Rahkan liiallinen mässäily

Olen varsinainen rahkaan suurkuluttaja. Ennen tuli vedettyä jopa 5-6 purkkia päivässä, mutta eipä kai se mitään, rahkaahan on jopa suositeltava safkaa proteiinimääränsä takia :lol2: Ja se on tosi hyvää :kuola:
Nyt kun olen ketossa niin olen vähentänyt rahkan syöntiä siihen 3 purkkia päivässä :itku: en tiiä pystynkö alentaa vielä. Ei kai toi kolme purkkia päivässä ole liika ketossa? Olen laskenut, että niistä tulis sellaiset 30g hiilareita. Muita hiilareita en paljon syö, eli tuo päivän kokonaismäärä jää siihen 40g tienoille. Olen kuullut vähän erilaisia mielipiteitä paljon ketossa sais niitä hiilareita vetä kaikkea 30-50g väliltä, niin miten teidän mielestä? Joudunko vähentämään vielä? :itku:

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
varjokuningas sanoi:
Olen varsinainen rahkaan suurkuluttaja. Ennen tuli vedettyä jopa 5-6 purkkia päivässä, mutta eipä kai se mitään, rahkaahan on jopa suositeltava safkaa proteiinimääränsä takia :lol2: Ja se on tosi hyvää :kuola:
Nyt kun olen ketossa niin olen vähentänyt rahkan syöntiä siihen 3 purkkia päivässä :itku: en tiiä pystynkö alentaa vielä. Ei kai toi kolme purkkia päivässä ole liika ketossa? Olen laskenut, että niistä tulis sellaiset 30g hiilareita. Muita hiilareita en paljon syö, eli tuo päivän kokonaismäärä jää siihen 40g tienoille. Olen kuullut vähän erilaisia mielipiteitä paljon ketossa sais niitä hiilareita vetä kaikkea 30-50g väliltä, niin miten teidän mielestä? Joudunko vähentämään vielä? :itku:

Rahkan hiilareissa ei juurikaan esim. kuituja ole, joten itse ainankin löytäisin järkevämpiäkin kohteita "tuhlata" päivän hiilareita.

Joo ei... :D

Mulla tuli ongelma ketolla juuri rahkan hiilareista, ja yritän pysyä maks 2 purkissa päivässä. Ehdottomasti suurin hiilarin lähde mullakin on juuri laktoosi; rahkan lisäksi juustot ja kahvikerma.

Normiruokavaliolla aivot käyttävät 100 g glukoosia, ja kun aletaan syömään sen alle, varastot vähitellen loppuvat ja elimistö siirtyy ketoosiin. Kun siihen ketoosiin sitten on sopeuduttu, aivot tarvitsevat enää 40 g glukoosia. Ja näin ketoosin jatkuessa hiilarien määrän pitää olla tuon alle. Noin niinkuin simppelissä tilanteessa, liikunta lisää niiden kulutusta, ja CKD:llä esim. hiilaritankkaus menee lihaksiin, eikä sisäelimille. Näin ketoosi jatkuu hyvin pian tankkauksen jälkeen. (Tietyillä lisätempuilla. Nämä luvut Lyle-sedältä)

Siis... Jos kuitujen puutos ei ole ongelma, esim. mulle ei, niin mikäs siinä. Sen kun syöt rahkaa. Tarkkana pitää sitten olla ettei hiilareita tosiaan tule muualta tuohon lisäksi.

Eikös rahkassa ole kanssa jonkin verran laktoosia, joka lienee aika turhaa ts ettei siitä saa paljoa mitään irti.??

Pekkaniska sanoi:
Eikös rahkassa ole kanssa jonkin verran laktoosia, joka lienee aika turhaa ts ettei siitä saa paljoa mitään irti.??

Häh?

Sumu sanoi:

(Veikkaisin) Pekka kait tarkoittaa, ettei rahkan hiilareissa ole juuri muuta kun sitä itseään, eli hiilihydraattia (kylläpäs oli älykäs lause). Eli jos saman hiilarimäärän ottaisi vaikka parsakaalista, saisi kaupantekijäisiksi aika paljon vitamiineja, kuituja yms.

varjokuningas sanoi:

Jos rahkan syöminen helpottaa dieettiäsi ja pidät hiilarit alle 40g, voit huoletta tehdä näin. Consistency is the key.

Eikös kuudesta rahkapurkista tule aika hervottomat määrät kalsiumia jo? Jos vielä päälle lätkästään se pakkiksen vakio puoltoista litraa maitoa ja vitamiini-/mineraalipillerit niin mennään jo reilusti suosituksista yli... Munuaiskiviä siitä saa kuulemma.

Jeansi sanoi:
Eikös kuudesta rahkapurkista tule aika hervottomat määrät kalsiumia jo? Jos vielä päälle lätkästään se pakkiksen vakio puoltoista litraa maitoa ja vitamiini-/mineraalipillerit niin mennään jo reilusti suosituksista yli... Munuaiskiviä siitä saa kuulemma.

"Saantisuositukset ovat lapsille 800 mg ja aikuisille 800-1200 mg päivässä."
Toi 1200mg päivässä tulee jo täytee litrasta maitoa..

Amis sanoi:
"Saantisuositukset ovat lapsille 800 mg ja aikuisille 800-1200 mg päivässä."
Toi 1200mg päivässä tulee jo täytee litrasta maitoa..

Oon juonu maitoa sen pari litraa per päivä niin kauan kun muistan, toki poikkeuksiaki löytyy mutta yleensä ottaen tuon verran joka päivä. Plus nykysin sitte rahkat vielä, eikä oo kyllä vielä mitään munuaiskiviä tullu :rolleyes: Nyt pitäs varmaan koputtaa puuta..

Tuli tuosta mieleen et aikoinaan tuli vedettyä rahkaa pirusti ja mahdollisesti sen seurauksena pötsissä meni puurot ja vellit aika pahasti sekaisin. Kymmenkunta vuotta sen jälkeen närästykset ja muut vatsavaivat olivat arkipäivää. Nyttemmin se on asettunut mutta pitkään se kesti. Lääkärikään ei löytänyt mitään virallista vaivaa, tosin vatsatähystykseen en suostunut.. kuolen pois mielummin kun alan nielemään jotain puutarhaletkua. Kuitenkin sama tarina kävi myös velipojalla joka samaten söi paljon rahkaa ennen vatsavaivojen alkamista.

Ehkä tähän vois sanoa että kohtuus kaikessa.

Suositut

Back
Ylös Bottom