GOOD MORNING

BCAA, EAA, MSM, GLUTAMIINI, VIHERJAUHEET

-40%

raskauden jälkeen.. apua..

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Kata86
  • Aloitettu Aloitettu
Moi!

Minulla olisi muutama ongelma.. ja toivon että joku viisaampi ja fiksumpi osaisi auttaa:) eli Mitoiltani olen 155/54 ja olen treenannut enemmän ja vähemmän aktiivisesti viimeisen 3 vuoden aikana. Tähän aikaan mahtuu myös kaksi raskautta ja nyt kun lapset olisi ilmeisesti "tehty" nii tahtoisin aloittaa treenauksen uudestaan ja saada apua muutamaan kysymykseen.

1. Kropaltani olen muuten aika kunnossa, mutta masu! Se on ihan kamala.. Eli löysää nahkaa jonkun verran ja pömppis. Miten siitä pääsee eroon? Tuskin pelkillä vatsiksilla? Olen miettinyt crosstraineria? olisko hyvä aerobinen liikuntamuoto punttiksen lisäksi? Käyn salilla noin 3-4 kertaa viikossa.
2. tykkään syödä leivoksia, en niinkään karkkeja. Miten saan leivokset terveellisimmiksi ja kuinka useasti voin herkutella viikossa?
3. kuinka paljon minun tulisi saada kaloreita päivässä ja missä suhteessa grammoina rasvaa, proteiinia ja hiilareita?
4. Maastaveto on ns. vahva laji minulla, mites kisailu? Eli siis mikä olisi hyvä tulos näillä mitoilla että kannattaa lähteä kisaamaan. Ikää 22

Erittäin suuri kiitos jos joku viitsii vastata:haart:

Monilla iho jää raskauksien jälkeen ainakin hieman löysäksi. Ihotyypistä riippuen iho jää yleensä ainakin hieman löysäksi. Pömppömahasta pääsee eroon vahvistamalla syviä vatsalihaksia. Vatsatreenistä saa yleensä eniten irti kun tekee aerobista ensin. Jumppapallo on hyvä apu kotona, pallon ansiosta liikkeet tulee tehtyä suurimmaksi osaksi oikein.

Itse aloittaisin liikunnan varovaisesti, varsinkin jos viimeisestä synnytyksestä on vähän aikaa. Vatsalihaksia kannattaa aina tehdä maksimit.

Ihon palautumisnopeudesta riippuen uskoisin että vuodessa selviää mihin pystyy treenaamalla vaikuttamaan, jäljelle jäävään roikkuvaan ihoon ei yleensä auta muu kuin kirurgin veitsi. Tietysti rasvaaminen yleensä auttaa jonkin verran ihoa säilyttämään kimmoisuutta ja palautumaan.

Kisoihin kannattaa mennä sitten kun siltä tuntuu. SM-kisoihin toki tulosraja, mutta kisakokemusta voi kyllä käydä kerryttämässä vaikka pelkällä satasellakin jos siltä tuntuu. SVNL:n sivuilta kannattaa käydä kattelemassa tuloksia jos kiinnostaa! Hienoa, että kiinnostusta voimapuolelle on.

Maastaveto on ns. vahva laji minulla, mites kisailu? Eli siis mikä olisi hyvä tulos näillä mitoilla että kannattaa lähteä kisaamaan.

Maastaveto ennustaa melko hyvin yleistä voimapotentiaalia, eli kyykkykin varmaan sujuisi pienen (pitkän ja intensiivisen) harjoittelun jälkeen. SVNL:ssä ei taida pelkkiä vetokisoja olla, pro-puolella kylläkin.
Lisäksi ainakin WABDL:n kisoissa voi osallistua pelkkään vetoon eikä Suomessa niihin tartte maksaa mitään jäsenmaksuja, punnitusmaksu toki. Sekaan siis vaan, jos kiinnostaa!

Juu kyllä mä uskon (vaikka omaa kokemusta ei ole) että sen vatsan saa kuntoon, kun vaan jaksaa tehdä töitä sen eteen :) Raskaiden punttitreenien lisäksi esim. 2-3 aerobista viikossa rasvanpolttosykkeellä (vaikka siinä crosstrainerissa) n. 45-60min on aika passeli :) Ja kyllähän noista leivoksista on kehitelty vaikka mitä terveellisempiä variaatioita - voit tutustua joihinkin esim. Kaisa Jaakkolan Fast -blogin -osiossa (Fastin sivut --> team fast --> kaisa jaakkola --> fitness -reseptit) ;) Täältä punttimimmien Lempparikevytherkku -ketjustakin saattaa löytyä jotain hyviä reseptejä jos jaksat koluta sitä läpi (: Yksi herkkupäivä viikossa on aika hyvä nyrkkisääntö, mutta esim. jotkut noista Kaisan fitness -resepteistä on niin terveellisiä, että niitä voi nauttia ihan perusruokana / välipalana muutenkin.

Juu kyllä mä uskon (vaikka omaa kokemusta ei ole) että sen vatsan saa kuntoon, kun vaan jaksaa tehdä töitä sen eteen :) Raskaiden punttitreenien lisäksi esim. 2-3 aerobista viikossa rasvanpolttosykkeellä (vaikka siinä crosstrainerissa) n. 45-60min on aika passeli

Jep. Aerobista kehiin vaan jos rasvaa haluaa pois. Rasvanpolttosykettä ei muuten ole olemassakaan, joten pistät menemään vaan sellaisella sykkeellä kun hyvältä tuntuu. Muista, että myös puolituntiset aerobiset ovat tehokkaita, 20 minuuttiakin on paljon parempi kuin ei aerobista lainkaan!

Moi!

Minulla olisi muutama ongelma.. ja toivon että joku viisaampi ja fiksumpi osaisi auttaa:) eli Mitoiltani olen 155/54 ja olen treenannut enemmän ja vähemmän aktiivisesti viimeisen 3 vuoden aikana. Tähän aikaan mahtuu myös kaksi raskautta ja nyt kun lapset olisi ilmeisesti "tehty" nii tahtoisin aloittaa treenauksen uudestaan ja saada apua muutamaan kysymykseen.

1. Kropaltani olen muuten aika kunnossa, mutta masu! Se on ihan kamala.. Eli löysää nahkaa jonkun verran ja pömppis. Miten siitä pääsee eroon? Tuskin pelkillä vatsiksilla? Olen miettinyt crosstraineria? olisko hyvä aerobinen liikuntamuoto punttiksen lisäksi? Käyn salilla noin 3-4 kertaa viikossa.
2. tykkään syödä leivoksia, en niinkään karkkeja. Miten saan leivokset terveellisimmiksi ja kuinka useasti voin herkutella viikossa?
3. kuinka paljon minun tulisi saada kaloreita päivässä ja missä suhteessa grammoina rasvaa, proteiinia ja hiilareita?
4. Maastaveto on ns. vahva laji minulla, mites kisailu? Eli siis mikä olisi hyvä tulos näillä mitoilla että kannattaa lähteä kisaamaan. Ikää 22

Erittäin suuri kiitos jos joku viitsii vastata:haart:

1. Raskauden jälkeinen maha voi kyllä palautua täysin, jos tekee töitä sen eteen. Paikallista rasvanpolttoa ei ole olemassa, joten aerobinen ja salitreeni auttaa. Painoa sinun ei kannata lähteä pudottamaan. Ruokavalio vaikuttaa melko olennaisesti myös siihen pömppikseen.
Vatsalihaksien treenaamisessa suosittelisin treenattavaksi niitä, kuten muitakin lihaksia. Eli ne myös tarvitsevat lepoa ja kovaa rasitusta. Toistomäärinä samat kuin muissakin liikkeissä eli 6-15. Lisäpainoja harva käyttää, mutta suosittelen kun lyhyttä voimasarjaa tekee. Vatsalihakset näkyy sitä paremmin mitä isommat lihakset on, eli sama juttu kuin muussakin lihaksistossa. Moni pelkää että isot vatsalihakset "pömpöttävät", mutta tämä johtuu useimmiten huonoista syvistä vatsalihaksista.

2.Herkuttelu riippuu henkilöstä. Jonkun mielestä herkuttelu on syödä yksi pulla, toisele taas kilo karkkia. Kerran viikossa voi olla herkkupäivä, jolloin syö esim leivonnaisen pari, överiksi ei täsääkään kannata vetää. Edellisessä vastauksessa kerrottiinkin noista terveellisemmistä herkuista ja kyllähän ne hyviä on, kannattaa kokeilla, jos on yhtään leipuri-ihmisiä.

3. Kalorinkulutus on hyvin yksilöllistä, painon ja pituuden mukaan ei voi määritellä tarkkaa kalorinkulutusta. Kalorilaskuri.fi on ainakin ennen pystynyt käymään laskemassa päivittäisen kalorin kulutuksen. Kalorilaskuri näyttää siis vain peruskulutuksen, johon lisätään päivän aktiivisuus. Jos kulutat laskurin mukaan 1400 kaloria ja teet tunnin salitreenin sinä päivänä, sekä harrastat hiukan hyötyliikuntaa on kulutuksesi luultavasti yli 2000kcal. Kehittyäksesi kalorit pitää kuitenkin olla yli kulutuksen.
Proteiinin, hiilarin ja rasvan suhteen on erilaisia jakoja, jotka toimivat erilailla eri ihmisillä. Jotkut käyttävät p30/r30/h40 tai p30/r20/h50. Kuitenkin rasvaa tulisi saada gramma per painokilo päivässä, tämä tietysti mielellään hyvää rasvaa. Proteiinin tarve kuntosaliharjoittelijalla on 1,5-2g per painokilo päivässä. Loput voi ottaa hiilareista. Joillekin runsas hiilarimäärä ei sovi ja he ottavat enemmän energiaa proteiinista ja rasvoista.

4. Hienoa että voimailu kiinnostaa! Kisaamaan kannattaa lähteä, jos vain innostusta on. Suomessa on hyvin vähän voimailijanaisia ja kaikki uudet ovat tervetulleita joukkoon.
Omaa tulosta ei mielestäni kannata verrata muihin, koska se ei kehitä yhtään. Kilpailet aina itseäsi vastaan, saadaksesi paremman ja paremman tuloksen.

Hyviä treenejä ja jaksamista pienten lasten kanssa :thumbs:

Jos synnytyksestä on vasta vähän aikaa, kannattaa varmistua, että vatsalihakset ovat palautuneet raskaudenajan venymisestä ennen kuin alkaa vatsatreenit. Itsellä jo yli 5kk mennyt, ja mulla on edelleen rako vatsalihaksissa -> en saa treenata vielä kuin syviä vatsalihaksia.

Kiitos hyvistä vinkeistä:) Jospa tän motivaation sais tästä taas nousemaan vähitellen.. Tuntuu vaan niin vaikealta kun ennen omistanu semmosen vartalon mihin ollut suht tyytyväinen ja nyt onkin sellainen mitä ei olis ikinä toivonut itselleen. Suurta itsekuriahan tämä kaikki tietysti vaatii eikä siinä auta muu kuin ottaa niskasta itseään. Mukava oli kuulla kannustavaa palautetta, siitä saa ainakin taas motivaatiota hetkeksi. Ja viimeistään salilla sitten kun mies osaa olla aika orjapiiskuri:D

Itse asiassa huomasin tuossa eilen että minullahan on huono ryhti! Siitä näkyy johtuvan kans tuo pömpötys. Vissiin selkä- ja vatsalihakset hieman epätasapainossa... Taidan hetkeksi jättää nuo kovat selkäreenit vähän vähemmälle ja reenata noita vatsiksia että sais vähän tuota tasapainoa takaisin.

Semmonen kyssäri tuli tuossa mieleen että onkohan noi banaanit hyödyksi vai haitaksi mulle? kun tapana on tehä joka aamu pirtelö mihin laitan yhen banaanin, rahkapurkin, maitoo ja mustikoita.. Toisaalta kyllä tuntuis että eikai se yks bansku mitään kaada... Ja enhän mä nyt millää porkkanadieetillä aio olla.

Anabolic Overdrive

2 kg, Orange

-30%
Ei ole banaanista haittaa, jos ei kerralla koko terttua vedä.

Hassua, että olen ollut tyytyväisempi raskauden jälkeen kroppaani kuin ennen. Vaikka ennen raskautta olin tiukassa kunnossa ja nyt en ihan niin tiukassa. Ehkäpä sitä tuntee jo itsensä niin hyvin että tietää pääsevänsä tiukkaan kuntoon halutessaan.

Tosiaan riippuu synnytyksestä, kuten pmlats jo mainitse. Leikkauksen jälkeen vatsoja ei saa tehä pitkään aikaan. Ite synnytin normaalisti alakautta ja vatsoja aloin treenata parin kuukauden jälkeen kunnolla. Nyt 8kk menny ja ovat täysin palautuneet. Jokaisella vähän erilailla, mutta mitä enemmän synnytyksiä takana, sitä varovaisemmin alku.

Mä palauduin ensimmäisestä raskaudesta tosi hyvin. Ei jääny nahkoja eikä läskejä:) mut tää toinen sitte oliki asia erikseen..

Hassua, että olen ollut tyytyväisempi raskauden jälkeen kroppaani kuin ennen. Vaikka ennen raskautta olin tiukassa kunnossa ja nyt en ihan niin tiukassa. Ehkäpä sitä tuntee jo itsensä niin hyvin että tietää pääsevänsä tiukkaan kuntoon halutessaan.

:offtopic:
Samma här! Myös kehontuntemus ja oman kehon kuunteleminen on nyt paljon paremmin hallussa:hyvä:

Tsemppiä Katalle:whip:

Jos synnytyksestä on vasta vähän aikaa, kannattaa varmistua, että vatsalihakset ovat palautuneet raskaudenajan venymisestä ennen kuin alkaa vatsatreenit. Itsellä jo yli 5kk mennyt, ja mulla on edelleen rako vatsalihaksissa -> en saa treenata vielä kuin syviä vatsalihaksia.

Toi kannattaa ottaa tosissaan. Minulla on 3 lasta. Aloin rehkimään aikoinaan liian aikaisin ja tuloksena oli tyrä navan yläpuolelle, vatsalihasten välistä kesiviian kohdalta pullistelee. Se on onneksi aika pieni ja ei ole haitannut minua aikoihin. Se ei onneksi näy kuin ponnistuksissa, mutta ei se ole kiva.

Katalle: älä ole huolissasi masustasi, löysästä ihosta ja läskeistä. Olet selkeästi sen sorttinen ihminen, että olet valmis tekemään töitä ryhtisi ja kuntosi eteen. Kun on tahtoa ja halua tehdä muutoksia, niin sillon ihan varmasti tulee tuloksia, mutta kaikki aikanaan. Anna vähän armoa ja aikaa itsellesi :). Jos sinua lohduttaa, niin tosiaan minulla on 3 lasta ja masuni ja kroppani on todella hyvässä kuosissa. Jos tarkkaa katsoo, niin masustani voi löytää parit raskausarvet, mutta siinäpä kaikki sitten onkin. Ne on elämän jälkiä ja ei haittaa minua yhtään. Minä en joutunut mitenkään erityisesti ponnistelemaan kilojeni kanssa, vaikka niitä kertyi joka raskaudesta lähes 20kg, Ne vain suli pois pikkuhiljaa, johtuen tietysti siitä, että liikun paljon ja syön terveellisesti. Mietin aina, että voi kauheeta mitenköhän käy seuraavan raskauden jälkeen, mutta minulla ei ollut vaikeuksia päästä kondikseen yhdenkään raskauden jälkeen.

Tsemppiä sinulle ja nauti vauvastasi :). Aika vaan menee ihan hirveetä vauhtia.

...Tsemppiä projektiin! Oon aivan varma että saat ittes "normaaliks/ennalleen" ku vaan päätät etkä muutu "normaali-suomalaiseks äidiks"! :D

..OOT NIIN NUORIKIN! :)

Sepä se siinä onkin ku kaikki pitäis saada heti eikä ens viikolla:D Kiva kuulla ku täällä on muita "kohtalotovereita" jotka on selvinny hyvin raskauksista ni antaa itsellekki toivoa ja motivaatioita.
Minusta vaan tuntuu siltä että jos jämähtää paikalleen ni niitä tuloksia on turha sitten enää odotella ihan hetkessä ku mitä huonompaan kuntoon päästää itsensä, sitä vaikeampi sieltä on sitte muuttua Ei niin normaali-äidiksi.. Musta oli ainaki mahtava ku kerran vaateliikkeessä sovittelin jotain toppia ja myyjä sitten ihmetteli miten olen noin hyvässä kunnossa kun olin saanut lapsenkin:rolleyes:

Sepä se siinä onkin ku kaikki pitäis saada heti eikä ens viikolla:D Kiva kuulla ku täällä on muita "kohtalotovereita" jotka on selvinny hyvin raskauksista ni antaa itsellekki toivoa ja motivaatioita.
Minusta vaan tuntuu siltä että jos jämähtää paikalleen ni niitä tuloksia on turha sitten enää odotella ihan hetkessä ku mitä huonompaan kuntoon päästää itsensä, sitä vaikeampi sieltä on sitte muuttua Ei niin normaali-äidiksi.. Musta oli ainaki mahtava ku kerran vaateliikkeessä sovittelin jotain toppia ja myyjä sitten ihmetteli miten olen noin hyvässä kunnossa kun olin saanut lapsenkin:rolleyes:

Mieluummin hitaasti ja varmasti kuin joku himmeä alkuinnostus ja lopahdus, josta yleensä seuraa se, että tuloksia ei tule.

Suositan ottamaan kuvia säännöllisesti esimerkiksi kahden viikon välein. Niistä on helppo nähdä pitkällä tähtäimellä, että kuinka se kroppa muuttuu.

Ei tarvitse jämähtää paikalleen ja olla tekemättä mitään kuntonsa kohottamiseksi. Pointtini oli se, että ei kannata stressata liikoja ja yrittää väkisin saada tuloksia ja pyöriä sen oman habituksen ympärillä. Siinä stressatessa unohtuu oleellinen eli se äitiys ja lapsukaiset. Se on ainutkertaista ja ainutlaatuista aikaa. Siitä ajasta kannattaa nauttia ja imeä se ihanuus, vaikka välillä onkin tosi raskasta. Lapset kasvavat todella nopeasti ja jotenkin jo nyt muistelen kaihoisasti niitä vauva-aikoja. Se on tietysti selvää, että kaikilla on kivempaa jos ja kun äiti voi hyvin. Joten kannattaa panostaa myös itseensä, mutta antaa aikaa palautumiselle ja yrittää olla stressaamatta :).

susanah on kyllä mun idoli :) Asetan tavoitteeksi näyttää samalta 8 vuoden päästä :D

Voi viude, mulla on paljon vähemmän aikaa jäljellä :eek:

:whip::whip::whip::whip:

Henkkoht en usko, että mun toi vatsanseudun iho palautuu ikinä kunnolla. Se repes raskauksien aikana tosi pahasti ja on selkeesti tosi löysä, vaikka laihdutustahti on ollu rauhallinen ja iho periaatteessa pysyny menossa mukana ihan hyvin. Ei se kuitenkaan missään määrin niin paha oo kuin mitä oon jossain 4D-dokumenteissa nähny, siis ei sitä ikinä millään kirurginveitsellä tarvi alkaa kiristelee. Kuten Susanahkin sanoi, elämänmerkit saa kyllä näkyä, ei semmosia tarvi hävetä. Aika helppo olis valita jos vaihtoehdot olis löysä iho + lapset tai kiinteä iho + ei lapsia ollenkaan. Aika harvassa on ne ihmiset, jotka mua alastomana missään näkee, joten asia ei varsinaisesti vaivaa, eihän vaatteiden alta nää ihon kuntoa, ku vaan sen, että on vimpan päälle littana masu.

Suositut

Back
Ylös Bottom