Pumppijumpasta

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Helga
  • Aloitettu Aloitettu

Helga

Team SportLife
Uusimmassa B&K Sport Magazinessa oli juttu joltain naisten fitnessleiriltä ja siinä jutussa sanottiin, että pumppi-jumppaa kannatta tehdä esim. joka 4. vko. Eli kolme viikkoa salilla ja sitten yks pumppia. Itse ajattelin moista kokeilla ja ens vkolla olisi ensimmäinen pumppiviikko. Luulenpa, että 2-3 krt vkossa tuota rääkkiä riittää, siitä kun saa itsensä t-o-d-e-l-l-a kipeäksi. Tosin muistan kun pari vuotta sitten kävin koko kesän pumpissa 2-4 krt/vko, eikä tuntunut missään... Mietin sellaista, että koska pumppiviikko ei ole mikään helppo viikko, kannattaisiko sen jälkeinen viikko pitää taukoa muusta paitsi aerobisesta? Tietysti pumppiviikon voisi tehdä pienillä painoilla, mutta mulla ei ole luonnetta siihen!

Hups! Tän jutun piti mennä Silakan aloittaman threadin alle "pumppia ja muuta jumppaa"!

3-1 tarkoittaa sitä että kolme kovaa treeniviikkoa ja neljäs palauttava pumppiviikko punttiksella (esim. tiputat painot 70%:n maksimista tai siis siitä millä olet viimeisen 3 viikon aikana treenannut). Seuraava kierto alkaa heti sen jälkeen eli 3 kovaa ja 1 kevyt. Huom. tämän neljännen viikon on tarkoitus olla palauttava!! Joten miksi ihmeessä ajattelit sen jälkeen pitää taukoviikon:confused:

Originally posted by fitnesspimu
...esim. tiputat painot 70%:n maksimista tai siis siitä millä olet viimeisen 3 viikon aikana treenannut...

Siis mitä tarkoitat tolla lauseella? Pudotetaanko painot 70 %:a maksimista vaiko 70 %:iin maksimista? Toi ensimmäinen vaihtoehto kuulostaa järkevämmältä, jolloin treenattaisiin painoilla, jotka olisivat 30 % maksimista (ts. suurinpiirtein varmaan 50 % normaaleista sarjapainoista, vai mitä?)

Mites muuten muut punttimimmit tekee kevyen viikon treenit? Itse pidin viime viikolla pumppiviikon ja tein sellaista keskimäärin 3x15 sarjoja kaikille lihaksille. Lisäksi painot olivat n. 50-60 % mun aikaisemmista sarjamaksimeista, joilla on mennyt se 6 toistoa. Liikkeet pyrin tekemään todella huolellisesti erityisesti siihen negatiiviseen vaiheeseen keskittyen. Teettekö te myös näin vai pidättekö enemmän vauhtia päällä ja pumppailette niiden "pikkupainojen" kanssa eli ei mitään taukoja toistojen välillä tai keskittymistä uuteen toistoon?

Tolla tavalla, kun mä treenasin niin eristävissä liikkeissä sain kyllä poltteen aikaiseksi, mutta nk. massaliikkeissä tuo tyyli tuntui kyllä olevan yhtä tyhjän kanssa, kun ei tuntunut missään :mad:
Varsinkin prässi ja kyykky tuntui olevan vaan jalkojen ojentelua, koukistelua, ojentelua... Ehkä ensi kerralla kevyellä viikolla lisään painoja noihin jalkaliikkeisiin, että sentään vähän tuntis tekeväkin jotain.

Niin ja oletteko huomanneet, miten dorkalta toi kevyen viikon pumppailu tuntuu, siis henkisesti? Mä tunsin ainakin välillä vajoavani näiden reidenlähentäjä- ja loitontajalaitteiden vatkuttajien tasolle, vaikka nää painot pumppiviikolla oli vielä suurempia mitä nää "kiinteyttäjät" käyttää... mutta henkisesti oli raskasta ajatella, ettei kai vaan mua nyt yhdistetä noihin riisitikkuihin :rolleyes:

Originally posted by Ränämanni
Siis mitä tarkoitat tolla lauseella? Pudotetaanko painot 70 %:a maksimista vaiko 70 %:iin maksimista? Toi ensimmäinen vaihtoehto kuulostaa järkevämmältä, jolloin treenattaisiin painoilla, jotka olisivat 30 % maksimista (ts. suurinpiirtein varmaan 50 % normaaleista sarjapainoista, vai mitä?)

Eli kevyellä viikolla valitset painot, jotka ovat 30% kevyempiä kuin maksimiviikoilla (in finnish jos tavallisesti teet jtn liikettä esim. 10kg painoilla, pumppiviikolla treenaat saman liikkeen 7 kg painolla) Anteeksi vain huono sepostus:D

Kyllähän se vähän luonteelle ottaa noi pumppiviikot (kun haluais aina treenata niin kovaa), mutta kyllä sen kropan pitää antaa vähän palautua!!! kuten olit jo ilmeisesti todennut, että toi 50% treenipainojen pudotus on jo vähän liikaa (vaikka joskus kuuleekin semmosiakin suosituksia)

Ahaa, sä siis teet 70 %:lla maksimisarjapainoista. Ok, mä oon siis tehnyt ehkä liiankin kevyillä painoilla, 50-60 % maksimisarjapainoista. Täytyy korjata asia ens kerralla...

Niin. viitaten edelleen siihen uusimmassa B&K Sport Magazine -lehdessä olleeseen juttuun, niin siinä Aino-Maija Kare ehdotti tuon pumppiviikon suorittamista esim. Les Millsin body pump -tunnilla. Minusta se onkin mukavampi tapa kuin heilutella pikkupainoja salin puolella "reidenlähtentäjä" -tytsyjen tyyliin! Kyse ei siis ollut asioiden sekoittamisesta. Sen takia mietin sitä taukoviikon pitoa, että jos tuon pumppiviiikon tekee pumppijumpassa, siinä saa itsensä todella kipeäksi eikä ole valmis uuteen kovaan treeniputkeen. Tietysti tuon jumpan voisi tehdä todella pienillä painoilla, jolloin sillä olisi se palauttava vaikutus. Mutta asian toinen puoli on se, että lihaskestävyyttäkin olisi kiva saada, eikä vain sitä voimaa, vai mitä olette mieltä?

Originally posted by hekima
Sen takia mietin sitä taukoviikon pitoa, että jos tuon pumppiviiikon tekee pumppijumpassa, siinä saa itsensä todella kipeäksi eikä ole valmis uuteen kovaan treeniputkeen. Tietysti tuon jumpan voisi tehdä todella pienillä painoilla, jolloin sillä olisi se palauttava vaikutus. Mutta asian toinen puoli on se, että lihaskestävyyttäkin olisi kiva saada, eikä vain sitä voimaa, vai mitä olette mieltä?

Ehdottomasti sen pumppiviikon tulee olla kevyt viikko eli kirjaimellisesti pumppailet vain body pumpissa. Tämä on vain minun mielipiteeni ja liiton valmennustiimin, joilta olen nämä ohjeet saanut! Riippuu tietenkin miten kovaa treenaat ne ensimmäiset 3.viikkoa salilla. Minulle se meinaa sitä, että jalkatreenin jälkeisinä päivinä on hankaluuksia laskeutua esim. portaita alas:lol2: Pistän kaiken peliin ja neljännellä viikolla sitten palauttelen ja valmistaudun seuraavien viikkojen koitoksiin:)

Mullakin on jako: kolme kovaa, yksi kevyt viikko, jolloin treenaan just 70% painoilla normaaleista sarjapainoista. Sarjat ovat muutaman toiston verran pitempiä kuin normaalisti, eli menen sinne noin 15 toistoon.

Jalkatreenissä olen vain huomannut tällaista: Normaalilla viikolla jalat ei tule juuri millään kipeiksi, vaikka heti treenin jälkeen on todellakin vaikeuksia päästä edes rappusia ylös... Kuitekin esim. viime kevytviikon jälkeen jalat oli kipeenä vielä kaksi päivää ennen tän viikon kovaa jalkatreeniä, ja takareisiä tehdessä huomasin ettei ollut kerennyt kunnolla palautua. Toistoja kun meni ehkä puolet normaalista :mad: ja se kun harmitti!!

Eli nyt rakkaat siskot onko samanlaisia kokemuksia, ja mistä tämä voi johtua?
Voiko johtua vain siitä erilaisesta ärsykkeestä ja tietenkin siitä kun jalat menee pitemmissä sarjoissa maitohapoille? Ja onhan siinä sitten sekin pointti että liikkeet tulee tehtyä ULTRApuhtaasti...

Niin ja sarjoja teen kolme per liike, kun normaaliviikolla olen nyt tehnyt kaksi. (Mega duty- sovellus;) )

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom