Quorn-proteiinivalmisteet

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Sanze
  • Aloitettu Aloitettu

Sanze

Friba-apina
Ikä
37
Kaupunki
Tampere
Työkaveri meinas moista lihankorviketta kokeilla ja mietin, että onko täällä kellään kokemuksia kyseisestä tuotteesta? Maiskuuko oikeesti lihalle? Haitat? Ym.

http://www.quorn.fi/

Lähteestä http://www.mynewsdesk.com/fi/pressroom/findus/pressrelease/view/quorn-proteiinivalmisteet-787008 :

Quorn-proteiinivalmisteet

Quorn on sieniproteiinista (mykoproteiini) valmistettavien proteiinivalmisteiden tuotemerkki. Quorn-tuotteet ovat lihattomia ja soijattomia, ja ne sisältävät korkealaatuista proteiinia ja kuitua sekä vähän rasvaa (erityisesti Quorn Rouhe, Kuutiot ja Fileet).

Quorn-proteiinivalmisteiden pääraaka-aine sieniproteiini (mykoproteiini) on luonnostaan vähärasvaista. Se sisältää korkealaatuista proteiinia ja kuitua. Esimerkiksi 100 grammaa Quorn Rouhetta sisältää proteiinia 14,5 grammaa, kuitua 5,5 grammaa ja vain 2 grammaa rasvaa.
Sieniproteiini sisältää kaikkia välttämättömiä aminohappoja ja se on omega-3-rasvahappojen lähde.

Quorn-tuotteet ovat kolesterolittomia. Sieniproteiini sisältää monia vitamiineja ja kivennäisaineita. Sieniproteiini on esimerkiksi hyvä seleenin ja sinkin lähde. Samoin magnesiumin ja riboflaviinin (B2-vitamiini) pitoisuudet ovat hyviä. Quorn-proteiinivalmisteiden pääraaka-aine (sieniproteiini) valmistetaan luonnollisesti esiintyvästä sienikasvista (Fusarium venenatum) käymismenetelmällä, kuten olut ja jogurtti.

Wikipediasta:

Quorn on tuotemerkki, joka on lihan korvikkeeksi tarkoitettu Fusarium veneratum-punahomeesta tuotettu proteiinivalmiste mykoproteiini. Sen keksijä on tohtori Gerald Solomon.

Valmistusprosessissa sienen ravintona on tärkkelys. Kilosta tärkkelystä saadaan 136 g valkuaista, kun kananrehuna kilosta tärkkelystä saadaan 49 valkuaista ja naudalle tai lampaalle annettuna 13 g valkuaista. Siihen lisätään sideaineeksi munanvalkuaista, joten se ei käy vegaaneille. Quornin on epäilty aiheuttavan voimakkaita allergisia reaktioita, joista on kertonut verkkosivuillaan yhdysvaltalainen tutkimuslaitos CSPI (Center for Science in the Public Interest).

Quornista valmistettuja tuotteita on ollut Suomessa myynnissä syksystä 2012 lähtien.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Työkaveri meinas moista lihankorviketta kokeilla ja mietin, että onko täällä kellään kokemuksia kyseisestä tuotteesta? Maiskuuko oikeesti lihalle? Haitat? Ym.

Ei maistu kauheasti miltään. Rakenteeltaan hyvin lähellä lihaa.

Rouhe menee jauhelihasta, nuggetit kananuggeteista, hampurilaisen väliin sellainen quorn pihvi menee ihan hyvin. Ne palat on varmaan parhaita, kun niitä voi käyttää oikeastaan kaikkeen mihin käyttäisi paloiteltua kanafilettä muuten.

Quorn fileistä en välittänyt - ne on sen verran isoja könttejä, että menee vaikeaksi maustaminen ja noissa se rakennekaan ei oikein toiminut.

Kannattaa huomata että noissa on kuitua sitten aika paljon.

En tiedä oikeen, ei ole pahaa, muttei hyvääkään. Se on varmaan se, kun tuollasesta tehty setti näyttää lihalta, mutta maku on jotain ihan muuta, niin tulee sellanen huijattu fiilis, kun sitä mussuttaa.

No ihan jees, minusta ne burgerpihvit ei olleet kovin häävin makuisia. Palasia ja rouhetta olen jonkun verran käyttänyt. Niidenkään maku ei mitään michelin-gurmee-tasoa ole mutta varsin kelpo sapuskaa. On tuossa semmoinen mieto "sienimäinen" ominaismaku, mutta kun nyt muutenkin ruokaan mausteita laittaa niin ei minusta tule läpi se maku mitenkään pahana. Rakenne on kiva ja nopeitahan nää on käyttää. Sitä en tiedä onko lihansyöjille näille tarvetta mutta veggielle kivaa vaihtelua soijavalmisteisiin. Tähän asti on tullut paljon käytettyä niitä vastavia Hälsans Kök soijajuttuja, jotka onkin tosi hyviä. Pyörykät ja fileet erityisesti, harmi että meiltäpäin ei enää mistään kaupasta saa niitä Bacon-suikaleita jotka oli esim pitsassa ja lämppäreissä älyttömän hyviä.

Mä oon testannut nyt fileet, pihvit ja palat ja näistä palat on ehdottomasti parhaita ja kätevimpiä. Niin kun rasvis mainitsikin, näitten maustaminen on fileitä helpompaa. Maku ilman mausteita on aika mieto ja neutraali. Jotkut on verranneet makua kanaan, mut mä en muista miltä kana maistuu, joten en oikein tuohon voi kommentoida.

Näähän on sitten tehty puhahomesienestä fermentoimalla (fakta joka näppärästi quorn -mainoksista jätetään pois :D), joten homeallergikolle voi tulla myös näistä allergiaoireita. Eli tälle voi olla ihan samaan tapaan allerginen kuin mille tahansa muullekin elintarvikkeelle.

edit. Henk koht. preferoin edelleen tofua kasvisproteiinin lähteenä, mut onhan tää ihan kivaa vaihtelua.

Mikäköhän lienee imeytymisen osuus kokonaismäärästä? Miks tollasta pitäis ylipäätään syödä? Huvikseen?

Aminohappoprofiilin pitäisi olla noissa aika hyvä. Niissä on melko paljon proteiinia, mutta vähän rasvaa, joten ihan pätevää murkinaa ne sikäli on. Kasvissyöjät saa toki proteiinia muistakin lähteistä, mut joskus se linssien, papujen ja soijan pupeltaminen käy vähän tylsäksi ja tällaisilla tuotteilla saa ihan kivasti vaihtelua ruokavalioon.

edit. Pistetääs vielä huvikseen kuva mun päivän murkinasta. :D Paistelin nuo kuutiot pannulla oliiviöljyssä ja maustoin sitruunamehulla, makealla chilikastikkeella, suolalla ja inkiväärijauheella.

DSC01707.edit.JPG

Yllätin itseni ja otin tuon rouheversion testiin. Tuli lyötyä pannulle ja kaikennäköistä kasvista, maustetta ja sipulia sekaan. Ensikosketuksen jälkeen naama vääntyi poikittain ja tuli ääneen pohdittua että mitäs helvettiä minä olen taas syömässä. Hiljalleen rouhe alkoi kuitenkin maistumaan ja pannullinen meni melko nopeasti kurkusta alas. Tuossa kun olisi ollut vielä vaikka riisiä kaverina, niin ateria olisi oikeastaan ollut hyvä! Joku osaava ihminen saisi varmasti ihan maistuvaa ruokaa kokkailtua tästä.

Mitään soijarouheita en ole ikinä saanut alas ja tofukin menee juuri ja juuri. Että siihen nähden oli kyllä positiivinen ylläri. Tarkoitus on varmaan ostaa näitä tuotteita jatkossakin ja katsoa jos saisi jotain jännää aikaiseksi...

Täällä onkin hyviä vinkkejä jo tullut, mutta annan vielä pari vinkkiä etenkin niihin fileisiin, jotka on kyllä vaikeimmat ottaa haltuun.

Perusquorn-fileet maukkaammin
1. Sulata fileet etukäteen (mikrossa tai hitaammin huoneenlämmössä).
2. Sekoita mausteneste ja sivele pintaan (tai kasta fileet nesteeseen), esim:
soijakastike+öljy+chilikastike
soijakastike+öljy+curry
suola+öljy+yrttejä, hifistelijöille +balsamico kaikkiin.
3. Paista. (Voi paistaa myös uunissa tällöin, ja esim. kuorruttaa juustolla.)

Myös pesto toimii pinnoituksessa hyvin, toki osa jää pannulle.

Myös kuutioihin käytän tuota etukäteen sulattelua, sulaneet voi iskeä pannulle ja kaataa mausteet perään tai sitten sekoitella soijakastikkeiden ym. kanssa puoli minuuttia jossain kulhossa.

Täytetyt quorn-fileet: sulata etukäteen, tee viilto sulaan fileeseen ja täytä esim. pestolla, fetamössöllä, sinihomejuustolla, aurinkokuivatuilla tomaateilla tai maustetulla tuorejuustolla. Suolaa/soijakastikesivele pinta ja paista pannulla tai uunissa.

Uppopaistoversio on vielä kokeilematta, varmaan melkein kaikki muu on tullut jo testattua :P~

Otinpa nuo kuutiotkin testiin ja nämähän näyttävät ihan kanalta. Eikä se makukaan oikein maustettuna oikeasti hirveästi eronnut perinteisistä rainbowin laadukkaista 2 euron fileepaloista.

Oli kyllä oikeastaan niin maistuva iltapala lehtikaalisalaatin kera, että varmasti alan näitä syömään jatkossakin. Kai tätä nyt uskaltaa suuremmissakin määrin syödä?

Joku varmasti haluaa tähän väliin heittää että syöppä urpo sitä lihaa kuitenkin. No syön minä. En kuitenkaan kovin mielelläni viidellä aterialla päivässä.

Onko nämä miten kalliita suhteessa lihaan? Alkanut lihansyönti tökkimään ja oon yrittänyt etsiä jotain proteiinin lähdettä papujen ja linssien rinnalle.

Oisko noi fileet ollu n.4e prismassa... Et ei mun mielestä kallista. Mä marinoin noi bbq-kastikkeessa ja paistan pannulla, tulee hyvää! Hälsans kökin tuotteet on kans hyviä, taitaa tosin olla jonkinverran vähemmän proteiinia kuin quornissa.

Pakkotoisto-mainostuksen uhrina tuli napattua Prismasta pussillinen kuutioita matkaan 3,5€:n hintaan. Syy: Kaikkea pitää kokeilla, paitsi omaa äitiään.

Älkää ottako vakavasti tätä kokkausviestiä sillä olen täysi palikka.

About tälläinen erilaisilla siemenillä, viinirypäleillä ja avokadoilla höystetty öljyinen lehtikaalisalaatti + Quorn-kuutiot annostelma on ollut päivittäistä ravintoa nyt hetken aikaa ja kyllähän tuo maistuu.

sienet.jpg
illallinen.jpg

Kuten jo todettu, niin erinomaisen mukavaa vaihtelua niihin rainbowin kanan varpaista jauhettuikin kahden euron fileisiin mitä normaalisti tulee syötyä. Kun kuutiot paistaa kivan rapeiksi ja maustaa hyvin niin kyllä joku viikon ilman ruokaa ollut reissumies varmasti erehtyisi luulemaan tätä kanaksi.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom