Rasva ei pala

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Eva
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl

Eva

Olen käynyt salilla syksystä asti, tavoitteena on ollut saada poltettua rasvaa ja lisätä lihasta. Olen käynyt yleensä 2 x viikossa salilla, 1-2 x tehnyt aerobista (jumppa tai kävely/hölkkäilylenkki) ja 1 x vko jooga.
Mitä kannattaisi muuttaa kun rasva ei oikein tahdo palaa? Lihasta on kyllä tullut mutta se ei näy rasvakerroksen alta. (Esim hauista tein syksyllä 4 kg ja nyt 8 kg). Rasvaakin lähti alussa parin kk:n aikana, mutta sen jälkeen tasoittui. Rasvaa on nyt erityisesti alleissa, pepussa ja reisissä ja myös vyötärön seudulla. Pitäisikö lisätä reilusti aerobista? Onko vika määrässä vai laadussa?

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Olisi helpompi kommentoida jos laittaisit tarkempia tietoja syömisistäsi. Ruokailu on kuitenkin merkittävä osa dieettaamisessa, toinen on aerobinen mitä sinulla ei mielestäni ole riittävää määrää rasvanpolttoa ajatellen.

Edit: Samaisen ongelman kanssa painivia löytyy palstalta paljon, joten aihetta on käsitelty useasti. Yritän etsiä muutaman ketjun, mistä saisit vinkkiä. :)

http://www.pakkotoisto.com/vbulletin/showthread.php?t=47893

Viiden kilon pudotus
http://www.pakkotoisto.com/vbulletin/showthread.php?t=47471

Paljon hyvää ravintoasiaa
http://www.pakkotoisto.com/vbulletin/showthread.php?t=28758

Rasva palamaan!
http://www.pakkotoisto.com/vbulletin/showthread.php?t=46560

Kalorivaihteluista
http://www.pakkotoisto.com/vbulletin/showthread.php?t=45014

Dieettiapuja
http://www.pakkotoisto.com/vbulletin/showthread.php?t=44741

Siis noita löytyy vaikka millä mitalla kun jaksaa hakea! Jospa noista olisi alkuun edes vähän apua.

Aerobista lähdet vaan reippaasti lisäilemään! 1-2 kertaa viikossa ei todellakaan ole riittävä määrä, kun rasvakerroksesta halutaan päästä eroon. Laitappas nuo päivittäiset kalorit esiin, niin voi kommentoida tarkemmin. Mutta jos rasva ei pala, niin yleisohjeena: Lisää aerobista, tiputa kcallia:thumbs:

Tässä on muutamalta päivältä ruokailut:

Aamu: 2 palaa ruisleipää tuorejuustolla +salaatti, kurkku, tomaatti,feta
Lounas: kanan rintaleike + kasvispaistos +salaatti aamupalalta
Välipala: manteleita
Päivällinen: Kaalilaatikko + porkkanaraaste
Iltapala: Rahkaa + mustikoita

Aamu: Rahka+luonnonjugurtti + vadelmat
Lounas: Kaalilaatikko + porkkanaraaste
Välipala: viili
Päivällinen: Possu-wok + punakaali-mustaherukkaraaste
Iltapala: Nakkimunakas+kurkku&tomaatti

En ole laskenut kaloreita, yritän syödä aina sen verran että nälkä lähtee ja jää hyvä olo.

Tuosta aerobisen lisäämisestä: Onko parempi käydä esim joka päivä 15 min hölkkälenkillä vai lisätä 2 x1,5 h kävelylenkkiä? vai mikä olisi tehokkain tapa?

Eva sanoi:
Tuosta aerobisen lisäämisestä: Onko parempi käydä esim joka päivä 15 min hölkkälenkillä vai lisätä 2 x1,5 h kävelylenkkiä? vai mikä olisi tehokkain tapa?
Tietysti rasvanpolttoa tavoiteltaessa suositellaan monesti aamuaerobista tyhjällä vatsalla. Tästäkin löytyy oma ketjunsa, kun vain jaksaisin kaivella. Tuosta lenkkien kestosta sanoisin, että noilla lyhyillä hölkillä joka päivä ei varmastikaan ole samaa tehoa, kuin esimerkiksi tunnin sauvakävelylenkillä muutaman kerran viikossa.

Odotellaan että nämä pakkiksen dieetti"gurut" löytävät tiensä tähän ketjuun, sitten alkaa tapahtua. :D

Editti: Ja taas pukkaa linkkejä:

Aamuaerobisen tehokkuus:
http://www.pakkotoisto.com/vbulletin/showthread.php?t=45828&highlight=aamuaerobinen

Laardia pois:
http://www.pakkotoisto.com/vbulletin/showthread.php?t=22855&highlight=aamuaerobinen

Aamuaerobisesta ja HIITistä:
http://www.pakkotoisto.com/vbulletin/showthread.php?t=32535&highlight=aamuaerobinen

Tietoa täältä kyllä löytyy kun vain jaksaa etsiä, lukea ja ottaa neuvoista onkeensa, tämä kun on näitä tuhat ja yksi kertaa käsiteltyjä aiheita.

Kiitos linkeistä, niistä löytyi paljon pureskeltavaa.
Miltä syömiseni vaikuttaa, onko siinä säätämistä?

Tuosta aerobisesta sen verran, että ei sen lisääminen mitenkään välttämätöntä ole, kunhan kalorit ovat miinuksella. Tykkänään ilman aerobista liikuntaakin voi vallan hyvin dieetata. Mutta tokihan aerobinen hyvästä on, ja kolme-neljä ripeää sessiota viikossa varmasti dieettiä vauhdittavat. :thumbs:

Äkkiä vilkaisten syömisesi tuntuisivat olevan ihan kohtuukuosissaan, mutta aika vaikea on sanoa enempää, ennenkuin kerrot vähän lisää syömistesi määristä.

Aerobisen kestosta vielä, että itse olen sitä mieltä, että mikäli yhtään parempikuntoinen ihminen on kyseessä, on parempi tehdä lyhyempiä settejä kovemmalla teholla sen sijaan, että lenkkeilisi tuntitolkulla alhaisella sykkeellä. Tsekkaapa tuo HIIT-linkki, siinä suorituksen pituus on maksimissaan 15 min (muistaakseni), ja se on monen mielestä erittäin tehokas apu rasvanpoltossa.

Gillyanne sanoi:
Tuosta aerobisesta sen verran, että ei sen lisääminen mitenkään välttämätöntä ole, kunhan kalorit ovat miinuksella. Tykkänään ilman aerobista liikuntaakin voi vallan hyvin dieetata.
Totta. Yleensäkin painonhallinnasta puhuttaessa pääpainopiste on ravitsemuksessa, vaikkakin varmasti aerobinen sitä kinkun sulamista vauhdittaa.

Yritin vähän arvioida määriä:

Eva sanoi:
Aamu: 2 palaa ruisleipää tuorejuustolla +salaatti, kurkku, tomaatti,feta 200g
Lounas: kanan rintaleike + kasvispaistos 200g +salaatti aamupalalta 150g
Välipala: manteleita 50g
Päivällinen: Kaalilaatikko 350g+ porkkanaraaste100g
Iltapala: Rahkaa 2dl+ mustikoita1dl

Aamu: Rahka+luonnonjugurtti 2,5 dl+ vadelmat 1dl
Lounas: Kaalilaatikko 350g+ porkkanaraaste100g
Välipala: viili, 1 purkki
Päivällinen: Possu-wok 300g+ punakaali-mustaherukkaraaste 100g
Iltapala: Nakkimunakas (3 munaa)+kurkku&tomaatti 100g

Eva sanoi:
Yritin vähän arvioida määriä:
Nopeasti päässä laskettuna 1100-1300kcal/pv. Mitäs luulet, mikä on energiantarpeesi? Jos olet lukenut noita muita samaa asiaa käsitteleviä threadeja niin tiedät jo noiden lukujen perusteella, että syöt liian vähän.

Helppo kaava, jonka oon maininnut pariinkin otteeseen ihan lyhyen ajan sisällä on 3-5 kertaa viikossa liikkuvalle naiselle 35 x paino. Minulle tuo esim. olisi 35 x 60 = 2100kcal/pv -> dieettikalorit voidaan laskea tiputtamalla tuosta 500kcal. Tuo 500kcal vähennys voidaan tehdä joko pelkästään ruokaa vähentämällä, pelkästään liikuntaa lisäämällä tai molempia yhdessä käyttäen - esim. lisäämällä liikuntaa 200kcal edestä ja vähentämällä ravinnosta saatava energiamäärä 1800 kaloriin.

Kuulostaako järkevältä?

Sinuna lisäisin hiukan kaloreita. Muutoksen jälkeen kannattaa odotella n. 3vk ennenkuin tekee johtopäätöksiä (ts. mittaa vyötärö ekana päivänä ja viimeisenä päivänä, esimerkiksi). Keho ei totu uuteen ruokavalioon hetkessä!

Kyllä se rasva palaa. Kehoa on huijattava aina siten, että rasvanpoltto jatkuu. Toisin sanoen tehdään toimenpiteitä niin, että keholla ei ole muuta vaihtoehtoa kuin pitää rasvanpoltto käynnissä. Haasteellisintahan on pysyä motivoituneena ja pitää jatkuvasti ensisijaisena asiana se dieetin onnistuminen. Hyvin usein sipsipussi ja suklaapatukka ikäänkuin menevät dieetin edelle pariksi päiväksi ja sen jälkeen selitellään, että rasva ei pala vaikka tekisin mitä. En nyt sano että näin on juuri sinun kohdallasi, mutta ainakin itse osaan huijata itseäni niin loistavasti että uskon muidenkin sitä tekevän.

Sitten vielä yksi vinkki, ihan yleisesti: kaikki kalorit lasketaan, myös ne herkkupäivien "menee elimistöstä läpi" -kalorit ja kasvisten "nollakalorit". Keskiarvo määrää, onko kulutus suurempi kuin energiansaanti. Kannattaa myös muistaa, että mitä pidempään dieetataan ja mitä alemmas paino laskee, sitä pienemmäksi myös perusaineenvaihduntaan kuluvan energian määrä on. Kannattaa aina välillä painon pudotessa tsekata, mitkä ne omat dieettikalorit sen uuden painon perusteella ovat.

Zone-sarja -42%

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Yleensä kokonaisenergian saantia on helpompi seurata, kun pitäytyy tietyissä ruoka-aineissa tietysti monipuolisesti..aterioiden määrä on hyvä olla 6-7 krt. päivässä ja luonnollisesti on tuloksellisempaa, kun tietää paljonko päivittäin ravinnosta kutakin ravintoainetta tulee, hiilihydraattien, proteiinien ja rasvojen suhteilla ja ajankohdalla on oma merkityksensä.

Faidra sanoi:
Hyvin usein sipsipussi ja suklaapatukka ikäänkuin menevät dieetin edelle pariksi päiväksi ja sen jälkeen selitellään, että rasva ei pala vaikka tekisin mitä. En nyt sano että näin on juuri sinun kohdallasi, mutta ainakin itse osaan huijata itseäni niin loistavasti että uskon muidenkin sitä tekevän.

Ravitsemuspsykologian kurssilla opittua:
Kovin "houkutus" syödä jäätelöä tai muuta höttöä kestää yleensä muutaman minuutin. Tänä aikana ihminen yleensä tekee päätöksen siitä, antaako himolle periksi tai ei. Jos päättää juosta pikapikaa kioskille jätskiostoksille houkutuksen aikana, sen myös tekee koska päätös on vaikea perua. Jos pysyy sen muutaman minuutin kovimman himon aikana lujana ja päättää, ettei sorru, houkutus menee pian ohi.

Helppo kaava, jonka oon maininnut pariinkin otteeseen ihan lyhyen ajan sisällä on 3-5 kertaa viikossa liikkuvalle naiselle 35 x paino. Minulle tuo esim. olisi 35 x 60 = 2100kcal/pv -> dieettikalorit voidaan laskea tiputtamalla tuosta 500kcal. Tuo 500kcal vähennys voidaan tehdä joko pelkästään ruokaa vähentämällä, pelkästään liikuntaa lisäämällä tai molempia yhdessä käyttäen - esim. lisäämällä liikuntaa 200kcal edestä ja vähentämällä ravinnosta saatava energiamäärä 1800 kaloriin.

En millään tapaa väheksy tietämystäsi, tiedät varmasti näistä jutuista huomattavan paljon enemmän mitä minä, ihmettelen vaan, että voisinko esim. minä, joka tällä hetkellä painan n. 72kg saada rasvaa kehosta vähennettyä n. 2000kcal päivittäisellä määrällä?

Lukuna kun em. kuulostaa niin hurjalle. Tiedostan, että ongelmani on se, että "pelkään" painonnousua ja automaattisesti minimoin syömistäni liiaksi, joka taas hidastaa aineenvaihduntaa jne.jne., mutta fakta on siis edelleen se, että lisäämällä ruoan määrää todella laihtuisin?

Kyllä, minulle on tästä viisaampi puoliskoni monet kerrat sanonut, mutta kertaus on opintojen äiti. :)

Onko n. 3-4kg/kk painonpudotus realistinen tavoite tuollaisella kalorimäärällä mielestäsi? Siihen kun mielelläni tähtäisin. Tavoite olisi päästä n. 65 kiloon, joten sinänsä pudotettavaa ei paljoa olisi.

Sannu, se riippuu pitkälti aiemmin syömästäsi kalorimäärästä. Jos olet aiemmin kitkutellut tonnilla, niin tuhannen kalorin lisäys suoraan tuskin auttaa sinua laihtumaan. Mutta ajan kanssa, kun elimistöä on totutettu jälleen suurempaan kalorimäärään, rasva todennäköisesti palaisi tuollakin määrällä. Olettaen, että olisit syönyt vaikkapa 2500kcal kuukauden-parin kuukauden ajan.

Tässä sulle elävä esimerkki, miten homma voi toimia:
Kisadieetilläni kaloreita vähennettiin asteittain jostain 2200-2300 tienoilta 1000 kalorin tienoille. Kilpailun jälkeen kalorimäärää nostettiin asteittain ylöspäin kuuden viikon aikana, siten että viimeiset neljä viikkoa söin 2200-2500kcal päivässä. Paino nousi jonkin verran, ja olisi varmaan jatkanutkin nousua tuolla kalorimäärällä ainakin jonkin aikaa (kunnes kroppa olisi taas tottunut korkeampiin määriin, olettaen että määrä todella oli se mitä kuluttaisin päivittäin -> 5-8h/vk liikkumalla se kyllä olisi). Tämän jälkeen alkoi uusi kisadieetti, joka aloitettiin 1900 kalorista. Rasva alkoi jälleen palaa siten että paino putosi tasaisesti kilon viikossa.

Tuossa vaiheessa olin siis kuuden viikon aikana nostanut kalorit 1000 kalorista n. 2300 kaloriin, tiputtanut ne taas alaspäin ja lisännyt hiukan liikuntaa. Jos oma laskennallinen kulutukseni (35 x 65) olisi ollut 2275, niin mun ei tarvinnut tuosta tiputtaa edes sitä 500 kaloria päästäkseni jälleen rasvanpolttoalueelle. Lisämiinukset taisivat tulla runsaammasta liikunnasta (siis enemmän kuin se n. 5h viikossa). :)

Joten kyllä se voi toimia. Paljonko syöt nyt? Jos JUURI NYT haluat polttaa rasvaa, niin se onnistuu todennäköisesti tiputtamalla nykyisestä määrästä n. 500kcal. Jos taas olet syönyt hyvin niukasti ja olet siitä huolimatta valmis pienoiseen elämäntapa- ja ajattelumallin muutokseen, niin pyrkisin sinuna nostamaan kaloreita asteittain (n. 300kcal nostoin) kunnes olet saavuttanut ns. kulutus/saanti +-0 -rajapyykin.

Kun energiansaantia nostetaan, voi hyvinkin olla että aluksi paino nousee 2-4kg. Se tasoittuu kuitenkin hyvin pian ja useimmiten paino alkaa pian laskemaan. Täällä on mimmejä, jotka ovat kokeneet tuon jutun joten olis kiva jos typyt voisivat valaista hiukan asiasta. Esimerkiksi Emmah, Helga ja Missukka muistaakseni tietävät tästä jutusta jotain? :)

Toivottavasti ei ollut liian sekavaa tekstiä. Kysy jos vielä askarruttaa. En oleta olevani mikään pro tässä, toistelen vaan juttuja jotka olen oppinut kokemuksen ja kuulemani kautta...

EDIT: Ilman kokeilua et voi ikinä tietää mitä tapahtuu. Laske TARKASTI syömisesi n. 3vk ajan, joka ikinen päivä, sillä vain siten voit tietää mikä se todellinen syömäsi määrä on suhteessa liikuntaan. Ja mitä voit menettää, jos tuhlaat elämästäsi 3 viikkoa tuollaiseen kokeiluun (korkeammilla kaloreilla elämiseen)? :)

Hejsan, mimmit!

Olen tässä jo jonkin aikaa seurannut keskustelujanne sivusta ja saanut täältä paljon vinkkejä uudenuutukaiseen harrastukseen, ja helpotusta tiedonjanoon:worship: Nyt sitten rohkaistuin rekisteröitymään.

Minulla on nelipäiväinen saliohjelma, jonka lisäksi teen aerobista pari kertaa viikossa lähinnä aamulenkkien muodossa. Salitreeni on minulle vanhastaan tuttua puuhaa, mutta koska olen harrastanut sitä muiden lajien lomassa, niin tietenkään en ole sen "hienosäätöön" tutustunut samalla tavalla kuin te, jotka teette sitä pääsääntöisesti ja siksi olenkin täällä hiljaa hiippaillut etsimässä vastauksia mieltäni askarruttaviin kysymyksiin... :)

Ruokavaliostani olen vielä hitusen epävarma, mutta laitan tähän yhden esimerkkipäivän, niin ehkäpä jollain teistä olisi energiaa ja ystävällisyyttä antaa siitä pientä palautetta. :rolleyes:

aamu: kauralesepuuroa, jossa raejuustoa ja mangopilttiä, vähäkalorista marjakeittoa, kahvia

lounas: purkillinen ehrmann maitorahkaa, rasvatonta jugurttia (45kcal/100g) ja banaani miksattuna sekaisin, paussi-myslipatukka, kahvi

välipala: omena

päivällinen: ruispastaa, vihersalaattia, raejuustoa, rasvatonta maitoa 2dl, ryvita täysjyvänäkkäri, jossa kalkkunaa sekä raejuustoa päällä, kahvia

välipala (tämä on treenipäivänä yhtä kuin palkkari, muutoin hedelmä ta jugurtti tms.) : puoli purkkia ehrmannia, banaani, pilttiä/jugurttia, leseitä.

iltapala: raejuustoa ja ananasta.

kas näin. mittani ovat 155/53.
Toivottavasti en ihan metsässä!

Melli, näyttää hyvältä. Hyviä rasvoja vielä lisäisin ruokavalioosi. Iltapalalle ja päivälliselle vaikkapa öljyä tai pähkinöitä hiukan. Mitä tavoitteita sulla on? Polttaa rasvaa?

Hei kaikille!

Päätin ottaa osaa keskusteluun, kun tuo Faidran teksti oli ajatuksia herättävä.

Kevään aikana pudotin painoa n. 3.5 kg laskemalla ruuan kalorimääriä. Kun yritin nostaa kalorimäärää takaisin ylös siihen about laskennalliseen +-0 -kalorimäärään kulutukseni ja painoni mukaan, olo oli turvonnut ja paino nousi... Eli siis Faidra tuohon sinun kirjoittamaasi tekstiin verraten tämän painon nousemisen pitäisi olla normaalia kropan totuttelua lisääntyneeseen kalorimäärään ja painon pitäisi tasaantua ajan myötä? (Siis olettaen tietenkin, että kalorimääräni todella ovat +-0 -tasolla..) :whip:

Kevään aikana pudotin painoa n. 3.5 kg laskemalla ruuan kalorimääriä. Kun yritin nostaa kalorimäärää takaisin ylös siihen about laskennalliseen +-0 -kalorimäärään kulutukseni ja painoni mukaan, olo oli turvonnut ja paino nousi...

En ole Faidra, mutta vastaanpa silti. Eli ethän nostanut kalorimääriä liian nopeasti? Varsinkin äkkinäinen hiilihydraattien runsas lisääminen voi aiheuttaa turvotusta, koska hiilarit sitovat nestettä kroppaan. Josta päästäänkin siihen, että tuo muutaman kilon painonnousu dieetin jälkeen on useimmissa tapauksissa a)kropan glykogeenivarastojen täyttymistä b)nestettä.

Hei Gillyanne, kiitos vastauksesta..

Varmasti nostin kyllä liian nopeasti kalorit ylös.. Pieni painonpudotus ei mielestäni ole yhtään vaikeaa kunnon motivaatiolla, mutta olenkin tosiaan aina miettinyt että mitä sen jälkeen kun ollaan tavoitepainossa? No, mutta se nyt on :offtopic: , joten yritän etsiä vastausta siihen jostain muualta!

Hei Sannu!!
Kyllä tuo Faidran teksti oli täyttä totta ja tehokasta sellasta.Noin se käytännössä toimii meillä kaikilla luultavasti.Itsellä ainaskin kalorit 2300-2500kcal ja sitten tiputellaan mutta vain tuonne 1400-1600kcal pikkuhiljaa.Mutta jos paino junnaa paikoillaan niin silloin täytyy kaloreita heilutella jopa viikottain.
Rasvoja en itse suosi illalla ollenkaan vaan aamulla ja päivällä.Aamulla oliiviöljyä tai lesitiiniä.Toisilla taas maitotuotteet tuovat turvotusta,itse esim. en juo maitoa ollenkaan vaan syön kalkkitabletteja.Illalla kyllä maitorahkaa.
Kannatta kokeilla kuinka oma kroppa toimii,kyllä sen oppii tuntemaan.

Latest posts

Back
Ylös Bottom