Ralli/rallisprint

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Eetu_
  • Aloitettu Aloitettu

M-Nutrition EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/KPL
Liittynyt
16.1.2013
Viestejä
6
Ikä
27
Kaupunki
Järvenpää
Olisi kiva tietää että onko pakkiksella ketään joka seuraisi kyseisiä lajeja :D Mielestäni mahtavin urheilumuoto mitä on, vaikkeivät suomalaiset ole nyt viimevuosina pärjänneet niin hyvin kuin ennen :/ Eli siis yleistä keskustelua, kansallisista ja kansainvälisistä kilpailuista.
 
ketään joka seuraisi kyseisiä lajeja Mielestäni mahtavin urheilumuoto mitä on

Onko ralliauton pällistely penkalta käsin urheilumuoto? Vai peräti se että sohvalta käsin seuraa tuota autojen kulkua telvisioruudun kautta? :confused:

Eiku joo siis ralliautoilu on urheilua joo joo.. itekki harrastan.. tosin tietokoneella vaan ilman ratti/polkimet varustelutasoa.
 
Et näköjään tiennyt, että jotkut ajavat itsekkin niitä autoja :o Ja arvasin että tänne tulee joitain valittamaan siitä, kun heidän mielestään ralli ei ole urheilua..:D
 
Pitäisiköhän tuo Rovanperän poika potkia suoraan kansainvälisiin sarjoihin ettei kotimaisille tulisi paha mieli?
 
Pitäisiköhän tuo Rovanperän poika potkia suoraan kansainvälisiin sarjoihin ettei kotimaisille tulisi paha mieli?
Toiseksi tullutta Asunmaatakin on povattu kv-tason kuskiksi tulevaisuudessa, mutta nämä unelmat saavat kyllä kolauksen, jos tulee joka kisassa ajokortittomalta junnulta turpaan. Asunmaan puolustukseksi sanottava, että miehellä on Rovanperään verrattuna vuosi vähemmän kokemusta R5-luokan autosta. Rovanperä ei myöskään ajanut Mikkelissä SM-pisteistä, joten Asunmaa "voitti" rallin.
 
Rovanperä jr. on kyllä todella mahtava lahjakkuus. Odottelisin kuitenkin rauhassa, koska kv. tasolla kisaaminen on paljon muutakin kuin ratinkääntämistä. Poika on vasta 16v, sen ikäisellä on iso riski että liian nopeasti liian suuriin ympyröihin siirtyminen voi kostautua pahastikin. Toki tämä on yksilökohtaista. Työ kv. rallitallissa on kuitenkin kovaa työtä johon kuuluu rallin ulkopuolisia asioita todella paljon. Mietin vaan nyt 40v:nä minkälainen itse olin 16 vuotiaana ja kuinka valmis olisin ollut yhtään mihinkään. :D No, luultavasti hän on hieman kypsempi kuin minä olin, mutta silti näen asiassa melko paljon riskejä. Tämä ei tietenkään poista sitä tosiasiaa, että kaveri on pikkupojasta asti hermottunut kääntämään rattia, joten loistava tulevaisuus on edessä ja ajoa on jo nyt tosi hienoa katsoa. Kun vaan ei media pääsisi pilaamaan tätäkin.

Ihan onboard -kamerasta analysoimalla voi nähdä kuitenkin pieniä puutteita nuotista ajamisessa ja ajoittaista kulmikkuutta on erityisesti pätkien loppupuolella. Toki kartturi on todella hyvä ja kokenut ja auttaa tässäkin, kun vaan kilsoja saadaan taakse. Kun Kallea "kritisoi" pitää kyllä muistaa pojan ikä..kuinka montaa tuon ikäistä kehtaisi edes kritisoida "pienestä kulmikkuudesta ajolinjoissa välillä" :D

No, tulipa kirjoitettua...
 
Rovanperä jr. on tosiaan huippulahjakkuus!!

Meksikon ralli onki jo vauhdissa..Hänninen nopein avauspätkällä!

Toivottavasti Esapekka Lappikin tulee pian mukaan WRC:hen!!
 
Rovanperä sai diilin Italian sarjaan Peugeotilta. Vastus kovenee melkoisesti. Hänninen johtaa Meksikossa, mutta ajettu on vasta mikkihiiripätkiä, kun autoja varsinaiseen rallikeskukseen Mexico Citystä roudanneet rekat juuttuivat ruuhkaan.
 


Aika uskomaton loppu rallille.
 
Rovanperä jr. on kyllä todella mahtava lahjakkuus. Odottelisin kuitenkin rauhassa, koska kv. tasolla kisaaminen on paljon muutakin kuin ratinkääntämistä. Poika on vasta 16v, sen ikäisellä on iso riski että liian nopeasti liian suuriin ympyröihin siirtyminen voi kostautua pahastikin. Toki tämä on yksilökohtaista. Työ kv. rallitallissa on kuitenkin kovaa työtä johon kuuluu rallin ulkopuolisia asioita todella paljon. Mietin vaan nyt 40v:nä minkälainen itse olin 16 vuotiaana ja kuinka valmis olisin ollut yhtään mihinkään. :D No, luultavasti hän on hieman kypsempi kuin minä olin, mutta silti näen asiassa melko paljon riskejä. Tämä ei tietenkään poista sitä tosiasiaa, että kaveri on pikkupojasta asti hermottunut kääntämään rattia, joten loistava tulevaisuus on edessä ja ajoa on jo nyt tosi hienoa katsoa. Kun vaan ei media pääsisi pilaamaan tätäkin.

Ihan onboard -kamerasta analysoimalla voi nähdä kuitenkin pieniä puutteita nuotista ajamisessa ja ajoittaista kulmikkuutta on erityisesti pätkien loppupuolella. Toki kartturi on todella hyvä ja kokenut ja auttaa tässäkin, kun vaan kilsoja saadaan taakse. Kun Kallea "kritisoi" pitää kyllä muistaa pojan ikä..kuinka montaa tuon ikäistä kehtaisi edes kritisoida "pienestä kulmikkuudesta ajolinjoissa välillä" :D

No, tulipa kirjoitettua...

Täytyy nyt kuitenkin sanoa et Kallen taustajoukot on sitä luokkaa et en usko et tulee pelkoa siitä et kaikki tulisi liian nopeasti. Eiköhän siellä ole asiat käsitelty noilta osin mitä on tulossa ja miten toimitaan ihan maailman huipulla. Olihan isänsä hetken ihan huipputasolla. Poika on kiertänyt ralleja ihan nassikasta asti ja ajanut hyvin nuoresta asti sekä ollut tekemisissä ihan maailman huippujen kanssa jo isänsäkin kautta. Missä kohti sä näet jotain kulmikkuutta mitä sitten sillä tarkoitatkaan Kallen ajossa? Kielitaitokin on jo ihan riittävällä tasolla selvitäkseen maailmalla.

Nuottien lukemisessa huomaa sen eron versus maailman huiput et kartturi toistelee useita kertoja samoja nuotteja mikä kertoo vaan kokemattomuudesta, lumella ja soralla Kalle ei paljoo oppeja enään kaipaa mutta asvaltti on se jota täytyy hioa tällä hetkellä ja siksihän italian sarjaan meneekin ajamaan. Siellä on kuulemma vaikeat asvalttipätkät mikä on vaan hyvä asia oppimisen kannalta. Toki sitten kun mennään ihan WRC tasolle niin siellä ajetaan vielä asteen pari kovempaa mitä alemmissa sarjoissa. Mielenkiinnolla odotan mitä Kallesta tulee.
 

OUTLET PWO -40%

Grapefruit Lemonade

14,90€
Missä kohti sä näet jotain kulmikkuutta mitä sitten sillä tarkoitatkaan Kallen ajossa?

No tässä SM-rallissa on in-car kameran kuvissa selvästi nähtävissä erityisesti pätkien loppupuolella selvää kulmikkuutta ajolinjoissa, erityisesti hitaissa mutkissa. Kulmikkuudella ajolinjoissa tarkoitetaan sitä, että varsinkin hitaassa mutkassa ajaudutaan apexin ohi ns. pussiin jolloin mutkasta ulostulovauhti kärsii. Tyypillisesti tämä tapahtuu silloin, kun jarrutetaan liian myöhään. Oma analyysini Kallen kohdalla on se, että vähäisen nuottikokemuksen takia loppupuolella pätkiä tapahtuu ihan normaalia väsymistä nuotin seuraamiseen. Nuottiin väsyminen johtaa juurikin jarrutusten myöhästymiseen ja em. kaltaiseen kulmikkuuteen.

Mutta kuten edellisessä viestissäni yritin sanoa, niin Kalle on poikkeuslahjakkuus. Kenelläpä ei ekoissa nuottikisoissa tällaista herpaantumista/väsymistä tapahtuisi.
 
No tässä SM-rallissa on in-car kameran kuvissa selvästi nähtävissä erityisesti pätkien loppupuolella selvää kulmikkuutta ajolinjoissa, erityisesti hitaissa mutkissa. Kulmikkuudella ajolinjoissa tarkoitetaan sitä, että varsinkin hitaassa mutkassa ajaudutaan apexin ohi ns. pussiin jolloin mutkasta ulostulovauhti kärsii. Tyypillisesti tämä tapahtuu silloin, kun jarrutetaan liian myöhään. Oma analyysini Kallen kohdalla on se, että vähäisen nuottikokemuksen takia loppupuolella pätkiä tapahtuu ihan normaalia väsymistä nuotin seuraamiseen. Nuottiin väsyminen johtaa juurikin jarrutusten myöhästymiseen ja em. kaltaiseen kulmikkuuteen.

Mutta kuten edellisessä viestissäni yritin sanoa, niin Kalle on poikkeuslahjakkuus. Kenelläpä ei ekoissa nuottikisoissa tällaista herpaantumista/väsymistä tapahtuisi.

Joo kyllä minäkin noita videoita mitä on nähtävissä kyttäilin aika tarkkaan mutta en tuollaista hoksannut, en toki väitä et väärässä olisit. Selväähän on et Kalle tarvii kokemusta myös nuottien lukemisesta. Nuottikisoja kuitenkin pelkästään kun huipulla ajellaan, sitten kun sen aika koittaa. Mitähän ne ajat sitten olisi jos tuota ei tapahtuisi, nytkin pesi osan suomen huipuista mennentullen.

Joo no siitä ei varmaan kenelläkään ole epäselvyyttä onko kyseessä poikkeuslahjakkuus.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom