Rasitusmurtuman oireet - milloin sattuu?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja surku
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Hei!

Etsiskelin vanhempia ketjuja, mutta en löytänyt vastausta mieltäni askarruttavaan kysymykseen.

Olen mahdollisesti lenkkeillyt jalkapöytäni rikki :(. Olisinkin kiinnostunut rasitusmurtumakokemuksista liittyen etenkin siihen että

1) Tuottaako tärinä (esimerkiksi jalan tömähdys lattiaan) kipua murtumakohdassa?

2) Tuottaako murtumakohdan kevyt vääntely/painelu (kovaa) kipua?

Itselläni kun pistävä kipu tuntuu jalkapöydän ulkosyrjällä ainoastaan askeltaessa, tarkemmin sanottuna juuri silloin kun paino on siirtymässä kantapäältä päkiälle (ja kanta ehkä muutaman millin ilmassa). Jos varaa koko painon päkiälle, kipu on jälleen poissa. Levossa tuntuu siltä kuin jalkapöytä olisi sisältä hieman turvoksissa (ei kipua mutta pientä kihelmöintiä ajoittain). Mitään turvotuksen suuntaistakaan ei kuitenkaan päälle päin näy.

Vaiva on uusi, ja otan nyt joka tapauksessa varovasti kaiken liikkumisen suhteen. Kipulääke lievittää vaivaa, mutta olen pysynyt lääkkeettä ihan siitä syystä että pysyn paremmin kartalla tuntemuksistani enkä ainakaan rehki jalalla liikaa.

Kiitoksia kovasti jos joku jaksaa jakaa kokemuksiaan :)!

Itselläni samainen vaiva aiheutui aiemman loukkantumisen (palovamma) aiheuttamasta askellusvirheestä. Levossa jalka oli oikeastaan kivuton, mutta etenkin juostessa kipu yltyi nopeasti melko sietämättömäksi. En muista, mitä käsillä vääntely aiheutti..No, kipua tuntui koko jalkapöydän alueella ja muistaakseni helpottui kantapään varassa kävellessä.

Joitain viikkoja sinniteltyäni alkoi intin päivärutiini olemaan vähän liikaa ja siinä vaiheessa murtuma todettiin jo röntgenkuvastakin. Useampi viikko meni sitten niin, etten kävelyä raskaampaa tehnyt. Hyvä tuli.

Itellä juuri intti jäi kesken neljän rasitusmurtuman takia. Jalat oli levossa ihan ok, eikä vääntely tai painelukaan sattunu. mutta sitten kun käveli pitempiä matkoja tai oikeestaan vähä lyhempiäkin ni kipu tuli kyllä aika kovaksi. Eli juuri se tömähdys aiheutti kivun. Itellä ei kipulääkkeet auttanu.

Tuore diagnoosi täälläpäin-> jalkapöydän murtuma. Pyranha: Jäikö sulle mitään vaivoja tuon parantumisen jälkeen ja kuinka monesta viikosta oli kyse? Teippasitko jalkaa vai annoitko olla vaan? Tää tyty haluaisi vaivasta mahdollisimman pian eroon MUTTA haluan kuitenkin parannella sen kerralla kuntoon, ettei jälkiseuraamuksia tule.

Itselläni samainen vaiva aiheutui aiemman loukkantumisen (palovamma) aiheuttamasta askellusvirheestä. Levossa jalka oli oikeastaan kivuton, mutta etenkin juostessa kipu yltyi nopeasti melko sietämättömäksi. En muista, mitä käsillä vääntely aiheutti..No, kipua tuntui koko jalkapöydän alueella ja muistaakseni helpottui kantapään varassa kävellessä.

Joitain viikkoja sinniteltyäni alkoi intin päivärutiini olemaan vähän liikaa ja siinä vaiheessa murtuma todettiin jo röntgenkuvastakin. Useampi viikko meni sitten niin, etten kävelyä raskaampaa tehnyt. Hyvä tuli.

Itsellä aivan sama kokemus, intissä nyrjähti sotilaspainissa vasen nilkka ja siitä parin viikon päästä rasitusmurtuma oikeaan jalkapöytään, kun askeltaminen muuttui. Etenkin aamuisin, kun lähti liikkelle niin ensimmäiset askeleet oli kyllä todella kivuliaita, muuten tuo ei juuri sattunut.

Tuore diagnoosi täälläpäin-> jalkapöydän murtuma. Pyranha: Jäikö sulle mitään vaivoja tuon parantumisen jälkeen ja kuinka monesta viikosta oli kyse? Teippasitko jalkaa vai annoitko olla vaan? Tää tyty haluaisi vaivasta mahdollisimman pian eroon MUTTA haluan kuitenkin parannella sen kerralla kuntoon, ettei jälkiseuraamuksia tule.

Muistaakseni meni noin 4-5 viikkoa ennen kuin pystyi tekemään kevyttä hölkkälenkkiä pehmeällä alustalla. Kivut vähenivät pikkuhiljaa ja noin kahden kuukauden kuluttua tuosta en enää huomannu mitään oireita/kipuja missään aktiviiteetissa. Hoitona siis buranaa (ei juurikaan apua), kevyttä liikkumista määrä asteittain lisäten kipujen mukaan ja taisi mulla myös jokin side olla ensimmäisinä viikkoina. Kaikenlaisia tömähdyksiä kannattaa tietenkin välttää. Tsemppiä paranemiseen, hieman kiusallinen vaiva ja vaatii aikaa parantuakseen, mutten usko että tästä mitenkään saisi itselleen pysyvää vaivaa.

Okei eli juoksu jää sitten vähäksi aikaa. Sauvarullaluistelua ja fillarointia sitten senkin edestä :) Kiitoksia vastauksesta!

Itse en malttanut pitää paria viikkoa enempää taukoa lenkkeilystä, joten pienen murtuman paraneminen jalkapöydästä vei yli puoli vuotta (amatööri...). Lopulta oli pakko nöyrtyä lepäämään, kun alkoi kävellessäkin tuntua siltä kuin jalkaa tökittäisiin neulalla.

Mä olen nyt nilkuttanut pari päivää tällä jalalla ja huomenna kirurgin puheille kuvien kanssa. Huolestuttaa vaan, että kuinka sitä liikkuva ihminen pystyy rauhoittuu ja antaa sen oikeasti parantua..Onneksi tosiaan kestää pyöräilyä (tai niin ainakin sitkeänä sissinä haluan uskoitella itselleni) niin pääsee edes hiukan hikoilee ja ulkoilemaan :)

Nostelen nyt tässä vanhaa ketjua ja kyselen viisaammilta vähän neuvoa.

Kävin kuusi päivää sitten juoksemassa 1,5 h lenkin. Seuraavana päivänä tuntui vielä hyvältä, mutta kaksi päivää lenkin jälkeen vasemman jalan ulkosyrjässä alkoi tuntua askeltaessa kipua juuri samaan tapaan kuin tämän ketjun ensimmäisessä viestissä. Jalka ei ole mitenkään kipeä levossa eikä paineltaessa, mutta kävellessä sattuu. Kipu on voimistunut päivä päivältä tähän päivään asti, kun aluksi ajattelin että kyseessä olisi jokin tilapäinen lihasjumi tms. Kävellessä ensimmäiset viisi metriä pääsee suht kivuttomasti. Tämän jälkeen kipu alkaa yltyä ja hetken päästä on pidettävä tauko, jotta kipu noin 10 sekunnissa katoaa ja sitten voi taas jatkaa kävelyä pikkuhiljaa kipukynnyksen rajoissa. Turvotusta jalassa ei ole.

Nyt kuitenkin soitin terveysasemalle ja pyysin ohjeita ja kerroin mikä on tilanne. Tuntui kuin luurin toisessa päässä oleva henkilö olisi jo heti alkuun päättänyt, että tämä kaveri haluaa vaan jäädä himaan eikä mennä töihin. Hän kysyi olenko ottanut särkylääkettä, johon vastasin että en ole, jotta tunnen milloin jalkaan sattuu ja jalka ei sitä myötä menisi pahemmaksi.

Hoito-ohjeeksi sainkin siis että buranakuuri ja jos vaivaa on vielä loppuviikosta, niin soita uudestaan. Olen nyt aloittanut buranakuurin, mutta en halua tästä elinikäistä vaivaa, joten kysynkin nyt minua viisaammilta mitä tässä tilanteessa voi tehdä. Tällä hetkellä makaan kotona sohvallani. Pystyn ottamaan omia vapaapäiviä, koska olen opiskelija niin sairaslomalle ei ole tarvetta.

Oma diagnoosini on netistä löytyvien tietojen mukaan jalkapöydän rasitusmurtuma. Haluan itse ottaa tämän tilanteen vakavasti, sillä en halua pitkittää kyykkäily- ja maveilutaukoa saati sitten jalan parantumista. Kysynkin kaikilta samoista vaivoista kärsineille sekä alan ammattilaisilta, että kannattaako tässä kulkea kouluun ihan normaalisti (linja-autolla) vai kannattaako katsella jalan parantumista kotisohvalta ja soittaa taas terveyskeskukseen loppuviikosta, jos ihmeparantumista ei ole tapahtunut? Saako jalalla ylipäätään kävellä?

Niin ja vielä sanon, että itse en todellakaan ole terveydenhuollon ammattilainen, joten oma diagnoosini ei missään nimessä ole pätevä ja voi yhtä hyvin ellei paremminkin mennä mönkään kuin osua oikeaan. Tarkoitukseni ei ole esittää mitään ylijumalaa, joka on kovempi jätkä kuin lääkärit. Kuitenkin tiedän minkälaisia oireita jalassani on ja eräs tuttavani vihjasi, että katsohan netistä minkälaisia oireita marssimurtumassa on ja aika lailla yhtälaisilta näyttäisivät. Ja minua jäi todella sapettamaan, kun kerroin vaivoistani puhelimitse hoitajalle, niin ei hän vain sanoi että kokeile buranakuuria ja jätä sählynpelaaminen tältä viikolta väliin. Eipä olisi kyllä tullut mieleenkään lähteä pelaamaan sählyä..

Kiitos jo etukäteen kaikille minua tässä asiassa auttaville.

Kun itselläni oli sääressä rasitusmurtuma, tuntui murtuman kohdalla luussa sormen pään kokonen patti ja kun yritti hieroa sattui melko makeasti. Röntgenin jälkeen lääkäri osasi kertoa niiden olevan elimistön luoma suojareaktio murtumakohtaan. Tunnustelehan löytyykö semmosia.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Olen mahdollisesti lenkkeillyt jalkapöytäni rikki :(. Olisinkin kiinnostunut rasitusmurtumakokemuksista liittyen etenkin siihen että

1) Tuottaako tärinä (esimerkiksi jalan tömähdys lattiaan) kipua murtumakohdassa?

2) Tuottaako murtumakohdan kevyt vääntely/painelu (kovaa) kipua?

Itselläni kun pistävä kipu tuntuu jalkapöydän ulkosyrjällä ainoastaan askeltaessa, tarkemmin sanottuna juuri silloin kun paino on siirtymässä kantapäältä päkiälle (ja kanta ehkä muutaman millin ilmassa). Jos varaa koko painon päkiälle, kipu on jälleen poissa. Levossa tuntuu siltä kuin jalkapöytä olisi sisältä hieman turvoksissa (ei kipua mutta pientä kihelmöintiä ajoittain). Mitään turvotuksen suuntaistakaan ei kuitenkaan päälle päin näy.

Kyllähän tuo voi hyvinkin olla rasitusmurtuma. Röntgenissä se selviäisi, mutta auttaako se tieto mitään(?). Hyvin tavallista, että kipu tuntuu vain silloin kun murtumaan kohdistuu tietynlainen paine/vääntö. Itselläni oli keskimmäisten varpaiden kohdalla jalkapöydässä rasitusmurtuma inttiaikana ja meni siinä muistaakseni kuukauden päivät ainakin, että se parani, jos ei kauemminkin. Tosin itse olin sen verran tyhmä, että en kivusta huolimatta noudattanut vaivaan saatua VMTL-vapautusta. Kyllä se oli ihan reippaan kivulias askeltaessa ja jossain välissä jalkapöytäkin oli turvoksissa. Lepo on ainoa lääke tähän vaivaan.

Intissä mulla oli jonkinlainen rasitusvamma jalkapöydässä, joka sitten diagnosoitiin todennäköiseksi rasitusmurtumaksi. Jalka petti joka askeleella, joten sain kepit joksikin aikaa ja buranakuurin päälle. Kyseessä saattoi olla joku todella äkäinen tulehduskin, eikä välttämättä rasitusmurtuma.
Toi lepo ja buranakuuri on tässä kohtaa ihan pätevä neuvo, koska monet äkilliset tulehdukset lähtee sillä tehokkaasti. Jos ei lähde niin sitten on syytä jatkotoimenpiteisiin. Eli aika rohkeesti saa napsia sitä buranaa nyt muutaman päivän eikä pahemmin kannata astella sille jalalle. Tai no ite kyllä rymysin metsässä heti kun se oli buranan kanssa mahdollista ja vaiva parani siitä huolimatta, eli jos sillä jalalla pääsee eteenpäin niin kyllä varmaan koulussa voi käydä.

Kun itselläni oli sääressä rasitusmurtuma, tuntui murtuman kohdalla luussa sormen pään kokonen patti ja kun yritti hieroa sattui melko makeasti. Röntgenin jälkeen lääkäri osasi kertoa niiden olevan elimistön luoma suojareaktio murtumakohtaan. Tunnustelehan löytyykö semmosia.

Kiitos vinkeistä ja kiitos muillekin minulle vastanneille!

Ei tunnu minkäänlaista kipeää pattia. Pienesti on jalka turvoksissa jalkapöydän ulkosyrjästä nilkan vierestä, jossa itse kipukin askeltaessa tuntuu, mutta hieromalla tätä aluetta ei minkäänlaista kipua tunnu. Olen ottanut neuvoista vaarin ja googlettanut, että monilla rasitusmurtuman saaneilla on kepit käytössään. Terveyskeskussoiton tulokseen tyytymättömänä ajattelin käydä yksityislääkäriltä kysymässä keppejä, mutta totesin edullisimmaksi vaihtoehdoksi ajaa naapurikaupunkiin ja ostaa omat kepit sieltä. :D

Enää ei siis jatkossakaan tarvitse mistään kinuta keppejä, vaan keppejä voi käyttää aina kun siltä tuntuu! Hintaa ostoksille tuli 30 euroa. Ja onpahan vielä oikeus tuunailla keppejä haluamallaan tavalla. Päällystin jo keppien nojat erkalla otteen parantamiseksi. Jonkin pehmeän gripin varmaan asennan niihin, niin onpahan mukava dallailla keppien kanssa vaikka lenkillä puolison kanssa. Vielä sheikkeritelineet täytyy asentaa :D

Niitä keppejä ei kannata sitten liikaa käyttää, jos kyseessä on murtuma. Murtunut kohta eivahvistu entiselleen ilman riittävää rasitusta, jota tulee kuitenkin lisätä tarpeeksi rauhallisesti. Murtumakohtaan pitäisi jossain vaiheess ilmestyä se "patti" eli uudisluuta, kun luutuminen etenee. Nämä voin sanoa kokemuksesta oppineena.

Sitten toinen asia. Rasitusmurtumat saattavat uusiutua helposti, jos jaloissa on asentovirheitä. Nämä asentovirheet pahimmassa tapauksessa vaikuttavat koko kroppaan. Itselläni on sama luu vasemman jalkapöydän ulkosyrjästä murtunut kolme kertaa sitten viime heinäkuun. Ekalla kerralla lääkärissä käydessä, ortopedi katsoi jalkoja ja sanoi niiden olevan liikaa sisäänpäin kaareutuneet. Kuulemma asialle ei mitään voi tehdä, pitäisi vain käyttää neutraalipohjaisia kenkiä ja nappiksissa vaimentavia geelipohjallisia. Tämä osoittautui myöhemmin täysin vääräksi tiedoksi.

Toisen kerran jalkapöytä meni heti kolme viikkoa ensimmäisen kerran jälkeen, pelasin turnauksessa jossa "oli pakko pelata" ja tiesin rikkovani jalan uudestaan. Jalka oli kolme viikkoa levossa niin, etten tehnyt mitään kävelyä raskaampaa. Sitten aloin pikkuhiljaa hölkkäämään, mutta määrät olivat liian suuret ja paraneminen viivästyi. Lopulta noin puolitoista kuukautta toisen loukkaantumisen jälkeen olin kunnossa. Parit treenit ehdin täysillä vetää, sitten napsahti taas. Olin lisännyt vauhtia ja treenien kestoa liikaa.

Kolmannen murtuman jälkeen kolmisen viikkoa lepoa, pari viikkoa pelkkää hölkkää ja neljä viikkoa kevennettyä jalkapalloharjoittelua rasitusmääriä pikkuhiljaa nostaen. Nyt olin viisastunut sen verran, että kuntoutus meni täysin saatujen ohjeiden mukaan. Kaiken piti olla kunnossa, mutta niin vain pohjehyppyjä tehdessä jalkapöytä murtui uudestaan. Tämä oli sinänsä outos, sillä jalka oli kesänyt jo tunnin pelin pelaamisen kivuitta, mutta niin se vain napsahti.Taas lääkäriin, tuomio oli että neljän kuukauden päästä saa harjoitella täysiä. Kaksi kuukautta olin juoksematta kokonaan ja pikkuhiljaa aloin hölkätä. Nyt kuntoutusta on jäljellä noin kaksi kuukautta ja saan harjoitella jalkojen päällä neljästi viikossa.

Sattumalta entinen koutsini osasi neuvoa hyvän fysioterpeutin, joka katsoi jalkojen virheasennot, lihasepätasapainot yms. ja antoi ohjeet niiden korjaamiseen. Sain myös tukipohjalliset joiden tarkoituksena on pitää jalkaterä oikeassa asennossa juostessa, sillä muuten jalkapöydän ulkosyrjään kohdistuu liian kova rasitus. Pohjallisia piti käyttää kolme kuukautta ja samalla jumpata jalkojen pieniä lihaksia, jotta jalkojen virheasennot korjaantuvat. Nämä virheasennot vaikuttavat myös polviin, niiden kautta lonkkiin ja aina selkään asti. Itse olen noilta vaivoilta välttynyt, mutta esim. vasen akillesjänteeni on ponnistettaessa "mutkalla" jolloin se napsahtaa helposti poikki.

Tässä vielä pointtini koottuna: hoida murtuma kerralla oikein ja täydellisesti. Mitä useammin rasitusmurtuma uusiutuuu, sen pidempään olet seuraavalla kerralla poissa. Mielellään tutkituta jalkasi asentovirheiden/rakennevikojen takia, sillä jos niitä jää, ei paraskaan kuntoutus auta. Oma tapaukseni on kuulemma harvinainen ja useimmilla näin pahaa tilannetta ei pääse syntymään vaan murtuma paranee ja thats it.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom