Rakentajan ja remontoijan työkalupakki

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Timba79
  • Aloitettu Aloitettu
Pro Nutrition Fire Kick, 20 x 25 ml -20%
Pitäisi pikku hiljaa täydennellä työkalu kalustoa raksaa varten.

-Onko makitan naulaimista mihinkään vai vedänkö varman päälle ja hankin sencoa? (hakas ja runkonaulainta tarvis)

-Millainen kompura riittää naulaimille? (paljonko olisi toivottava tuotto bar määrä?)

-Kannattaako samoin tein hankkia kääntöpöytäsaha vai hankkisko vaan katkaisu/jiirisahan? Kääntöpöydässä olisi sitten sirkkelikin..

-Nauharuuviväännin, makita? Vai joku muu? (Olisko tämä hyvä, kun olis hyvässä tarjouksessa. Sähkökoneet - Makita Nauharuuviväännin 6844 / Oivarauta.fi)

-Esim. väliseinien tekoon tarvisi ehkä jonkun laserin. Onko suosituksia järkihintaisesta laitteesta?

Senco pikkunaulaimeksi ja Paslode isoksi.

osta 3 hv:n kompura, cator-merkkinen

Kääntöpöytä on hankala jiirisahauksissa, osta kaappa- ja halkaisusirkkeli erikseen. et kadu kun listoittelet.

nauharuuviväännin...tarvitko oikeesti? kun voi pärjätä ihan akkuruuvarillakin.

peruslaser K-raudasta, ei maksa paljoa. osta sellainen joka näyttää suorankulmankin.

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Laserin jos meinaa ostaan niin kannattaa tosiaan ostaa hyvä ja jo raksan alussa. Sitä tarttee sitten laatoitellessa ja vaikka sun missä. Pelkkiin väliseinien tekoon sitä ei mielestäni kannata hankkia. Mutta varmasti on hyvä apu siinäkin.

Yksi ehdoton peli on tämä:

Etäisyysmittari Bosch DLE 50 - Laserit - Taloon.com

Eli etäisyysmittari, ihan ehdoton peli jos yksin vähänkään raksailee. Ei tietenkään korvaa hyvää rullamittaa.

Eikä tartte ihan noin paljon maksaa, tuo vaan tuli googlella ekana vastaan. Itellä on satkun verran halvempi DeWaltin ja vallan hyvä.

Kaikki tekee omalla tyylillään. Ehkä mä vedän väiseinä (klik) tolpat ym ruuvivääntimellä (makita 18v).

Nauharuuviväännin on ihan pakko olla. Seinää tulee perkeleesti ja hullu on jos ilman nauharuuviväännintä hosuu. Mutta että akku vai sähkö?

Ostanko siis jiiri/katkaisu koneen erikseeen ja kaveriksi esin jonku käsisirkkelin vai?

Etäisyysmittaria en koe ainakaan vielä tarvitsevan. Ajattelin laseria, että piirtää seinään toplpan pikan kivasti.

Timballe, en koske laattoihin yhtään, mulla on hyvä kaveri joka tekee työkseen tuota omalla firmallaan ja hoitaa noi hommat, enintään oon tuossa juoksupoikana.

Vielä miksi se kääntöpöytä on hankala? Siinä olisi kuitenki sirkkeli ja katkaisu/jiirisaha kaikki samassa. Ei sitä 5 minuutin välein tarvi käännellä... Perustelua tälle kaipaan. Jotkut kun sanoo että tuollainen on huippulaite.

Sencoo ehkä si naulaimeksi, mutta pähkäilen kompuraa.

Zone-sarja -42%
Nauharuuviväännin on ihan pakko olla. Seinää tulee perkeleesti ja hullu on jos ilman nauharuuviväännintä hosuu. Mutta että akku vai sähkö?

Ostanko siis jiiri/katkaisu koneen erikseeen ja kaveriksi esin jonku käsisirkkelin vai?

Etäisyysmittaria en koe ainakaan vielä tarvitsevan. Ajattelin laseria, että piirtää seinään toplpan pikan kivasti.
Vielä miksi se kääntöpöytä on hankala? Siinä olisi kuitenki sirkkeli ja katkaisu/jiirisaha kaikki samassa. Ei sitä 5 minuutin välein tarvi käännellä... Perustelua tälle kaipaan. Jotkut kun sanoo että tuollainen on huippulaite.

Nauharuuvaimeksi suosittelisin makitaa, yli 10 000 ruuvia sillä ruuvannut ja jotakuinkin saman määrän sencolla. Omiin kokemuksiin perustuen makita parempi ja ei mene ruuvit yhtä herkästi vinoon. Ehdottomsti akullinen versio. Johdollisessa piuha on aina tiellä.

Muutamia kääntöpöytiä olen käyttänyt ja ainut hyvä puoli niissä on se että samassa laitteessa on jonkinmoiset ominaisuudet katkaisuun ja halkaisuun. Mutta erillisiin laitteisiin verrattaessa ominaisuudet ovat melko kehnot. Mielestäni dewaltin yhdistelmäsaha on ihan totaalinen roska. Pöytä aina tiellä kun jotain pitäisi sahata tarkasti.
755453_D27112.jpg

Tuossa hyvät erilliset koneet, tosin melko arvokkaat
550972_DW745_9.jpg

DW712_1.jpg

Kannattaa käydä useassa liikkessä kokeilemassa laitteita ja todeta onko se hyvä omaan tarkoitukseen(mm sahausleveys ja syvyys). Jonkin aika takaperin hain myös jiirisirkeliä ja silmiin pisti vertaillessa mm. hankala käyttöiset teränsuojat, liian raskas lasku sahaukseen(nostojousi liian vahva), jumittavat teränsuojat, koneen rakenteen heikkous(terä heiluu jo hiukan kädellä runkoa väännettäessä). Itse pidä myös enemmän kahvasta mikä on vaakasuunnassa eikä pystyssä. Kone pehmokäynnistyksellä on myös huomattavasti miellyttävämpi käyttää.

Laseri on must hankita jokaiselle rakentajalle ja sillä saa aina sen toisen käden irti passista. Käyttötarkoituksia voi keksiä loputtomasti. Ja loppujen lopuksi tällä jonkun suoraan laittaminen on helpompaa kuin passilla. Myös materiaalien mahdolliset kieroudet tulevat heti esille eivätkä jää huomaamatta kuten voi käydä lyhyellä passilla.

Laseretäisyysmitta on myös varsin mukava laite. Itse käytin sitä tänään viimeksi räystäslautojen pituuden mittaamiseen. Mielestäni jokaisen pennin arvoinen. Ja korvaa myös usein sen toisen henkilön pitämästä mitanpäätä paikoillaan. Myös listoittaminen onnistuu millilleen helposti. Voisi sanoa että kun oppii käyttämään on tämä myös päivittäisessä käytössä.

Muutamia kääntöpöytiä olen käyttänyt ja ainut hyvä puoli niissä on se että samassa laitteessa on jonkinmoiset ominaisuudet katkaisuun ja halkaisuun. Mutta erillisiin laitteisiin verrattaessa ominaisuudet ovat melko kehnot. Mielestäni dewaltin yhdistelmäsaha on ihan totaalinen roska. Pöytä aina tiellä kun jotain pitäisi sahata tarkasti.

Itekin tuli noita koneita pohdittua aikanaan jonkin verran. Yhdistelmäsaha tippui pois koska se ei oikeastaan ole mitenkään erityisen hyvä kummassakaan hommassa. Kääntöpöytäsahatkin tuntuivat aika onnettomilta perusluokassa, koska niissä ei ole liukua. Kaverilla on tuollainen yhdistelmäsaha joka sopii hänen hommiinsa hyvin kun kalusteita asentelee ja muita pienimuotoisia rakennushommia tekee. On helppo raahata mukana kerrostaloonkin.

Mul on just tollaset...!

Samoin mulla. Loistava peli, perus rakentajalle varmasti kaikki tarvittava eikä hintakaan paha.

Joku järkevä pöytäsirkkeli sitten kaveriksi. Jos on tilaa säilyttää raksan jälkeenkin niin isolla pöydällä, jos tilat kortilla niin pienemmällä. Mutta nämä sahat sellaiset jotka kannattaa olla heti alussa, niitä tarvii ihan koko ajan ja ihan jokaisessa työvaiheessa.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Tuo Bosch GCM 8 SJL katkaisu / jiirisaha + GTA 2500 pöytä voisi olla ok, kun tässäkin sitä moni jo suosittelee. Ja on pöytäkin messissä.

Nauharuuvivääntimeksi voisin ostaa Makitan, akkuvehkeen, kun noita 18V akkuja jo löytyy itseltä 2 kpl.

Millaista ristilaseria suosittelette? (merkki, ominaisuudet) Mielellään ei mitään sairaan kallista.

Ja millainen etäisyyslaser olisi hyvä? (merkki, ominaisuudet)

Millaista ristilaseria suosittelette? (merkki, ominaisuudet) Mielellään ei mitään sairaan kallista.

Ja millainen etäisyyslaser olisi hyvä? (merkki, ominaisuudet)

Ristilaserina on itsellä ollut käytössä ihan perus hinnat alkaen malli. Valitsee sellaisen missä tulee jalka jo mukana. Alle satkulla tuo laseri muka mulla on on kaupasta mukaan tarttunut. Kiersin sillä talon ympäri (~60m) merkaten julkisivun alimmaisen laudan korkeuden ja kun sivut lopulta kohtasivat ei heittoa ollut milliäkään. Himoitsin joskus sellaisesta mikä pirtää 360 astetta vaakaan ja 360 pystyyn mutta oli niin kallis ettei raskinut.

Etäisyyslaseriksi valitsin boschin ammattilaismallin missä tulee ominaisuuksia enemmän kuin riittävästi mukana ja sen saa vatupassiin kiinnitettyä kulmienmittausta varten. Omnaisuuksina mm mittaus 80m asti, tilavuus, pinta-ala, kallistuksen mittaus, epäsuoramittaus, 20 mittaustuloksen muisti, minimi-maksimi jne... Ladattavuus oli oikeastaan se mikä ratkaisi. 25m asti mittaava riittää varmasti normaaliin käyttöön.

ristilaser mikä mulla on käytössä on tälläinen
mbKGNBV4VK9ld7EwNcHjphA.jpg

Onko tästä lasermittarista mihinkään?

Bosch Digitaalinen laseretäisyysmittalaite PLR 50

Entä tästä ristikkolaserista?

Ristikkolaser Bosch PLC 20 | Starkin verkkokauppa

Hakasnaulainta hyvää, sencoa? ja kompuraa vielä tässä kaipailen, jos jollain on suoraa linkkiä hyvään tarjoukseen johonkin sencolaiseen ja kompuraan, niin kertokaa.

Ostan osan tuotteista starkista, koska saan sieltä ehkä halvimmalla (yhteistyösoppari). Täytyy vaan etsiä netistä alimpia hintoja, jotta saan varmasti tinkattua tuotteet suomen halvimpaan hintaan.

Tuon laitteen sinistä (eli ns. pro) versiota olen käyttänyt nyt 7 vuotta töissä ja kotona. Vaikuttaa kestävän, ainoa miinus melko raaka patterien kulutus, 4 X AAA kerrallaan ja yllättävän vähän aikaa kestää.
Tämä on on ollut parisen vuotta kotikäytössä, lähinnä laatoitushommissa. Nulju, klonksuva, halvanoloinen, mutta on se tähän mennessä toiminut ok ja asiansa ajannut.

Boaśchillahan vihreet on näitä ns. harrastajapelejä ja vallan hyviä. Jos haluaa kaikki tuolla aikaisemmin luetellut ominaisuudet, joutuu varmasti maksaan sen satasen lisää ja ostamaan sinisen. Mulla siis DeWaltin tuollainen tais olla 129 euroa maksava peli ja siinä ne perusjutut, eli pystyy mittaamaan etäisyyttä ja pinta-aloja, kuutioita jne. Riittänyt minulle kun mulla ainakin tuon oleellisin pointti on että pystyy mittaamaan asioita yksin, jotka ois muuten erittäin haastavia. Esim. nyt vaikka räystäänalusten teko. Millä mittaat 4-5 metrin päähän mitään yksin rullamitalla? Melkosta säätämistä sitten laudan avulla yrittää saada katkaisukohta. Laseri vaan laudanpäähän ja napista mitta, säilyy vielä näytöllä niin lahopäinenkin muistaa sen sirkkelille asti. ;)

Myös paneloidessa oiva apu. Pystyy tarkasteleen että etenee suoraan jo kaukaakin ja helposti yksin vaikka yhdellä kädellä. Moni varmasti sanoo ettei tuolla tee mitään mutta mun mielestä se oli ihan korvaamaton apu kun tekee asioita yksin. Ois muuten ollut jo talon paikkaa mittailtaessa ihan helvetin hyvä. Oispa ollut helppo mittailla vaan etäisyyksiä vaikka johonkin keppiin tai kiveen. Siellä metsässä vedettiin sitä nauhamittaa hikipäässä.

Ehkä tänäpäivänä hankkisin tuollaisen pro mallin missä oli noita muitakin ominaisuuksia. Mutta halvemmallakin pärjää, kunhan mittaa sitä etäisyyttä sopivan tarkasti. Pattereita nuo taitavat syödä kaikki ihan huolella, että jos oikeasti paljon käyttää niin saisi olla ladattava mutta ei oikein omakotirakentajalle merkitystä, tahtoo ne akut vaan mennä huonoksi kun on aikoja ettei ole mitään käyttöä.

Tuon laitteen sinistä (eli ns. pro) versiota olen käyttänyt nyt 7 vuotta töissä ja kotona. Vaikuttaa kestävän, ainoa miinus melko raaka patterien kulutus, 4 X AAA kerrallaan ja yllättävän vähän aikaa kestää.

Sisulla vissiin siis tuo 40m malli tai vastaava kun syö pattereita.
http://www.amazon.co.uk/gp/product/...&pf_rd_t=101&pf_rd_p=418448307&pf_rd_i=468294

Tuossa 80m mallissa näyttäisi olevan akku ja lataus hoituu usbin kautta. Hintaakin tulee sitten jo noin 180 euroa.
Bosch Professional 80m Laser Rangefinder with Inclinometer Function: Amazon.co.uk: DIY & Tools

Ittellä ei tuollaista laitetta ollut mutta näin jälkeenpäin ajateltuna olisi saattanut olla ihan kätevä.

^No joo, "keskusvaraston tyhjennys". Ihan normi-kamppis, mikä Makitalla oli diilereille kesällä. Kannattaa muuten ostaa tohon hintaa, markkinoiden paras kääntöpöytäsaha.

Voin laittaa paremmalla ajalla oman listan mitkä huomattu hyväksi, mutta pikaisesti näistä lasereista.

Itsellä on ollut raksakäytössä Boschin vihreä ristilinjalaser PLL360 malli ja riittänyt 90% kaikkiin perus laserointeihin. Noita taitaa löytyä halvimmillaan jalustan kanssa johonkin 180e hintaan. Tuollaisella pärjää jo perushommissa yllättävän pitkälle. MUTTA, joissain tapauksissa oli myös tarvetta luotilaserille ja jouduin sitten ostamaan sellaisen taas erikseen. Kuitenkin tuo luotilaseri on erittäin kätevä tapauksissa jossa suora linja pitää saada piirrettyä esim. lattiasta kattoon. Meneehän tuo tiettysti linjalangallakin, mutta onhan se laserilla kätevämpää.

Suosittelisin siis, että jos laseria ostaa, niin ostaa suoraan ristilinja+luotilaser yhdistelmän jossa on samassa molemmat laitteet. Esim. allaolevan kaltainen on markkinoilla kohtuuhintaan, tosin sen enempää en laitteesta tiedä, mutta hinta on ainakin sellainen, että tuo maksaa vähemmän tai saman mitä kaksi erillistä laitetta yhteensä:

AutoCross-Laser 3C - Landen
AutoCross-Laser 3C - YouTube

Back
Ylös Bottom