Punttimimmien lisäravinteet

3 kpl Basic Nutrition EAA -25%
Täällä ei näyttänyt olevan samanlaista threadia (tai sitten olen täydellinen puusilmä), joten ajattelin sitten pistää pystyyn tälläisen.

Sitten itse asiaan: mitä lisäravinteita punttimimmit käyttävät?

Itse en käytä mitään, mutta nyt alkaa olemaan jo ajankohtainen asia. Samalla saisi vähän vinkkeliä, että mitä kannattaa ostaa sillä mitä enemmän mä luen lisäravinteista niin sitä pahemmin mä meen sekaisin. :rolleyes:

Nonniin, sitten kun vielä saisi niitä vastauksia :D ... hop hop :whip:

PureWhey suklaa (Prolab)
Ion92 suklaa (Evolution)
Malto (Evolution)
Kreatiini (Evolution)
Glutamiini (Evolution)
Tauriini (HC Power Nutritions)
Karnitiini (HC Power Nutritions)
BCAA-aminohappoja (HC Power Nutritions)
Tryptofaani (HC Power Nutritions)
Monivitamiini (Apteekin)
C-vitamiini (Apteekin)
Magnessium (Apteekin)
Kalkkitabletit (Pirkka)
Kalaöljykapselit (Pirkka)
Valkosipulitabletit (Pirkka)
Ternimaitokapselit (Vitabalans)
Karnosiini (Tolonen)
Porkkanakapselit e-vitamiinilla (Tolonen)
Oliivinlehtiuute
Greipinsiemenneste
Kofeiini (Apteekin)
Dietillä joskus myös stacker

Olikohan siinä kaikki... hmm... täydentelen sitä mukaa kun mieleen tulee.

Viimeksi muokattu:
Jahas. Mä en käytä paljoa lisäravinteita, jo siksi että budjetti ei taivu. Vain "välttämättömimmät".

Tällä hetkellä kierrossa ovat:
* Prolab - N'large (suklaa)
* United Feelings - Super Protein (vanilja)
* Fast - Creatine
* Fast- Glutamine
* Kofeiinitabletti (apteekin)
* C-vitamiini (apteekin)
* Möllerin Basic (apteekin), joka sisältää a) monivitamiinikapselin että b) kalaöljykapselin

Siinä ne taisi sitten ollakin

Kun rahatilanne joskus paranee niin tarkoitus olisi ottaa mukaan ainakin:

* BCAA-aminohappoja
* Oliivinlehtiuute
* Greipinsiemenneste

mahdollisesti myös:

* Tauriini
* Magnessium
* Kalkkitabletit

Ironbutt sanoi:
...
Tryptofaani
...

Mikäs tämä on? Ja mitä tekee/mitä hyötyä? Mistä saa ja mitä maksaa?

Ironbutt sanoi:
...
Ternimaitokapselit
Karnosiini (Tolonen)
Porkkanakapselit e-vitamiinilla
Karnitiini
...

Oon näistäkin vähän "kuutamolla". Infoa?

-edit-
tähän threadiin voisi mielestäni myös lisätä näitä "selostuksia" mikä mitäkin on, mitä tekee/mitä hyödyttää, mitä maksaa ja mistä saa ja muuta asiaan kuuluvaan jos tulee mieleen.
-edit2-
joku muu viisaampi voisi aloittaa kertomalla jostain lisäravinteesta...

Kun näin Ironbutt:in listan niin leuka jumatsuikka tipahti pöydälle :D. Mä aattelin, että sitä pärjää muutamalla "tuotteella", mutta taisin näköjään olla väärässä... Ei ole tosin ensimmäinen kerta :rolleyes: .

Mulla on käytössä tällä hetkellä:

Immediate Action
Malto
Ion 92
Kaseiini
Karnitiivi
Tauriini
Kofeiini
CLA
Lesitiini
Möller tupla
Monivit.
C-vit.
Magnesium
Kalkki tbl.

:)

Mulla käytössä tällä hetkellä:

UltraWhey suklaa & maustamaton
Malto
Berocca monivitamiini
Kofeiini

Siinäpä se lyhykäisyydessään.... eli edellä oleviin verrattuna täysi aloittelija :)

Best whey -proteiini (tarttui mukaan tänään kaffella käydessä luontaistuoteliikkeen kahvilassa :) )
malto (edellämainitun kanssa palautusjuomana)
omega-3
piimax-d-kalkki (hiukset putoaa imetyksen jälkeen, yritän estää kaljuutta :D )
b-vitamiinit

Siinä kai ne oli...

Kyllä sitä pärjää muutamalla tuotteellakin! Mulla noita on vaan vähän kertynyt...

Protsku + malto + glutamiini ovat tärkeimmät. Pillereistä monivitamiini. Niillä pärjää jos ruokavalio on kunnossa. Mulla on nyt vähän laajemmat pillerivalikoimat kun oon dietillä ja syön vähän yksipuolisesti.

Tryptofaani (jota saa mm. pakkiksen kaupasta) auttaa unettomuuteen / nukahtamiseen / syventää unta. Tryptofaani on melatoniinin esiaste. Melatoniini taas on se hormoni, jota erittyy öisin kun ihmiset nukkuu + sitä saa apteekista reseptillä. Melatoniinia on myöskin ns. Yömaidossa, jota saa tavallisista ruokakaupoista.

Ternimaitokapseleita syön flunssan ehkäisyyn/hoitoon.

Karnosiineja siksi kun tuttava lahjoitti paketin ilmaseksi (niiden pitäisi ennaltaehkäistä vanhenemista solutasolla tai jotain).

Porkkanakapseleita sen vuoksi kun olen tosi herkkä palamaan auringossa - näiden ansiosta en kärähtänyt tänä kesänä kertaakaan! Ei johtunut sateisesta kesästä - olin monet kerrat (hyvällä säällä) tuntikausia ulkona auringossa ilman total blocker rasvaani ja iho ei alkanut edes punottamaan. Kumma homma.

Karnitiinin sanotaan auttavan rasvanpoltossa. Ehkäpä näin onkin.

Mietin tuota glutamiinia. Eli siis protsku, malto ja glutamiini ovat tärkeimmät. Missä vaiheessa niitä pitäisi alkaa käyttää? Jo tässä aloitteluvaiheessa, vai onko se vaan turhaa hössötystä? Itse olen käyttänyt palautusjuomaa melkein alusta asti (lue=siitä asti kun löysin Pakkiksen :D ), mutta glutamiinia en. Enkä oikein tiedä onko mun treenauksella (3 salitreeniä + 2 jumppaa, combat ja balance) sillä merkitystä?

Ajattelin nyt tässä samassa kysyä, kun kerran keskustelua on aihetta sivuten. Innolla olen illat pitkät searchilla tutkinut asioita, mutta aina voi viisastua vielä vähän lisää. :)

Glutamiini on hyvä ottaa käyttöön vaikka heti. Se auttaa palautumaan raskaasta treenistä. Itse nautin glutamiinia nykyisin guruni ohjein: 5 g ennen treeniä, 10 g palautusjuomassa. Jos teen pelkän aerobisen niin 5 g ennen aerobista ja 5-10 g jälkeen. Kuitenkin niin, että päivän tavoite, 20 g, tulee täyteen. Mieluiten 5-10 g erissä.

Kannattaa ottaa huomioon, että joissakin valmiissa palautusjuomissa on mukana glutamiinia - sitä ei välttämättä tarvitse lisätä hirveästi.

M-Nutrition Sports Greens 1, 210 g, Lemon-Lime

Todella tykki viherjauhe

-33%
Ok, kiitos vastauksesta! :)

Pitääkin alkaa perehtyä tuohonkin asiaan. Itse asiassa huomasin, että ostamassani proteiinissa on glutamiinia, jos oikein paketin kylkeä tulkitsen. Mutta sitä on kyllä annosta kohden aika vähän, eli lisä olisi tarpeen.

Suosittelen kokeilemaan aamun avauksena seuraavaa "drinksua":

0,5 litraa vettä
1 c-vitamiiniporetabletti
5 g glutamiinia
2 g tauriinia
Sekoita kaikki keskenään ja nauti kahden kofeiinitabletin (á 100 mg) kera. Kyllähän lähtee kone käyntiin! Ei muuta ku salille...

-Fastin Hera 80
-Prime whey-81 protein
-Fastin Malto6
-C-vitamiinit
-Pirkka B-vitamiinit
-Pirkka Kalaoöljykapslelit
-monivitamiinit
-kalkkitabl.
-Fast Sports minerals
-kofeiinitabl.

Mulla käytössä seuraavat:

Pure Whey Vanilja-appelsiini
IsoPro
Bull's Basic Vanilja-banaani/
Bull's Basic suklaa (tai joku muu hidas proteiini, kuten ProSlow tai pelkkä kaseiini)
Kreatiini
Glutamiini
Malto
Tauriini
Kofeiini
BCAA
GNLD Formula (monivitamiini)
GNLD Carotenoid Complex (oliiviöljy-porkkana-paprikaöljyuutevalmiste, lisätietoa )
GNLD Kal-mag (kalsium-magnesium)
GNLD C-vitamiini
GNLD Omega-3
Lesitiini
D-vitamiini n. joka 3. päivä

Satunnaisesti:
Valmarin (masun emäs-happotasapainon ylläpitoon, pistää myös aineenvaihduntaan vauhtia.. hyvä tuote! täältä lisätietoa jos kiinnostaa)
Gefilus-maitohappobakteerit

Olipas niitä paljon. :eek: Tuo Carotenoid Complex on jännä tuote. Uskon, että sen vuoksi en ole viimeiseen vuoteen sairastanut juuri yhtään. Myös siitepölyaika oli helpompi kuin ikinä, kun olin syönyt säännöllisesti CC:a noin vuoden. Parantaa siis vastustuskykyä. Ne pari kertaa, kun olen ollut kipeänä (kaksi kunnon flunssaa koko 1v5kk aikana - aiemmin sairastin angiinan/flunssan/kuumeen n. joka toinen kuukausi) olen myös parantunut tosi nopeasti, tauti on mennyt ohi n. neljässä päivässä. Tää nyt ei ole tarkoitus olla markkinapuhe, mutta uskon ihan tosissaan, että tuolla tuotteella mun kroppani toimii paremmin ja vastustuskyky on aivan eri luokkaa kuin aiemmin, jolloin sain joka ikisen liikkeellä olevan taudin.

Ja se pitää vielä lisätä, että en todellakaan ole itse mikään GNLD-kauppias.

Muistan hämärästi, että tällainen thread oli joskus muutama vuosi sitten. Silloin käytössäni ei ollut mitään lisäravinteita, mutta vuosien saatossa niitä on sitten kaappiin jokunen kertynyt. Tämän hetkinen valikoima näyttää tältä:

-Immediate Action
-Fast Hera80, kun tuo loppuu niin tarkoitus investoida johonkin "pitkävaikutteisempaan" protskuun
-BCAA-pussi
-Tauriini
-Karnitiini
-Fast kreatiniini
-Fast glutamiini (talven varalle tuli ostettua)
-Multivita
-Omega3-kapselit by Pirkka
-Magnesium
-C-vita 500 mg
-Sinkki
-Stackbooster tai vastaava dieetillä

Siinäpä se meikäläisen lista taisikin sitten olla.. :)

Kuvitelkaamme, että minulle sattuisi jokin heikko hetki ja päättäisin ostaa lisäravinteita. Minne asti pääsisin näillä?:

-Ion92 (suklaan makuinen)
-Maltodextrine
-L-Glutamine
-N-Large

Pitäisikö ostaa vielä jotain muuta?

Jos ostat n-largea niin et tarvitse ion92:n kaltaista hifiheraa. Hifiheraa kannattaa käyttää nopean imeytymisen vuoksi vain palautusjuomassa. Sitä ei siis kannata vetää välipalana koska se imeytyy "liian" nopeasti. Välipalaksi kelpaa hyvin esim. tavallinen herakonsentraatti kuten PureWhey.

N-large on taas valmis palautusjuoma ja sitä ei kannata käyttää milloinkaan muulloin (esim. välipalaprotskuna) sisältämänsä hiilihydraatin vuoksi - kertyy turhaa fläsää jos vetää sokereita pitkin päivää. Jos ostat N-largea niin et välttämättä tarvitse maltodextrinea kun N-large sisältää myös sen.

Eli: päätä haluatko käyttää valmista palautusjuomaa vai sekoitella omat juomasi. Osta tämän jälkeen joko N-large TAI Ion92 + malto.
Lisäksi sitten glutamiini - se on ehdoton.

EDIT: Vielä helpommalla ja halvemmalla pääset myös niin, että osta malton, PureWheyn ja Glutamiinin. Sekoitat palautusjuoman maltosta ja purewheystä + glutamiinista. PureWheytä voi käyttää sellaisenaan myös välipalaprotskuna. Minä aloittelin tällä kombolla alkujaan ja hyvin pärjäsin. Ei niitä hifiheroja tarvitse heti alussa miettiä. Eroa ei tavallinen treenaaja huomaa kuitenkaan kovin herkästi.

Okkey, mulla vaan tekee vähän tiukkaa noitten aineiden kanssa, kun niitten pitää olla täysin laktoosittomia. Elikkäs jos mä nyt heitän tolla N-largella vesilintua, niin noita muita voin ottaa palautusjuomana sekä protskudrinkkinä, vai? Mä alan olla nyt todella pahasti sekaisin näistä eri juomista... Jippey

Jos laktoosiongelma on paha niin tuo Ion92 on kyllä ehdoton valinta. Osta sen kanssa maltoa ja glutamiinia.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom