Rasva kuriin bulkilla, gurut auttakaa :D!

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja panu_k
  • Aloitettu Aloitettu
Olen nyt kevään ajan treenaillut aika kehoilu painotteisesti, ja kalorit ovat olleet sen mukaisia.
Muutama dietti viikko on mukaan ekysynyt, tosin enemmän vahingossa kuin tahallaan. Painoa on tullut lisää viime elokuusta noin 8 kiloa, suurin osa ihan lihaksen muodossa.
Nyt on meneillään toinen HST syklini ja neljäs sen neljäs viikko. Seuraavaksi varmaankin kokeiluun Arnolds six.
Vaikkakin suurin osa uudesta painosta on lihasta, olen huolissani sixpackistani joka kyllä vielä näkyy mainiosti mutta on selvästi kerännyt hieman rasvaa. Vatsaanhan se miehillä tuntuu helpoiten menevän.
Mitenkä siis te muut harrastajat/ammattilaiset pidätte rasvan kertymisen kurissa bulkin aikana?
Varmsti kalorit on hyvä pitää vain n. 200-300 plussalla mutta sen lisäksi mitä?
Aamu aerobista välipäivinä vai muutaman viikon dietti jaksoja? Vähän rasvoja ruokavalioon, vai pelkästään "pehmeitä" rasvoja?
Arvostan kaikkia mahdollisia neuvoja.

Yritin löytyää searchilla vastauksia mutta tässä kontekstissa ei aihetta mielestäni vielä oltu käsitelty.

Imo ei kannata kauheasti säheltää välipäivinä, tällöin lihaskasvu ei toimi välttämättä.
Joko vedät kaksi viikkoa bulkilla ja kaksi dieetillä, näin jotkut tekevät,
tai otat jossain välissä kuukauden kaksi ja dieettaat kärsivällisesti rasvat vittuun.
Itse suosin jälkimmäistä.

Edit, niin niitä rasvoja sitten kannattaa olla vähintään joku 15-20% päivän energiamäärästä, niiden kanssa ei kannata sohlata. Ei auta rasvan kertymiseen.

Tack tack.
Selvä, eli siis parempi ensin bulkata ja sitten olla reilusti dieteillä kuin yrittää yhdistää molempia. Kiitos vastauksesta.

Tee se aerobinen treenin jälkeen niin sillä on myös palauttava vaikutus kroppallesi. 15-20min riittää ihan hyvin. Syöt vaan puhtaasti ja tarkasti plussilla niin kyllä se siitä.
Koita tottua ajatukseen että sitä rasvaa tulee siinä ohessa myös, mutta diettaat sitten sen pois kun on sen aika.

aivan, turha alkaa kikkailee, kun rasvat on liikaa esillä, niin sitten diettiä. eka kasvat, sitten pienennät, ja taas kasvat ja taas pienennät. Yks entinen penkkikilpailija ja ex- bodytuomari sano, että jos massaa haluaa, niin sillon kannattaa unohtaa aamuaerobiset, ainoastaan kävelyä. ite samaa mieltä, sillon dietataan kun on sen aika, ei muulloin

kahlaajalintu sanoi:
Koita tottua ajatukseen että sitä rasvaa tulee siinä ohessa myös, mutta diettaat sitten sen pois kun on sen aika.
Olen aivan samaa mieltä. Mielummin läskiä jonkin verran ja paljon lihaa läskin alla kuin 6-pac ja kauhean kynis. IMO ei lihasta pysty takomaan kroppaan ilman, että läskiä tulisi, tosin jollain tulee enemmän kuin toisilla.

niin ja riippuu myös siitä vetääkö bulkilla järkevästi sitä ruokaa vai kittaako sohvalla kaljaa. :david:

Pienenä kertauksena:

liian monella hämärtyy käsitys mikä on "hyvä kunto" (siis "näissä piireissä") ja mikä on "ihan ok bulkkikunto".
Jos käsitys on että 10 prossan rasvat on "tosi tiukka" niin silloin mennään bulkilla helposti metsään ja syödään surutta ja suruun ja ollaankin äkkiä siellä +20 prosentin tienoilla. Sellaisista rasvamääristä ei saa mitään ylimääräistä hyötyä lihasten kehityksen suhteen, varsinkin jos aikoo joskus vielä olla kunnossa.
Hyvin suuri rasvaprosentti lisäksi saattaa aiheuttaa insuliiniresistenssiä-->vaikeampi rakentaa lihasta/helpompi kerätä rasvaa.
Toki yliskitsoillakin voi ja on turha pyrkiä olemaan jatkuvasti hyvin alhaisissa rasvoissa. Pitää vaan muistaa että se päivittäinen plussakalorien tarve ei ole kovin suuri. Jopa 500 on monelle liikaa ja tuottaa liikaa ylimääräistä rasvaa (jolle mittojen turvotessa on todella helppo olla sokea - tiedän myös kokemuksesta). Jos jokainen malttaisi hitaasti ja tarkasti hakea ENSIN sen todellisen ylläpitotasonsa, olisi säätäminen, kokeileminen ja yleinen tilanteen hanskassa pitäminen aivan käsittämättömän paljon helpompaa.

Aerobisen treenin pitäminen mukana ympäri vuoden helpottaa elämää myös monessa mielessä:
a) auttaa omalta (vaikkei kohtuumäärissä dramaattiselta) osaltaan rasvan kertymisen kurissa pitämiseen
b) parantaa verenkiertoelimistön toimintaa
c) parantaa yleiskuntoa ja jopa hiussuonistoa mikä taas parhaimmillaan parantaa palautumista kovista sarjoista sekä treeneistä sekä nostaa yleistä työkapasiteettia

Aerobisenkin voi vetää överiksi, mutta nämä HIT-advokaattien toitottamat "palautumisresurssit" eivät kyllä kohtuullisesta ja järkevästä aerobisesta (tai hiit-) treenistä kärsi, päinvastoin.

Katsokaa vaikkapa Hulkin kuvia. Hulkki on vallan hyvä esimerkki miten jopa naturaalina voi pitää itsensä vallan hyvässä kunnossa bulkillakin ja koko ajan kehittyä.

Kenellekään ei liene olemassa selkeästi määritettävää absoluuttista ylärajaa "paljonko sitä rasvaa sitten saisi kertyä".
Joka tapauksessa pieni provokaatio silmäkulmassa voisi heittää että "kaikki yli 14 tai 15 prosenttia on itsepetosta".
Suurella osalla (miehistä toki) kroppa toimii vallan erinomaisesti vaikkapa välillä 10-12 prosenttia. Muutama siihen lisää ei kaada maailmaa. Mutta jos muutama johtaa vielä muutamaan, ollaankin jo kaukana siitä mitä kenties suurin osa meistä näistä hommista on kuitenkin hakemassa.

edit: korjattu "HIT-advokaattien" ;)

S225T sanoi:
Pienenä kertauksena:
Pitää vaan muistaa että se päivittäinen plussakalorien tarve ei ole kovin suuri.
--snip--
Aerobisen treenin pitäminen mukana ympäri vuoden helpottaa elämää myös monessa mielessä:

Jos kuvitellaan neljää salipäivää ja kahtena päivänä viikosta aerobista, niin kehityksen kannalta on varmaankin järkevämpää pitää myös aerobiset päivät lievästi plussakaloreilla kuin alkaa kikkailemaan parilla miinuspäivällä plussapäivien joukossa? Onko tällöin aerobisen treenin tekeminen järkevämpää aamulla?

Baarijakkara sanoi:
Jos kuvitellaan neljää salipäivää ja kahtena päivänä viikosta aerobista, niin kehityksen kannalta on varmaankin järkevämpää pitää myös aerobiset päivät lievästi plussakaloreilla kuin alkaa kikkailemaan parilla miinuspäivällä plussapäivien joukossa? Onko tällöin aerobisen treenin tekeminen järkevämpää aamulla?

Jos ei varsinaista kalorisyklitystä (mitä monet suht hyvällä menestyksellä on toteuttaneet) harrasta, en näkisi kovinkaan painavaa syytä muuttaa varta vasten noiden päivien ravintoa. Riippuen päivärytmistä toisaalta treenipäivinä monella usein tulee automaattisesti hieman enemmän ravintoa palautusjuoman muodossa (esim itselläni usein muu ruokailu on käytännössä identtinen).
Olen itse pääsääntöisesti tehnyt aerobista aamulla tai treenin jälkeen, joskus iltaisin, mutta mutta: ravintopuolelta löytyy tuore ja mielenkiintoinen potentiaalinen mythbuster-thread:
http://www.pakkotoisto.com/vbulletin/showthread.php?t=47357

NGV sanoi:
Olen aivan samaa mieltä. Mielummin läskiä jonkin verran ja paljon lihaa läskin alla kuin 6-pac ja kauhean kynis. IMO ei lihasta pysty takomaan kroppaan ilman, että läskiä tulisi, tosin jollain tulee enemmän kuin toisilla.

Mietippä nyt sitten kahdesti vielä omaa tarvettasi dieetille.

Ja S225T kirjoitti todella hyvää tekstiä tuosta rasvaprosentista. Ei todellakaan kannata päästää niitä rasvoja mihinkään 20% lukemiin, sillä tuosta alas tuleminen johonkin 10% korville on usean kuukauden kovan työn takana, sillä pitkässä dieetissä alkaa jossainkohtaa aina tökkimään...jos ei muuten niin henkisesti.

Ja olen tuon homman ihan omalla kohdalla kantapäänkautta kokenut, eli parit dieetit vedetty +20% rasvoista alaspäin ja ei ole kivaa yhtään. Itsellä on tähän auttanyt vähän lyhyemmät bulkki ja dieettijaksot, kun olen liian laiska kovin tarkasti kaloreita laskemaan. Joku 1 kk bulkki ja 2 vk dieeti tai 2 kk bulkki ja 1 kk dieetti syklit tuntuvat toimivan minulla hyvin.

Käykääpäs lukemassa toi s225t:n laittamassa threadissa oleva linkki. Itsekin ajattelin ettei kaikki esim. vartalotyypit onnistu keräämään massaa pitämällä aerobista mukana, mut se on toisaalta hyvä tekosyy olla tekemättä aerobista.

Oon joskus lukenu paristakin eri lähteestä, että tommonen painon jojottelu on terveydelle haitallista. Eli siis et kahen viikon välein dietillä ja toisinpäin, vaikka ei tossa silti laihdukkaan. Ite en tähän usko, mut voisko saada jotain kommenttia tähän?

Sahaaja sanoi:
Oon joskus lukenu paristakin eri lähteestä, että tommonen painon jojottelu on terveydelle haitallista. Eli siis et kahen viikon välein dietillä ja toisinpäin, vaikka ei tossa silti laihdukkaan. Ite en tähän usko, mut voisko saada jotain kommenttia tähän?

parissa viikossa se ero ( normaalisti ) on niin pieni, että juuri se pitemmällä välillä tuleva SUURI painon muutos esim 100 kg -> 80 kg ja takas 100 kg on pahempaa.

Itellä on mielessä, kunhan rasvat saan tarpeeksi alas eli tohon 10-13% niin rupean 1kk/2vk sylille, 3x30 min. kuntopyörää per viikko ja kaloreita sit bulkillakin suht maltillisesti. Ja tuosta 2vk/2vk syklistä, niin veikkaisin että keho ei kerkeä kovinkaan hyvin reagoimaan noihin muutoksiin noin pienissä aikajaksoissa. Mutta voihan toi joillakin hyvin toimiakkin.

Eikös jojo-laihdutuksella tarkoiteta näiti talon emäntiä, jotka kituvat kaalikeittodieetillä, pudottavat painoa dramaattisesti. Painonpudotuksen jälkeen aletaan taas syömään wienereitä ja ranskanleipää kirnuvoilla, ja lihotaan takasin laihdutetut kilot tai jopa enemmän.
?

tpt sanoi:
Eikös jojo-laihdutuksella tarkoiteta näiti talon emäntiä, jotka kituvat kaalikeittodieetillä, pudottavat painoa dramaattisesti. Painonpudotuksen jälkeen aletaan taas syömään wienereitä ja ranskanleipää kirnuvoilla, ja lihotaan takasin laihdutetut kilot tai jopa enemmän.
?

just tätä. ja se on epäterveellistä. eikä mikää 1kk/ 2vk ym tahti, joka on varsin hyvä

Tuo painon jojoilu on todellakin aivan eri juttu. Lähinnä sitä että ensin vedetään dieettiä just jollain mehulinjalla ja sitten ne kilot tulee korkojen kera takasin kun kyllästytään ja palataan takaisin vanhoihin ruokailutottumuksiin. Tällä ei ole mitään tekemistä kehonrakentajan bulkin ja dieetin kanssa.

Timba79 sanoi:
Mietippä nyt sitten kahdesti vielä omaa tarvettasi dieetille.

Ja S225T kirjoitti todella hyvää tekstiä tuosta rasvaprosentista. Ei todellakaan kannata päästää niitä rasvoja mihinkään 20% lukemiin, sillä tuosta alas tuleminen johonkin 10% korville on usean kuukauden kovan työn takana, sillä pitkässä dieetissä alkaa jossainkohtaa aina tökkimään...jos ei muuten niin henkisesti.

Ja olen tuon homman ihan omalla kohdalla kantapäänkautta kokenut, eli parit dieetit vedetty +20% rasvoista alaspäin ja ei ole kivaa yhtään. Itsellä on tähän auttanyt vähän lyhyemmät bulkki ja dieettijaksot, kun olen liian laiska kovin tarkasti kaloreita laskemaan. Joku 1 kk bulkki ja 2 vk dieeti tai 2 kk bulkki ja 1 kk dieetti syklit tuntuvat toimivan minulla hyvin.

Juuri näin.

Itse lähdin joulukuun lopussa +20 rasvoista liikkelle ja nyt 4kk dieettiä takana,
Kyllä tässä henkisesti ollaan jo aika heikoilla. Lähtötavoite oli rasvat ~10%, nyt jossain 11-12%, eli vielä kuukausi pitäisi jaksaa :wall:

Vastaisuudessa en päästä rasvoja yli 15% juuri tuon pitkän dieettaamisen pelossa.

kahlaajalintu sanoi:
Tee se aerobinen treenin jälkeen niin sillä on myös palauttava vaikutus kroppallesi. 15-20min riittää ihan hyvin. Syöt vaan puhtaasti ja tarkasti plussilla niin kyllä se siitä.
Toimiiko toi ihan dieetillä rasvanpolttimena, että vetää reenin jälkeen parinkymmenen minuutin lenkin, ku mä vedän yleensä dieetillä kerran viikossa 60min lenkin, kaksi kertaa viikossa 45min aamukävelyn ja salireenin jälkeen 30min lenkin. Polttaako se siis todella rasvaa jos reenin jälkeen juoksee 20-30min???

Back
Ylös Bottom