Pyörällä Kuopioon

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja harde20
  • Aloitettu Aloitettu
Ikä
44
Aattelin tässä tänä kesänä ajaa pyörällä Oulusta Kuopioon kahden päivän aikana(matkaa n. 290 km).Sanokaas kokeneemmat että mitenkä tuollaiseen reissuun tulisi valmistautua ja onko tuo 145 km/päivä realistinen tavoite kun en pahemmin viime aikoina ole pyöräilyä harrastanut. Käveltyä tulee kyllä paljon ja punttia treenaan säännöllisesti. Pitäisikö jalkapäivinä ruveta tekemään kestävyyttä parantavaa reeniä eli pitkiä sarjoja vai mitenkä?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
harde20 sanoi:
Aattelin tässä tänä kesänä ajaa pyörällä Oulusta Kuopioon kahden päivän aikana(matkaa n. 290 km).Sanokaas kokeneemmat että mitenkä tuollaiseen reissuun tulisi valmistautua ja onko tuo 145 km/päivä realistinen tavoite kun en pahemmin viime aikoina ole pyöräilyä harrastanut. Käveltyä tulee kyllä paljon ja punttia treenaan säännöllisesti. Pitäisikö jalkapäivinä ruveta tekemään kestävyyttä parantavaa reeniä eli pitkiä sarjoja vai mitenkä?

Onnistuu aivan varmasti. Tietty kannattaa vedellä enemmän lenkkejä ennen tuota reissua. Pari pitkää lenkkiä kannattaa tehdä ennen tuota (esim. 70-100km päiväreissuja).
Etureidet ovat luultavimmin täysin muussia pari päivää tuon jälkeen (ainakin minulla oli, kilometrimäärä varsin tarkkaan sama). Takareidetkin kipeytyvät, mikäli sinulla on lukolliset polkimet. Pyörä tulisi olla mahdollisimman kevyesti rullaava ja renkaissa reilusti painetta. Kannattaa myös miettiä tarkkaan mitä otat mukaan.
Muutama kysymys jota kannattaa miettiä: Missä nukut yön? Kuinka mukavasti haluat viettää yön? Löytyyhän pyörä varmasti aamulla sieltä minne sen illalla jätit? Juotavan/kannettavan nesteen määrä? Millaista muonaa? Mitä korjausosia mukaan? Ajatko asvalttiteitä vai hiekalla (renkaan kuvionti ja leveys, reissun rankkuus...)? Ajatko pimeällä, jolloin lamppu on kova sana?

Tuossa nyt vähän mitä tuli mieleen. Itse kirjoitin omasta reissustani lyhyen pätkän jonnekin päin pakkotoiston pyörä-otsikoita.

Normaalilla terveydellä ja peruskunnolla varustettuna matka onnistuu nautinnolla. Opossumi huomiot hyviä.

Opossumi sanoi:
Onnistuu aivan varmasti. Tietty kannattaa vedellä enemmän lenkkejä ennen tuota reissua. Pari pitkää lenkkiä kannattaa tehdä ennen tuota (esim. 70-100km päiväreissuja).
Etureidet ovat luultavimmin täysin muussia pari päivää tuon jälkeen (ainakin minulla oli, kilometrimäärä varsin tarkkaan sama). Takareidetkin kipeytyvät, mikäli sinulla on lukolliset polkimet. Pyörä tulisi olla mahdollisimman kevyesti rullaava ja renkaissa reilusti painetta. Kannattaa myös miettiä tarkkaan mitä otat mukaan.
Muutama kysymys jota kannattaa miettiä: Missä nukut yön? Kuinka mukavasti haluat viettää yön? Löytyyhän pyörä varmasti aamulla sieltä minne sen illalla jätit? Juotavan/kannettavan nesteen määrä? Millaista muonaa? Mitä korjausosia mukaan? Ajatko asvalttiteitä vai hiekalla (renkaan kuvionti ja leveys, reissun rankkuus...)? Ajatko pimeällä, jolloin lamppu on kova sana?

Tuossa nyt vähän mitä tuli mieleen. Itse kirjoitin omasta reissustani lyhyen pätkän jonnekin päin pakkotoiston pyörä-otsikoita.

Aattelin että otan messiin teltan, mukavuudella ei niin väliä ole kunhan unta saa jotenkin ees palloon. Juomaksi aattelin urheilujuomaa(vettä+maltoa+hieman suolaa). Korjausosista mukana pitäs varmaankin olla tarpeelliset välineet rengasrikon varalta sekä pumppu. Mites kun mulla on kilpapyörä ja siinä taitaa olla sellaiset "tuubi"renkaat eli ne on käsittääkseni jotenkin liimattu kiinni?Onko tollasten vaihtaminen paljon vaikeampaa kun normirenkaiden ja mitenkähän kauan sitä liiman kuivumista tarvii ootella? Ruokapuolelle aattelin jotain hiilaripitoista esim. banaaneita, ehkä myös proteiinipatukoita ja sitten jotain muuta siihen päälle. Aattelin ajella mahdollisimman paljon asfalttiteitä pitkin.Lähtöajankohdaksi ajattelin iltaa/aikaista aamua jolloin ei olisi vielä niin kuuma ja tuota lamppua ei pyörässäni ole mutta eiköhän toukokuun lopulla ole jo sen verran valoisaa että sitä en tarvinne

En nyt varsinaisesti tarkoittanut, että kirjoittaisit tänne vastauksia kysymyksiini, vaan että pohtisit niitä ennen reissua. :)
Itsekin nukuin teltassa reissullani. Hyvin nukuin makuualustan ja -pussin voimin. Itse en noista urheilujuomista osaa ollenkaan sanoa, oma reissuni oli veden ja vishyn voimin, sekä tietysti ruisleipää :D Täytyypi tosin tunnustaa, että oli minulla yksi "pikakiisseli" (lisää vettä ja sekoita -mallinen) sekä muuta pientä mukanani.
Minulla ei ole harmainta aavistusta noista "tuubi"renkaista, paras etten sano mitään niistä.
Suosittelen, että lähdet aamulla liikkeelle. Itseä ainakin motivoi kun linnut laulavat ja.... *köh köh* joo just... Minä lähdin aamulla kun oli vielä viileää mutta valoisaa. Siitä on sitten kiva huomata kuinka matka on taittunut vaikka kello onkin vasta 10.00 ja miettiä sitä, kuinka paljon olet saanut aikaan verrattuna esim. normaaliin lauantaiaamuun.

Intissä tuli pyöräiltyä kerran Kajaanista Vuosankaan, matkaa n.90km. Tunnissa 10km ja aina 50min välein pidettiin 10min tauko, sekä kerran pysähdyttiin syömään. Tavaraa ei kovin paljon ollut mukana, mutta ei ne pyörätkään ollut mitään kovin mukavia ajaa. Hyvä reissu kaiken kaikkiaan. Itsellä oli mukana semmoinen pieni radio ja kuulokkeet, niin meni matka mukavasti kun pystyi kuuntelemaan musiikki.

Kaveri ajeli joku vuosi sitten reitin Pori-Tampere-Jyväskylä (yht. n. 270 km) ja se yöpyi veljensä luona tampereella, eli mitään yöpymiskamppeita sillä ei mukana painona ollut. Se teki sellaisia 50-100 km lenkkejä useamman kappaleen ennen tätä pidempää ajomatkaa. Eniten se valitteli sitä, että nivusten seudulta meni iho ikävästi rikki jo puolivälissä matkaa ja että perse oli todella hellänä. Juomana sillä käsittääkseni oli jotain urheilujuomaa.

etkö mitään muuta sapuskaa meinannut kun noita banaaneja/patukoita? Ite ottasin ainakin trangian ja jotain hyvää patahässäkkää mukaan, onhan se kiva ekan pitkän pyöräilypäivän päälle tehdä trangialla hyvä pöperö ja jos oikein porvari on niin keitältää siinä vielä tsufeet :)

trangia meinaan ei paina paskaakaan ja menee kohtuullisen pieneen tilaankin..

Sanokaas joku tietäväinen noista tuubirenkaista että kummatko ois paremmat: Continentalin Girot vai Vittorian olikohan nyt rally-merkkiset?Ja minkälaisia noi Bilteman kevlarsuojatut renkaat on, onko ne ihan sekundatavaraa?

Intissä pyöräiltiin intin paskoilla rautakasapyörillä Sodankylästä Tornioon. Matkaa tuli noin 300km, joka pyöräiltiin kolmessa päivässä. Kantamuksena oli tetsari ja lisänä muutavat vesipullot.

Timba79 sanoi:
Eniten se valitteli sitä, että nivusten seudulta meni iho ikävästi rikki jo puolivälissä matkaa ja että perse oli todella hellänä. Juomana sillä käsittääkseni oli jotain urheilujuomaa.

Perkule tämä oli yhtä helvettiä tuolla reissulla. Helpotuksena saimme jonkinlaista silikonirasvaa tms. jota sitten pistettiin nivusten alueelle ja persposkien väliin. Tämä on todellakin kannattava mönjä tuollaiselle reissulle.

Kyllä minäki sanoisin, että ehkä pahin ongelma on tuo perseen kipeytyminen ja ihon hiertyminen. Mutta takapuoliki tottuu siihen ajoon, kun teet pitkiä lenkkejä ennen varsinaista koitosta samalla pyörällä (penkillä).

Ja tuo ruokapuoli kuulosti aika heppoiselta. Ei parit banaanit ja patukat riitä millään. Ekan päivän jälkeen kannattaa syödä kunnolla, että jaksaa seuraavana päivänä taas veivata.

Intissä mekin pyöräiltiin valamarssi muiistaakseni n. 320km kolmen päivän aikana. Sillon sanottiin, että mataka ei tapa, vauhti tappaa. Pitää kyllä hyvin paikkaansa, eli ei kannata lähtä hirveenä revitteleen ainakaan alussa.

Contin Giro ja Vittorian Rally on molemmat ihan jees tuollaiseen ajoon ja muuhun ajeluun. Ei ole hirveästi väliä, kummat ostat, kun ei mistään huippurenkaista ole kyse. Vittoriat ovat ehkä hitusen paremmat; Contit on kuuluisia kehnosta rullaavuudestaan.

Tien päällä sen liiman ei tarvitse kovinkaan kauaa antaa kuivua, viitisen minuuttia on tarpeeksi. Kun vanhojakin liimoja vanteella kuitenkin on, niin ei sitä sen enempää tarvia odotella. Tietenkin toivottavaa olisi, ettei renkaanvaihto-operaatiota joutuisi toteuttamaan ;)

Tosiaan, mitä useamman 100km lenkin ajat ennen reissua, sitä helpommin matka sujuu. Kannattaa ehkä joku viikonloppu ajaa kaksi tuollaista pidempää peräkkäin, esim. lauantaina 80km ja sunnuntaina sitten 100km, niin saa hieman esimakua matkasta. Reppu kylläkin tuo matkantekoon oman lisämausteensa...Mutta eiköhän matka mene mukavasti, kun ei sorru liialliseen vauhtiin etenkään alkumatkasta ja keli osuu kohdalleen. :)

metalman sanoi:
etkö mitään muuta sapuskaa meinannut kun noita banaaneja/patukoita? Ite ottasin ainakin trangian ja jotain hyvää patahässäkkää mukaan, onhan se kiva ekan pitkän pyöräilypäivän päälle tehdä trangialla hyvä pöperö ja jos oikein porvari on niin keitältää siinä vielä tsufeet :)

trangia meinaan ei paina paskaakaan ja menee kohtuullisen pieneen tilaankin..
Aattelin minä ennen nukkumaanmenoa vetästä jotain hieman tukevampaa, saa nähdä otanko mukaan vai käynkö ostaa jostain huoltsikalta tien päältä :)

Oon nyt katellut noita tuubeja ja oon kolmen vaiheilla; Continentalin Girot, joista oon kyllä kuullut aika negatiivista palautetta, sitten vittorian Rallyt tai sitten tufon Jet Pro tai S33 Pro:confused:

Ostin noi Tufon S33 prot (2 kpl) ja ensin säikähdin kun rupesin laittamaan että ovat perkele liian pienet mutta menihän ne sitten lopuksi vanteelle :) Kannaattaako tuo rengas laittaa ennen liimausta vaikka päivän ajaksi siihen vanteelle ja lyödä täydet paineet että se hieman löystyisi jolloin liimauskin olisi helpompaa?

Kysymys pumpusta, ostin tuossa sellaisen minipumpun pro performance 2-way merkkisen, onko kellään käyttökokemuksia kyseisestä mallista.

Sitten vielä kysymys pyörätiekartoista, paljonko tuollaiset nykyaikana kustantavat ja onko mitenkä tarpeen kun aattelin että poimin matkan varrelle osuvat suurimmat kaupungit ja suunnistan niitten mukaan sitten. Koneella on sellainen Genimap suomikartta plus 2004 ohjelma millä kanssa saa hieman osviittaa tuosta reissusta...

Sain tuossa isältäni sellaiset pyöräilysortsit missä on perseen kohdalla säämiskät niin matkanteko on ehkä hieman helpompaa :)

Kannattaa hyvinkin laittaa päiväksi vanteelle paineiden kera venymään. Kuten jo huomasitkin, on muussa tapauksessa varsin tiukka laittaa vanteelle, eikä ne liimat siinä tilanteessa auta yhtään.

Minipumput on kaikki hyvin samanlaisia, joten eiköhän tuokin toimi yhtä hyvin kuin muutkin. Itse olen pärjännyt Bilteman pumpulla, sen mitä nyt on tarvinnut renkaita tien päällä vaihdella.

Ei kai ne kartat paljoa maksa, jostain saa varmaan ilmaiseksikin...Mutta älä kysy mistä. ;)

Matkantekosi kannalta erittäin hyvä asia, että sait kunnon säämiskähousut. Hiertymien tulo vähenee huomattavasti ja on muutenkin mukavampaa. Joko on tullut minkä verran lenkkiä ajettua? :)

R.A. sanoi:
Joko on tullut minkä verran lenkkiä ajettua? :)
Kyllä tuossa on tullut vedettyä säännölisesti maksimissaan sellaisia 50 km lenkkejä (tuo 50 km meni ainakin ihan heittämällä) nyt on ollut hieman taukoa kurjien säiden takia mutta nyt alkaa näyttää paremmalta ;)

Nyt on reissu takana, lähdin maanantaina klo 22 ja olin perillä kuopiossa keskiviikko aamuna klo 01.00 eli 27 tuntia meni reissussa :) Pyhännän ja Iisalmen välillä oli aivan helvetillinen vastatuuli koko matkan ajan, meinasi usko lähteä mutta vaikeuksien kautta voittoon!!!

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom