Pukuongelma

Omia mielipiteitä:

Jos omistaa vain yhden puvun, kannaattaa valita musta. Mallina yksirivinen, kolminappinen on mielestäni tyylikkäin ja monikäyttöisin vaihtoehto(ja muistetaan sitten, että alin nappi kuuluu olla auki). Paidan ja solmion valinnassa kannattaa muistaa, ettei yritä luoda liian monimutkaista yhdistelmää. Esim pieniruudullinen paita ja pilkullinen solmio näyttää helposti lähinnä optiselta illuusiolta kuin tyylikkäältä yhdistelmältä. Solmio kannattaa valita sellaisista väreistä mitkä itselle sopii, koska siihen huomio kiinnittyy ensimmäiseksi ja solmion yksi tarkoitus on nimenomaan tuoda kasvot esiin.

Sitten off-topicia,
onko kuinka monella palstalaisella mennyt harrastuksen myötä vaatekaappi puvun osalta uusiksi ja kuinka moneen kertaan? Ostin itse äskettäin uuden puvun, mikä ei opiskelijabudjetilla ole mikään jokapäiväinen ostos. Neljä vuotta sitten ostettu ylioppilaspuku oli kokoa 46, edellinen puku kokoa 50 ja nyt ostamani kokoa 54. Luonnollesti joka kertaa joutuu myös ostamaan uuden päällystakin. Paidat käyvät tietenkin myös pieniksi. Tällä tavalla kun ajattelee, niin alkaa tulal harrastukselle aika hyvin hintaa.

Ainakin motivoi jatkamaa harrastusta, koska jos joskus lopettaa ja pienenee entisiin mittoihin niin menee taas vaatekaappi uusiksi....

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Kysymys sukkiin liittyen: onko toi froteesukkakielto absoluuttisen ehdoton? Tarkoitan sitä, että jos ostaa täysmustat laadukkaat urheilusukat, siis semmoiset, missä ei ole MITÄÄN merkintöjä missään (Pirkka merkkiset esim. ovat sellaisia), ei raitoja, vain mustaa väriä, niin onko kauhea etikettivirhe käyttää sellaisia mustien kenkien ja/tai mustan puvun kanssa?

Mitätöttömän pieneltä asialta toi mulle tuntuu ulkonäön ja tyylin kannalta, mutta tuli vaan mieleen, kun yleensä olen puvun kanssa pitänyt justiin täysmustia Pirkka urheilusukkia. Näin siksi, koska ns. pukusukista mulla on huonoja kokemuksia, olivat sitten oletettavasti laadukkaita (=kalliimpia) tai huonolaatuisempia (=halvempia). Aina on ollut sukat joko nihkeän kylmät tai hiostavan kuumat ja kumpainenkin tapaus ahistaa. Sukat on mulle juhlapukeutumisessa kahdesta syystä kriittinen kohta:

1) Olen tottunut olemaan sisällä aina joko avojaloin (kotona) tai sukkasillaan (töissä ja opiskeluissa), jos ei ole kerinnyt vielä jalat hiota kengän sisällä. Juhlissa ja virallisemmissa tilaisuuksissa taas yleensä ollaan koko ajan ns. pikkukengät jalassa ja jos sukat eivät ole mukavat, jalkoja ahistaa ja kohta koko ukkoa ahistaa. :(
2) Tanssin mielellään aika paljon esim. häissä. Jos tällöin on huonot (=liian ohuet, niinkuin useimmat ns. pukusukat ovat) sukat jalassa, niin hiertymiä ja rakkoja piisaa.

Kiitoksia WTA:lle linkkivinkeistä! Pitää tilata ainakin kauluspaitoja ja tulevaisuudessa varmaan pukukin mittojen mukaan.

ironchef sanoi:
Tiivistettynä: Muodikas ja edullinen puku in Åbo ???

Itse olen ollut tyytyväinen R Alanko -liikkeeseen, on siinä keskustan Anttilan vieressä. Ei ole kyllä halvin, vaan ei kalleinkaan. Todella hyvää palvelua ainakin itse saanut, varsinkin kun mm housuja ja takkeja on joutunut vähän fiksailemaan että istuu hyvin ja muutenkin kun kroppa on tämmönen omituinen normaaleihin mittasuhteisiin verratuna :D

iivili sanoi:
Kysymys sukkiin liittyen: onko toi froteesukkakielto absoluuttisen ehdoton? Tarkoitan sitä, että jos ostaa täysmustat laadukkaat urheilusukat, siis semmoiset, missä ei ole MITÄÄN merkintöjä missään (Pirkka merkkiset esim. ovat sellaisia), ei raitoja, vain mustaa väriä, niin onko kauhea etikettivirhe käyttää sellaisia mustien kenkien ja/tai mustan puvun kanssa?
.

Eipä tuo mua ainakaan ahistaisi, ellet nyt sitten tykkää istua hinttimäisesti niin että lahkeet nousee polviin paljastaen sekä froteesukkasi että vaaleat kanankoipesi. Itse käytän juhlavasti mustaa pukua aina (tumman harmaakin toimisi) sekä laadukasta mustaa bossin paitaa alla (heitän takin narikkaan yleensä asap). Variaatiot tulee sitten kravateista jotka yleensä on hopean tai harmaan eri muotoja, kravateissa panostan kaikkein kalleimpiin (italialaisiin) käsintehtyihin koska niillä se mies tehdään. Kuosien väritys kannattaa mallata silmien ihon ja hiusten värin mukaan ellet sitten halua erottua ehtana suomalaismiehenä joka yhdistelee huolettomasti kaikki mahdolliset geometriset kuviot ja värit keskenään.

ironchef sanoi:

Muodista en tiedä, mutta itse ostin n. vuosi takaperin perinteisen mustan puvun Sankar-nimisestä liikkeestä Helsinginkadun alkupäästä. Kyseessä taitaa olla joku tehtaanmyymälä ja pitävät kuulemma aina ~joulukuun tienoilla poistomyynnin kun sulkevat liikkeen talvikuukausiksi. Housut ja takki- yhdistelmä irtosi muistaakseni huikeaan hintaan 59 tai 69 euroa. :eek:

Tietenkään kangas ei ollut ihan Armanin laatua vastaavaa, mutta kotimaisen työn jälki on ihan laadukasta ja puku on muutamat kekkerit kestänyt käytössä vailla moitteen häivää. Suosittelen piipahtamaan liikkeessä.

-Hyvien tapojen mukaan puvun takki otetaan pois vasta kun isäntä tekee niin.
-Häät eivät ole oikea paikka säväyttää uudella italialaisella vakosamettipuvullasi joka on liila. Häiden pukeutumisetiketti vieraille on yleisimmillään näin: Musta tai tummansininen puku, valkoinen paita, hyviä solmioklassikkoja ovat esim. tummansininen jossa punaisia/valkoisia/keltaisia pilkkuja.
-Tärkeintä solmiossa on se että se tuntuu kädessä hyvältä, ja että se on ohut. Nykyään on jostain ihmeen syystä tullut muotiin paksut solmiot joista ei saa muita kuin huonoja ja kireän näköisiä solmuja.
-Klassisin ja paras jalkinevaihtoehto on mustat Oxfordit.
-Jos pukua käytetään vain kerran tai kaksi, ei merkillä eikä kankaalla ole niin paljon väliä. Tärkeintä on että puku istuu hyvin.

Olin eilen häissä ja pettymyksekseni siellä ei ollut tappelua, vaikka olin varautunut ja yritin jopa best manilta kysellä järjestettyä matsia.

No joo.

Osta musta puku ja valkoinen paita. Osta pirteä solmio, mutta ei pastelli. Esim. kulta ja hopea ovat häihin mainio vaihtoehto. Ei liiviä, kelloa tai solmioneulaa juhlapuvun kanssa; ne kuuluvat toimistoon, samoin liituraita. Liiviä voit käyttää, jos sen pääaukko on niin iso, että paita näkyy selvästi, vaikka kaulassa roikkuisi mitä. Rusetti on ok, mutta yleisesti ottaen rusetti kuuluu tansseihin, teatteriin ja muuhun ei niin muodolliseen tilanteeseen.

Puvun kanssa kuuluu olla mustat kengät. Killtävät, mutta ei lakeeria, ellet ole sulhanen, sulhasen isä tai best man. Mustat sukat.

Kalvosimien kanssa ei kannata kikkailla, ellei puku ole niiden käyttöön tarkoitettu.

Kamalinta, mitä voit tehdä, on ostaa kaksivärinen puku ja ruskeat kengät.

Jos kutsussa lukee "smart casual", se tarkoittaa miehelle tummaa pukua ja siihen kuuluvia asusteita, ei parhaita farkkujasi.

Toinen kysymys on hinta. En tule luultavasti käyttämään tätä pukua muutamaa kertaa enempää, joten mitään armania on turha ehdotella.

Vieläkö on aihe ajankohtainen ?

Edellä mainituista syistä itse olen päätynyt puvun vuokraamiseen.
Hgissä Frakkipalvelu Nam on ollut tosi hyvä. Hintaa puvulle + kengille+muille helyille (vuokra-aika 7 päivää) tullut about 80 egee. Katsastin ko. firman kotisivut, ja Turussa ei valitettavasti ko. firmalla ole toimittajaa.
Kyllä Turussakin sulle joku puvun vuokraa. Ja antaa neuvoja puvun käyttöön.

ironchef sanoi:
Tulossa olis (kaverin) häät ja pitäis ostaa puku. Ongelma on siinä etten todellakaan ole pukuja käyttänyt, kuin hyvin hyvin harvoin. Lue: kauan sitten, eikä mulla ole siis mitään hajua siitä millainen puku on nykyään muotia/hieno. Kuinka monta riviä nappeja, millainen leikkaus, mitä väriyhdistelmiä paidan ja kravatin kanssa, millainen kaulus yms. Ajattelin lähtee harmaalla liikkeelle, eli harmaa puku, harmaa paita ja harmaa kravatti. Kaikki hieman eri sävyä?
Toinen kysymys on hinta. En tule luultavasti käyttämään tätä pukua muutamaa kertaa enempää, joten mitään armania on turha ehdotella.
Meillä olisi yksi liian pieni puku, stokkalta ostettu, harmaa siisti muistaakseni part two tai vastaava. Sitä on käytetty yhden kerran. Koko on muistaakseni 52. Laita viestiä jos kiinnostaa.....

akku sanoi:
Vieläkö on aihe ajankohtainen ?

Edellä mainituista syistä itse olen päätynyt puvun vuokraamiseen.
Hgissä Frakkipalvelu Nam on ollut tosi hyvä. Hintaa puvulle + kengille+muille helyille (vuokra-aika 7 päivää) tullut about 80 egee. Katsastin ko. firman kotisivut, ja Turussa ei valitettavasti ko. firmalla ole toimittajaa.
Kyllä Turussakin sulle joku puvun vuokraa. Ja antaa neuvoja puvun käyttöön.

ironchef sanoi:
Joo no se nyt ei varmaan jää kauas jonkun peruspuvun hinnasta ja onhan oma aina oma, jos vaikka innostuu oikein kunnolla juhlimaan (Mitä luultavasti on odotettavissa) :rock:
Edit. Vuokrat näköjään satasen pinnassa eli ei nyt ihan samoissa...

Itse itseäni lainaten. Eli kyllä oma on oma kun kerta en mitään frakkia ole ostamassa.

snowball sanoi:
Meillä olisi yksi liian pieni puku, stokkalta ostettu, harmaa siisti muistaakseni part two tai vastaava. Sitä on käytetty yhden kerran. Koko on muistaakseni 52. Laita viestiä jos kiinnostaa.....

Ei mene päälle millään. Takki on oltava vähintään 54.
Oikeesti. ;)

Hui, itse ostin juuri dressmanista tumman liituraitapuvun ylioppilasjuhliini. Teinköhän nyt pahan etikettivirheen? :hyper:

Hmm...Etiketti aina etikettinä, ja pahoja virheitä tietenkin tulisi välttää. Kuitenkin, osa annetuista neuvoista mielestäni ovat hieman turhan tiukkoja, tyyliin "kaksirivinen vain tyylitajuttomille", "froteesukat 100% ei" jne.

2-rivisen tyylittömyyttä en voi allekirjoittaa koskapa itse omistan pirun tyylikkään ja monikäyttöisen 2-rivisen. ;) Laatu on loistava ja puku on kestänyt nyt sen kuutisen vuotta ilman sen suurempia kulumisen merkkejä, vaikka joissain juhlissa kenties suurempaankin älämölöön on äidytty.

Sukka-asia onkin sitten monimutkaisempi. Erittäin mukaviakin sukkia pukukäyttöön löytyy, jopa froteisia sellaisia. Tämä ei kuitenkaan tarkoita sitä, että sukat näyttäisivät froteesukilta, vaan varsi tämän tyyppisissä sukkasissa on usein ohennettu. Myös paksummat villakankaiset sukat tuntuvat paljon mukavammalta jalassa kuin monet "perinteiset" juhlasukat. Kaikki on vain etsimisestä kiinni. :)

Oma mielipiteeni on, että jos ei ole varma pukeutumisestaan niin kannattaa kuunnella järjen ääntä ja pitäytyä perinteisessä, mutta jos itsevarmuutta ja hieman tyylitajua löytyy niin voi perinteistä hieman poiketakin, esimerkiksi nimenomaan hakien paidan ja/tai solmion väreillä uutta henkeä vanhempaankin pukuun ja omaan olemukseen.

Solmion laatu ja samoin käytetty solmu vaikuttaa aika yllättävän paljon kokonaisuuteen joten siihen kannattaa panostaa. Puvussa todella tärkeä osa on kangas, joka, kuten mainittu, kannattaa kenties olla villaa.

Asiantuntija en ole, enkä tiedä kannattaako tällaista natiaista muutenkaan kuunnella.

Ainakin Turun Zarassa on fiksuja mustia, villaisia ja liituraitaisia pukuja nuorekkaalla leikkauksella. 245e taisi olla hinta.

Anteeksi threadin hyväksikäytöstä, mutta osaako joku neuvoa halpaa/hyvää paikkaa missä saisi muutettua kaksirivisen puvun yksiriviseksi. Vai onkohan edes mahdollista? Puku on musta ja laadukasta villakangasta. Vanhempien ostattama YO-juhliin. Kun ei silloin muka yksirivinen mahtunut.

emex sanoi:
Anteeksi threadin hyväksikäytöstä, mutta osaako joku neuvoa halpaa/hyvää paikkaa missä saisi muutettua kaksirivisen puvun yksiriviseksi. Vai onkohan edes mahdollista? Puku on musta ja laadukasta villakangasta. Vanhempien ostattama YO-juhliin. Kun ei silloin muka yksirivinen mahtunut.
Leikkaus on niin erilainen, että en usko tuon kannattavan. Solon outlet Hesassa myy yleensä erittäin hyvälaatuisia Italialaisia pukuja alkaen jostain vajaasta kolmestahuntista. En usko, että kukaan ammattitaitoinen paljon alle tuon käy takkiasi muuttamaan.

Jostain Dressmanista tai H&M:stä saat varmaan ihan OK tavaraa vielä puolella tuosta hinnasta tai alle jos et ole erikoisen mallinen.

Pari vankkaa mielipidettä vielä: miksi niitä pukuja pitää olla vain yksi ja toisaalta jos ostaa vain yhden, kannattaa ostaa todella hyvälaatuinen.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom