Rasvanpolton tehostusta

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Bloom
  • Aloitettu Aloitettu
Vai olisivatkohan tarkoittaneet rasvaprosentin alentamista? Sehän voi ainakin teoriassa olla mahdollista jopa pluskaloreilla, jos ylimääräiset kalorit kasvattavat lihasmassaa, mutta rasvaa ei tule lainkaan lisää. Tällöinhän kropan rasvaprosentti laskee, vaikka yhtään rasvagrammaa ei olisi poltettu.

Esim. ensin painan 60 kg, josta 10 kg on rasvaa. Rasvaprosentti on 16,67.

Sitten onnistun hankkimaan lisää lihasmassaa 2 kg, mutta rasvaa ei tule lainkaan. Painan 62 kg, josta 10 kg on rasvaa. Rasvaprosenttini on tällöin 16,13.

Eli rasvaprosentti on laskenut, vaikka olen syönyt sen verran pluskaloreita, että olen saanut 2 kg lihasmassaa.

Mutta kuten edellisestä laskutoimituksesta voi päätellä, käytäntö on eri juttu. Jo se, ettei massakaudella kertyisi yhtään rasvaa, lienee mahdotonta, vaikka suunnittelisi ruokailunsa kuinka hyvin. Ja vaikka se olisikin mahdollista, rasvaprosentin aleneminen olisi niin mitättömän pientä ja hidasta, ettei sillä olisi käytännön merkitystä.

MYTH BUSTED!

Kyllä kyse oli nimenomaan kropassa olevan rasvan määrän vähentämisestä, ei prosenteista.
En tiedä meneekö tämä teidän mielestänne sitten aiheen viereen, mutta Massaa! Voimaa! -kirjassa puhutaan samanaikaisesta lihasmassan lisäyksestä ja rasvan polttamisesta energiasyklittelyn avulla. Samanaikaista pitkällä aikavälillä, viikon parin -jaksoissa tarkasteltuna ei. Eli sama periaate kuin bulkki- ja dieettikaudella. Rasvaa vaan näin tehtynä muodostuu kroppaan vähemmän, jos ollenkaan. Aloittelijalla tuo "mahdoton" ilmiö tapahtuu kirjan mukaan luonnollisen, tahattoman vaihtelun seurauksena. Käytännössä rasva palaa koko ajan, vaikka kaloreita syödään yli kulutuksen.

En ole tuohon Massaa! Voimaa! -opuksen energiasyklittelyyn tutustunut, joten en voi sitä sen tarkemmin kommentoida, mutta sekin ilmeisesti vaatii sitä miinuksilla oloa ainakin jossain määrin...?

Täytyy tutkia tätä asiaa (kunhan vain löydän aikaa jostain...), ja jos löydän kunnolliset, tieteelliset perustelut sille, että rasvaa todellakin voidaan polttaa myös plussakaloreilla oltaessa, olen ilman muuta valmis myöntämään olleeni aikaisemmin väärässä. Mutta ikävä kyllä minulle ei riitä perusteluksi, että se ja se PT/kilpaileva kehonrakentaja/fitnesskilpailija/x vuotta treenannut ihminen sanoi näin, koska tuo ei vielä kerro mitään ko. ihmisen todellisesta pätevyydestä ja tietämyksen tasosta näissä asioissa. Ei henkilökohtaisesti kellekään, eikä herneitä nenään, mutta kun välillä näiden kotoisten huippustarojemme tietämyksestä vain paljastuu aivan järkyttäviä aukkoja... :piis:

Siis kyse ei ollut vain yhdestä henkilöstä, vaan useammasta urheilijasta tai ammatillisen koulutuksen saaneesta ihmisestä. Yhden sanaan en itsekään täysillä luottaisi. Sitäpaitsi yhdellä toimii toinen, toisella joku muu. Silti, onhan tuo hidasta ja vaikeaa ja vaatii "täydellisen" ruokavalion ja optimaalisen treenin -hyvän geeniperimän lisäksi (niin kuin yleensäkin...). Noiden väitteiden pohjalta itse kuitenkin elän, enkä vielä ainakaan ole törmännyt syyhyn uskoa muuta.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom