Punttitreeni ja mieliala

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Säde82
  • Aloitettu Aloitettu
Pro Nutrition Fire Kick, 20 x 25 ml -20%
Tää thread on nyt kai lähinnä jotain itsetutkiskelua, mutta muiden kokemuksia kaivattaisiin. Oon tehnyt punttitreeniä aktiivisesti noin vuoden ja sitä ennen parisen vuotta vähän rennommin ja "puoliteholla". Teen 2-jakoista n. 4 krt/vko ja lisäks 3 aamuna/vko HIIT:in. Ruokavalio on melkoisen protskuvoittoinen ja sisältää vaan hyviä hiilareita, lähinnä lesepuurosta, hedelmistä, kasviksista yms. Ongelma on aivan järjetön pinnan kiristys ja yleisv*tutus, useesti pienetkin asiat saa käämit palamaan ihan täysin :wall: Oonkin miettinyt että voiko tää johtua jostain hormonijutuista (e-pillerit?), treenistä, ruokavaliosta vai pääkö tässä vaan leviää? :hyper: Tää tilannehan on tietysti melko henkilökohtainen, mutta onko kellään vastaavantyyppisiä kokemuksia?

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Mulla ainakin tuo punttitreeni just vaikuttaa mielialaan päinvastoin. Treenin kulkiessa oon yleensä todella hyvällä tuulella, sitten taas kun tulee päiviä jolloin ei syystä tai toisesta pääse treenaamaan (kuten just nyt... päänsärky ja masupipi vuorottelee ja sekös ottaa päähän!), on olo harmistunut ja ehkä hiukan masentunutkin. Ennemmin syyttäisin ruokavaliota mielialan heittelyistä kuin tuota treeniä. Keväällä huomasin dieetillä että tosi matalat hiilarit vaikutti kylläkin mielialaan melko samalla tavalla kuin itse kuvailit postissasi. Yleensäkin se miinuskaloreilla olo jossain vaiheessa alkaa hajottamaan.

Syötkö tarpeeksi ja kuinka paljon ruokavaliostasi tulee noita hiilareita? Ilmeisesti ei niin kovin paljoa, kun sanot että ruokavalio on protskuvoittoinen. Itse ainakin dieetillä huomasin sen todella selvästi, miten paljon hiilarit vaikutti mielialaan. Tankkauspäivinä olin yleensä kuin aurinko, ja 4-5 päivän päästä tankkauksesta pinnan kiristys alkoi taas vaivaamaan. Oletko huomannut vastaavaa?

Et maininnut syötkö rasvaa vaiko et. Itse kärsin joskus ammoisina aikoina samoista ongelmista, välillä tuntui että voisin heittää koko astiaston seinään vain sen vuoksi kun kämppis oli jättänyt teelusikan lojumaan tiskialtaaseen tai kaupungilla kävellessä teki mieleni tuuppia hitaasti kävelevät vanhukset pois tieltä kun itse kävelen nopeammin. (En käytä e-pillereitä, huom.) Aloin oikeasti jo huolestua itsestäni. :( Tätini oli kehunut kalaöljykapseleita jo kauan aikaa, ne kuulemma auttaa nivelvaivoihin ja aivotoimintaan ja ihoon ja masennukseen ja ja ja vaikka mihin... En uskonut mutta syysmasennuksen kourissa päätin kokeilla ja kappas kummaa, kuukauden kuluttua olin suorastaan rasvatyyni!!! :D En tiedä johtuiko se siitä että uskoin niin kovasti niihin kapseleihin vai siitä että ne oikeasti auttoi. Kannattaa kuitenkin kokeilla öljytä aivonsa. Jos edes ajatus luistaisi paremmin? Heh.

Tosiaankin toi rasvan saanti on ollut aika heikoissa kantimissa... :nolo: Oon välillä yrittäny lisäillä aamuuuroon öljyä mut rasva/hiilarikammo painaa välillä päälle. Täytyy kokeilla noita kalaöljy- tai muita öljyvalmisteita, voi hyvinkin olla että ne toimii. Muuten syön kyllä aika normaalisti, vaikka kaloreita sais varmasti kertyä joinakin päivinä enemmänkin. Taidanpa aloittaa ruokapäiväkirjan pidon uudestaan niin tulee vähän paremmin kokonaiskuvaa tilanteesta. Kiitoksia vastauksista! :)

Ilman muuta rasvaa, erityisesti omega3-rasvahappoja ruokavalioon! Psykiatrialla jotkut lekurit määräävät Tri Tolosen E-EPAa masennuksen hoitoon, ja näkyy pelittävän :) Tai sitten vaan lisäät rasvaisen kalan syöntiä.

E-pillerit veks, ehdottomasti. Meikäläisellä hajos pääkoppa sen neljä vuotta kun niitä käytin, nyt oon ollut ilman mitään ja EI MITÄÄN VITUTUSTA! Siis tottakai joskus joku ottaa päähän,mutta halleluja, kun sillon pilleriaikoina kaikki ärsytti ja itketti ja oli koko ajan :curs: :wall: jne.
Mainittakoon vielä että treenistä minäkin tuun hyvälle tuulelle, ja tuskin puutteet ravinnossakaan tollasia oireita aiheuttais, väsymystä kylläkin.

E-pillereiden käytön lopettaminen ei välttämättä ole ainoa vaihtoehto, sillä monilla saattaa auttaa jo pelkän merkin vaihtaminen. Kannattaa omalta gynekologilta kysellä jotain vaihtoehtoista merkkiä, mikäli haluaa pillereiden käyttämistä jatkaa. Muutamalla kaverillani on ainakin toiminut se pillerimerkin vaihtaminen tuollaiseen ongelmaan.

Haa, jaan hyvinkin paljon samankaltaisia fiiliksiä kanssasi. Itse syön pillereitä, joita olen joutunut vaihtamaan alvariinsa lihomisten, mielialamuutosten yms takia, mutta nyt on elämässä (tai ehkä paremminkin pääkopassa) suht seesteinen kausi, vaikka ihmissuhteet ovatkin menneet aikalailla päin helvettiä kesän aikana :jahas: Mutta siis itse koen, että treenillä saan suuremmankin vitutuksen ainakin hetkeksi veks. Endorfiinivirrat kun saa auki, niin olo kohenee kummasti, vaikka töissä/koulussa olisi ollut raskasta ja päätäkin pikkasen kivistäisi. Verensokerin ylläpitämistä ja kaikkien ravintoaineiden tasaista saamista ei varmastikaan voi liikaa korostaa. Kyllä sitä huomaa itsekin olevansa aika tapettu mato, jos on syömiset jääneet vähille ja tahti muussa elämässä pysyy kuitenkin ihan samana. Että näin :)

Itsellä sama kun Faidralla eli sillon kun ei treenaaman pääse syystä tai toisesta on tosi huono olo ja väsy ja kaikki kiukuttaa ja mikään ei oo hyvin. Kun treeni kulkee oon pirtee kun peipponen ja oma iloinen itseni :)
Noi pillerit vaikutti mulla aikoinaan aika vahvasti kans mielialoihin ym. Nyt jo monta vuotta olu toisenlainen ehkäisy käytös ja päänsäryistä, kiukuttelusta sun muusta päässyt eroon :)

Mää taas oon ruennu hulluna haukottelemaan kun oon salilla.Se alkaa jo matkalla autossa ja jatkuu sitte kotiin asti.. Mikähän helvetti se siinäkin on?Ei mua mitenkään väsytä, se on nyt varmaan joku opeteltu tapa. Tai sitte mää en osaa hengittää oikein...Tai sitten se on vaan että jumala yrittää sanoa mulle :"Mölliskö, lähde kotiin täältä ja hae matkalla itsellesi suklaata ja sipsiä" :kuola:

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
mölliskö sanoi:
Mää taas oon ruennu hulluna haukottelemaan kun oon salilla.Se alkaa jo matkalla autossa ja jatkuu sitte kotiin asti.. Mikähän helvetti se siinäkin on?Ei mua mitenkään väsytä, se on nyt varmaan joku opeteltu tapa. Tai sitte mää en osaa hengittää oikein...

Itselläni oli keväällä selkä niin jumissa, että kuvittelin sairastavani paniikkihäiriötä kun jouduin haukkomaan henkeä koko ajan. Fysioterapeutti selitti, että joskus jotkut pienet lihakset voi olla niin kireällä, ettei kylkiluut pääse liikkumaan kunnolla, ja siksi hengitys on tehotonta--> alkaa haukottelu tai hengen haukkominen. Lihaksia voi avata paitsi hieronnalla myös hengitysharjoituksilla.

mölliskö sanoi:
Mää taas oon ruennu hulluna haukottelemaan kun oon salilla.Se alkaa jo matkalla autossa ja jatkuu sitte kotiin asti.. Mikähän helvetti se siinäkin on?Ei mua mitenkään väsytä, se on nyt varmaan joku opeteltu tapa. Tai sitte mää en osaa hengittää oikein...Tai sitten se on vaan että jumala yrittää sanoa mulle :"Mölliskö, lähde kotiin täältä ja hae matkalla itsellesi suklaata ja sipsiä" :kuola:

Sama ongelma, vaikka mua ei oikeasti väsytä, potkunyrkkeilytreeneissäkin saan valmentajalta välillä pahaa silmää :(
Hapen puutteestahan tuo kuulemma johtuu, vaikka mielestäni hengitänkin ihan oikein.

Usein salille lähtö on vaikeata ja tuntuu väsyneeltä ja kyllästyttää ajatuskin, mutta sitten kun pääsee tekemään, niin piristyy ja olo tuntuu mahtavalta. Käyn salilla useimmiten töitten jälkeen ja sohva ja/tai olut saattavat tuossa tilanteessa houkuttaa.

Eilen oli hyvä treeni, mutta nyt ovat lihakset vähän kipeät. Taidanpa kokeilla joogavenyttelyä, jota on tänään tarjolla.

Zone-sarja -42%
Jep, täälläkin sama ongelma. Spinnin loppupuolella alan aina haukottelemaan... Ja kunnolla! Ohjaajalta saa sitten kivoja katseita: "Kyllästyttääkö?!" :nolo:

Hapenpuutettahan tuo varmasti on, koska varsinkin spurttituntien jälkeen haukottelen oikein kunnolla. Vaikka aina tasaan sykkeeni syvään hengittämällä, näköjään ei ihan täysin toimi...

No jooh, toi otsikko ehkä oli hieman harhaanjohtava. Lähinnä se perustui ajatukseen, että ittensä liiallinen "piiputtaminen" ois syynä ylenpalttiseen v*tutukseen. En mistään hinnasta jättäis salitreeniä pois, kyllä siitä sellaiset kicksit saa. Todennäköisesti voisin kuitenkin vähentää sitä tai aerobista, koska välillä olo on aivan totaalisen kuolemanväsynyt. Noiden lisäks kun tulee kuitenkin koulumatkojen fillarointia ja koiran ulkoilutusta, puhumattakaan muusta ei-fyysisestä rasituksesta :whip:

Joka tapauksessa kalaöljyä oon kokeillut viikon verran ja ihan hyvältä alkaa vaikuttaa. Lisäks otan tavakseni täydelliset lepo/mässypäivät, jotka tekee kyllä tosi namia ajoittain. Ehkäpä tää tästä... :)

Säde82 sanoi:
No jooh, toi otsikko ehkä oli hieman harhaanjohtava. Lähinnä se perustui ajatukseen, että ittensä liiallinen "piiputtaminen" ois syynä ylenpalttiseen v*tutukseen. En mistään hinnasta jättäis salitreeniä pois, kyllä siitä sellaiset kicksit saa. Todennäköisesti voisin kuitenkin vähentää sitä tai aerobista, koska välillä olo on aivan totaalisen kuolemanväsynyt. Noiden lisäks kun tulee kuitenkin koulumatkojen fillarointia ja koiran ulkoilutusta, puhumattakaan muusta ei-fyysisestä rasituksesta :whip:

Joka tapauksessa kalaöljyä oon kokeillut viikon verran ja ihan hyvältä alkaa vaikuttaa. Lisäks otan tavakseni täydelliset lepo/mässypäivät, jotka tekee kyllä tosi namia ajoittain. Ehkäpä tää tästä... :)

:rolleyes: Entäpä jos sua kuormittaa muut elämän asiat eikä kyse olisi alkuunkaan e-pillereistä, punttitreeneistä tai protskupainotteisesta ruuasta?

reinhardt sanoi:
Itselläni oli keväällä selkä niin jumissa, että kuvittelin sairastavani paniikkihäiriötä kun jouduin haukkomaan henkeä koko ajan. Fysioterapeutti selitti, että joskus jotkut pienet lihakset voi olla niin kireällä, ettei kylkiluut pääse liikkumaan kunnolla, ja siksi hengitys on tehotonta--> alkaa haukottelu tai hengen haukkominen. Lihaksia voi avata paitsi hieronnalla myös hengitysharjoituksilla.

Olen aina ajatellut, että se on vaan hapenpuutetta - haukottelen nimittäin aina salilla. Mutta minkähänlaisilla hengitysharjoituksilla tuon sitten saisi haltuun? Auttaisiko jonkin sortin venyttely siihen?

esni sanoi:
Olen aina ajatellut, että se on vaan hapenpuutetta - haukottelen nimittäin aina salilla. Mutta minkähänlaisilla hengitysharjoituksilla tuon sitten saisi haltuun? Auttaisiko jonkin sortin venyttely siihen?

Hapenpuutteestahan siinä on kyse, mutta hapenpuute on seurausta tehottomasta hengityksestä.

esim. Pilateksesta tuttu lateraalinen hengitys on hyvä, koska siinä levitetään rintakehää. Ft:ni neuvoi, että kannattaa mennä jumppapallon päälle mahalleen makaamaan ja siinä hengittää, niin selkä leviää hyvin.

Hih!

Mulla lähtee parhaiten yleisv**utus pois salilla. Jos joku ottaa päähän niin menen puntille jo aamulla. Säkin hakkaaminen käy myös hyvästä v**utusterapiasta. :piis:

Liiallisesta liikunnasta johtuen olenkin sitten yleensä melko hyvällä tuulella. Ilman liikuntaa olen itse saatana, kärttyinen kun pieni apina.

Latest posts

Back
Ylös Bottom