Punttiohjelma dietin ajaksi

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja kata
  • Aloitettu Aloitettu
Heippa mimmit!

Nyt tarvisin apua ohjelman suunnitteluun! Eli alkamassa olisi suunnilleen 20 viikon dietti ja punttiohjelma pitäisi myös uusia. Olen aikaisemmin tehnyt 3-jakoisella ohjelmalla. Nyt mietinkin pidänkö tämän jaon vai siirrynkö 4-jakoiseen? Mulla ylävartalo kehittyy huonommin, joten tarvetta olisi jakaa useampaan osaan. Ajattelin myös, että dietin aikana ei jaksa välttämättä tehdä niin pitkiä treenejä, joten lyhyemmät ohjelmat voisi olla paikallaan? Ja loppuun aeroobista..

Entä minkälaisilla toistoilla? Ajattelin tehdä ~ 6-10 ja 10-14 vuoroviikoin kaks kertaa läpi ja sitten kevyt viikko ja taas alusta.

Taluksen kirjasta luin sellasen vinkin, että pudottelee kaloreita pikkuhiljaa muutaman viikon välein. Oletteko kokeilleet? Tavoitteena olisi kiristyä ja yrittää säilyttää lihakset (josta ei todellakaan ole paljon varaa menettää :rolleyes:

4 - jakoinen kuulostaa siinä mielessä hyvälle, että aerobista jaksaa vääntää paremmin treenin lopuksi -- ja itse treenikin sujuu luultavasti paremmin, kun liikkeitä on vähemmän. Makuasioitahan nämä kuitenkin ovat, eli tee niin kuin itse parhaaksi näet :)

Voithan tehdä tuota nelijakoista vaikka 9 päivän kierrolla, jos tuntuu, ettei palaudu tarpeeksi hyvin tms.

Sitten tohon ruokapuoleen.. Mistä kaloreista lähdet liikkeeelle ( ei sinänsä olennaista, mutta utelias kun olen.. ;) )? Aika monet suosivat juuri tuota kalorien tiputtamista muutaman viikon välein, eli jos aloitat 2000 kcal / pvä, jatkat sillä niin kauan kuin tulosta tulee ja tiputat sitten 100 - 300 kcal pois. Sitten jossain vaiheessa voi ottaa mukaan hiilaripäivän ( joka saattaa näkyä vaa´assa seuraavana päivänä, mutta laskee sitten ryminällä ) ja kalorivaihtelut.

:offtopic: Itse aloittelen tänään dieettiä, tarkoituksena pudottaa 5 - 8 kg helmi - maaliskuuhun mennessä.. Saas nähä, miten käy! Tsemppiä! :kippis1:

Kiitti Fiona!

Mun lähtökalorit on 1800 ja tarkoitus olisi tiputella pikkuhiljaa niitä alaspäin. Kuuden viikon päästä alan tehdä kalorivaihteluita ja kymmenen viikon päästä otan mukaan hiilaripäivän. Proteiinin määrä olisi tarkoitus pitää suunnilleen 2g/kilo kokoajan.

Pitää tosiaan katsoa tulosten mukaan miten tiputtelaa kaloreita. Tavoitteena olisi ainakin 6 kiloa pois huhtikuuhun mennessä.

Tsemppiä sullekin diettiin! Ois kiva kuulla myöhemminkin miten on sulla lähtenyt käyntiin!

aiotko siis tehdä aerobista pelkästään treenin jälkeen?Ota mielummin aerobinen erillisenä treeninä aamulla, niin ei tarvitse enää puntin jälkeen tehdä aerobista. Treenistä ei tule näin turhan pitkää.
Kannattaa tosiaan yrittää pitää ne kalorit pitkän aikaa mahdollisimman korkealla, jolloin lihasmassaa ei häviä niin paljon.Itse aloitin 2200 ja pidin ainakin 4 vkoa samassa ja sitten tiputin vasta 2000. Uskon, että hidas tiputus auttoi minua säilyttämään lihasta.
Hiilaritankkaus tosiaan vasta aikaisintaan 8 vkon jälkeen 1kpl ja sitten vasta loppussa seuraava. Minulla ei ollut kuin pari tankkausta koko dieetillä ja se toimi hyvin.

Aerobista suunnittelin tekeväni lisäksi välipäivinä jumppatunneilla. Olet kyllä oikeassa Pinja, pitäisi ottaa mielummin aamuaerobista kun treenin jälkeen. Olen vain niin aamu-uninen :zzzz:

Toi kyllä oli uutta, että pari hiilaritankkausta riittä.. hmm.. siinäkö syy, ettei paino ole aikaisemmin tarpaaeksi hyvin pudonnut :D

Toi kyllä oli uutta, että pari hiilaritankkausta riittä.. hmm.. siinäkö syy, ettei paino ole aikaisemmin tarpaaeksi hyvin pudonnut :D [/B][/QUOTE]

Monesti aina dieettajilla on enimmäiseksi selvillä hiilaritankkauspäivät, mutta ainakaan mulle ne eivät sovi joka viikko eikä edes joka toinen viikko kunnon dieetillä. Mulla on sellanen kroppa joka kerää helposti nestettä.
Ei se kroppa ehdi tottumaan dieettiin, jos joka viikko on tankkaus. Monelle tankkaus on enemmänkin mielihalujen takia, kuin rehellisesti tankkauksen vuoksi.
Jos on kunnon dieetillä ja haluaa kiristyä, niin en suosittele tankkauksia joka viikko. Kun sitten pitää tankkauksen, niin sillon syödään tasan niitä samoja ruoka-aineita kuin dieetillä, ainoastaan paljon enemmän.
Jos nyt haluaa pikkasen pudottaa painoa (ei mikään kisadieetti), niin tankkauspäiviä voi pitää (sillon ehkä enemmänkin kutsuisin niitä herkkupäiviksi). Alussa kyllä kannattaa pitää tiukkaa useampi viikko, että kroppa tottuu dieettiin.

Tjaah... Ite olen paraikaakin pienimuotoisella neljän viikon dietillä ja en ole juurikaan reeniohjelmaani muuttanut, tosin tämä johtuu siitä että olen aloittelija ja painot ovat sen mukaiset (naurettavan pienet :curs: ). Ainoa jonka olen muuttanut niin teen tavallisen kolmen sarjan sijaista kaksi sarjaa, näin jaksaa paremmin.

Lähtökaloreista (~2 000 kcal) olen tiputtanut ~300 kcal (suurin osa hiilareista ja rasvoista) ja toiset 300 kcal tulee aerobisesta liikunnusta välipäivinä (~1 h) joita tulee vähintään 3 ja maksimissaan 5. Ennen reeniä pyrin tekemään vähän halun mukaan aerobista vähän niinkuin lämmittelyksi ja reenin lopuksi pieni esim. juoksumatto pyrähdys.

Kyllä tuolla on saatu jo kilo-pari tippumaan ja dieettiä on jatkunut hieman reipas viikko. Nestettä yritän kovasti juoda (ja vessassa ravataan sen mukaan )..

Että jotta tsemppiä vain diettaajille :thumbs: kyllä se siitä sutviintuu kun muistaa liikkua tarpeeksi ja syödä vähemmän kuin kuluttaa....

-edit-
Kyllä mun mielestä kannattaisi siirtyä nelijakoiseen ohjelmaan, itekin noudatan sitä. Jaksaa paremmin. Muute tuo Taluksen neuvoma vähittäin kaloreiden tiputos kuulostaa hyvältä ja jos itse olisin pidemmällä dietillä myös tätä käyttäisin. Ehkä sitten joskus....

Joskus B&K:ssa neuvottiin, että rupeaa niitä kaloreita tiputtelemaan vasta sitten, kun on ihan pakko eli aloittaa diettaamisen aerobisen liikunnan lisäämisellä ja vasta sitten, kun on ihan pakko rupeaa vähentää kaloreista.

En enää muista tarkkaan sitä juttua, mutta oli siinä muutakin.

Originally posted by Hippa
Joskus B&K:ssa neuvottiin, että rupeaa niitä kaloreita tiputtelemaan vasta sitten, kun on ihan pakko eli aloittaa diettaamisen aerobisen liikunnan lisäämisellä ja vasta sitten, kun on ihan pakko rupeaa vähentää kaloreista.

Siinä tais olla myös noista " jipoista " ( rasvanpolttajat jne ), että ei oteta heti kaikkia apukeinoja käyttöön, koska loppua kohden dieetti kuitenkin vaikeutuu ja sitten ei olekaan mitään, millä huijata kroppaa irrottamaan läskeistä.

Originally posted by Hippa

Juttu löytyy viime vuoden numerosta 7. Voin laittaa tähän pienen lyhennelmän niille, joilla ei ole mahdollisuutta saada lehteä käsiinsä.

1. Kartoita lähtötilanne
Lyhykäisyydessään tulee arvioida, kuinka paljon ylimääräistä löytyy ja laskea sitten kiristymiseen vaadittavan ajan (0,5 -0,7 kg viikossa).

2. Kartoita kaloritarpeesi
Ensin tulee selvittää nollataso - ts. taso jolla paino pysyy samana. Tämä saadan selville kun viikon parin ajan syödään ja treenataan saman verran joka päivä. Tavoite on löytää kalorimäärä, jolla paino ei nouse eikä laske.

3. Aloita kiristäminen aerobisella harjoittelulla
Aluksi 20 min aamuisin ennen aamupalaa. Kun keho sopeutunut tähän ja painonpudotus pysähtynyt, lisätään 10 - 15 minuuttia harjoitusta.

4. Lisää termogeenisiä tuotteita
Kun on päästy n. 45 minuutin aerobiseen harjoitteluun eikä paino enää tipu, lisätään termogeenisiä tuotteita (kuten kofeiini, valkosipuli, chili).

5. Vähennä kalorimäärää
Dieetin viimeisessä vaiheessa aloitetaan kalorimäärien vähentäminen. Aluksi 200 - 300 kaloria (mieluiten hiilareita). Kun tulokset taas pysähtyvät, vähennetään entisestään kaloreita. Tässä vaiheessa voi otta käyttöön myös kaloreiden jaon hiilareiden ja rasvan kesken (joskus syödään enemmän rasvaa ja vähemmän hiilareita kokonaiskaloreiden pysyessä samana ja vice versa).

Originally posted by Sakael
Juttu löytyy viime vuoden numerosta 7. Voin laittaa tähän pienen lyhennelmän niille, joilla ei ole mahdollisuutta saada lehteä käsiinsä.

Sä oot kyllä tehopakkaus :)

En itse jaksanut lähteä etsimään tota lehteä, ku niitä on vähän siellä täällä ja tuolla.

Mut kiitti :) Voin muistella itsekin.

Jos ei pysty aamuaerobiseen ni vähän vastaava on aerobinen treenin perään.

ensiksiksi:

Aamuaerobista ja treeninjälkeistä tai välipäivinä tehtävää aerobista ei ole syytä sekoittaa toisiinsa, koska tehot eivät ole läheskään samat, vaan aamuaoerbinen kuluttaa paljon paremmin rasvaa... väittää kuka mitä tahansa muuta.........

toiseksi:

mitä tulee hiilaritankkauksiin, niin suosittelen 3-4 kertaa esim 10 viikon dietillä.

muutoinkin suosittelen että jos kisoihin on lähdössä niin ottaa kunnolla selvää tai pyytää jotakuta ammattilaista tekemään diettiohjelman, mututuntumalla ekakertaa tehtävänä aika hankalaa hommaa.

Vaikka pakkiksella pyörii myös paljon ihan oikeasti asioista tietävää porukkaa, diettiohjelman laatimiseen suosittelen ammattilaista otetta, ja tietotaitoa.

Kysyppä nuilta kehonrakentaja porukoilta, niitäkin täällä pyörii, kisoissa asti käyneitä, heillä taatusti faktaa näistä asioista, ja paljon !!

Jos vain omaksi iloksi ja paremman ulkonäön tai kropan takia diettailee, kantsii noi hifistelyt eli hiilutankkaukset jättää kokonaan omaan arvoonsa, on sen verran vaikeita asioita, että ihan pelkän diettaan huvikseni menttaliteetin takia ei kantsi vaivaa nähdä.

Originally posted by Viivi
ensiksiksi:

mitä tulee hiilaritankkauksiin, niin suosittelen 3-4 kertaa esim 10 viikon dietillä.

muutoinkin suosittelen että jos kisoihin on lähdössä niin ottaa kunnolla selvää tai pyytää jotakuta ammattilaista tekemään diettiohjelman, mututuntumalla ekakertaa tehtävänä aika hankalaa hommaa.

Vaikka pakkiksella pyörii myös paljon ihan oikeasti asioista tietävää porukkaa, diettiohjelman laatimiseen suosittelen ammattilaista otetta, ja tietotaitoa.

Kysyppä nuilta kehonrakentaja porukoilta, niitäkin täällä pyörii, kisoissa asti käyneitä, heillä taatusti faktaa näistä asioista, ja paljon !!

Jos vain omaksi iloksi ja paremman ulkonäön tai kropan takia diettailee, kantsii noi hifistelyt eli hiilutankkaukset jättää kokonaan omaan arvoonsa, on sen verran vaikeita asioita, että ihan pelkän diettaan huvikseni menttaliteetin takia ei kantsi vaivaa nähdä.

Olen kyllä vähän eri mieltä noista tankkauksen määristä dieetillä, sillä mulla toi määrä ei kisadieetillä toimis ikinä, mutta toisaalta jokaisella on erilainen kroppa jotka toimivat erilailla.

Joo ei niitä kunnon tankkauksia kannata tehdä, jos haluaa vaan pudotella painoa pikkasen. Välillä on hyvä pitää namipäiviä, mutta edelleenkin painotan, että alussa kannattaa olla vähän tarkempi, että pääsee vauhtiin.

Vaikka olen ollut kisoissa, käytän itsekin edelleen apua dieetin laatimisessa ja seurannassa. Ulkopuolinen näkee parhaiten kunnon etenemisen.

Originally posted by Pinja
Olen kyllä vähän eri mieltä noista tankkauksen määristä dieetillä, sillä mulla toi määrä ei kisadieetillä toimis ikinä, mutta toisaalta jokaisella on erilainen kroppa jotka toimivat erilailla.

Aivan tosi jokaisen kroppa toimii eri tavalla aivan niin kuin Pinja kirjoitti.
Riippuu tietenkin kuinka alas rasvat haluaa, jos sinne 6 pintaan tähtää ei 4 tietenkään riitä mutta 10 viikon kisadietti on muutoinkin liian lyhyt, 14-16 vk riippuen onko aiemmin tehnyt, ja kuinka paljon sitä fläsää on kertynyt.

Kisadietti on muutoinkin loppuajoilla niin kurjaa ja vaativaa, pinnaa kiristävää, ja alhaisilla kaloreilla leikkimistä, että turhan päiväisesti en suosittele kenellekkään, ja hiilutankkaukset kantsii ottaa vain ja ainoastaan jos kisadiettiä vetää, rasvat saa vähäiseksi muutenkin, ja kuka haluaa jatkuvasti näyttää kisakunnossa olevalta, ei se niin nättiä ole, eikä kovin terveellistäkään loppupeleissä !!

Mulla on ainakin tavoitteena ihan vaan saada "omaksi iloksi" vähän rasvaprosenttia pienemmälle. Ongelmana on ollut se, että paino on pysynyt 10 vuotta suunnilleen samassa ja ei meinaa millään paria kiloa enempää tippuakaan. Täältä mä oon saanu niin hyviä neuvoja, että luulisi nyt onnistuvan. Ainakin tällaselle harrastelija punttaajalle nämä tiedot on ollut tosi hyödyllisiä! :haart: Näyttää mimmeillä olevan asiantuntemusta.

ensiksiksi:

Aamuaerobista ja treeninjälkeistä tai välipäivinä tehtävää aerobista ei ole syytä sekoittaa toisiinsa, koska tehot eivät ole läheskään samat, vaan aamuaoerbinen kuluttaa paljon paremmin rasvaa... väittää kuka mitä tahansa muuta.........

toiseksi:

No, tässä ei ole kyseessä kisadieetti, joten _minä_ en näe suurtakaan eroa siinä, käykö lenkillä aamulla vai illalla treenin jälkeen. Vaikka rasvaa palaisikin enemmän aamulenkillä, kulutus on kuitenkin se, mikä ratkaisee :love: :haart:

( Ensimmäiselle ) Kisadieetille suosittelen myös ammattilaista avuksi, ainakin silloin, jos ei ole aikaisempaa kokemusta dieettailusta. Muistakaa kuitenkin, ettei se ammattilainen tiedä, miten juuri _sinun_ kroppasi toimii ja käyttäytyy tietyissä tilanteissa.

Me taidetaan puhua vähän toistemme ohi, ts. puhutaan hiilaritankkauksista, mutta tarkoitetaankohan me samaa asiaa?? :) Itse olen tarkoittanut hiilaritankkauksella ns. " herkkupäivää ", jolloin syödään hiilaria enemmän kuin normaalisti -- ja muina päivinä ehkä vähän pantataan kaloreita tuota päivää varten. Tietenkin olisi hyvä, että hiilaripäivänä " ylimääräinen " energia tulisi laadukkaasta ravinnosta ( täysjyvävilja jne ) eikä esim. karkeista.

Sain sellaisen kuvan, että Viivi tarkoitti hiilaritankkauksella näitä dieetin lopussa tehtäviä tyhjennyksiä ja tankkauksia?? Tai näin oletin, koska en ymmärrä, mitä vaikeaa on em. hiilaripäivän toteuttamisessa.. :love:

Originally posted by Fiona
No, tässä ei ole kyseessä kisadieetti, joten _minä_ en näe suurtakaan eroa siinä, käykö lenkillä aamulla vai illalla treenin jälkeen. Vaikka rasvaa palaisikin enemmän aamulenkillä, kulutus on kuitenkin se, mikä ratkaisee :love: :haart:

( Ensimmäiselle ) Kisadieetille suosittelen myös ammattilaista avuksi, ainakin silloin, jos ei ole aikaisempaa kokemusta dieettailusta. Muistakaa kuitenkin, ettei se ammattilainen tiedä, miten juuri _sinun_ kroppasi toimii ja käyttäytyy tietyissä tilanteissa.

Me taidetaan puhua vähän toistemme ohi, ts. puhutaan hiilaritankkauksista, mutta tarkoitetaankohan me samaa asiaa?? :) Itse olen tarkoittanut hiilaritankkauksella ns. " herkkupäivää ", jolloin syödään hiilaria enemmän kuin normaalisti -- ja muina päivinä ehkä vähän pantataan kaloreita tuota päivää varten. Tietenkin olisi hyvä, että hiilaripäivänä " ylimääräinen " energia tulisi laadukkaasta ravinnosta ( täysjyvävilja jne ) eikä esim. karkeista.

Sain sellaisen kuvan, että Viivi tarkoitti hiilaritankkauksella näitä dieetin lopussa tehtäviä tyhjennyksiä ja tankkauksia?? Tai näin oletin, koska en ymmärrä, mitä vaikeaa on em. hiilaripäivän toteuttamisessa.. :love:

Ensinnäkin on merkitystä sillä milloin sen liikunnan tekee, aamuaerobinen on ainut kunnon keino saada fläsää ympäriltään pois jos todella haluaa, myös sen "sisuskaluihin" kertyneen rasvan polttaa, kysy keltä vaan kehonrakentajalta tai fitnessimmeiseltä.!!!!!

Toki normaali pulliaiselle joka lenkkeilee vähän laihtuakseen tai yrittää hieman karistaa ylim. pois. on ihan sama milloin liikkuu kunhan liikkuu !
tottakai tärkeintä normaali oloissa on muistaa että laihdut kun kulutat enemmän kuin syöt, mutta jos todella laihtua haluat mikset tee sitä kunnolla ja tarkkaan harkiten, tuloksetkin näkyvät varmasti paremmin ja ovat pysyvämpiä.

Kaloripanttaukseen en ryhtyisi, vaan tekisin kalorivaihteluita, kulutuksen mukaan, ja normioloissa kun nyt kyseessä ei ole kisadietti otat vaan sen yhden "mässypäivän" mukaan. tai jos panttailet et kuitenkaan jätä pois 500 kcal yhdeltäpäivältä vaan jaa se vaikka tasaisesti 6 päivälle.

meni taas vähän offtopiciksi !

Palatakseni siihen alkuperäiseen kysymykseen niin suosittelen 4 jakoista ohjelmaa ja jos oikein rankaksi diettauksen aioit ja kovasti väsyttää ja on puhki olo niin suosittelen 10 päivän kiertoa jotta kerkiää palautua !

No tulihan taas saarna, olen ehkä turhan rankka joskus näissä kirjoituksissa, mutta joskus pistää vihaksi kun ihmiset jakaa täällä samoja ohjeita kuin me naiset lehden palstalla....... tämä ei nyt missään tapauksessa osu kaikkiin, sillä tälläkin palstalla on monia todella asiansa osaavia henkilöitä, kisaajia ja melkein guruja, jokainen rankatkoon itsensä omantunnon mukaan.

:nolo: Sorry jos jotakuta suututtaa nyt mutta mieleipiteeni olen nyt tuonut julki

Menee vähän :offtopic: mutta voisitteko nyt samalla kommentoida meikäläisenkin diettiä? Tuossa ylempänä jo vähän kerroin siitä. Tuli vaan mieleen että teenköhän kaikki ihan oikein? Kun olen aloittelija ja eka dietti menossa niin voi hyvinkin olla että parannettavaa löytyisi... Kertokaa rakkaat mimmit ...

Ensinnäkin on merkitystä sillä milloin sen liikunnan tekee, aamuaerobinen on ainut kunnon keino saada fläsää ympäriltään pois jos todella haluaa, myös sen "sisuskaluihin" kertyneen rasvan polttaa, kysy keltä vaan kehonrakentajalta tai fitnessimmeiseltä.!!!!!

Kaloripanttaukseen en ryhtyisi, vaan tekisin kalorivaihteluita, kulutuksen mukaan, ja normioloissa kun nyt kyseessä ei ole kisadietti otat vaan sen yhden "mässypäivän" mukaan. tai jos panttailet et kuitenkaan jätä pois 500 kcal yhdeltäpäivältä vaan jaa se vaikka tasaisesti 6 päivälle.

No tulihan taas saarna, olen ehkä turhan rankka joskus näissä kirjoituksissa, mutta joskus pistää vihaksi kun ihmiset jakaa täällä samoja ohjeita kuin me naiset lehden palstalla....... tämä ei nyt missään tapauksessa osu kaikkiin, sillä tälläkin palstalla on monia todella asiansa osaavia henkilöitä, kisaajia ja melkein guruja, jokainen rankatkoon itsensä omantunnon mukaan.

Mjaah.. Aamuaerobisen hyöty on kiistaton (??), mutta on aika rankkaa sanoa, että se on ainut kunnollinen keino. Esim. Anu Mäkinen on sanonut, ettei tee aamuaerobisia muuta kuin kahdella viimeisellä dieettiviikolla.

Juu, tosiaan, en tarkoittanut panttaamisella sitä, että syödään viikolla 1000 kcal / päivä, että voidaan sitten lauantaina mähkiä 5000 kcal edestä..

Vai että Me Naiset - lehden neuvoja.. :rolleyes: En tiedä, mitä tarkoitit, mutta ainakin tässä threadissa on ( mielestäni ) hyvin paljon asiaa.

Aamuaerobisen merkitys vähenee mitä vähemmän rasvaa kehossa on ja monesko diettikerta on menossa, ja taas sama hapatus, eli kuunnelkaa kehoanne.

Mäkinen on sen verran konkari näissä hommissa, ettei hänellä kehon rasva ole niin suuri enää kuin ensimmäisellä kerralla kisoihin mennessä, ja Anu on muutenkin hyvin siro ja pieniluinen kilpailija, ja kropaltansa sellainen ettei siihen kovin paljolti rasvaa kerrykkään, sanoisko että jopa hieman pikkupoikamainen, eikä niinkään tyypillistä suomalaista naiskehokulttuuria edustava.

tuttavani ( 4 kpl ) osallistuivat juuri bodySM kioihin syksyllä, ja joka ainut heistä teki aerobisensa aamulla !

Ja kuten sanoin kaikki eivät jakele mutu ohjeita, vain murto-osa, kuten sanoin, tänne kirjoitellaan myös PALJON hyviä ohjeita ja juttuja.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom