Evil Joe,
Joe,
tuo niskantakaapunnerrus oli vuosia lempiliikkeeni, mutta kokemuksen rintaäänellä on nyt varoituksen sana paikallaan. Tanko niskan takana on olkapäälle luonnoton liike. Itselläni tuloksena on ollut (mukavasti massaa ja voimaa okapäihin) ja valitettavasti vakava rustottuma&kalkkeumaongelma olkapäiden nivelkanavissa. Jänne hankaa ahtautuneessa kanavassa ja tulehtuu helposti. Kanava on ahtaimmillaan kun kyynärlinja on olkanivelen yläpuolella, niin kuin pystypunnerruksessa yleensä on. Jos päätät kuitenkin tahkota pystypunnerrusta isoilla painoilla suosittelen sitä viimeiseksi liikkeeksi, sillä huolellinen lämmittely OIKEASTI KANNATTAA!!!.
Itselleni olen saanut olkapäihin parhaiten kokoa treenaamalla takaolkapäät ensimmäisenä liikkeenä olkapääpäivänä. Line-Upissa takaolkapäät leventävät eniten hartialinjaa. Jos kilpailet ja tavoitteena on erottautua line-upissa muista, raivokkaat takaolkapäät on hyvä kikka. Ongelmaksi ainakin minulla on muodostunut käsien kyydissä pysyminen. Line-Upissa ja takaa katsottuna hartiat näyttävät leveiltä isojen takaolkapäiden ansiosta, mutta rinta sivulta -poseerauksessa massat takaolkapäässä saavat kädet näyttämään pieniltä. Illuusion kannalta on tärkeää, että hauiksen ja ojentajan leveys on suurempi kuin olkapään leveys sivulta katsottuna. Tämä on minulla vielä saavuttamaton tavoite, ja rehellisesti sanoen, tavoite on aika kova, käsiin ei ole liha hurjana tarttunut...mutta se onkin jo toinen topic.