Lidl (ainakin Hgin Pasilassa oleva) on erittäin hyvä esimerkki siitä, miten optimoimalla ja tinkimällä "turhasta" saadaan aikaan "tosi hyvin" toimiva ostospaikka. On säästetty niin, ettei kassojen jälkeen ole sitä perinteistä laaria mihin ostokset laittaa - ja sitten jos joku vähänkin hitaampi ostaja (vanhempi henkilö, tai huomattavan suuren ostosmäärän tekevä), niin koko jono seisoo, kassa koittaa hoputtaa (asiakaspalvelu hohoi?), asiakkaat suuttuvat (myös jonossa, viimeeksi eräskin herra edelläni antoi aika kovasanaisesti palautetta kassalle, kun tämä koitti saada edellisen asiakkaan "pois alta"), ja on tosinastaa.
Ostoskoreja ei ole, vaan pitää joko repiä lavoja kantolaatikoiksi tai käyttää kärryjä..
Ilman edukasta rahkaa, raejuustoa, porkkana-hedelmätäysmehua ja vitamiiniporetabletteja tuskin tuolla liikkeessä kävisin. Noiden kulutus on vaan siinä luokassa, että lompakko sanelee ehdot.