Räpistä vielä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja protsku
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl

protsku

Banned
Imuroin netistä pari gigaa räppiä parin pakkotoiston räp-threadin innoittamana. En ole siis aikaisemmin kuunnellut tätä genreä ja näyttää siltä että tuttavuus jää aika lyhytaikaiseksi. Esimerkiksi toi 2pac on musiikillisesti ihan löysää kamaa, monet biisit kuulostaa adult oriented rockin ja pehmosoulin sekoitukselta. DMX:llä on pari tiukkaa biisiä mutta siihen se sitten jää. Vastaavasti sellaiset artistit kuin Rage against the machine tai Beastie Boys lähinnä vain kierrättävät vanhoja kliseitä ja homma menee usein falskin parodian puolelle.

Jos haluutte olla ihan oikeasti Hip niin lukekaa vittu Malcolm X:n elämäkerta alkukielellä. Netistä löytyy myös pari tämän hemmon pitämää puhetta ja tää kaveri heittää todella tiukkaa läppää mustien elämään liittyvistä *oikeista* ongelmista.

Itse oon vannoutunut bluesmusiikin kannattaja Til the day i die. Blues power on todellista ja musiikki iskee sielun perukoille.

:david:

2pac löysää kamaa "musiikillisesti", eli viittaat taustoihin? No ei sitä taustoja tarvikaan ettiä, kuuntele, miten paljon tyyppi puhuu asiaa... Ja taustathan on Pacilla tunnetusti pirun hyviä. Siis et sä voi tommosta kommenttia heittää toisesta musagenrestä, jos et siitä tykkää. DMX:n biisit nyt onkin semmosia miljoonatausta-rähinäpaskaa, -> kuulostaa hyvältä joskus rapista tykkäämättömille. :) :cheers:

An771 sanoi:
2pac löysää kamaa "musiikillisesti", eli viittaat taustoihin? No ei sitä taustoja tarvikaan ettiä, kuuntele, miten paljon tyyppi puhuu asiaa

Malcolm X puhui asiat halki, poikki ja pinoon jo 1960-luvulla. Tutkin Tupacin taustoja sen verran että kyseessä on siis kaveri joka on mm. uhkaillut virkatehtävässä olevaa poliisia aseella ja pyörinyt kaikenlaisissa huumepiireissä. Miten helvetissä tällaisen speden heittämä räp voisi olla uskottavaa?

Ja tosiaan, musiikillisesti 2pacin biisien taustat ovat mielestäni todella pliisuja. Ei ole munaa eikä potkua. Jos olis pakko viettää aikaansa räpin ja hip-hopin parissa niin varmaan kuuntelisin mielummin vaikka Eminemiä josta tosin sanotaan, että joku Dr Dre on tehnyt biisien sanat. Eli falskia siellä ja falskia täällä, suomiräpistä puhumattakaan.

Kokonaisuutena ottaen räpissä kierrätetään funkin ja soulin elementtejä tavalliseen rokkimättöön sovitettuna eli ei sinänsä mitenkään huono konsepti. Jotkut tekee sen ihan kiinnostavasti. Ihmettelen vaan että mitä tekemistä esimerkiksi MTV:n trendibiiseillä on oikean *räpin* kanssa? Joku 50 cent on kaikessa korniudessaan - tylsää. (Ja tääkin 50 cent pääsi pinnalle vain sen takia että Eminemillä sattui olemaan miljoona taalaa ylimääräistä rahaa annettavaksi kaverilleen.......)

Mun mielestä vittu ainaskii räppi on hyvää!! Malcomin elämänkerta on tsekattu ja leffa myös. Pidän tätä nykyä DMX:stä, Dre:stä,Tupacista (hieman) ja B.I.G:stä ainakin!!

Uudemmista mainittakoon sielunsa mainstreamille myynyt 50 Cent!

protsku sanoi:
Malcolm X puhui asiat halki, poikki ja pinoon jo 1960-luvulla. Tutkin Tupacin taustoja sen verran että kyseessä on siis kaveri joka on mm. uhkaillut virkatehtävässä olevaa poliisia aseella ja pyörinyt kaikenlaisissa huumepiireissä. Miten helvetissä tällaisen speden heittämä räp voisi olla uskottavaa?
No mitäs siinä pacin uskottavuudessa on vikana? Ei se mun mielestä mitenkään puhu yli itsensä; väitä olevansa jotain muuta mitä on. Ja miten nuo uhkaillut ja huumepiirit liittyy uskottavuuteen, väittääkö Pac, ettei olisi noita suorittanut?
Ja tosiaan, musiikillisesti 2pacin biisien taustat ovat mielestäni todella pliisuja. Ei ole munaa eikä potkua.
"Munaa eikä potkua" ... Vähäsen heikohko kuvaus, mihinköhän viittaat, flowiin, riimeihin, - vai sitten siihen mihin toi lause eniten johtaa -> taustoihin/tyyliin (mitkä taas on niin makuasioita) ?
[/QUOTE]
Jos olis pakko viettää aikaansa räpin ja hip-hopin parissa niin varmaan kuuntelisin mielummin vaikka Eminemiä josta tosin sanotaan, että joku Dr Dre on tehnyt biisien sanat. Eli falskia siellä ja falskia täällä, suomiräpistä puhumattakaan.
No Eminemin taustoja tuskin tarvinnee tarkistaa, mutta kun uskottavuuden otit asiaksi -> eikö tämä oman äidin ensin haukkuminen -> joka vaihtuu "sorrii maama":ksi ole hieman kaupalliselta haiskahtavaa, pelleä?
Kokonaisuutena ottaen räpissä kierrätetään funkin ja soulin elementtejä tavalliseen rokkimättöön sovitettuna eli ei sinänsä mitenkään huono konsepti. Jotkut tekee sen ihan kiinnostavasti. Ihmettelen vaan että mitä tekemistä esimerkiksi MTV:n trendibiiseillä on oikean *räpin* kanssa? Joku 50 cent on kaikessa korniudessaan - tylsää. (Ja tääkin 50 cent pääsi pinnalle vain sen takia että Eminemillä sattui olemaan miljoona taalaa ylimääräistä rahaa annettavaksi kaverilleen.......)

No tuohon lisätään, että oli 50 centillä paljon kuuntelijoita ennen sitä eminemin kanssa tehtyä diiliäkin (esim. eräs kaveri)... Ja siis itse en ko. tekemästä musasta tykkää, mutta siitä huolimatta uskon, että jos eminem ei senttiä olisi nostanut, joku muu olisi. Ja fifty kyllä muuttu sen jälkeen kaupalliseksi. Ja toi on totta, toi että trendibiiseillä ei ole mitään tekemistä "oikean" rapin kanssa, harvoin mainstream-tyypeillä on oikeasti kunnon uskottavuutta, tosin poikkeuksia on, kuten mun mielestäni 2pac.

Ja tosta rokkimätöstä -> on olemassa hyvin monta erityylistä rapin ala-lajia, rokkiin soveltavat tyylit ovat vain pieni osa.

protsku sanoi:
Itse oon vannoutunut bluesmusiikin kannattaja Til the day i die. Blues power on todellista ja musiikki iskee sielun perukoille.

Jatka kuuntelua vuosi, pari..
Laajenna varastoasi itärannikon blues/jazz tyylisellä räpillä ja Länsirannikon G-funk räp/gangstarapillä 90 luvulta..
Turha tulla heti itkeen että uusi genre ei maistu, Kukaan nyt heti alkaa diggaan..

Aloita näistä

Nas (illmatic mm)
Mobb Deep (Infamous mm)
Tupac (greatest hits)
Gangstarr (koko tuotanto)

Noissa esiintyy paljon Jazz/blues tyylisiä taustoja 2pacia lukuunottamatta.

Niin, RATM, limp bizkit ja kumppanit eivät ole räppiä vaan jotain muuta..

Eikös Malcolm X totea usein, että Adolf Hitler on hänen esikuviaan ja yksi hienoimmista miehistä mistä hän on kuullut.
Ainakin näin kohuttiin lehdissä pari vuotta sitten, kun hän matkusti Englantiin.

Ai niin Nipsu, minä kuulin aikoinani yhden Mötörheadin levyn ja silloin lensi kaikki aikaisemmat levyt roskiin ja miehen paino alkaa vasta 115 kilossa....

Protsku taisi tarkoittaa tuolla 2Pac:in löysyydellä yksinkertaisesti sitä, ettei 2Pac:illä ole sellaista kunnon rähinämeininkinä. :)

DMX jyrää räpin saralla kaikki muut mennentullen ja palatessa. Miksi muka kaikki rap-musiikki joka menestyy, on kaupallista?

"Got me itchin to bring back the beast from within
What I catch I'ma eat, in the streets I'ma win
I've been top dog and I'ma stay top dog
So what the fuck you got to say dog?
You cats play games that dog ain't with
Suck my dick, behind my back dog ain't shit
Well this is it, from now on if you ain't out the camp
We out to clamp, put 'em up against the champ
You bitch"

Nipsu sanoi:
Mobb Deep (Infamous mm)

Uiui.. sumeen hyvä levy, kuuntelen just ekaa kertaa tota, varsinkin biisi Survival Of The Fittest. Muistuttaa äänimaailmalta jotenkin vähä vanhaa Cypress Hilliä. Tai sit ei? :)

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Cthulhu sanoi:
Eikös Malcolm X totea usein, että Adolf Hitler on hänen esikuviaan ja yksi hienoimmista miehistä mistä hän on kuullut.
Ainakin näin kohuttiin lehdissä pari vuotta sitten, kun hän matkusti Englantiin.

NIINKÖ?

Malcolm X murhattiin 1960-luvulla samoihin aikoihin kuin Martin Luther King.

:arvi:

Kraftwerk sanoi:
DMX jyrää räpin saralla kaikki muut mennentullen ja palatessa.

Joo, hyvää meininkiä, samoin Eminemin ja Dr Dre:n live-bootleg jonka imuroin just äsken BitTorrentilla.

:kippis1:

Tässä sitten linkki Malcolm X:n elämään mukaan lukien lukuisat julkiset esiintymiset erilaisissa puhetilaisuuksissa:

http://www.brothermalcolm.net/

:worship: for Brother Malcolm he was no monkey for Dollar.

protsku sanoi:
NIINKÖ?

Malcolm X murhattiin 1960-luvulla samoihin aikoihin kuin Martin Luther King.

:arvi:

Hups, se olikin Louis Farrakhan.

Jätkät ovat/olivat niin saman näköisiä, että sitä erehtyy helposti :rolleyes:

Heh! Itse olen nykyään jäävi sanomaan mutta teille valkoisille pojille ketkä tässä nyt väittelee ja threadin aloittajalle varsinkin; onko jäänyt kuuntelematta 80-90 luvun taitteen nwa:t, public enemyt sun muut? Löytyiskö sieltä hieman lisää "taustaa"?

muffy sanoi:
80-90 luvun taitteen nwa:t, public enemyt sun muut? Löytyiskö sieltä hieman lisää "taustaa"?

Taustaa mihin? Jos haluatte oikeaa yhteiskuntakritiikkiä niin lukekaa Malcolm X:n elämäkerta ja puheet kannesta kanteen. Suurin osa räpin huumehörhöistä on niitä samoja pellejä mistä Malcolm varoitti jo 1960-luvun alussa. Mustan miehen elämä ei parane leikkimällä gangsteria!

Minä otankin räpin puhtaasti musiikkina ja viihteenä koska kaikki siihen ympätty "yhteiskuntakritiikki" on suoraan sanottuna liian kornia että sen voisi ottaa vakavasti.

Tässä pari hyvää levyä siitä noin kolmesta gigasta mitä olen nyt imuroinut BitTorrentilla:

Tupac - Me against the world (kaverin ainoa hyvä levy?)
Bubba Sparx - Deliverance
DMX - Grand Champ
Dr. Dre - The Chronic
Eminem feat Dr. Dre - Live in London
Obie Trice - Cheers

Saman genren ympäriltä löytyy sitten mm. De La Soul ja Massive Attack jotka tekee kiinnostavaa musiikkia.

Tässä pari hyvää levyä siitä noin kolmesta gigasta mitä olen nyt imuroinut BitTorrentilla:

Taitaa olla muuten eka kerta, että joku viitsii nähdä vaivaa ja tutustuu oikeasti materiaalin ennenkuin arvostelee sitä :worship: Tosta musiikista ja taustoista sen verran, että HipHop on kaikki enemmän tai vähemmän samankuuloista ja siitä joko tykkää tai ei. Jos ei tykkää jostain musiikkilajista niin silti varmaan löytää sen parista aina kappaleita, jotka kuitenkin toimii. Se on välillä ärsyttävääkin.

Tässäkin threadissä on tullut esiin enimmäkseen gansta-meininkiä. Oletko kuunnellut esim. seuraavia vaihtoehto artisteja:

Ludacris - melko kaupallista, mutta hauskaa. (Ainakin mä otan ton huumorilla)
Nappy Roots - Letkeää menoa etelästä. "Watermelon, Chicken and Gritz" ja "Wooden Leather" -levyt
The Roots - Niitä oikeita soittimia ja jotenkin aitoa fiilistä. "Things Fall Apart"-levy
Talib Kweli - Joy. Yksi parhaista HipHop-biiseistä, koska biisi ei käsittele genren niin tavallisia aiheita vaan lasten saamista ja kasvatusta.
Fugees - "Blunted on Reality" - levy

Ja täytyy lisäillä muita sitä mukaa kun muistaa.

Nipsu sanoi:
Nas (illmatic mm)

:love:

siis tämä levyhän on paras & kaunein

"I won't plant seeds, don't need an extra mouth I can't feed
That's extra Phillie change, more cash for damp weed" :D

protsku sanoi:
Imutas vielä Jedi Mind Tricks - Visions Of Gandhi ja Violent By Design.

Suositut

Back
Ylös Bottom