Pystykyykky? Ylipääkyykky? (eng. Overhead squat)

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja xurma
  • Aloitettu Aloitettu
Eli kyykky jossa pidetään tempausotteella tankoa pään yläpuolella. Näyttää kyllä niin hienolta liikkeeltä, että alan itsekin tuota tekemään! Uskon, että kehittää koko kropan voimaa ja koordinaatiota aivan uudella tavalla. Myös hyvä liike jos tempauksia tekee.

http://www.youtube.com/watch?v=1B-2YtoPE7Y

Videossa raakaa voimaa

Itsekin olen tätä liikettä tehnyt viime aikoina ja on kyllä helvetin vittumaista :)

Osaisiko joku viisaampi kertoa että mistä johtuu se kun tuolta ihan pohjasta alkaa nousemaan, tuntuu että käsistä loppuu jerkku ja tanko meinaa tulla päähän. Onko kyse yksinkertaisesti siitä että hermosto/koordinaatio loppuu kesken kun käskyjä pitää jakaa tasaisesti ihan joka paikkaan? Liittyykö tähän myös tasapaino, eli senkin ylläpitäminen syö tehoja voimantuotosta ja siksi jaloilla ja käsillä joutuu tekemään erityisen paljon töitä?

Onko tälle liikkeelle olemassa jotain näppäriä "apuliikkeitä" vai onko paras treenata ihan perinteisesti lisäämällä rautaa tankoon?

Paletaani: -Sitä sanotaan akuutiksi voimanpuutteeksi :)

"mistä johtuu se kun tuolta ihan pohjasta alkaa nousemaan, tuntuu että käsistä loppuu jerkku ja tanko meinaa tulla päähän."

Kokoliikeradalla tehtynähän tää tosiaan vaatii aikalailla liikkuvuutta ainakin nivusista, rintarangasta ja olkapäistä. Mitä kapeampi asento jaloilla ja mitä kapeampi ote käsillä, sitä enempi sitä liikkuvuutta tarvitaan. Tuolla tavoin liikettä on myös hyvä käyttää liikkuvuusharjoitteena, eli sitä mukaan ku alkaa kulkemaan, kaventelee asentoa.

edit. Ne jotka tekee 20 toiston kyykky sarjoja ja meinaavat että niissä loppuu happi kesken, kannattaa kokeilla myös näitä 20 toiston sarjoissa. Mukavaa vaihtelua ja hapottelee oikeen makosasti.

Paletaani: -Sitä sanotaan akuutiksi voimanpuutteeksi :)

Helvetin tyly diagnoosi mutta niinhän se taitaa olla :D Vituttaa vaan ku päähän meinaa tulla ihan lelupainotkin kun siinä ala-asennossa on joku sellainen kohta että olkapäät notkahtaa.

Kokoliikeradalla tehtynähän tää tosiaan vaatii aikalailla liikkuvuutta ainakin nivusista, rintarangasta ja olkapäistä. Mitä kapeampi asento jaloilla ja mitä kapeampi ote käsillä, sitä enempi sitä liikkuvuutta tarvitaan. Tuolla tavoin liikettä on myös hyvä käyttää liikkuvuusharjoitteena, eli sitä mukaan ku alkaa kulkemaan, kaventelee asentoa.

Joo itsekin tässä hiljattain tajunnut että kädet saa olla melko leveällä jos meinaa saada yhtään mitään aikaiseksi. Alakropan osalta ei oo ollu liikkuvuuden kanssa ongelmia.

edit. Ne jotka tekee 20 toiston kyykky sarjoja ja meinaavat että niissä loppuu happi kesken, kannattaa kokeilla myös näitä 20 toiston sarjoissa. Mukavaa vaihtelua ja hapottelee oikeen makosasti.

Meinasin kuolla pelkästä ajatuksestakin :)

Itsekin olen tätä liikettä tehnyt viime aikoina ja on kyllä helvetin vittumaista :)

Osaisiko joku viisaampi kertoa että mistä johtuu se kun tuolta ihan pohjasta alkaa nousemaan, tuntuu että käsistä loppuu jerkku ja tanko meinaa tulla päähän. Onko kyse yksinkertaisesti siitä että hermosto/koordinaatio loppuu kesken kun käskyjä pitää jakaa tasaisesti ihan joka paikkaan? Liittyykö tähän myös tasapaino, eli senkin ylläpitäminen syö tehoja voimantuotosta ja siksi jaloilla ja käsillä joutuu tekemään erityisen paljon töitä?

Onko tälle liikkeelle olemassa jotain näppäriä "apuliikkeitä" vai onko paras treenata ihan perinteisesti lisäämällä rautaa tankoon?

Liikkuvuudestakin voi olla kiinni. Kannattaa testata käsipainoilla tuota liikkuvuutta. Joskus testautin sellaisella 100 kilon tempaajalla, joka tekee tempausvalaa reilulla satasella, niin ei saanut edes 10kg käsipainoilla tehtyä valakyykkyä, vaan painot kippasivat eteen.

Liikkuvuudestakin voi olla kiinni. Kannattaa testata käsipainoilla tuota liikkuvuutta. Joskus testautin sellaisella 100 kilon tempaajalla, joka tekee tempausvalaa reilulla satasella, niin ei saanut edes 10kg käsipainoilla tehtyä valakyykkyä, vaan painot kippasivat eteen.

Helvetti sentään, tuota pitääkin kokeilla heti seuraavalla kerralla. Nyt kun on näitä videoita katsellut niin huomaan että mulla on kädet liian kapealla enkä osaa oikein muutenkaan tuota asentoa. Varmaan osittain senkin vuoksi niin huteraa sätkimistä tuo mun kyykkäys. Toki pääasiallisena syynä on varmasti risumiehen diagnosoima akuutti (tai jopa krooninen) voimanpuute :D

Tossa alkaa olemaan ns. tekemisen meininkiä:
http://www.youtube.com/watch?v=HodV_IDCxWY

Ei saatana :eek:

Nyt kun on näitä videoita katsellut niin huomaan että mulla on kädet liian kapealla enkä osaa oikein muutenkaan tuota asentoa. Varmaan osittain senkin vuoksi niin huteraa sätkimistä tuo mun kyykkäys.

Mä en todellakaan ole mikään tekniikkaspesialisti, mutta ongelmasi kuulostavat sen verran tutuilta siltä ajalta kun itse tätä aloin tekemään, että uskaltaudun pari vinkkiä heittämään...

Alussa kannattaa tehdä reilusti leveällä otteella, niin tasapaino pysyy paremmin ja liikkeen pystyy tekemään pohjaan saakka, ja mikä tärkeintä niin oppii alusta saakka tekemään sen syvälle. Välillä näkee porukan tekevän kapealla otteella puolikyykkynä, mikä mun mielestäni pilaa liikkeen aivan kokonaan. Nyrkkisääntönä on, että jos nosto meinaa kaatua eteen, levennä otetta ja jos tanko meinaa pyörähtää "yli" taakse, kavenna otetta. Ajan myötä ja liikkuvuuden lisääntyessä otetta voi sitten pikkuhiljaa pyrkiä kaventamaan. Jalkojen asento saa olla suht leveä ja jalkaterät reilusti ulospäin. Olkapäät kannattaa lämmitellä ja venytellä aina kunnolla ennen kuin alkaa tätä vääntämään.

Mulla meni muuten varmaan puoli vuotta pelkkään tekniikan opetteluun ja olkapäiden venyttelyyn, ennen kuin pääsi siihen pisteeseen että pystyi oikeasti alkaa puristamaan ja lisäämään rautaa tankoon. Tällä hetkellä paras sarja 4x70kg (täyttä paskaa, mutta pistetään nyt pohjalukemiksi jos joku muukin uskaltaisi kertoa tuloksiaan ja kokemuksiaan. Aika monelta penahabaajalta tuokin voi tosin jäädä tekemättä).

...
Mulla meni muuten varmaan puoli vuotta pelkkään tekniikan opetteluun ja olkapäiden venyttelyyn, ennen kuin pääsi siihen pisteeseen että pystyi oikeasti alkaa puristamaan ja lisäämään rautaa tankoon. Tällä hetkellä paras sarja 4x70kg (täyttä paskaa, mutta pistetään nyt pohjalukemiksi jos joku muukin uskaltaisi kertoa tuloksiaan ja kokemuksiaan. Aika monelta penahabaajalta tuokin voi tosin jäädä tekemättä).

Kokeilin tämän ketjun innoittamana ekaa kertaa ko. liikettä ja onhan se mainio liike, ei siitä mihinkään pääse. Joskus jääkiekkoaikoina 15 kesäsenä vissiin tätä tehtiin, mutta sen jälkeen ei oo tullu tehtyä. Treenipäivyrissä sarjat tarkemmin, mutta 2*70kg oli paras.. Kolmas toisto olis varmaan kaatunu jo ties minne ku alko vapiseen siihen malliin. Pakko ottaa kyllä ohjelmaan tämä, vaikka jalkatreenin ekaksi liikkeeksi.. Passaa hyvin samalla lämmöiksi kyykkyyn. Vois ottaa tavoitteeksi omalla painolla jonkinlainen lyhyt suoritus, nyt kun paino dieetin myötä tippuu toivottavasti johonkin 85kg tuntumaan niin vois sitten olla jo jotain toivoa.

Heikko ei isoja painoja jaksa, mutta eikös sillon pidä tehdä pikkusilla pitempää... Eilen 40x50kg.

Testailin taas eilen jalkatreenin alussa tätä vittumaisten liikkeiden kuningasta. Otin onkeeni näistä neuvoista ja kyllähän se näyttää että joku liikkuvuus siellä on pistänyt vastaan kun kädet ovat olleet liian kapealla.

Mä en todellakaan ole mikään tekniikkaspesialisti, mutta ongelmasi kuulostavat sen verran tutuilta siltä ajalta kun itse tätä aloin tekemään, että uskaltaudun pari vinkkiä heittämään...

Kiitoksia vinkeistä! Otetta reilusti leventämällä sain lyötyä 10kg lisää rautaa tankoon ja voin häpeäkseni todeta että nyt siinä komeili kokonaista 50kg :D Huomaa kyllä että tasapainon ja koordinaation kanssa on melko paljon tekemistä sillä kroppa heiluu ja tutisee melko paljon pelkästään siitä kun nakkaa tuon tangon pään päälle. Jos sitä kuitenkin malttaisi treenailla tekniikkaa kaikessa rauhassa niin eiköhän ne tuloksetkin lähde kasvamaan. Tajusin myös että on huomattavasti tukevamman tuntoista kun antaa käsien ikään kuin taipua taaksepäin siinä ala-asennossa. Tämä on myös sellainen liike joka on itselläni käytännössä pakko ottaa ihan pohjasta sillä tuntuma on entistäkin huterampi jos yrittää kääntää suuntaa esim. voimanostosyvyydessä.

Paletaani: -Ei kannata huolestua, tuota tapahtuu aikalaillan jokaisella kun kyseistä liikettä alkaa harjoittelemaan. Siinä on moni riskikin ihmeissään, että missäs ne valtaisat voimat nyt on kun näin vapisuttaa.

"Huomaa kyllä että tasapainon ja koordinaation kanssa on melko paljon tekemistä sillä kroppa heiluu ja tutisee melko paljon pelkästään siitä kun nakkaa tuon tangon pään päälle."

Kyllä niiden käsien tulee "sojoittaakin taakse", tosin ihan koko kyykyn ajan jo. Tai no painopisteen tulis olla siellä lapojen päällä eikä päänlaen kohdalla. Annetaan Markin selittää, kera kuvan aukenee varmasti paremmin...

"Tajusin myös että on huomattavasti tukevamman tuntoista kun antaa käsien ikään kuin taipua taaksepäin siinä ala-asennossa"

http://www.youtube.com/watch?v=PCWLs1jTOVE

Ja mitä syvyyteen tulee, niin ainakin itse suosittelen tätä tehtäväksi aina täydellä liikeradalla. Parhaimmillaanhan tää on liikkuvuus ja kehonhallinta liikkeenä sekä lämmittelyihin yleisvoimailijalle. Tokihan tässä voi isojakin painoja käyttää, kuten nuo aiemmat videot on näyttäneet, mutta melkoinen on loukkaantumisriski liikettä vasta harjoittelevalle alkaa oiken raudan kanssa intoilemaan. Helposti pääsee keskikroppa hitusen nitkahtamaan suuntaan jos toiseen mikäli hallinta pettää.

ite tykkään tota overhead squat:ia tehä työntöootteella kuten kiinalaiset tekee.. oisko 160kgx5 isoin jonka oon ottanu.. ongelma tulee siinä että koska en osaa ottaa telineestä niin pitää ensin työntää romu suorille käsille :D ja kun en joka päivä saa 160kg raakana rinnalel niin.. joutuu jalkoja kuluttaa rinnallevedossakin...

rigert88: -Ihan mielenkiinnosta, tuleeko paljonkin treenailtua nuita valoja treeneissä? Onko siis mukana lähes päivittäin vai enempi kausiluonteisesti? Kinkkien videoita katselleena ei voi kun ihmetella kun "pikkujäpikät" kyykkii kauhiat romut päänyllä kapealla ottella. Näyttävät siellä tosin lähes poikkeuksesta ottavan nuo painot pukeilta, ei sillä että se sitä yhtään väheksyttävämpää tekisi, mutta ilmeisesti saavat noin käytettyä huomattavasti isompia romuja. Sekin lienee totuttelu kysymys kun itse sanoit ettet juuri pukeilta osaa nuita painoja ottaa, vaiko?

Tota niin, eiks kinkit tee tota overhead kyykkyä pääasiassa sillein, että nousevat ylöstyöntäpukeilta ( /kinuskien kyykkytelineistä) tangon kanssa ylös puolikyykystä ja sitten läjäyttävät sen tangon takas siihen pukeille. Eli alaslaskuvaihe tangon kanssa jää kokonaan pois.

Tuo mahdollistaa sitten sen, että pystyvät treenaamaan raa´an ylöstyönnön / kyykkytyönnön kyykystä ylös nousua useita kymmeniä kiloja yli työntömaksimilla.

GunMan: -Jokseenkin noin olen itsekkin pähkäillyt, että tuo yliromujen käyttö ois niillä se pointti. Silläpä rigertiltä uteloinkin kun oikea nostelija on ja mahdollisesti sillä paremmin tietääkin, että olenko oikeilla jäljillä vaiko ihan kujalla kuten normaalisti.

Back
Ylös Bottom