Pyörän huollosta

Olen suihkinut ihan surutta tuota TF2:sta aina tarvittaessa pyörän ketjuihin, vaihteisiin jne. Ei vaan hirveän montaa lenkkiä kestä kun alkaa taas ketjut sun muut kitisemään. Nyt olisi tarkoitus jynssätä hammasharjan kanssa joka paikka ja kolo oikein puhtaaksi (siis pyörästä ;) ) ja kävin ostamassa tuon TF2:sen kaveriksi ihan peruspyöräöljyä. Mihin kaikkialle sitä saa tai ei saa laittaa?

Eli ilmeisesti kannattaa puhdistuksen jälkeen laittaa huolellisesti tuota öljyä joka paikkaan ja sen jälkeen TF2:sta suojaksi. Ja aina silloin tällöin muutaman ajon jälkeen suihkia sitä lisää niin pysyy suojana siinä. Olenko oikeilla jäljillä vai menossa rytinällä metsään? Jos viitsitte niin saa antaa ihan kaikenlaista muutakin vinkkiä fillarin puhdistukseen ja huoltoon liittyen.

Joku pyöräkorjaaja opasti mulle, että ensin pyyhkästään suurimmat paskat ketjuista rätillä helvettiin ja perään suihkutetaan rostoffia - tämä toimenpide olisi hyvä suorittaa viikottain tai jokaisen pitkän pyöräilyreissun jälkeen. Sanoi, että toimii paremmin kuin tavallinen öljy eikä leviä tai huuhtoudu sateessakaan pois niin helposti..

eka ketju puhtaaksi, harjalla +fairylla tai jollain liuttimella jos paska on tosi tiukassa. sitten huolellinen öljyäminen ihan perusketjuöljyllä. Huolellinen tarkoittaa, että öljytään linkki kerrallaan ja aina pisara vaan siihen linkille. sitten pyöritellään rauhallisesti. Näin öljy tunkeutuu sinne linkin sisään. lopuksi ketjun ulkopinnat tulee pyyhkiä rätillä puhtaaksi. -> ei tartu kaikki paska/oravat ja mummot seuraavalla lenkillä ketjuun.
Uusitaan käsittely tasaisin väliajoin. Aika riippuu keleistä, maastosta jne..
en kyllä itse suosittele noita tf2/vastaavia. sotkee, tahmaa ja ei pysy pinnassa.

Sitten kannattaa myös öljytä vaihde- ja jarruvajerit.
Jos aikaa ja kiinnostusta jaa niin kannattaa aina sillöin tällöin rasvata satulatolppa, kiristellä kaikki pultit, säätää jarrut ja vaihteet, pestä pyörä, rasvata ohjainlaakeri, purkaa ja putsata navat. kuunnella sitä fillaria.. kyllä se kertoo mikä kohta milloinkin kaipaa huoltoa. ;)
mikään ei ole helvetillisempää kun kuulla jo kahden-kolmen kerttelin takaa, että "taas joku öljynsäästäjä on tulossa"

TF2 on minusta huono tuote; kerää töhnää ja sotkee joka paikat. Jotkut "kuivat" öljyt jotka kuivuu esim. teflonpinnaksi ketjuun on ihan hyviä tuossa suhteessa, tosin eivät kestä sadetta. Yksi hyvä tais olla Finish Linen Teflon Plus.

Onhan niitä vaikka kuinka paljon, kokeilee mitkä kestävät ketjussa kauan eivätkä kerää kuraa liikaa. Mitään ompelukoneöljyjä en ole edes viitsinyt kokeilla, nykyisin on Shimanon jotain öljyä joka kerää vähän kuraa, mutta toisaalta sitä tarvii laittaa niin vähän ja harvoin että roskamäärä pysyy about kurissa.

Likaiseen ketjuun ei öljyä, se vain kuljettaa hiekan siitä ketjun pinnalta sisälle.

TF2 olen ite käyttänyt jo monta vuotta ja pidän yhtenä parhaista ketjuöljyistä. Älä pistä mitään normaali öljyä ketjuihin, koska ne muuttuu mustaksi mömmöksi ja sotkee joka paikan ja jos aine on jäykempää, kun TF2 voi olla varma, että hiekka ja muu paska tarttuu ketjuihin. Eli 2 asiaa ei saa. Pitkäkestoista voitelua ja puhtaita ketjuja.

Jos haluaa putsata ketjut hyvin kannattaa unohtaa noi hammasharjaleikit ihan ekana. Oikea tapa on ottaa ketjut pois ja uittaa ne tärpättikipossa. Tuon jälkeen todella hyvä rasvaaminen, koska tärpätti vie kaiken öljyn sieltä ketjujen sisältäkin pois. Itse öljyän yleensä todella paljon öljyä ja sen jälkeen kuivaan ketjut, jolloin ylimääräinen öljy otetaan pois. Tuota ketjujen irrotusta ei viitsi kovin usein tehdä, jolloin putsaan ketjut yleensä TF2:lla. Eli suihkuttaa niin helkutisti sitä öljyä ketjuihin, että ne putsaantu. Sitten pyyhkii taas ylimääräset pois. Tässä tulikin nuo syyt, miksi TF2 pidän parhaana. Tietty joku nasan superhyperkuivaöljy on varmaan parempaa, mutta hinta paljon kovempi kun TF2.

Suurimmat paskat ketjuista pois ja sitten ketjut pestään bensiillä tai jollain muuta aineella joka liuottaa öljyn pois, antaa 10min seostuu (Pia Sundstedtin ohje). Kevyttä oljyä vaan ketjuihin sopivasti ei siis liikaa, CRC tai vast. Niin kyl ne sit pelaa eikä kerry likaa liikaa. Vastuksesta sen verta et mulla on 21mm renkaat kilpapyörässä ja ei tarvinu paljo ketjuihin koskee kun on joskus puhdistettu ja rasvattu.. Ketjut venyy ja kiekot kuluu aina tekis mitä vaan!

Nostetaan vanhaa ketjua etten spämmää "Pyöräily" thrediä aivan totaalisesti.

Totesin tänään että perkele, en maksa kyllä 80€ kellekään että ne rappaa mun pyörästä liat pois, pumppaa ilmat renkaisiin ja öljyt tarvittaviin paikkoihin.

Eli homman nimi on "erikoispyörän" huolto. Mun toive ois että tänne nyt joku asiasta tietävä heittäis top-10 työkalua jotka on ihan MUST tässä hommassa. Mulla tulee mieleen

1) Kuusiokulmalinkkari
2) Tiskiharja + rätti
3) Jakarisarja pyörälle

Mitä muita on "pakko" olla että saa esim kettingin irroitettua? Mulla on joku härpäke missä on pätkä ketjua ja kahva, ei hajuakaan mitä sillä tehään ja miten, tai että liittyykö se edes pyörän huoltoon.

Selkeeksi tuli että pyörähuollon olennaisimmat osat on

1) Ketjujen vaihto/puhdistus/öljyäminen
2) renkaiden täyttö
3) putsaus
4) Ruuvien/pulttien kiristys ja tarkistus
5) Joidenkin pyörien tapauksessa hydraulisten jarrujen ilmaus (ei onneksi omalla kohdalla)

Mitä muuta? Haluaisin saada fillarin nopsaa kuntoon niin voisin alkaa vähän modailemaan sitä. :)

EDIT:

Hieman kun googletin niin heti löytyi, mutta pidän tän kyssärin täällä että jos jollain toisella sattuu olemaan sama önkelmä niin tietää mistä ratkaisu löytyy. :)

Linkki

Mitä muita on "pakko" olla että saa esim kettingin irroitettua? Mulla on joku härpäke missä on pätkä ketjua ja kahva, ei hajuakaan mitä sillä tehään ja miten, tai että liittyykö se edes pyörän huoltoon.
Ite katkasin ketjun rälläkällä... tuskin ketjuakaan kannattaa vaihtaa ennenkuin se on selvästi kulunut?
Tuollaista ketju-kahva viritelmää voi käyttää ainakin takarataspakan vaihdossa. Tämä toimenpide on tod näk ajankohtainen silloin kuin ketjun vaihtokin, ainakin jos on päästänyt ketjut yhtä huonoon kuntoon kuin meikäläinen :rolleyes:

Mikäs sun pyörässä on rikki/huoltoa vailla? Jos vaihteet ja jarrut toimii eikä esim laakerit rutise tai vanne vemppaa niin ajoa vaan.

Eipä tuossa pyörän huollossa ole muuta "vaativaa" kuin pinnojen kiristys, joka vaatii oman erikoistyökalunsa, jota ei löydy ihan jokaisesta kotinikkarin pakista.

Kertokaas joku fillarispesialisti uskaltaako noita öljynpoisto-aineita käyttää ketjuihin? Jotkut väittävät niiden pilaavan laakerit. Mutta olisi vaan niin pirun helppoa puhdistaa ketjut vain ruiskuttamalla pullosta...

1) Ketjujen vaihto/puhdistus/öljyäminen
2) renkaiden täyttö
3) putsaus
4) Ruuvien/pulttien kiristys ja tarkistus
5) Joidenkin pyörien tapauksessa hydraulisten jarrujen ilmaus (ei onneksi omalla kohdalla)

Mitä muuta? Haluaisin saada fillarin nopsaa kuntoon niin voisin alkaa vähän modailemaan sitä. :)

Linkki

Sun outo työkalu on ketjupiiska, se laitetaan takahammasrataspakkaan ja väännetään vastaan kun avataan pakan kiinnitysmutteri irti.

Ketjun irroitukseen tarvii ketjutyökalun eli ketjunkatkaisijan, sillä työnnetään yksi ketjun tappi melkein läpi ja kiinnitettäessä takaisin sisään. Sulla voi myös olla ketjussa pikalukko eli yksi linkki mikä näyttää vähän erilaiselta kuin muut. Siitä ketju aukeaa pihdeillä tai jopa käsin kun puristaa ketjua yhteen.

Kohta 6) tuolla listalla olisi vaijereiden öljyäminen, ja kohta 7) kuluneiden jarrupalojen vaihto / jarrujen säätö.

Sitten mennäänkin perushuollosta advanced-osioon:

8) Hammasrattaiden vaihto (takapakka: kasettiavain, ketjupiiska. etuhammasrattaat: kampien irroittaja)
9) Etu- ja takavaihtajan säätö.
10) Jos vanne viipottaa ni pinnoja säätämällä voi vannetta suoristaa. Pinna vetää joko oikealle tai vasemmalle. (pinna-avain)
11) Etu- ja takavanteen keskiön laakerien rasvojen (+tarvittaessa kuulien) vaihto, säätö oikeaan kireyteen. (ohut 15mm avain - halvassa litteässä monitoimipyöräavaimessa on tämmöinen yleensä)
12) Kampien keskiön vaihto (kampikeskiöavain)

Kohdat 9-11 eivät ole nekään vaikeita työsuorituksia, mutta vievät aikaa ja vaativat oikean kireyden ja kohdistuksen hakemista. Jos viet pyörän liikkeeseen perushuoltoon, sielläkään eivät osat tai työkalut kauheana maksa, mutta se hinta syntyy työajasta kun pyörää hiplataan.

Mikäs sun pyörässä on rikki/huoltoa vailla? Jos vaihteet ja jarrut toimii eikä esim laakerit rutise tai vanne vemppaa niin ajoa vaan.

Ku tietäis! Polkiessa normaalisti vasen kampi lonksahtaa aina pikkasen. Ajattelen omien polvien terveyttä, kun se ei nyt kipeää käy, ja muutenkin joku 1cm väljyys, mutta kun päivän aikana tulee muutama tuhat lonksahdusta niin alkaa polvi varmasti tykkään kyttyrää.

Mulle sanottiin huoltoarviossa että kampien ja keskiön välissä joku juttu on syöpynyt kampien takia vähän, ja sitä ei saada tiiviiksi nykyisellä satsilla. Eli uudet kamppet ja keskiö pitäs laittaa. Niitä nyt haluaisin ite kattoa vaikka käytettynä jostain, mutta kun en ole saletti mitä kaikkia täytyy ottaa huomioon ennenku menen ja ostaa täräytän uuden satsin.

Noita kampi-ratas paketteja löytyy esim biltemasta. Ei tosin mitään hajua mitä kaikkea siinä tulee mukana ja miten noi käy pyörästä toiseen...

Tekemällä oppii jos kärsivällisyys riittää, mutta voi siinä ärräpäitäkin lennellä.

Mulle sanottiin huoltoarviossa että kampien ja keskiön välissä joku juttu on syöpynyt kampien takia vähän, ja sitä ei saada tiiviiksi nykyisellä satsilla. Eli uudet kamppet ja keskiö pitäs laittaa. Niitä nyt haluaisin ite kattoa vaikka käytettynä jostain, mutta kun en ole saletti mitä kaikkia täytyy ottaa huomioon ennenku menen ja ostaa täräytän uuden satsin.

Onneksi olokoon, vittumaisin paikka missä voi olla vika :D No, ei se niin vaikeaa ole, parin pultin aukaisu. Pura kaikki irti ja sitte mene keskiö kädessä ostamaan identtinen. Katso tosin eka että mikä siellä on syöpynyt ja aiheuttaa väljää. Jos keskiö pyöritettäessä rutisee tai muuten tuntuu huonolta, ni se kaipaa muutenkin uusimista.

Keskiön kotelon aukaisemiseen tarvitset erikoishylsyn/avaimen, siinä kotelossa on hahlot joko sisä- tai ulkolaidalla. Kammet ovat periaatteessa mutterilla kiinni, mutta jos ovat pahasti jumissa niin irroitukseen on kans avustava kammen irtivetäjä jos ei esim. vasaralla saa sievästi naputeltua irti.

Kertokaas joku fillarispesialisti uskaltaako noita öljynpoisto-aineita käyttää ketjuihin? Jotkut väittävät niiden pilaavan laakerit. Mutta olisi vaan niin pirun helppoa puhdistaa ketjut vain ruiskuttamalla pullosta...

Aika moni putsaa ketjut tuolla tavalla. Samoin saa hammasrattaista hiekat irti näpsäkästi. Kyllähän siitä väitellään mutta eipä taija olla paljoa väliä, ottaen huomioon että uusi ketju maksaa n. 10 euroa ja enemmän se mekaaninen rasitus sitä ketjua "venyttää" käytössä. Antaa huolellisesti öljyä joka lenkille sitten rasvanpoiston jälkeen ja lisää öljyä ku tuntuu sille.

Moro, parikin kysymystä.

Mulla on Konan Dew Plussa, jossa Shimanon levyjarrut edessä ja takana. Vaihdoin tänään uutta stongaa pyörään ja kappas kummaa, uusi stonga oli halkaisijaltaan ehkä 0,5mm isompi kuin edellinen -> jarrujen käsikahvoja ei saa pujotettua tankoon. Vaihteiden säätimiä sain muokattua niin, että ne saa pujotettua mutta kun koitin samaa tehdä jarrujen kahvoille, tangon ympäri menevä lenkki katkesi. Koska kyseessä on tosiaan levyjarrut ja olen pyöränkorjauksessa melko aloittelija, en kehtaisi itse noita kahvoja vaihtaa kun niissä sijaitsevat öljysäiliöt sun muut. Missä Helsingissä olisi asiantunteva ja edullinen pyöräkorjaamo, joka voisi ko. toimenpiteen tehdä?

Toinen kysymys samaan asiaan liittyen, uuden stongan mukana tuli Shimano Tigra -vaihteiden hallintakahvat + käsijarrut. Onko Kona Dew:n vaihteiden (etuvaihtaja + pakka on Shimano Altus ja takavaihtaja + pakka Shimano Deore SGS) ja jarrujen kanssa mahdollista käyttää noita "säätimiä"? Tulisi halvemmaksi kun ei tarvitse uusia kahvoja ostaa.

Kiitos.

Määpäs nostan tätä asiaa vielä ku rupesin miettimään ketjun rakennetta. Kun puhutaan että joku liuotin pilaa ketjut, ni yleensä puhutaan moottoripyörän ketjuista mistä löytyy kumiset o-renkaat tai vastaavat tiivisteet lenksuissa. Ne voivat ottaa itseensä liuottimista, ja yleensä näkeekin mopojen ketjunpesuaineissa merkinnän "o-ring safe". Polkupyörien ketjuissa ei o-rinkuloita ole. Jotkut tosin puhuvat että menee ketjun sisältä laakeripinnoilta rasvat mutta en jaksa kyllä siihenkään oikein uskoa. Kapillaari-ilmiön ansiosta öljy kyllä aika hanakasti mielestäni tunkee joka rakoon, kunhan ketjun sisässä ei ole kauheana vettä esteenä. Jos tuntuu että ketjuihin ei mene öljy perille asti ni siinä vaiheessa voi kokeilla "isojen poikien" ohjeen mukaan keittää eli kuumentaa ja antaa jäähtyä öljypurkissa mikä on vesihauteessa kattilassa.

Back
Ylös Bottom