RAID0 asennus dual-boottina xp ja vista

Kaupunki
Helsinki
Heh, kunnon nörtti otsikko.

No joka tapauksessa ajattelin asentaa kovot Raidiin ja vielä pelottavaan nollaan. Backupit kunnossa, joten haluan vain testata sitä nopeuslisää.

Kysymykseen, onko odotettavissa ongelmia tällaisessa skenaariossa: ensin rykäisee XP:n ja siihen lataa diskiltä raid ajurit ja sen asentelee. Sitten XP:ssä forkkaa ja osioi "arrayn" kuntoon, tehden vistalle oman osion ja muut osiot. Sitten lykkää Vistan lätyn sisään ja asentaa. Vista ilmeisesti ymmärtää levyn RAIDINA ja näkee osiot ja asennetun XP:n ok? Jotenkin tuo kaikki tuntuu siltä, että ongelmia tulee ja itkua; vista ei näe arrayta eikä xp:tä asennettuna.

Onko ehdotuksia tai kokemuksia?

ps, koneessa vain kaksi SATA levyä ja molemmat samankokoisia, eli ongelmia ei synny yksittäisistä kovoista.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Vastaan itse tähän, koska RAID ei ole tuttu monellekaan. Tärkeintä dual-bootin saamikseksi, niin että Vista tunnistaa arrayn ja asennetun XP:n, on että emolevyn valmistajalta on hankittu sekä xp:n, että Vistan RAID ajurit. Nimeomaan Vistalle pitää antaa ulkopuoliset ajurit, vaikkain sen kattavassa ajurilistassa on luultavasti RAID ajurit emollesi.

Englanniksi sama:

"Unless the Vista installation disk has RAID drivers for your motherboard, it will probably not pick up that you have RAID installed and instead offer to install on a single disk as opposed to the array. Even if it does have the correct driver, you may need to supply it from alternative media at the appropriate point in Setup. These are fundamental drivers which are essential to the smooth running of Vista, and for this reason I recommend Vista-compatible drivers. Check the website of your motherboard manufacturer."

Noissa nykyisissä emojen RAID-ohjaimissahan voi siellä RAID-ohjaimen BIOSsissa jo tehdä kaikki stripen jaot ja alustamiset valmiiksi. Ainakin Intel ICH9 ja ICH10 piirien hoitelemille RAIDeille ei tarvitse Vistan asennuksessa antaa driveria. Intel itse suosittelee asentamaan driverin korkeintaan asennuksen jälkeen Intel Matrix Storage paketin mukana Winukassa. Lähde: intel.com

Hyvin asentui minulla Vista 32bit RAID0:n ilman ajurijumppaa. Tunnisti asennuksessa RAID-osiot, eikä yrittänyt jyrätä itseään päälle. XP tarvitsee ajurin jo asennuksessa.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom