Raskaus ja treeni

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Milotta
  • Aloitettu Aloitettu
Yritin etsiskellä haulla vanhoja juttuja raskaana treenaamisesta, muutama hyvä vinkki sieltä löytyikin, kiitos :). Esimerkiksi prässin ja kyykyn korvaaminen joillain muilla liikkeillä oli uutta. Kun täällä nyt näyttää olevan muutama äiti paikalla, olisin kysellyt seuraavaa:

Kuinka pitkälle teitte vatsalihaksia?

Miten olette "keventäneet" treeniä (sarjat, toistot?)? Voiko jotain hauiksia / selkää / ojentajia / jne.. tehdä viimoset hampaat irvessä?

Riittääkö jalkojen treenaamiseksi pyöräily / spinnaus (+kenties jotain täydentävää salilla) vai tekisittekö jalkatreenin kuten ennenkin? Korvaavia liikkeitä prässille / kyykylle?

Tiedättekö ketään asiantuntijaa(?), joka osaisi laatia kuntosaliohjelman nimenomaan raskautta ajatellen? Nykyisessä ohjelmassa (vaikka pyysin sen raskaana olevalle) on nimenomaan prässiä sun muuta :(.

Olen alkanut hermoilemaan, että aiheutan keskenmenon kuntosaleilulla. Juu, ei varmaankaan ole mahdollista, mutta kun tässä tilassa helposti vältän jotain kokonaan, jos sillä on 0,000001% mahdollisuus aiheuttaa keskenmeno :rolleyes:. (Nimim. seksi pannassa, kunnes lääkäri sai vakuutettua, etten voi aiheuttaa keskenmenoa seksillä.) Olen viime ajat lusmuillut salilta ja jotenkin ne vähäiset treenitkin tuntuvat löysiltä. Vakuuttakaa nyt hullulle, etten mä voi mitään katastrofia teoillani aiheuttaa ;) Tätä lasta on tehty pitkään ja lääkärien voimin, ehkäpä se selittää tätä käsittämätöntä skitsoiluani.. *huokaus*

Aika epäasiantuntijan neuvoja ovat omani, koska en ole koskaan ollut raskaana, mutta seurannut sivusta kavereiden reenausta jotka ovat odottaneet lasta. Yksi kaverini mm. veti jumppaa vielä 8. kuulla, ja noin yleisesti ottaen vois sanoa, että mikään mikä ei tunnu pahalta voi tehdä, ellei lääkäri nimenomaan ole määrännyt ottamaan rauhallisesti. Kuitenkin raskaana olleessaankin kannattaa pitää huolta kunnostaan ja varsinkin lihaskunnosta. Synnyttäminen sujuu helpommin ja varsinkin toipuminen siitä.

Tuntuu kyllä että olet hieman ylivaroivainen, koska missään ei käsittääkseni ole koskaan todettu seksin aiheuttavan mitään vaaraa sikiölle...ainoa rajoitus joka tulee loppuvaiheessa ovat asennot..ei sikiön vaan oman mukavuuden takia ;)

Eikun kovasti tsemppiä treenaukseen ja mukavaa odotusta :)

Originally posted by Maiju
Tuntuu kyllä että olet hieman ylivaroivainen, koska missään ei käsittääkseni ole koskaan todettu seksin aiheuttavan mitään vaaraa sikiölle...

Jeps.. Sehän tässä niin hullua onkin, että aikaisemmin niin rationaalinen ihminen alkaa kunnolla skitsoilemaan! Annapas, jos joku muu multa kysyisi tuota asiaa, niin neuvoisin samoin ;), omalla kohdalla sitten alkaa epäilyttämään, notta onkohan tässä sittenkin jokin riski, sinnehän se kalu tungetaan alkiota häiritsemään, huoh.. :rolleyes:. Mutta siis seksi on jo palautettu ohjelmistoon, suksee oli taattu :D

Kokemuksesta ( = tällä hetkellä aika viimeisillään raskaana :D ) voin kertoa sen verran, että itse lopetin esim. vatsalihasten treenaamisen samantien, kun raskaustesti näytti plussaa.
Ja siltikin noin 4-5 ensimmäistä kuukautta oli ajoittain tosi tuskaisia, kun vatsalihakset eivät meinanneet antaa tilaa kasvavalle kohdulle. Aivastaminenkin sattui vatsoihin todella törkeesti, ja joskus aamuisin vatsalihakset olivat kipeinä, ihan kuin kunnoon rääkki treenin jäljiltä.

Nää raskaana treenaamisjutut on tosiaan hyvin yksilöllisiä, itse en ensimmäisellä kolmanneksella paljon jaksanut treenailla, kun väsymys oli niin totaalista, tokalla kolmannekselle "kevyttä" eli siis ihan tavallista punttitreeniä ja paljon ulkoilua. Punttitreenin muutin kyllä ihan totaalisesti, tein liikkeitä vain lähinnä koneilla, ja aina niin, että sain selän tuettua kunnolla. Jaloille tein lähinnä eristäviä liikkeitä. Eli kaikki sellaisia liikkeitä pitäisi välttää, missä kohtu joutuu yhtään puristuksiin tai jos liike aiheuttaa staattista jännitystä vatsan/alaselän alueilla. Treenipainot pienensin aluksi noin kolmanneksella normaaleista, ja pyrin tekemään "pumppi-hakuista" treeniä, viimeisellä kolmanneksella painot on olleet noin puolet normaaleista, ja toistot edelleen 10-12. Eli sarjat jätän vähän kesken.

Nää raskaudenaikaiset treenit on ainakin minulle lähinnä sellaisia ylläpitäviä treenejä, kovaa treeniä ehtii kyllä sitten vetää taas myöhemminkin.

Aerobisesta sen verran, että sykettä kannattaa kyllä seurailla, se kun ei saisi nousta kuin hetkellisesti yli 135.

Omat loppuraskaudentreenit on nyt kyllä treenattu, kun pakottivat sairaslomalle, ja pitäisi vaan lepäillä.... pää tässä meinaa hajota, mutta jotain hyötyä tästäkin pakkolevosta, olen nimittäin kaivanut puikot ja langat varaston kätköistä, ja saanut jopa ihan käytettäviä pikkunuttuja aikaiseksi ;)

Onnellista odotusta Sinulle Milotta, voimia ja treeni intoa!

Vilma-liina: Kiitos vastauksestasi.

Mun tilanne on nyt vähän heikko. Noin viikon on ollut (suhteellisen niukkaa) vuotoa, sekä punaista että ruskeaa, hyytymillä ja ilman :(. Aluksi en ollut kamalan huolestunut, mutta värin punertuessa ja tiputtelun voimistuessa olen säikähtänyt sen verran, etten saleile ollenkaan. Nyt ei auta muuta kuin odotella ja katsoa mihin tilanne kehittyy.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom