Rahkaa ynnä muita "herkkuja"

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Maiju
  • Aloitettu Aloitettu
Hei!

Olen aivan vihreä tällä palstalla, vaikka jonkun aikaa olenkin jo reenaillut, ja tän vuoden alusta päätin ottaa reenin askeleen verran enemmän tosissaan. Tavoitteet ovat lähinnä voima puolella, tietty kropan muokkaus myös. Tavoitteena tuskin silti koskaan kisaaminen yhtään missään sarjassa... ehkä... ;)

Nyt tarvisin vinkkejä vähän näihin kotiprotskujen syöntiin, kun en haluis jauheita ostaa ja alkaa rahka tökkimään. Miten nautitte esim rahkanne ja raejuustonne. Mulla tuppaa ton rahkan kanssa menemään hirmu määrät jotain mehukeittoja ja kiisseliä, mikä ei tietty hyvä, kun ovat melkein pelkkää sokeria..

Eli hyviä reseptejä kiitos :)

Moi Maiju, ja tervetuloa palstalle! :) On tässä vähän hoppu, kun pitäisi lähteä sorvin äärestä kotia kohti, mutta ehtiihän sitä toki yhden vinkin aina antaa! Eli miten olisi Virallinen Pakkotoisto-snack (licensed by Tomi)? ;) Sisältää purkin rahkaa, desi tai pari kaurahiutaleita (raavaille miehille tietty enempi ja meille hentoisille naisille vähempi ;) ) ja sokeritonta mehukeittoa (Valiolta löytyy) maun mukaan. Hyvää on!

Nyt pitää kiitää... huomenna lisää...

Rahka

Rahka on hyvvää ku laittaa hedelmiä astiaan, sit rahka ja rasvatonta jugurtti ... sit vaan sauvasekottimella mössöksi ... lisää tuoremehua oman maun mukaan. Sekaan voi laittaa jäisiä marjoja, jolloin juoma on mukavan viliposta. Raejuustoon tykkään ite lisätä appelsiinia ja sit yrttimausteita. Nykyään ku oon tottunu rahkan makuun ... ei se paljo peittoo tartte ... ehkä vähän rasvatonta jugurttia ... hyvvöö on :) Jos haluaa herkutella, niin laittaa vanilja cremeä purkillisen vispattuna ... no juhlapäiviksi ... heh

Mäkin olen uusi tällä palstalla, mutta kerronpa kuitenkin miten itse syön rahkani ja raejuustoni.

No itseasiassa rahka menee useimmiten ihan plainina. Jos sekaan haluan jotain laittaa niin maustamatonta jogurttia/marjoja/hedelmää/Bonaa jne. Rahkasta saa kyllä suolaisenkin tahnan lisäämällä mausteita maun mukaan ja tonnikalaa/lohta.

Raejuuston syön yleensä joko leivän päällä sellaisenaan tai lisään salaattiin tai teen tonnikala-raejuustomössöä, jonka maustan esim. mustapippurilla/valkosipulilla/chilillä tms.
Raejuusto-ananassalaatti on namia! Niin, ja aamulla tietty kaurapuuron päällä.

Täällä menee rahka rahkana tai sitten joskus mansikkasurvoksen tai ananasakäämän kanssa.
Raejuusto menee salaatin kanssa tai sitten ruuan lisänä mutta ei missään tapauksessa puurossa. Oon kai joten rajoittunut sen suhteen:rolleyes:

Tuossa näkyy olevan aika monta reseptiä:
pakkotoistolaisten rahkaherkut

Kesällä/syksyllä tulee rymyttyä päivä jos toinenkin keräillen marjoja joten niitä on pakastin ja kellari pullollaan ja niitä sitten sotken talvenmittaan rahkan sekaan. Varsinkin vadelmasurvos on rahkan kanssa aika hyvää. Puuronkin seassa menee hyvin.

Hyvä löytö Lilith. Mukavia reseptejä! Itse otan suurimman osuuden lisäravinteista koska kukkaro ei "kestä" pitemmän päälle, jos yrittäisin ottaa kaikki proteinit ruuasta! Halvemmaksi siis tulee ostaa lisäravinteita !

Raejuustoa laitan puuron sekaan. Päivän aikana menee noin 200g. Rahkan sekaan oon laittanu valion rasvatonta jogurttia (40kcal) ja sekoitellu ne sauvasekoittimella. Rahkan maku peittyy täysin! Mikäs villitys toi maustamattoman jogurtin käytössä on. Itse en ole koskaan kokeillut...paljonko siinä on kaloreita?

Diettikaudella on pakko syödä rahka plaininä ananaksen kera :urjo:

Originally posted by fitnesspimu
Mikäs villitys toi maustamattoman jogurtin käytössä on. Itse en ole koskaan kokeillut...paljonko siinä on kaloreita?

Valion maustamattomassa A-jogurtissa on 40 kcal per 100 g. Itse en syökkään muuta jogurttia ja tuotakin harvoin. Namisetti tulee mun mielestä, kun pilkkoo appelsiinia ja auringonkukan siemeniä maustamattoman jogurtin ja rahkan sekaan.

Raejuustoa menee normaalisti kaiken lämpimän ruoan sekaan, salaateihin, puuroihin, taikinoihin ja leivän päällä.

FITNESSPIMU: rasvattomassa luonnonjogurtissa (Rela tai Valion A-jogurtti) on 170 kJ/n. 40 kcal sadassa grammassa. Hyvää on, mutta valitettavan hinnakasta (kilon purkki maksaa n. 2 euroa).

EDIT: Marica ehtikin näemmä ensin :kippis1:

Mun dieettirahka menee näin:

Purkki rahkaa
2dl vähäkalorista mansikkasoppaa
n. 2dl vettä
...ja soseeksi sauvasekoittimella.

Oikeesti on hyvää ja kiva ottaa esim. kouluun mukaan sheikkerissä!

Originally posted by fitnesspimu
Hmm...pitäisköhän munkin siirtyä maustamattoman jogurtin käyttäjäksi vai liekkö sillä väliä mitä jogurttia käytän. Maistuuko se edes hyvälle?

Kantsii kokeilla. Mun mielestä tuo Valion versio ainakin on tosi hyvää, itse asiassa parhaan makuista jogurttia. Siinähän ei ole makeutusaineitakaan, jos haluaa oikein alkaa viilaamaan.

luonnonjogurtista vielä

Myös hiilari/protskusuhde on parempi kuin maustetuissa jogurteissa, muistaakseni 5,5 g hiilaria ja 4,5 g protskua /100 grammaa. Eikä siis tosiaan mitään keinomakeuttimia, eikä tietenkään myöskään sokeria. Jogurtin mukana tulee meinaan helposti niellyksi myös melkoiset määrät tuota sokeria, esim. Valion Jogy ja muistaakseni myös Ingmanin rasvattomat jogrtit ovat tosi sokeripommeja! Valion rasvaton ja Yoplait rasvaton ovat sitten vähäsokerisempia.

Rahkaa, hieman sokeria ja paljon kanelia. Sekoitetaan hyvin. Ei paha!

Muuten, L-kauppaan tuli valikoimiin rasvaton maitorahka, 0.99/500g - Suomen halvin?

Juu, samoilla linjoilla meikäläinenkin...
Rasvattoman rahkan kanssa sörssään banaania, omenaa tai ananasta, ja sitten loraus maustamatonta jugurttia päälle ja sekaisin. (Valmistajastaa en tähän hätään muista, puolenlitran tetra, vaaleansinertävänvihertävää kuvaa purkin kyljessä... Hyvää myös suoraan purkistapäin...) sokeria en lisää, sillä makeutta tuntuu tulevan hedelmistä tarpeeksi. Seuraavaksi koitan mustikoita, joita on vielä pakkasessa...

Raejuustoa syön aika harvakseltaan. Muun ruoan ohessa, tai sitten kiirevälipalana tomaattitonnikalan kanssa sekoitettuna.
Kamalan näköistä sörsseliä, mutta maku on aikasta nam. Silmät kiinni ja ääntäkohti :lol2:

Itsekin käytän protskujauhoja lisäksi. Muuten tuntuu että saa olla kokoajan syömässä tarpeeksi saadakseen...

Originally posted by MIMMI
Hyvä löytö Lilith. Mukavia reseptejä! Itse otan suurimman osuuden lisäravinteista koska kukkaro ei "kestä" pitemmän päälle, jos yrittäisin ottaa kaikki proteinit ruuasta! Halvemmaksi siis tulee ostaa lisäravinteita !

Totta, kalliiksi tulee raejuustot!Ja itseasiassa olis hyvä, jos saisi proteiinia enemmän muista lähteistä kun vain maitoproteiinista, joka ei ole paras proteiinin lähde. Liha, munat ja hera jne. Itse en syö enää raejuustoa ja rahkaa kuin puoli purkillista per päivä. Yritän vähentää maitoproteiinin syöntiä. Lisäravinteet on kyllä ehdottomia, vaikka ei olisikaan mihinkään kisoihin menossa. Ne imeytyvät nopeasti ja palauttavat kun treenaa kovaa.

Olen samaa mieltä, että maitoproteiini ei ole riittävä. Syön kyllä itsekin päivittäin maitorahkaa ja raejuustoa. Aamulla raejuustopurkki puuron kanssa ja maitorahkaa esim. ananaksen tai mehukeiton kanssa, mutta näiden lisäksi proteiinilisäravinteet ehdottomasti kehiin välipaloiksi. Niin ja palautusjuomaa ei saa unohtaa... siinä olisi hyvä olla hydrolisoitua proteiinia, joka imeytyy parhaiten.

Originally posted by Marica
Kantsii kokeilla. Mun mielestä tuo Valion versio ainakin on tosi hyvää, itse asiassa parhaan makuista jogurttia. Siinähän ei ole makeutusaineitakaan, jos haluaa oikein alkaa viilaamaan.

Itsekin suhtauduin penseästi maustamattomaan jogurttiin ennen seuraavaa kokeilua:

-Pari desiä maustamatonta jogurttia
-runsaasti marjoja
-pari rkl vehnäleseitä
-desin verran vettä

Koko hässäkkä sekoitetaan tehosekoittimella pirtelöksi ja nautitaan :kuola:. Ukkoni lisää hässäkkään vielä runsaasti heraprotskua ja hyvältä kuulemma maistuu siitä huolimatta.

rahkasta

Olen ihan uusi täällä, joten moikka vaan kaikille!

Seurasin tuota rahkakeskustelua, ja huomasin että se normi rahka tökkii muillakin. Kokeilkaas tytöt Ehrmannin rahkaa (sellainen vihertävä neliskanttinen purkki, löytyy useimmista kaupoista), on paljon parempaa ja halvempaakin kuin se tavallinen. Itse vedän sen ananasmurskan kanssa ja voi että on hyvää!!

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom