, muttei samalla tavalla. Kuten X-Tavis sanoi, voisi helposti ainakin kuvitella, että kova massaa hakeva treeni kyljille saattaisi hyvinkin paksuntaa vyötäröä.

Lähinnä siksi nuo tähän kiskoin, koska noistakin on ollut täällä puhetta että ne niin hirveästi leventäisivät vyötäröä :rolleyes:

Mut joo, voihan sen kylkitreenin jättää väliin. Vaikkei muut lihakset yhtäkkiä kamalan isoiksi kasvakaan, niin kyljille se on mahdollista. Varsinkin jos tekee kylkiliikkeitä.

Zone-sarja -42%
Mut joo, voihan sen kylkitreenin jättää väliin. Vaikkei muut lihakset yhtäkkiä kamalan isoiksi kasvakaan, niin kyljille se on mahdollista. Varsinkin jos tekee kylkiliikkeitä.

Sarkasmi ymmärretty, mutta jos kuitenkin yrittäisit ajatella asiaa toiselta kantilta, vaikka ihan huvin vuoksi?

Ei tuosta yhtäkkisyydestä ollut missään puhetta. Kyllähän naisille sanotaan, että forkkuja ja epäkkäitä ei välttämättä tarvitse erikseen treenailla jos niihin ei halua massaa, ja fitnessmimmeillähän se ei edes ole suotavaa. Eikö ole ihan loogista, että sama juttu toimisi tässä? Itse en treenaa pohkeita, kun ne keräävät helposti lihaa ja en halua niistä enää paksumpia. Jos kylkilihas paksuuntuu, sehän "kasvaa ulospäin" -> vyötärönympärys levenee.

No joo, edelleen puhdasta spekulaatiota. Oisko jollain heittää aiheesta jotain oikeaa faktaa?

:offtopic: Mä muistan kanssa lukeneeni jostain, ettei "fitnesskroppaa" haluavien kannattais tehdä noita kylkitaivutuksia.. ei kyllä mitään muistikuvaa mistä tollasta luin, mutta ei ollut mikään cosmopolitan kuitenkaan ;)
kyselin yleisen puolen treeni osiolla ihan samasta jutusta joskus ja joku muistaakseni kirjotteli, että kyllä niitä kylkiäkin kandee treenata.. niinpä pidin ne treeniohjelmassa..

ja jottei ihan off topiccia, niin oon kyllä aina tehnyt noita kylkitaivutuksia, käsipainoilla yleensä. En tiedä onko vyötärö leveentynyt, ei varmaan kuitenkaan montaa senttiä jos sitäkään.. suosittelen liikettä, koska kylkilihakset kuitenkin mun mielestä antaa "tukea" monissa muissa liikkeissä..

edit.. ja olis tosiaan kiva, jos joku osais antaa jotain faktoja..

Mä oon tehnyt nyt jonkin aikaa silloin tällöin ihan tavallisia sivutaivutuksia kyljille kässäreillä, ja ja mun mielestä mun kyljet on kyl vähän kiinteyneet. No niin, ampukaa mut nyt alas tästä kielenkäytöstäni... Vyötärö ei oo leventynyt mut kyljen/vyötärön kaari on jotenkin selkeämpi kuin ennen. En ole olut dieetillä enkä laihtunut, ihan yhtä painava oon kuin tähänkin asti. :D

Olen aloittelemassa systemaattisempaa voimatreeniä, ja mulle uhkailtiin että mun vyötärö saattaa vähän paksuntua tulevaisuudessa. En sitten tiedä mitä liikkeitä on tulossa ohjelmistoon. :rolleyes:

No siis. Kun treenataan kovaa alaselkää, kylkiä ja vatsalihaksia, niin tottakai vuosien saatossa, lihasmassan kasvaessa, vyötärönmittakin jonkinverran usein kasvaa. MUTTA niin kasvaa myös hartioiden ja persiin ympärys (edellyttäen siis, että niitäkin treenataan kovaa), joten hartia-vyötärö-lantio -suhde pysyy todennäköisesti samana koko ajan. Ja se kai se oleellinen pointti on, fitnesskropassakin, eikä mikään tietty senttilukema vaikkapa vyötärön kohdalla? ;)

EDIT: Itse olen nyt kohta kahden vuoden ajan tehnyt juurikin noita "kiellettyjä" liikkeitä, eli kovia kyykkyjä ja maastanostoja, sekä ankaraa keskivartalon treeniä kovilla painoilla, ja kroppani tiimalasimuoto on pikemminkin vain korostunut koko ajan.

EDIT2: Ketjun aloittajalle sen verran, ettei ole olemassa mitään erityisesti alakroppaa "kiinteyttävää" ohjelmaa, tehokas punttitreeni koko kropalle sekä oikeanlainen syöminen ovat Se Juttu tässäkin kohtaa. :thumbs:

Ketjun aloittajalle ... oikeanlainen syöminen ovat Se Juttu tässäkin kohtaa. :thumbs:

Joo näin mäkin ajattelen.
Sitten vielä noista kylkiliikkeistä, mäkään en ole "uskaltanut" niitä aikaisemmin tehdä, kun ajattelin, että sittenhän noi jenkkikset vasta jämähtääkin, jos niitä alkaa oikein treenaamaan!
Nyt olen pari viikkoa niitä tehnyt, kun mulle niitä saliohjelmani laatinut fysioterapeutti oikein suositteli ylävartaloa vahvistavina liikkeinä. Hmm, pitäisiköhän korvata ne varmuuden vuoksi kuitenkin jollakin muulla tai jättää vaan kokonaan pois??

Puuma, mitä tarkoitat tuolla jenkkojen "jämähtämisellä"? Jenkkakahvathan ovat rasvaa, joilla taas ei ole mitään tekemistä kylkiliikkeiden ehkä aiheuttaman jonkinasteisen kylkilihasten kasvun kanssa.

Tarkoitan ehkä samaa ilmiötä, kuin tehtäessä vatsarutistuksia pitää muistaa vetää napaa sisään, koska muutoin lihakset kasvaa vain rasvakerroksen alle ja mahasta tulee entistä pömpöttävämpi. Niin että jos alkaa kasvattaa kylkiin kovasti lihaksia, mutta rasvakerros jää, niin tuloksena on vain lisää senttejä.

Miten tämä mahan sisään vetäminen liittyy tähän? No, mutta eikös se ole joka puolella kroppaa ihan sama juttu, jos lihakset kasvaa ja rasvat jää -> lisää senttejä. Peilikuva voi kuitenkin lisääntyneistä senteistä huolimatta näyttää paremmalta juuri näiden rasvan alla olevien lihsten ansiosta.:) Ainahan ne rasvat voi dietata pois, vai mitä?

Tarkoitan ehkä samaa ilmiötä, kuin tehtäessä vatsarutistuksia pitää muistaa vetää napaa sisään, koska muutoin lihakset kasvaa vain rasvakerroksen alle ja mahasta tulee entistä pömpöttävämpi. Niin että jos alkaa kasvattaa kylkiin kovasti lihaksia, mutta rasvakerros jää, niin tuloksena on vain lisää senttejä.

:confused: Siru tähän ehtikin jo kommentoida, että eipä sillä vatsan sisään vetämisellä ole oikein minkäänlaista vaikutusta - lihakset kasvavat, jos ovat kasvaakseen, joka tapauksessa. Todettakoon kuitenkin heti perään, että mikäli vatsalihaksia ei treenata TODELLA ankarasti kovilla lisäpainoilla, on lihaskasvua täysin turha pelätä, ne pitkät "polttavat" rutistus- yms. sarjat eivät kyllä lihasta kasvata vatsaan(kaan) ;)

Latest posts

Back
Ylös Bottom