Pystypunnerrus

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja tepa
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Manuel sanoi:
Onko suurin osa tosiaan sitä mieltä, että ei voi olla hyvin vahva sekä penkissä, että pystypunneruksessa?

Itselläni on rinta ja olkapäät samana päivänä. Teen penkin/vinopenkin jälkeen(yleensä 3 sarjaa) pystypunnerrusta 1-2 sarjaa joka toinen kerta. Toisella kertaa teen vipareita ja pystysoutua olkapäille.

Molemmissa liikkeissä on jokatapauksessa tullut tulosta hyvin viime aikoina ja aioin jatkaa samalla tavalla.

Treenaan rinnan ja olkapäät eri päivinä. Rinta MA ja olkap. Pe
Ja olen molemmissa perkeleen vahva.

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Ennen treenasin sekä kapeaapenkkiä että pystypunnerrusta. Nyt olen huomannut kuinka kaikki pystypunnerus liikkeet ovat lähteneet aivan uusiin sfääreihin, kun pieni rintalihas on revennyt. En siis pysty tekemään mitään punnerrusliikkeitä jotka suuntautuvat eteenpäin. (normaali pena, vinopena jne..jne..) Ylöspäin suuntautuvia kylläkin.

Eli mielestäni penkki syö pystypunnerruksesta kiloja ja päinvastoin. Ainakin omalta osaltani.

Sen verran kysyisin, että kun satun tekemään kropan 2x viikossa 4nä kertana, ja jako on seuraava:
Ma ja To: yläselkä, etureidet, hauis, olka, hartia
Ti ja Pe: alaselkä, takareidet, pohkeet, rinta, ojentaja

Maanataina pystypunnerrus ja vipareita, Torstaina pystysoutua ja vipareita,
niin mitäpä mieltä olette seuraavasta!?

Tyhmä kysymys sinänsä kun homma on toiminut, mutta olisikko niitä parempia vaihtoehtoja tuohon ohjelmaan!

Tuttavallisesti kiittää Hän!

Mietin tässä yks päivä taas tota penkin ja pystypunnerruksen vuorovaikutussuhdetta. Monet sanovat, että olkapäät menee pystypunnerruksessa niin tukkoon, että sen takia penkki ei kulje.

Kun minulla taas ei olkapäät niin tunnu jumiutuvan, vaikka totta kai kovaa ne treenaan aina rinnan jälkeen. Sitten kun seuraava penkki päivä on ~3 päivän kuluttua, ei ne olkapäät sen penkin kulkuun vaikuta negatiivisellä tavalla.

Mutta voiko siitä olla jotain hermotuksellista haittaa, kun tekee penkkia ja pystypunnerrusta peräkanaa kovat sarjat? Että hermotusta ei tavallaan saa kuntoon molempiin liikkeiseen ja siksi tulokset syö toisinaan, kun taas keskittyisi vaan toiseen.

Force sanoi:
Itse en tee enää pystypunnerrusta lainkaan, koska muuten olkapäät/etuolkapäät ovat paskana ja penkkikään ei kulje. Vipareita sivuille ja taakse.

Nyt olen muuttanut mieltäni. Kyllä varsinkin aloittelijan kannattaa pitää pystypunnerrus mukana ohjelmassa. Säätää määrät ja intensiteetin niin ettei mene olkapäät ihan tohjoksi.

Zone-sarja -42%
Eiköhän vinopenkkipunnerrus ota niin paljon samalla tavalla olkapäihin kuin pystypunnerrus että se riittää penkin apuliikkeeksi yksinäänkin. Ainakin jos osan sarjoista tekee reilusti vinolla n. 45 asteen kulmalla. Kaikenlisäksi siinä vielä liikkuu suuremmat painotkin, joten luulisi penkin maksimista kiinnostuneen keskittyvän apuliikkeinä enemmän vinopenkkiin ja dippiin kuin pystypunnerrukseen. Miksi olkapäät kaipaisi enemmän treeniä kuin rintalihas. Penkkipunnerrukset (eri otteilla ja kulmilla) laittaa kuitenkin yksinäänkin rinnan, olkapään ja ojentajan kovemman rasituksen alle kuin mikään muu liike. Kaikenlisäksi olkapää on paljon helpompi hajottaa kuin rintalihas tai ojentaja eli juuri sen liikarasitustahan kannattaisi eniten välttää.
Eristävät apuliikkeet esim. vipunostot on sitten taas asia erikseen. Niihin en kommentoi mitään.

Pieni tarkennus tekstiini. Puhuin olkapään etulohkon rasittumisesta. Vipunostot sivu ja takaolkapäille ovat tietysti tärkeitä olkapään terveydelle ja ehjänä pysymiselle. Mutta pystypunnerrushan on lähinnä olkapään etuosan ja jonkin verran sivulohkon liike. Niskan takaa punnerrus ottaa sivulle ehkä enemmän, mutta laittaa myös nivelen kovemmalle rasitukselle.

v-selkä76 sanoi:
Eiköhän vinopenkkipunnerrus ota niin paljon samalla tavalla olkapäihin kuin pystypunnerrus että se riittää penkin apuliikkeeksi yksinäänkin. Ainakin jos osan sarjoista tekee reilusti vinolla n. 45 asteen kulmalla. Kaikenlisäksi siinä vielä liikkuu suuremmat painotkin, joten luulisi penkin maksimista kiinnostuneen keskittyvän apuliikkeinä enemmän vinopenkkiin ja dippiin kuin pystypunnerrukseen. Miksi olkapäät kaipaisi enemmän treeniä kuin rintalihas. Penkkipunnerrukset (eri otteilla ja kulmilla) laittaa kuitenkin yksinäänkin rinnan, olkapään ja ojentajan kovemman rasituksen alle kuin mikään muu liike. Kaikenlisäksi olkapää on paljon helpompi hajottaa kuin rintalihas tai ojentaja eli juuri sen liikarasitustahan kannattaisi eniten välttää.
Eristävät apuliikkeet esim. vipunostot on sitten taas asia erikseen. Niihin en kommentoi mitään.

No asiahan on niin, että en ole mikään voimanostaja. Oon harrastanu bodausta reilun vuoden ja nyt on voimakausi meneillään. Jotenkin vaan mulla on semmonen tunto, että olis kiva saada pystypunnerruksessakin rautaa liikkeelle. Siksi tykkään tehdä tätäkin liikettä, vaikka penkki nyt sitä enemmän kiinnostaakin.

Eli oon rinta, olkapää, ojentaja -päivänä (kroppa 2x vko) tehnyt rinnan jälkeen toisena päivänä pystypunnerruksen käsipainoilla ja toisena tangolla edestä. Viparit sivuille jätin nyt voimakaudella pois, kun oon kokenut sen enemmän massaliikkeeksi.

Mulla siis ongelma ei oo se, että olkapäät jotenkin menee tukkoon ja se haittaa penkkitulosta. Olkapääkipujakaan ei ole esiintynyt vielä. Tosin raudatkin on vielä suht pienet. (pena max. 105 kg ja pystypunnerrus max. 70 kg)

Ainoastaan sitä nyt mietin ja jota jo kysyin, että onko hermotukseen jotain haittaa, kun ei selvästi keskity vain toiseen liikkeeseen penkin ja pp:n välillä? Eli se hermotus ei pääse täysin kohdilleen kummassakaan liikkeessä, kun kohdistetaan kovia punnerruksia suoraan eteen, sekä ylös ja vielä samana päivänä peräkkäin.

Noh ajattelin tähän threadiin laittaa tämän kysymyksen, koska en viitsinyt tehdä uutta aihetta, koska silloin olisivat kaikki huutaneet yhteen ääneen: Eikö NGV osaa käyttää hakua. Totta kai osaan.:D

Eli itse kysymykseen: Kun teen pystypunnerusta käsipainoilla, niin mun voima menee siihen, että saan kässärit siihen alkuun ja sarjasta ei tule mitään. Esim. kun tein 17,5kg:n kässäreillä sain ne alkuun sitten näytti kaksi ekaa, kun olisin niillä yrittänyt maksimia, sitten kahden toiston jälkeen tilanne alkoi helpottaa ja 8 sieltä tuli. Eli miten saisi helposti noi kässärit siihen alkuun? Varmaan jos kaveri auttaisi, but I work alone..:whip:

NGV sanoi:
Noh ajattelin tähän threadiin laittaa tämän kysymyksen, koska en viitsinyt tehdä uutta aihetta, koska silloin olisivat kaikki huutaneet yhteen ääneen: Eikö NGV osaa käyttää hakua. Totta kai osaan.:D

Eli itse kysymykseen: Kun teen pystypunnerusta käsipainoilla, niin mun voima menee siihen, että saan kässärit siihen alkuun ja sarjasta ei tule mitään. Esim. kun tein 17,5kg:n kässäreillä sain ne alkuun sitten näytti kaksi ekaa, kun olisin niillä yrittänyt maksimia, sitten kahden toiston jälkeen tilanne alkoi helpottaa ja 8 sieltä tuli. Eli miten saisi helposti noi kässärit siihen alkuun? Varmaan jos kaveri auttaisi, but I work alone..:whip:

sähän sen sanoit, kaveri auttamaan kun ei ne oikeni sinne itestään leijju. :D

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
NGV sanoi:

:eek: Varo tossa liikkeessä, jos tosiaankin wörkauttaat yksin niin ettei käy hassusti. Mulla loppu pystypunnerruksen tekeminen käsipainoilla lukiossa. Tein yksin salilla sarjaa (en muista painoa tais olla joku 25 tms.) Ja yht äkkiä kun pusersin niin loksahti olkapää sijoiltaan niin että käsi oli suorana. No eihän siin ollu muuta vaihtoehtoa kun tiputtaa toisesta kädestä paino lattialle ja vetää vapaalla kädellä se olkapää takas sijoilleen. Ja vittu että pimeni silmissä. Ja sen jälkeen en liikettä olekaan tehnyt :D
Et jos on kaveri ni hyvä siin on olla joku kattomassa takana ja ehkä myös nostamassa niitä painoja "paikalleen".

ite saan vipattua ne silleen polvella. eli meen istumaan painot polvien päällä ja sit vaan nostan ne polvia apuna käyttäen.

MUTU: ekoilla toistoilla lähdet nostamaan "kuollutta" painoa ilman eksentristä vaihetta jolloin liike on raksaampi alussa. Eli se venytysrefleksi tulee messiin vasta ekan toiston jälkeen. Meni tietenkin termit ihan sekasin. :rolleyes:

Niin ja ongelman voit ratkasta vaikka jalkoja käyttäen, eli otat ekaan toistoon vauhtia jaloista ja siitä sitten veivaat sarjan loppuun normaalisti.

JP Fux sanoi:
ite saan vipattua ne silleen polvella. eli meen istumaan painot polvien päällä ja sit vaan nostan ne polvia apuna käyttäen.

Itse teen juuri samalla tavalla. Painot polvien päälle, pieni keskittyminen ja sitten polvella pieni vippaus ja hups painot onkin alku asennossa :)

Ajatteli jättää lähiaikoina tuon penkin hinkaamisen hieman taka-alalle ja alkaa panostamaan pystypunnerrukseen.

NGV sanoi:
Eli miten saisi helposti noi kässärit siihen alkuun? Varmaan jos kaveri auttaisi, but I work alone..:whip:
Mä tapaan heittää ne kässärit rinnallevetona alkuasentoon ja istua vasta sen jälkeen penkille.

Suositut

Back
Ylös Bottom