Pystypunnerrus niskan takaa

Mä treenaan nelijakoisella ohjelmalla, kierto on 8 päivää. Olkapäät treenaan toisena treenipäivänä, selän neljäntenä. Kumpaan päivään mun kannattaa sijoittaa pystypunnerrus niskan takaa, tangolla tehtynä?

Eikö se kuitenkin ota myös tuonne takaolkapäihin? Onko fiksumpaa treenata takaolka selän vai etuolan kanssa?

Minä teen sen samaan aikaan kuin olkapäätkin. Mielestäni se ottaa niin paljon muuallekin olkapäihin.

Hartiapäivälle ehdottomasti! Itseasiassa se ei hirveesti ota takaolkapäihin, pääasiassa sivu- ja etuolkapäihin!

Tuo niskantakaa punnerrus(niinkuin yu-piireissä kutsutaan) on varmaan sitten tosi hyvä liike nimenomaan niitä olkapäitä ajatellen??..kun niitä liikkeitä kyselin tuolla aiemmassa viestiketjussa.. Olen sitä liikettä tangolla tehnyt(silloin jo kun treenasin omaa lajiani aktiivisesti, nyttemmin ihan esteettisistä syistä;), ja kyllä tuntuu hyvin olkapäihinkin ottavan!

Kannattaa kuitenkin tehdä suhteellisen varoen tuota liikettä, koska se ei ole olkapäille se aivan paras liikerata. Itsellä tuo ainakin sattuu olkapäihin heti jos tankoa yrittää laskea pään tason alapuolelle, siksi suosin ja suosittelen pystypunnerrusta tehtäväksi edestä.

Mä voi ihan huolitta laskea tangon vaikka niskan tasolle, eikä kipua tunnu...varmaan vähän rakennekysymys?...
Tarkoitatko, että tekisi liikkeen tangolla siitä edestä?..silloinhan liike ottaa kyllä eri kulmassa tehtynä hiukan eri paikkoihin...

Originally posted by MissFlightatten
Mä voi ihan huolitta laskea tangon vaikka niskan tasolle, eikä kipua tunnu...varmaan vähän rakennekysymys?...
Tarkoitatko, että tekisi liikkeen tangolla siitä edestä?..silloinhan liike ottaa kyllä eri kulmassa tehtynä hiukan eri paikkoihin...

Perusidealtaan molemmat on kuitenkin etuolkapääliikkeitä.
Vaikka saisit niskantakaapunnerruksen kivuttomasti tehtyä, se hyvin suurella todennäköisellä tulee pitemmällä aikavälillä aiheuttamaan ikävää kulumaa, viimeistään painojen kasvaessa.
Tekemällä niskantakaapunnerruksen sijasta punnerrusta tangolla edestä tai punnerrusta käsipainoilla, ei jää mistään sellaisesta paitsi mitä nt-punnerruksella saavuttaisi.

Tässä viime aikoina vasta olen tajunnut, että epäkkäillä ei ole hyvän ulkomuodon kanssa mitään tekemistä. Liian suuret epäkkäät tekevät liian tankkimaisen ulkomuodon, kun sivussa olkapäät kutistuvat näkymättömiin.

Tällä hetkellä suosin/kannatan/teen itse melkein pääsääntöisesti olkapäitä (vipuvarsi nostoja ym) sillä ne ne ovat kehonrakentajalla, jotka todella tekevät massiivisen näköisen.

Silti jos niskantaakse punnerran, teen sen samana päivänä kun muutkin hartijat lihakset, olkapäät sun muut.

Originally posted by Terminator2
Tässä viime aikoina vasta olen tajunnut, että epäkkäillä ei ole hyvän ulkomuodon kanssa mitään tekemistä. Liian suuret epäkkäät tekevät liian tankkimaisen ulkomuodon, kun sivussa olkapäät kutistuvat näkymättömiin.

Thäää!? Epäkkääthän on kaikista näyttävimmät lihakset!

Evil Joe,

Joe,

tuo niskantakaapunnerrus oli vuosia lempiliikkeeni, mutta kokemuksen rintaäänellä on nyt varoituksen sana paikallaan. Tanko niskan takana on olkapäälle luonnoton liike. Itselläni tuloksena on ollut (mukavasti massaa ja voimaa okapäihin) ja valitettavasti vakava rustottuma&kalkkeumaongelma olkapäiden nivelkanavissa. Jänne hankaa ahtautuneessa kanavassa ja tulehtuu helposti. Kanava on ahtaimmillaan kun kyynärlinja on olkanivelen yläpuolella, niin kuin pystypunnerruksessa yleensä on. Jos päätät kuitenkin tahkota pystypunnerrusta isoilla painoilla suosittelen sitä viimeiseksi liikkeeksi, sillä huolellinen lämmittely OIKEASTI KANNATTAA!!!.

Itselleni olen saanut olkapäihin parhaiten kokoa treenaamalla takaolkapäät ensimmäisenä liikkeenä olkapääpäivänä. Line-Upissa takaolkapäät leventävät eniten hartialinjaa. Jos kilpailet ja tavoitteena on erottautua line-upissa muista, raivokkaat takaolkapäät on hyvä kikka. Ongelmaksi ainakin minulla on muodostunut käsien kyydissä pysyminen. Line-Upissa ja takaa katsottuna hartiat näyttävät leveiltä isojen takaolkapäiden ansiosta, mutta rinta sivulta -poseerauksessa massat takaolkapäässä saavat kädet näyttämään pieniltä. Illuusion kannalta on tärkeää, että hauiksen ja ojentajan leveys on suurempi kuin olkapään leveys sivulta katsottuna. Tämä on minulla vielä saavuttamaton tavoite, ja rehellisesti sanoen, tavoite on aika kova, käsiin ei ole liha hurjana tarttunut...mutta se onkin jo toinen topic.

Mäkin olen jättänyt kokonaan ton takaa punnerruksen pois kun sattuu niin helvetillisesti. Ja ne pistää paskaksi maagiset kiertäjäkalvosimet ainakin kun painot kasvaa. teen nykyään edestä smithillä ja vaikutus on ihan sama...:)

Military press eli olkapääpunnerrus tangolla seisten edestä on olkäpääliikkeiden kruunattu kurko. Hyvä kakkonen voisi olla sama yhdellä kädellä käsipainolla. Molemmissa saa stabiloivat lihatkin kyytiä ja liikerata on olkapäänivelen kannalta luonnollinen. Tankopunnerrussarjoja edestä voi helposti jatkaa yli positiivisen maksimin ottamalla jaloilla vauhtia ylöstuonnissa ja laskemalla tangon sitten h i t a a s t i takaisin rinnalle.

Back
Ylös Bottom