Rahaa palaa!?!

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja beeibe
  • Aloitettu Aloitettu
Pro Nutrition Fire Kick, 20 x 25 ml -20%
En iha heti tällasesta aiheesta löytänyt tuolta listoilta juttua. Olen juuri muuttamassa ensimmäiseen omaan asuntoon ja olen mietiskellyt kuinka paljon rahaa kuluu kuukaudessa ruokaan, lisäreihin, salikorttiin, vaatteisiin, jne... Oletteko hankkinut kotiin käsipainoja yms. vastaavaa? Kuinka paljon mimmeillä menee rahaa kuussa tähän harrastukseen/elämäntapaan ja jos on pakko tinkiä jostain, niin mistä tinkisitte ensimmäisenä ja mistä ette mistään hinnasta? :rolleyes:
olikoha tarpeeksi sekvasti sanottu.... hetki kyl menee ku alkaa laskeen :D

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
beeibe sanoi:
Olen juuri muuttamassa ensimmäiseen omaan asuntoon ja olen mietiskellyt kuinka paljon rahaa kuluu kuukaudessa ruokaan, lisäreihin, salikorttiin, vaatteisiin, jne... Oletteko hankkinut kotiin käsipainoja yms. vastaavaa? Kuinka paljon mimmeillä menee rahaa kuussa tähän harrastukseen/elämäntapaan ja jos on pakko tinkiä jostain, niin mistä tinkisitte ensimmäisenä ja mistä ette mistään hinnasta?

Minun mielipiteeni - josta kenenkään ei pidä hernareita nenäänsä vetämän - on se, että sitä rahaa menee aika pitkälti sen verran, kuin sitä haluaa pistää menemään (poislukien tietenkin pakolliset menot kuten asuminen tms.). Ts. kyllähän sitä saa maksaa itsensä kipeäksi, jos treenaa hienolla ja kalliilla salilla, ostelee myötäänsä uusia treenivaatteita ja kalliita lisäravinteita - ja toisaalta voi säästää pitkän pennin, jos käy vaikkapa kaupungin saleilla, kelpuuttaa treenivaatteikseen edulliset ja/tai vanhat verkkarit, ja vertailee lisäravinteiden hintoja. HUOM! Mikään em. jutuista ei missään tapauksessa automaattisesti tarkoita laadusta tinkimistä, vaan edullisemmallakin hinnalla on täysin mahdollista saada hyvää, kun vain yhtään viitsii nähdä vaivaa. Esimerkki: Täällä Tampereella monet, hyviksi kehutut kaupalliset salit maksavat n. 50 euroa/kuukausi - johon hintaan kaupungin ylläpitämällä Nääshallilla (jossa ainakin kuvien perusteella on aivan loistavat treenimahdollisuudet) treenaakin jo neljä kuukautta!

Edelliseen viitaten, en lähtisi ostamaan mitään painosarjoja kotiin, jollei minulla olisi oikeasti laittaa niihin vähän enemmänkin rahaa JA myös kunnon tiloja niille. Meillä on kyllä avokin kanssa suunnitelmissa treenivehkeiden (kyykkyhäkki, levytanko yms. peruskamaa) hankkiminen kotiin, mutta toteutamme sen vasta sitten, kun meillä on tilava omistusasunto, mieluiten rivari tai omakotitalo. Mitään pelkkää käsipainosarjaa en kyllä lähtisi ostamaan, koska sellaisella treenaaminen on luvalla sanoen vähintäänkin rajoitettua.

Tällä hetkellä minulla menee treenaamiseen reilu kymppi kuussa (mikäli siis tuohon Nääshalliin päädyn, mikä on hyvin todennäköinen vaihtoehto), ja lisäravinteisiin ehkä parikymppiä (vaikea sanoa, kun tilaamme aina kerralla isomman satsin, josta sitten riittää pitemmäksi ajaksi). Uusia treenivaatteita en ostele, vaan käytän niitä, mitä kaapista löytyy, ja hyvin pärjään. Kalliit kyykkykengät tosin hankin itselleni tuossa alkuvuodesta, mutta ne ovat kyllä joka pennin arvoiset, ja kestävät käytännössä ikuisesti (ja sitäpaitsi sain ne tavallaan lahjaksi, joten ei tarvinnut omia kukkaronnyörejä höllätä :D).

Mistäkö sitten tinkisin? Jaa'a, kyllä veikkaan, että lähtisin ensimmäisenä supistamaan menoja ihan jostain muualta kuin treenikuluista, ne kun ovat minulla tosiaankin jo aika lailla minimissä tälläkin hetkellä.

beeibe sanoi:
Kuinka paljon mimmeillä menee rahaa kuussa tähän harrastukseen/elämäntapaan ja jos on pakko tinkiä jostain, niin mistä tinkisitte ensimmäisenä ja mistä ette mistään hinnasta?

Jäsenyyssalille maksan 40 egeä kuussa, käyn salilla saunassa ahkerasti (kukaan muu ei tunnu käyvän siellä salin saunassa kun se on aina ihan tyhjä...) enkä ole ottanut omaa saunavuoroa kämpille joten säästän siinä kympin kuussa --> jäsenyys maksaa siis naisen logiikalla laskettuna vaan 30 per kk. :D Toki haaveilen omasta saunasta mutta ehkä sitten joskus valmistuttuani. Lisäravinteet pyrin pitämään minimissä palkkari/prodejauheita ostan vaikka nekin nielee opiskelijan budjetista ison osan ja terveellisestä, monipuolisesta ja riittävästä ruoasta EN_TINGI!!! Tingin ekana ryyppyreissuista (olen käynyt viimeksi bilettämässä joskus viime vuonna :lol2: ) tokana vaatteista (tosin niitäkin tulee osteltua toooosii harvoin) ja kolmantena muista maksullisista harrastuksista (esim vaihdan potkunyrkeilyn hiihtoon tai lenkkeilyyn). Opintotuella elämän pikku ylellisyyksien on oltava aika edullisia ja niitä saa vain harvoin mutta ehkä muutaman vuoden päästä kun pääsen töihin mullakin on kaappi täynnä bia brasileja ja sitä rataa... :)

Itellä ei kyllä paljon mene rahaa treenaamiseen:

- Salilla käynti ilmasta :rock:

- Protskuihin ja muihin vuodessa n. 100e, paitsi protsupatukoita sillon tällön lisäks

- Treenivaatteisiin satunnaisesti (vuodessa jotain 100e)

- Käsipainot ostin viimeks työpaikalle, hintaa oli 15 e :whip:

- Kotiin olen ostanu jumppapallon 5 e , maton 10e , nyrkkeilysäkin, hanskoja parit löytyy

Eli ei paljonkaan. Halpa ja hyvä elämäntapa . Saahan siitä kalliinkin jos vaan haluaa...:rolleyes:

beeibe sanoi:
En iha heti tällasesta aiheesta löytänyt tuolta listoilta juttua. Olen juuri muuttamassa ensimmäiseen omaan asuntoon ja olen mietiskellyt kuinka paljon rahaa kuluu kuukaudessa ruokaan, lisäreihin, salikorttiin, vaatteisiin, jne... Oletteko hankkinut kotiin käsipainoja yms. vastaavaa? Kuinka paljon mimmeillä menee rahaa kuussa tähän harrastukseen/elämäntapaan ja jos on pakko tinkiä jostain, niin mistä tinkisitte ensimmäisenä ja mistä ette mistään hinnasta? :rolleyes:

Gillyn kanssa samaa mieltä eli rahaa menee niin paljon kun sitä laittaa menemään. Halvallakin voi reenata ja ihan oikeasti perussafka ei ole mitään kovin kallista. Puuro-tonnari-raejuusto-vihannekset-pasta -linjalla pärjää aikas pitkälle, sitten vielä lisäravinteet päälle. Paljon vaikeampaa ainakin mulle on välillä vastustaa houkutuksia vaikka rahat olisivat vähissä - tulee ostettua kanaa vaikka tonnarilla pärjäisi ja vissyä vaikka vettä voisi juoda. :(

Kannattaa laittaa vaikka ylös ne "pakolliset" menot (laskut, vuokra, salimaksu...) ja vähentää kuukauden tuloista. Siitä näkee, paljonko rahaa jää ruokaan ja muuhun. Tarjouksia kannattaa metsästää jos tulot on pienet, mulle ei ainakaan ole imagokysymys onko lenkkarit viime vuoden mallia kunhan niillä voi juosta. :D

EDIT: Tällä hetkellä olen siitä onnellisessa asiassa, ettei tarvitse tinkiä paljon mistään. Olen juuri valmistumassa ja vaikka en kieri rahassa, ei kuitenkaan tarvitse enää kitkutella ruokahyllyllä. Vaatteisiin ym. ei tällä hetkellä paljon rahaa riitä, joten ostan alennuksesta jos jotain tarvitsen. Loppujen lopuksi pienelläkin budjetilla voi elää ihan tyydyttävää elämää, ruoan teko ja leffan katselu kavereiden kanssa tai yksillä (voi tilata vaikka teetä!) pubissa käynti saa mielen pirteäksi vaikkei rahaa paljon menisikään.

beeibe sanoi:

Tätä samaa mä olen usein miettinyt..... Mulla menee yksin yhtä paljon rahaa ruokaan kuin yhdellä tuttava pariskunnalla kahden hengen ostoksiin :nolo:
Tossa just yks päivä eksyin kauppaan samaan aikaan vanhempieni kanssa ja nauratti kun mun kärryssä oli enemmän ruokaa kuin heillä. Nauratti kassallakin sitten kun mulla meni aika paljon enempi mun ostoksiin rahaa, mutta todettiin sitten vain yhteistuumin, että terveellinen ruoka maksaa!!! Ja tottahan se on!!

Mutta onhan se totta, että se on ihan itsestä kiinni, että miten ja mihin sitä rahaa käyttää. Itse ainakin olen suurimman osan treenivaatteistani ostanut HM:stä tai jostain vastaavasta. Ja nyt joku varmasti heittäisi tähän, että parempi ostaa kunnon merkkituotteita niin ne ainakin kestää... No, totta joo, mutta voi halvemmallakin löytää hyviä. KOKEMUSTA ON!! Ei mulla oo ollu koskaan niin väliä sillä, että onko topin nurkassa joku muotimerkki vai ei. Tärkeintä on se, että vaatteet istuu ja niissä on hyvä olla. Ja en todellakaan ole ostamassa uusia treenivaatteita joka välissä niinkuin jotkut tekee. Mä kulutan kyllä vaatteni melkein puhki ennenkuin uusiin tuhlaan rahaa :) Tottakai ostaisin vimpan päälle vaatteet, jos oisin miljonääri, mutta kun en oo niin sen mukaan pitää elää.

Ja ruoka on kyllä mun mielestä sellainen asia, josta ei kannata hirveästi tinkiä. Terveellinen ruoka maksaa paljon enemmän, mutta pidemmän päälle eikö oo parempi, että on terve ja hyvännäköinen kuin se, että vetää paskaa naamaan joka päivä, mutta säästääpä rahaa ainakin??!?!? Kyllä mä ainakin mielummin syön hyvin ja terveellisesti, vaikka rahaa meniskin tuplasti. Ja kun nyt salihullukin olen niin kyllä sitä valitettavasti pitää aina tarkkailla mitä kärryyn heittelee ja valitettavasti sali-ihmisenä sitä ruokaa pitää olla PALJON, jos jotain tulosta haluaa aikaan saada.
Mulla menee yksin varmaan ruokaan about 250 eur ja siinä ei sit oo mukana vielä mitään ravintolisiä yms.

Ja salimaksu... Mulla menee kuukaudessa salimaksuun 42 eur. Normaalisti tuolla salilla jossa käyn maksu on yli 60 eur ja se on kyllä jo aika helvetin paljon!!! Ite oon tehny jonain tarjousaikana mun sopparin niin siksi mulla on kk-maksu pienempi. Mutta en kyllä halvemmalle salille menis, sillä tulee käytyä kuitenkin niin usein salilla, jumpissa ja vielä solkussa niin on toi 42 eur ihan kohtuullinen hinta.
Tiedän, että moni kauhistelee, että miten paljon mulla menee harrastukseen rahaa, mutta yleensä ne kauhistelijat ei ite salilla käy ja sitten niillä saattaa mennä älyttömiä määriä johonkin muuhun juttuun johon mä en ikinä pistäis rahaa.
Yks hyvä esimerkki on mun ex. Se oli joka välissä mulle valittamassa kun mulla menee niin paljon salille ja kaikkeen siihen liittyvään. Aina se jaksoi kuittailla, että se ei kyllä niin paljoa rahaa pistäis salille jne. No, siihen sitten pystyin aina kuittaamaan, että äijä ite pistää moottoripyöräänsä koko omaisuutensa ja sillä ei voi ajella kuin kesäisin, joten paras olla vaan ihan hiljaa!!! Se oli sen harrastus ja sali on mun!!

Mä kyllä voin itsestäni sanoa, että tuosta saliasiasta ja siihen liittyvistä asioista (ruuasta yms.) en kyllä tingi, sillä se on mun elämäntapa.... Se pitää mut ELOSSA!!! Mielummin sitten tingin muusta....
Naisilla esim. on tapana joka välissä kierrellä kaupungilla rättikaupoissa niin mä olen sitä yrittänyt välttää, sillä kaappi pullottaa vaatteita niin ei sinne oo pakko joka kuukausi saada jotain lisää.
Tai sitten toinen asia on meikit. Monet varmaan pistää meikkeihin ihan hulluna rahaa, mutta ei niihinkään tarvi puolta omaisuutta laittaa, sillä halvemmallakin löytyy hyviä kun vaan viitsii etsiä ja oikeesti ei monissa meikeissä edes eroa oo, mutta kaikki haluaa ostaa sitä parasta merkkiä.....
Ja kolmas asia on joka vkonloppuiset biletykset. Mä en oo ite varmaan käynyt vuoteen missään bilettämässä ja ryypiskelemässä ja en varmaan hetkeen oo menossa. Ei edes oikeesti kiinnosta. Joskus oon kauhistellu yhen ystävän menoa kun sillä uppoaa baarireissuihin 100 eur/ilta!!! Siis käsittämätöntä!! Jos kuukauden aikanakin käy kahtenakin vkonloppuna niin sinne on sit menny kurkusta alas 200 eur! Sitä en pysty käsittämään!! Ja tämä tyyppi vieläpä urheilee paljon?!?!?! Tapansa kullakin.... :jahas:

Mä oon tainnut asua yksin/yhdessä jo neljä vuotta ja nää pari vuotta jotka olen töissä ollut en ole kauheasti esim ruoan hintaa katsonut. Tai toisaalta, sen verran katson, että jos saman tuotteen saan halvemmalla ostan tietenkin sen. Ei kannata turhasta maksaa. Toki joillakin tuotteilla on eroa... Esim. astianpesuainetta tai pyykinpesuaineet ostan yleensä halvinta, esim. dailya tai lidlistä. Kuukaudessa en osaa sanoa kuinka paljon ruokaan menee rahaa, nyt kun miesystävän kanssa asustelen suurimman osan kuukaudesta, ostetaan ruoat suurin piirtein puoliksi. Mies ostaisi purkkihernaria ja söisi sitä mutta mä en suostu syömään sitä joten en annakaan sen tehdä koskaan ruokaan jos sen luona olen. :) Kattelen yleensä tarjouksia, jos on esimerkiksi kanaa tai jauhelihaa tarjouksessa ostan sitten pakkaseen.

Saliharrastukseen mulla menee 45 € kuussa, huhtikuussa ostan kolmen kuukauden kortin, joten sit säästöä tulee pikkasen. Kesällä rullaluistelu ei maksa mitään eikä lenkkeileminen. Jumpilla ei tule käytyä... Salivaatteisiin en ole tainnut laittaa pahemmin rahaa, Davidin treeniasun sain kaupan päälle kun tilasin Trendin :) Kenkiin taisi mennä n. 30 €, löysin alennuksella. (ovh. 70-80€) Urheiluliiveihin/toppiin meni n. 20 €, Hennesiltä... Nyt tilasin uudet treenihousut 67€, topin 25€ ja rannetuet 15€... Ja todennäköisesti ne kestää sen verran kauan, että puhki kuluvat.

Vaatteisiin ja meikkeihin mulla menee tosi paljon rahaa. Mä en vaan voi sille mitään, että mulla on hirvee himo shoppailla. Kyllä itekin tulee välillä sellanen fiilis et "Hei ämmä nyt lopetat!!" Toisaalta pyrin ostamaan laadukkaita vaatteita, keinokuiduista ei kannata maksaa ja yhden pesun jälkeen ne ovat jo ihan nukkaantuneita. (Esimerkkinä exä, osti muistaakseni D&C:n "villapaidan", maksoi varmaan mansikoita ja paita oli 100% akryylia)

Se on vähän mitä arvostaa niin siihen laittaa rahaa... Kukin tavallaan. :)

Ruokalaskusta sen verran, että meillä menee perussapuskoihin joku nelisensataa euroa/kk (josta syö siis kaksi ihmistä), ja siihen päälle sitten lisäravinteet, ulkonasyömiset ja noutopizzat/hampurilaiset yms. Ei siis mitään hirveitä summia, mutta asiaan vaikuttaa varmasti paljon se, ettemme juo lainkaan limsaa emmekä juuri koskaan mehujakaan - joihin monella menee yllättävänkin paljon rahaa jo kuukaudessa! - emmekä syö sipsejä, keksejä, leivonnaisia tms., ja karkkia ja jäätelöäkin varsin harvoin. On kivaa olla kälystelevä terveysfasisti :D

Zone-sarja -42%
Mulla on mennyt viime aikoina (ainakin mun mittakaavalla) järjettömät summat rahaa treenaamiseen liittyviin hankintoihin. Valmistuin syksyllä ja oon ostanut juttuja, joista oon pitkään haaveillut, esim. sykemittarin ja spinningkengät. Ostohetkellä on aina hirvittänyt, mutta nyt kun niiden makuun on päässyt, niin ei tajua miten on joskus pärjännyt ilman ;). Treenivaatteita ostelen välillä liiankin kanssa, mutta se on tosi kausittaista. Vaateostokset on se ensimmäinen, mistä tingin jos tulee tarvis.

Salikortti on mulla todella kallis, 65 euroa kuussa :eek:. Tavoite on käydä viikossa 3xsalilla ja 2xjumpassa, joten "kertaa kohti" laskettuna on kuitenkin ihan kohtuullinen. Oikeastaan mulle on ihan hyvä, mitä kalliimpi, nimittäin raha motivoi käymään. Maksu menee suoraveloituksella tililtä, joten ei sinänsä kirpaise, kun ei sitä rahaa tavallaan näekään :).

Nyt kun ei ole enää opiskelijabudjetilla niin suurin ero entiseen on ehkä tapahtunut ruokaostoksissa. Ennen ei ollut varaa ostaa kanaa muuta kuin tarjouksista, nyt ostan oikein normaalihinnalla :D. Muuhun kuin paistijauhelihaan en enää koskekaan. Veikkaisin, että parisataa menee kuussa ruokaan.

Aika paljon siis menee rahaa, mutta olen mä mielestäni joka pennin arvoinen :haart:. No joo, halvemmallakin varmasti pääsisi, mutta jos sellainen tilanne tulee, että tarttee kuluja karsia niin sitten karsitaan. Menee mulla joka kuukausi säästöönkin rahaa, joten oon kyllä kaikenkaikkiaan tilanteeseen tyytyväinen.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Salitytsy sanoi:
Mutta onhan se totta, että se on ihan itsestä kiinni, että miten ja mihin sitä rahaa käyttää. Itse ainakin olen suurimman osan treenivaatteistani ostanut HM:stä tai jostain vastaavasta.

Minä ostan yleensä aina kaiken alennusmyynneistä. En pelkästään urheiluvaatteita, vaan muutenkin kuteet ja meikit yms. tulee ostettua aina alerekistä tai tammialesta. Säästää paljon ja voi saada merkkituotteita markettihintaan. Tietty vaatii aikaa, että ehtii tutkia rekit läpi, mutta menkööt. Aikaa käyttämällä säästää rahaa parhaimmillaan tosi paljon. Nytkin ostin uudet kävelykengät kaupan loppumyynnistä kahdella kympillä, istuvat hyvin ja materiaali on oikeaa nahkaa. :)

Salitytsy sanoi:
Joskus oon kauhistellu yhen ystävän menoa kun sillä uppoaa baarireissuihin 100 eur/ilta!!! Siis käsittämätöntä!! Jos kuukauden aikanakin käy kahtenakin vkonloppuna niin sinne on sit menny kurkusta alas 200 eur! Sitä en pysty käsittämään!! Ja tämä tyyppi vieläpä urheilee paljon?!?!?! Tapansa kullakin.... :jahas:

Taitaa käydä kaverisi aika helkutin hintavissa paikoissa. :D Ei mulla yleensä mene bilettäessä edes puolta tuosta summasta, vaikka olisin katsomassa livebändiä ja liput laskettaisiin mukaan... Tapansa tietysti kullakin, en ole itse ikinä ymmärtänyt miksi joillekin biletys on aina sama kuin tolkuton känni. Jos menee vaikka kallista ja hyvää keikkaa katsomaan, ei sitä todellakaan halua pilata sillä ettei muista mitään seuraavana päivänä. Harmittaisi vietävästi.

Kyl mä oon aika lailla samoilla linjoilla. Onneks oon kuitenki töissä, nii ei haittaa vaikkei ihan heti oppis sitä rahan oikea-oppista kulutusta :)

Kuhan saan mun ruokavalion kuntoon erään kiltin ihmisen avustuksella *kiitän ja kumarran siitä* :worship: niin osaa alkaa vähä laskee et kui paljo menee safkoihin... Duuni maksaa onneks puolet salikortista, nii itelle ei jää ku 26e kuussa, ja sil saa käydä salil, jumpissa ja solariumissa nii paljo ku ehtii :D
lisäreitä en oo viel käyttäny, mut se palautusjuoma ois varmaa ainaki hyvä hankkia... Reenivaatteissa oon yrittäny pitää sen et on kahen kamat joita voi vaihdella sillä aikaa ku sit toiset on pesussa. Välillä kyl himottas ostaa vaikka milläsii toppeja jne :D mieluummin ostelis kaikkii kivoja reeni kamoja kuin oikeita vaatteita :evil:

Ja vaatteissa on sinänsä muutenki helppo säästää, et ku on timmissä kunnossa niin perus farkut ja joku tiukka t-paita jonku kivan vyön kaa näyttää tosi hyvältä! :D meikeissä mä säästän osassa... meikkivoide, kasvovoide ja ripsiväri on sellasii, mitkä ostan laatua... puuterit, luomivärit jne. on sit yleensä halvimmasta päästä :)

Ootan kyl ihan innolla et pääsen omaan kotiin... alkaa toi reeniki varmaa sujuu vähä eri lailla... kotona on aina se kiusaus et ku jääkaapis on kaikkee p*skaa niin sitä on vaikeempi vastustaa... Ny ku saa ite ostaa ruuat, nii ostaa vaa sellasii mitä syö :D ja mitä syvemmälle tän harrastuksen kiemuroihin pääsee, sitä helpommin sujuu noitte makeiden ja roskaruuan välttely :) :kippis1:

Salitytsy sanoi:
Ja kolmas asia on joka vkonloppuiset biletykset. Mä en oo ite varmaan käynyt vuoteen missään bilettämässä ja ryypiskelemässä ja en varmaan hetkeen oo menossa. Ei edes oikeesti kiinnosta. Joskus oon kauhistellu yhen ystävän menoa kun sillä uppoaa baarireissuihin 100 eur/ilta!!! Siis käsittämätöntä!! Jos kuukauden aikanakin käy kahtenakin vkonloppuna niin sinne on sit menny kurkusta alas 200 eur! Sitä en pysty käsittämään!! Ja tämä tyyppi vieläpä urheilee paljon?!?!?! Tapansa kullakin.... :jahas:

Mä en kans tajua miten saa baarissa rahaa kulumaan noin paljon! Jos johonkin lähden mulla menee max 50€. Enkä oo baarissa käynyt... ööö... en edes muista. Laivalla olin viime marraskuussa ja silloinkin työnantaja kustansi melkein kaikki juotavat... Ja nyt olen ollut töissäkin sillä lailla että baariin ei pääse ku viikonloput kuluu töissä, eikä mulla mitään hinkua niihin edes ole... Viimeksi kun otin alkoholia, katsottiin leffaa miehen kanssa, join 2 olutta ja yhden viskipaukun. Ku mentiin nukkumaan, meni puoli tuntia ja juoksin oksentamaan! :lol2: Mulla on erittäin huono viinapää. Miehen kolmevuotias tytärkin sanoi aamulla kun herättiin, että "Oletko sinä pipeä?" :) Voi sitä pitää hauskaa selvinkin päin! :D

-pipsa- sanoi:
Viimeksi kun otin alkoholia, katsottiin leffaa miehen kanssa, join 2 olutta ja yhden viskipaukun. Ku mentiin nukkumaan, meni puoli tuntia ja juoksin oksentamaan! :lol2: Mulla on erittäin huono viinapää. Miehen kolmevuotias tytärkin sanoi aamulla kun herättiin, että "Oletko sinä pipeä?" :) Voi sitä pitää hauskaa selvinkin päin! :D

kuulostipa niin tutulta :D mulla on kans iha sairaan huono viinapää... Siksi tykkäänki käydä bilettää monesti ihan selvin päin, eikä se oo kyllä koskaa hitannu. Ei ainakaa tee mitää tyhmää kännissä, säästää rahaa (ja kaloreita) ja aina on kyyti kotiin (tosin kohta asun onneks iha kävelymatkan päässä :lol2: ) ja pystyn pitää iha yhtä hauskaa selvinpäin ku kännissäki :D ja jääpähän noi oksentelut sit poies ja jaksaa bailata iha pilkkuu asti :thumbs:

meni kyl vähä :offtopic: mut kuitenki... :)

Oon asunu yksin vasta puolisen vuotta ja on ollu kyllä aika totutteleminen..
Mulla on korkee vuokra, joten opinto- ja asumistuet menee sen maksamiseen.. Salimaksuun menee 34e/kk.. ihan ok.. Treenivaatteita en oo nyt opiskeluaikana ostanu ku yhet housut, joita etsin monta viikkoa. Piti löytää mahdollisimman halvat ja hyvät.. Jostain urheiluliikkeestä löysinkin alkuvuodesta ihan hyvät ja makso jotain 20e.. katsotaan kuinka kauan kestää hyvinä:rolleyes:
Muihin vaatteisiin oon nyt kuluttanut PALJON vähemmän rahaa ku ennen, parit halvat farku+paidat ostin tammialesta.. shoppailuun on toivottavasti varaa sitten kesällä!
TV-lupaa en oo maksanu, kännykkälasku on pienentyny puolella n.15e nyt ja sit toi ruoka... Noo, siihen sais palamaan helposti ton 200e/kk, mutta onneks on ihana mies, joka usein ostaa mullekin ruokaa:haart: lisäravinteita käytän sen verran vähän, että nekin on toi mies maksanu ja käytetään niitä sit molemmat.. ostan usein ite aleruokia, vaikka eihän siinä paljoo oikeesti säästä, mutta vähän kuitenkin :)
Baareissa oon käyny tosi vähän.. ja jos oon käyny niin n.20e on menny illan aikana (kulkemiseen,sisäänpääsyyn,juomiseen,narikkaan etc..)
Kyllä sitä välillä v****** kun ei voi ostaa mitä haluaa, eikä voi lähtee mukaan maksullisiin rientoihin... mutta kaikkeen tottuu..
Tsemppiä beeibe raha-asioitten sumplimiseen ja onnea omaan ensimmäiseen kotiin:)

Ruokaan taitaa upota eniten rahaa eikä siitä tingitä... jos ei syö niin kuolee...:hyper:
Totta on että terveellinen ruoka maksaa enemmän tai ainakin kaikki hedelmät maksaa hirmuisesti ja niitä mä söisin vaikka kuinka.
Treeni vaatteissa olen päätynyt siihen tulokseen että halvat ei vaan yksinkertaisesti kestä mun käytössä tai ei se oikeasti taida olla hinnasta vaan laadusta kiinni, joten jos löydän laatuvaatteita alennuksella niin pakko ostaa :D esimerkkinä vaikka davidin pöksyt mitkä mulla nyt on jalassa on kestäneet jo kolme vuotta ja H&M:stä viime kesänä ostetut pökät hajos jo jouluna!!! Ne ei kestä jatkuvaa pesemistä ja jos hikoilee monta tuntia päivässä niin onhan ne päivän päätteeksi pakko pestä! :offtopic: Mikään ei ole kamalampaa kuin tunkkaisen hajuiset vaatteet... tais karata ajatus
Salilla käymisestä ei tarvi maksaa kun se tulee työpaikka etuna niin kuin uiminenkin. Tanssitunnista kerran viikossa joutuu n4€ maksamaan joten eipä paljon rahaa uppoa tähän harrasteluun. Jos jostain säästän niin elokuvissa ei tule käytyä saati sitten baarissa. Karkeista olisi hyvä säästää, mut kun..:nolo: ne vaan maistuu

natsuli sanoi:
Karkeista olisi hyvä säästää, mut kun..:nolo: ne vaan maistuu

MAKUUNIN IRTOKARKIT!!!! :hyper: aivan unelmaa... tein sopimuksen itteni kanssa et saan kerran viikossa ostaa säkillisen ja mässätä hyvällä omalla tunnolla... :whip: se onki mun mässypäivän kohokohta :P Muuten ei tuu sillo syötyy juuri normaalista poikeyen :D

Jos vähääkään jaksaa käyttää aikaa talouden suunnitteluun, säästää pitkän sentin. Viikon ruokailut kannattaa suunnitella kerralla ja käydä kaupassa 1-2 krt/viikko. Tietysti maito- ja leipätäydennykset ovat sallittuja :) Meillä 2 ihmisen ja kissan :haart: taloudessa on näin säästetty ruokakuluista jopa 100€/kuukausi, eikä mistään ole kuitenkaan tarvinnut tinkiä. Jos käy ruokakaupassa joka päivä, mukaan tarttuu aina jotain ylimääräistä. Niistä kertyykin kuukauden aikana iso summa. Kauppalista on myös ihan ehdoton, kun kamat on listalla tulee harvoin ostettu sen ulkopuolelta mitään.

Jos on paljon "perusostettavaa", esim. öljyjä, mausteita, puhdistusaineita, tms. kannattaa ne hakea vaikka Lidlistä ja muut ruuat sitten siitä vakkarikaupasta. Lidlissä (ja varmasti on muitakin halpiskauppoja)nämä tuotteet ovat huomattavasti halvempia kuin suomalaisissa päivittäistavarakaupoissa ja omien kokemusten mukaan vähintään yhtä hyviä. Joskus laskin että Lidlistä ostamani tavarat maksoi 30% vähemmän mitä samat tuotteet vaikka Prismassa.

Olen asunut yksin/kaksin jo 10 vuotta ja tuntuu että vasta nykyään osaan elää niin ettei viimeistä viikkoa ennen tilipäivää tarvitse käydä vanhempien jääkaapilla. Kyllä se yksin asuminen opettaa nopeasti mitä kaikki maksaa, asian sisäistäminen onkin sitten toinen juttu. Muistanpa hyvinkin opiskeluaikoina kuin tuli opintotuki, seuraavana päivänä rahaa oli jäljellä 50 mk... ja krapula, mutta jotenkin sitä vain selvisi kuukauden loppuun asti.

niih... kyllä kai sitä selviää ku on pakko. Sen oon huomannu et niin paljon ku rahaa tulee niin sitä myös menee... Ku sain ekan tilin tästä duunista, niin palo 1600e viikossa ja ainoa näkyvä todiste oli pari vattekappaletta ja digikamera xD kyllä sitä siinä sitte ihmetteli et mihin sitä on puhaltanu....
Mä kans mietin tota et teen listan ja käyn kerran viikossa kaupassa. Huono vaan ku on solukämppä ja kolmen ihmisen ruuat kaapissa, niin ei viittis yksin vallata puolta kaappia.... Pesuaineet mä käyn varmaa täyttää johonki pikkupulloihin tuolta mummon kaapista :D sillä kun niitä riittää... onneks ne on enempi innostuneita tästä ku minä ja ku on eläkkeellä, nii se kiertelee päivät kaupoissa ja kirppareilla ja ettii juttuja mitä "todella tarvit nyt vaikket ehkä ennen oo tarvinnu" :D

Mun täytyy kyllä myöntää, että treenivaatteisiin menee rahaa ehkä enemmän kuin ois tiukasti tarpeellista. Toisaalta, en ota siitä ollenkaan huonoa omatuntoa, koska ne on kuitenkin niin kovassa käytössä jatkuvasti. Tässä asiassa oon valmis maksamaan laadusta (kengät on toinen, mistä en tingi!). Huonolaatuiset vaatteet alkaa haisemaan pahalle nopsaan ja värjääntyy (esim. valkoiset paidat). Just nyt pitäis sijoittaa taas yksiin urheilurintsikoihin...

Salikortti mulla maksaa vaan 34€/kk ja vuokran jälkeen loput menee ruokaan ja kaikkeen tilpehööriin.

Taidan välillä olla turhankin huoleton raha-asioiden suhteen. :nolo:

Latest posts

Back
Ylös Bottom