Putkimieheksi...??!!

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Carhart
  • Aloitettu Aloitettu
Ajattelin tossa vaihtaa alaa ja lähteä putkiasentajaksi. Kestää n.1-1,5vuotta. Viime vuodet on tullu myytyä kaikkea jauhelihasta pakeittiautoihin ja voin sanoa että ei ole herkkua. Onko kellään kokemusta alasta...?? Palkka, työajat ym. kiinnostaa.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Rahakasta hommaa varsinkin pk seudulla,mitä olen kuullut.
Päivätyö.
Kannattaa pyrkiä urakka porukoihin, tuntipalkalla ei rikastu jos on juuri alalle tullut.

Paskanen homma. mutta saat ihan jees palkkaa. kannattaa opetella tekeen putki/ilmastointi hommia. Kokemuksesta ja työmäärästä riippuen palkka yleensä 1400-2200€ kuukaudessa. lisäksi jos jaksaa painaa vkl hommia niin aikas mukavaa tiliä voi nyppiä noista hommista. mutta sen sanon että kun tuolla työmailla on vuodesta toiseen ja siellä paskassa kömpii niin ei kovin herkkua ole.

Pari mun ikäistä kaveria tekee putkihommia. Suurimmaksi osaksi saavat urakkapohjat normaali-liksan päälle ja palkka on kohdillaan. Riippuu tietenkin firmasta mihin saa jalkaa oven väliin ja millasia urakoita firma ottaa töikseen.
Hommia kuulemma riittää niin nyt kun tulevaisuudessa.
Liksaa tulee paremmin kun keskiverto inssille, mutta sehän on aina kiinni duunipaikasta ja neuvottelutaidoista...
Mutta olen vakuuttunut siitä että perusduunarihommissa tienaa hyvin ja töitä riittää jos on motivaatiota, taitoa, ei napise jos kohdalle sattuu yksi paskakeikka ja on oikeassa firmassa töissä.

vittumaisen raskasta hommaa niinkuin kaikki rakennus-alaan liityvä yleensäkin. ei oo ilmastointi hommakaan kerkkua kesäisin, kuumassa välikatossa ilmastointi putkien villottaminen on yhtä helvettiä, itse putkihommat taas ovat raskasta,paskasta ja muutenkin ärsyttävää tohua. lisäksi talvella ei oo herkkua olla -20 pakkasessa hommissa.

edit:
PRIEST sanoi:
tiedän jannuja jotka on tehnyt kuukaudessa rahaa tollasen 4400€. ilmastointi asentajana. mutta toi vaatii jo ihan vitusti duunia, mutta jos löytyy munaa niin antaa mennä.
muulle elämälle ei kyllä sitten aikaa jääkään kun paiskitaan hommia kellon ympäri ja ollaan niin väsyneitä ettei mikään muu edes nappaa, totta on että nuissa hommissa voi tienata jos vaan jaksaa raataa

tiedän jannuja jotka on tehnyt kuukaudessa rahaa tollasen 4400€. ilmastointi asentajana. mutta toi vaatii jo ihan vitusti duunia, mutta jos löytyy munaa niin antaa mennä.

Huvittaa aina puhe näistä kovista palkoista.......Olin tossa reilu vuosi sitten töissä eräässä isossa mestassa, metalli alalla ja tienasin bruttona vuodessa 47000e eli 3916e/kk. Toki siihen painettiin vitusti ylitöitä ja perus veroprosentti oli 33%m lisäprosentti 50% Joka tilistä sai maksaa aika reilusti veroja 55%:n mukaan. Sitten kun tuli jaksoja jolloin ei ne ylityöt niin paljo napannut niin käteen jäi saman verran mitä nyt saan liitosta:) Veroprosentti on nyt 19%. Mun mielestä brutto tuloilla ei ole paskan merkitystä yhtään mihinkään, verottaja kyllä pitää huolen, ettei mitään jää hanskaan.....

Tylerd sanoi:
Huvittaa aina puhe näistä kovista palkoista.......Olin tossa reilu vuosi sitten töissä eräässä isossa mestassa, metalli alalla ja tienasin bruttona vuodessa 47000e eli 3916e/kk. Toki siihen painettiin vitusti ylitöitä ja perus veroprosentti oli 33%m lisäprosentti 50% Joka tilistä sai maksaa aika reilusti veroja 55%:n mukaan. Sitten kun tuli jaksoja jolloin ei ne ylityöt niin paljo napannut niin käteen jäi saman verran mitä nyt saan liitosta:) Veroprosentti on nyt 19%. Mun mielestä brutto tuloilla ei ole paskan merkitystä yhtään mihinkään, verottaja kyllä pitää huolen, ettei mitään jää hanskaan.....
nimen omaan

No sama kohtelu se on joka alalla verojen suhteen.
Ei tässä voi silti valittaa niin kauan kun töitä riittää ja leivässä pysyy. Aina voi mennä huonomminkin.

:offtopic:

edit: saa sitä valittaa mutta aina voi käydä vaikka venäjällä ja todeta että asiat voi olla enemmän päin persettä kuin suomessa :piis:
Itse olen tyytyväinen että on edes duunia. Yhdet YT-neuvottelut muutti asennetta hieman.

Tuosta duunista.. Jos Lv- hommat on hanskassa on helppo siinä sivussa vähän opiskella Iv- töitä jonka jälkeen esimerkiksi tekemällä pelkkiä IV- konehuoneita pystyy tekemään jo todella hyvä urakoita aika vähilläkin ylityömäärillä.

Kuten joku jo sanoikin työmaalla olo on raskasta ihan jo 8 tunnin työ ajallakin mutta siihenkin tottuu.
Myös monet työtehtävät voi ottaa ihan kuntoilun kannalta kun kipasee hakemassa putki osia pihalta ja kiipeää 6. kerrokseen, sitä kun harrastaa puoli päivää ei tee mieli enää illalla lenkille.

Muuten kyllä ainakin IMO raksa duunit on aika lepposta hommaa vaikka kiire onkin yleensä nyky aikatauluilla kova voittaa se monet toimisto duunit (molemmista kokemusta)

neutraali sanoi:
vittumaisen raskasta hommaa niinkuin kaikki rakennus-alaan liityvä yleensäkin. ei oo ilmastointi hommakaan kerkkua kesäisin, kuumassa välikatossa ilmastointi putkien villottaminen on yhtä helvettiä, itse putkihommat taas ovat raskasta,paskasta ja muutenkin ärsyttävää tohua. lisäksi talvella ei oo herkkua olla -20 pakkasessa hommissa.
ei se nyt ihan noin mene, toki herkkuakaan aina ei ole. aika hyvät vehkeet on nykyään ja raskainta on kuumat paikat ja pöpöpöly, mielumin kylmä kuin kuuma.

ylityöthän on törkeää vapaa-ajan väärinkäyttöä ja mä en ole oikeastaan koskaan tehnyt ylitöitä kuin jouluisin ja juhannuksena kun on tuotantoseisokit, silloin tulee täppiä ja yleensä rääkin jälkeen on talvi- tai kesäloma.

aivan sama mitä brutot on kunhan tilille kajahtaa reilu tonni kahden viikon välein. projektien välillä saattaa olla muutamien viikkojen pakkoloma mikä on enemmän kuin hyvä.

huomenna porvoo :zzzz:

Tylerd sanoi:
:offtopic:
Veronmaksusi olisi mennyt pienellä suunnittelulla paremmin, kun 47t bruttotuloilla ei pitäisi maksaa kun 32-33% kokonaisansioista+eläkemaksut? Kun maksoit ylitöistä lisäprosentin mukaan, niin palautuksia pitäisi tulla aika reippaasti? Ja kait laitoit vähennyksiin kaiken mitä oli mahdollista? Nettona pitäisi jäädä ainakin 2500-2700 euroa kuussa noilla bruttotuloilla. No joo, ei kuulosta enää niin kovalta. Mulla oli joskus perus-% 36, kyllä siitä sai ainakin 3-6% pois vähennyksillä ym. Niin ja jos 2500 euroa käteen on "ei mitään" niin ehkä omissa kulutustottumuksissakin on hiottavaa.

Takaisin aiheeseen: Putkimiehenä, kuten muillakin aloilla, tienaa parhaiten kun perustat oman firman ja pyörität sitä 10-20 vuotta. Aluksi voi tehdä muutaman vuoden palkollisena, mutta jos on kova tekemään töitä niin parempi tehdä omalle firmalle.

Tossa pari vuotta sitten muuten oli työpaikallani yksi vessa tukossa ja putkijampat tulivat paikalle. Ne aikoivat tutkia tukoksen syytä jollain putkeen tungettavalla videokameralla ja jäi elävästi mieleen kun eka jamppa sanoi radiopuhelimella toiselle, joka oli vielä autossa: "Tuo se kamera tänne, mää nostelen nää paskat täältä pöntöstä" :nolo: Ei olis mun duuni...

Realistinen kta on 20€ kieppeillä ja tekijä miehillä vielä enemmän. Ja jos käy reissuhommissa niin kilometrikorvaus 0.40€/km eli esim 100km matkasta tulee 1600€/kk palkan lisäksi. Palkka on hyvä, mutta ei se raha helpolla tule.

Pientä rajaa noihin palkka elvistelyihin... Aikalailla sama peruspalkka siellä on kuin muillakin rakennusaloilla.

Se on jännä keskusteltiinpa sitten netissä tai vaikka baaritiskillä, niin aina ne duunarit alasta riippumatta tienaa vähintään sen 3k€/kk brutto plus kaikki lisät siihen vielä. Kummalliseksi asian tekee se että nämä samaiset rahamiehet ajelee ruosteisilla corolloilla ja asuu vuokralla lähiöissä. Joku ei nyt täsmää?

Vai ovatko hyvin tienaavat duunarit ymmärtäneet ettei suomessa kannata näyttää julkisesti jos tienaa hyvin, vrt. esim. autopuolen audi-ketju.

nimim. duunari, jolla on normaaliliksa.

Likainen Harri sanoi:
Realistinen kta on 20€ kieppeillä ja tekijä miehillä vielä enemmän. Ja jos käy reissuhommissa niin kilometrikorvaus 0.40€/km eli esim 100km matkasta tulee 1600€/kk palkan lisäksi. Palkka on hyvä, mutta ei se raha helpolla tule.
Jos matkaa on yli 55km nii tulee päiväraha 30€ ja kilometri korvaus jää pois, ainaki meidän firmalla.Tuo päivärahaan oikeuttava matka tais kyllä pikkasen tipahtaa tässä hiljattain.

Mattila sanoi:
ei se nyt ihan noin mene, toki herkkuakaan aina ei ole. aika hyvät vehkeet on nykyään ja raskainta on kuumat paikat ja pöpöpöly, mielumin kylmä kuin kuuma.

:
nykyään? no ei siitä mitään 30vuotta oo kuitenkaan kun nuita hommia on tullu tehtyä( vähän tehnyt kylläkin) eli vehkeet oli kyllä ihan samoja kuin nykyäänkin. mielestäni raskasta ja paskata hommaa.

Calle sanoi:
Se on jännä keskusteltiinpa sitten netissä tai vaikka baaritiskillä, niin aina ne duunarit alasta riippumatta tienaa vähintään sen 3k€/kk brutto plus kaikki lisät siihen vielä. Kummalliseksi asian tekee se että nämä samaiset rahamiehet ajelee ruosteisilla corolloilla ja asuu vuokralla lähiöissä. Joku ei nyt täsmää?

Vai ovatko hyvin tienaavat duunarit ymmärtäneet ettei suomessa kannata näyttää julkisesti jos tienaa hyvin, vrt. esim. autopuolen audi-ketju.

nimim. duunari, jolla on normaaliliksa.

Täsmälleen samat huomiot minullakin. Pakkiksella näitä kovapalkkaisia kavereita tuntuu riittävän, vaikka pääosa porukasta taitaa jossakin koulussa ollakkin. No se siitä offtopikista.

Mutta kyllä osaava putkimies tienaa jos omaan piikkiin tekee. Appiukkon oon LVI-asentaja ja toiminimellä tekee. Tosin on hänkin uransa aloittanut ihan firman hommissa ja sieltä saanut tiedot ja taidot jotta voi alkaa urakkaa itse tekemään.

Mutta terveyden päälle nuo hommat käy, polvet sillä on aika huonona ja selkä. Muutenkin kolottaa sieltä ja täältä ja miehellä ikää vasta 50 vuotta. Että ei ne paremmat liksat tuossakaan ilmaiseksi tule.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom