Niinpa - tuntuu etta monet naiset kuvittelevat "treenaavansa kovaa" kun kayvat vaikka kolme kertaa viikossa salilla, pari kertaa jumpassa ja kerran holkalla. Tuntejahan noista varmasti kertyy, mutta tulokset saattavat olla heikkoja jos jokaisen treenin intensiteetti on matala. Tassa nyt jotain huomioita joita olen itse tehnyt pitkan liikunta- / urheilu-uran aikana.
Ennen kun aloin treenata valmentajan kanssa minakin kuvittelin etta tein tiukkaa treenia salilla ja etta jumpat ja spinningit olivat kovaa treenia. Mutta nyt vasta olen huomannut etta ei se treenaaminen valttamatta kesta enempaa kuin tunnin, mutta kun se tehdaan oikeasti kovalla intensiteetilla niin tulokset ovat ihan muuta kuin mita niista aiemmista 3 tunnin sessioistani sain.
Nyt aina vahan etukateen hirvittaa kun tietaa etta treeni valmentajan kanssa on edessa. Ja oikein nautin siita yhdesta palauttavasta treenipaivasta (joka vastaa varmaan sita mita ennen kaikki treenit olivat). Ja sitten kun se elimisto saadaan kayntiin niin kalorit palavat humisten, ja sen kylla tuntee, oikeasti tuntuu etta saa syoda koko ajan etta elimistolla riittaa poltettavaa :D
Mina syon suunnilleen 2500 kaloria paivassa, puhtaita kaloreita, ja ylimaaraista painoa ei ole kylla kertynyt yhtaan. Paljon kasviksia ja hedelmia, runsaskuituisia hiilareita, vaharasvaisia maitotuotteita ja lihaa & kalaa. Salilla treenaan 3 kertaa viikossa, joista kaksi on kovia harjoituksia trainerin kanssa (ohjelmaa muutellaan joka kerta, siihen sisaltyy seka kovaa nostamista etta omalla painolla tehtavia nosto-, loikka- ja ketteryysharjoituksia - syke on koko treenin ajan 140 - 170 valilla, ja tama siis salitreenissa), yksi on enemman core, tasapaino ja ketteryys painotteinen treeni. Lisaksi yksi intervallitreeni juosten (joko matolla tai radalla, tai portaissa - juoksumatto on hyva koska siina ei voi fuskata), yksi pitka hitaampi lenkki joko juosten (1.5 - 2 h) tai pyoralla (3 - 4 h). Ja sitten yksi palauttavampi paiva, sekin yleensa salilla. Siihen kuuluu noin tunti aerobista, erilaisia kuntoutusliikkeita pienemmille lihasryhmille (ehkaisemaan urheiluvammoja), venyttelya ja joskus viela allasjuoksua.
Sykemittari voi olla hyva apu sen treeni-intensiteetin arvioimiseen. Jos syke ei koskaan treenatessa nouse yli 120 tai 130 niin silloin ei varmaan ole tullut puristettua ihan tarpeeksi. Varsinkin niilla joilla ei ole aiempaa urheilutaustaa on taipumus valtella niita kovia sykkeita, koska alussa niin kova treeni ei tosiaankaan tunnu kovin mukavalta. Mutta siihen tottuu kylla ajan myota, ja elimisto tarvitse valilla tuollaista vaihtelua ja intervallia etta edistysta tapahtuisi.
Ja muutenkin kannattaisi ajatella liikunnallisuutta vahan kokonaisvaltaisemmin - se treeni on useimmille meille ehka 5 - 10 tuntia viikossa, mutta jos ne muut tunnit tulee vietettya TV:n edessa tai tyopoydan aaressa niin ei ne tulokset varmaan taydellisia ole. Itse teen paljon muutakin liikunnallista kuin varsinaiset treenit. Esimerkiksi kesalla tulee pelattua paljon tennista ja myos vaellan / kiipeilen paljon. Ja viikonloppuna huhkin pihahommissa. Ja siina TV:n edessakin voi venytella tai tehda muuta lihashuoltoa.