Puiden poltto taajamassa kielletään!

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Huppe
  • Aloitettu Aloitettu

Huppe

Iso Kingi H.
VIP
Liittynyt
1.6.2004
Viestejä
16 123
Ikä
48
Lehdessä oli kuulemma vastikään juttua että jos YKSIKIN naapuri valittaa taajamassa kenen tahansa puunpoltosta/savuhaitoista, on helppoa saada "nimi paperiin" tyylisesti oikeuden määräys että et saa polttaa enää ainottakaan halkoa yhdessäkään uunissa, et edes lämmittää saunan uunia. Missäs tuosta on juttua ja faktaa? Ei voi olla totta?!
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Ei tommonen voi mitenkään olla totta. Meillä ainakin lämmitetään puusaunaa kerran viikossa. Entäs kesällä, jos grillaa?
 
Itse en usko, jos lämmittää vaikka leivinuunia ja sen takia ei saa enään polttaa puutakaan kun se häiritsee naapureita. Eli ei saisi taloa lämmittää. Täyttä paskaa mielestäni mutta näillä suomen lailla (laeilla, kuinka nyt kirjoitetaankaan) en ihmettelisi.
 
Tällä viikolla oli lehdessä juttu aiheesta, kuulemma.

Ainakin Savon Sanomissa ja Karjalaisessa oli juttua tuosta puun polton kieltämisestä. Itsekin tulin lukeneeksi jutun ja naureskelleeni, että alkaa viherpiiperoiden juttu läikkyä jo kovasti yli. Suomessa oli jutun mukaan annettu n.10 puunpolttokieltoa. Ihan tavallisessa taajamassa ei ihan kuitenkaan yksittäisestä valituksesta kieltoa pauku, mutta esim vanhat puutaloalueet ovat jo tai niille voidaan kielto helpommin asettaa. Eli ei ollut aprillia tämä juttu, eikä edes kovin uusikaan juttu sillä näistä asioista on väännetty jo useampi vuosi.
 
Itse en usko, jos lämmittää vaikka leivinuunia ja sen takia ei saa enään polttaa puutakaan kun se häiritsee naapureita. Eli ei saisi taloa lämmittää. Täyttä paskaa mielestäni mutta näillä suomen lailla (laeilla, kuinka nyt kirjoitetaankaan) en ihmettelisi.

Kyllä mun mielestä puulämmitys pitäisi kieltää, tai ainakin määräyksiä tiukentaa taajamissa. Meillä on naapurissa tällainen puuvoimala ja kyllähän se haju- / savuhaittoja naapurustoon aiheuttaa. Mulla on korvausilman sisäänotto just siinä savunaapurin puolella (rakensin ensin) eikä se kiva ole kun lasten leikkihuoneessa on savunkäryä silloin tällöin. Katsotaan nyt jos rakennusjätepuusta siirtyminen klapiin muuttaa savuhaittoja pienemmäksi. Vai voiko olla että palaminen halutaan hitaammaksi ja näin poltetaan vähällä hapella -> palaminen epäpuhtaampaa?

Mun mielestä erittäin itsekästä käyttää puulämmitystä taajama-alueella.
 
Hesarissa oli juttu aiheesta pari päivää sitten - edit eipäs kun karjalaisessa, sori. Ei se nyt ihan noin mennyt että on helppo saada kieltä aikaiseksi, vaan lähinnä että kieltoja on tehty. Siinä joku asiantuntija kommentoi että aina ensisijaisesti yritetään korjata tilanne jotenkin muuten, kuten esim. ohjeistamalla oikeanlaista puunpolttoa, ja vasta äärimmäisessä tapauksessa toteutetaan kielto. Ja niimenomaan taajamaa-alueitahan tämä koski.

Ymmärrän sinällään, että jos joku apina käryttää umpimärkiä puita ympäri vuorokauden tiiviillä asutusalueella, voi se jossain vaiheessa alkaa hitsata naapurisopua. Jos puulla lämmittää, pitäisi se myös osata tehdä edes jotenkuten oikein eli kuivat puut ja riittävästi ilmaa.

Eihän normaalisti puunpoltosta mitään haittaa olekkaan, esim. meidän kadulla joka mökissä on savu pakkassäällä ja niin pitääkin.
 
Hesarissa oli juttu aiheesta pari päivää sitten - edit eipäs kun karjalaisessa, sori. Ei se nyt ihan noin mennyt että on helppo saada kieltä aikaiseksi, vaan lähinnä että kieltoja on tehty. Siinä joku asiantuntija kommentoi että aina ensisijaisesti yritetään korjata tilanne jotenkin muuten, kuten esim. ohjeistamalla oikeanlaista puunpolttoa, ja vasta äärimmäisessä tapauksessa toteutetaan kielto. Ja niimenomaan taajamaa-alueitahan tämä koski.

Ymmärrän sinällään, että jos joku apina käryttää umpimärkiä puita ympäri vuorokauden tiiviillä asutusalueella, voi se jossain vaiheessa alkaa hitsata naapurisopua. Jos puulla lämmittää, pitäisi se myös osata tehdä edes jotenkuten oikein eli kuivat puut ja riittävästi ilmaa.

Eihän normaalisti puunpoltosta mitään haittaa olekkaan, esim. meidän kadulla joka mökissä on savu pakkassäällä ja niin pitääkin.

Sitä minkäkin vähän ihmettelen. Muiden takanpoltto ei ole ongelma, mutta naapurin lämmityslaitoksen piipusta tulee sellainen katku ja paksu savu, että välillä tuntuu siltä että autonrenkaillako tulta pidetään. Osasyy varmasti rakennusajan jätepuiden poltolla, mutta epäilen kuitenkin että kituuttamalla yritetään polttaa, naapureista välittämättä.

Taajamiahan on monelaisia, mutta sellaisella alueaalla jossa omakotitalot on vieri vieressä (lähimmillään 8m välein) pienillä elle 1000m2 tonteilla, em. mainitulla tavalla puiden polttaminen on kyseenalaista.
 
Kylläpä sitä hyvät katkut saa aikaan polttamalla roskia, lehtiä, pahvia sekä toki märkiä puita. Jos ei joku osaa eikä huomautuksellakaan opi polttamaan oikein niin ei muuta kuin muurataan piippu umpeen mun puolesta.

Rakennusjätehän on mitä parhainta polttopuuta, ellei sitä ole vasiten kasteltu. Ei siitä voi kuin katku lisääntyä kun ne loppuu.
 
Kylläpä sitä hyvät katkut saa aikaan polttamalla roskia, lehtiä, pahvia sekä toki märkiä puita. Jos ei joku osaa eikä huomautuksellakaan opi polttamaan oikein niin ei muuta kuin muurataan piippu umpeen mun puolesta.

Rakennusjätehän on mitä parhainta polttopuuta, ellei sitä ole vasiten kasteltu. Ei siitä voi kuin katku lisääntyä kun ne loppuu.

Juuri näin. Itse on todellakaan polta roskia enkä pahvia. Käsittelemätön rakennuspuuhan on hyvää ja kuivaa yleensä. Mä poltan niitä koivun joukossa.
Ristiriitaista puheet puunpolton kieltämisestä kun puhutaan energiatehokkuudesta ja sähkön säästämisestä. Hiilidioksidia ja jotakin hiukkaspäästöjä tulee varmasti.
 
Jos puunpolttolaitos/jätteenpolttolaitos on ollut rakennettuna alueelle _ennenkuin_ kuka sitten sinne muuttaakaan, niin aika kornia ruveta itkemään haju/savu/mistään haitoista. Ottaa selvää alueen haitoista. Turha se on jälkikäteen itkeä. Eriasia on, jos voimala on rakennettu sen jälkeen kun itse on talonsa sinne gryndannut/muuttanut alueelle. Olisi valittanut silloin.

Mitä tulee puunpolttoon, niin viherpiipertäjillä ei ole osaa eikä arpaa puunpolton kieltämiseen. Maailman ekologisin tapa tuottaa energiaa. Co päästöjä ei synny yhtään kun katsotaan koko elinkaari puulla. Pienhiukkaspäästöt valtio on suuressa viisaudessa miettinyt, ettei ne ole paha asia, joten ihan vitun väliä mitä sieltä piipusta tulee(märkää puuta vaa pesään. Maali siinä pinnassa on vaan hyvä sytyke). En mäkään valita ku naapurin nokileka käynnistyy ja tienoo täyttyy mustasta savusta ja pienhiukkasista. Se on ympäristöystävällistä ja terveellistä. Katsokaa vaikka päästöperustaista autoveromallia.

Näillä eväillä mennään. Pienhiukkaset on ok ja co päästöt pahasta. Eli puunpoltto on hyvä ja terveellinen tapa tuottaa energiaa. Pääsiskin jo kotiin ja halkoa pesään! Komeen näköistä kunnon pakkasella kun tiheään asuttu tienoo täyttyy savupilvestä. Terveiset 600m2 tonteilla asuville naapureille myös:)
 
No älkääpä hätäilkö, EU:ssa on direktiivi jolla takat/leivinuunit/puusaunat kielletään kokonaan 2020 (vai 2025) mennessä, eikä suomalaiset mepit edes hakeneet tuohon poikkeusta, saati asettaneet vastalauseita.
Kertoo paljon siitä, mitä ne siellä brysselissä tekee..

Sitten ei oo enää merkitystä näillä laeilla, kun puunpoltto on kielletty kokonaan :D
 
Kyllä mun mielestä puulämmitys pitäisi kieltää, tai ainakin määräyksiä tiukentaa taajamissa. Meillä on naapurissa tällainen puuvoimala ja kyllähän se haju- / savuhaittoja naapurustoon aiheuttaa. Mulla on korvausilman sisäänotto just siinä savunaapurin puolella (rakensin ensin) eikä se kiva ole kun lasten leikkihuoneessa on savunkäryä silloin tällöin. Katsotaan nyt jos rakennusjätepuusta siirtyminen klapiin muuttaa savuhaittoja pienemmäksi. Vai voiko olla että palaminen halutaan hitaammaksi ja näin poltetaan vähällä hapella -> palaminen epäpuhtaampaa?

Mun mielestä erittäin itsekästä käyttää puulämmitystä taajama-alueella.

Ihan mielenkiinnosta: oliko se puuvoimala siinä kun muutitte tähän asuntoonne?
 
No älkääpä hätäilkö, EU:ssa on direktiivi jolla takat/leivinuunit/puusaunat kielletään kokonaan 2020 (vai 2025) mennessä, eikä suomalaiset mepit edes hakeneet tuohon poikkeusta, saati asettaneet vastalauseita.
Kertoo paljon siitä, mitä ne siellä brysselissä tekee..

Sitten ei oo enää merkitystä näillä laeilla, kun puunpoltto on kielletty kokonaan :D

Voisko tästä direktiivistä lukea jostain lisää??

Edit. oliko kyse tästä?? http://www.tekniikkatalous.fi/energia/article376398.ece
 
Viimeksi muokattu:
Juu, kyllä tuo puulämmitys on hyvä kieltää taajamissa vaikka kokonaan, eipähän tule niitä katalia hajuhaittoja naapureille. Tosin, samalla logiikalla mä haluasin myös kieltää leipomisen ja kokkaamisen kerrostaloissa ja ulkona grillaamisen kokonaan taajama-alueilla. Hajua ja savuahan sitä nuistakin tulee, vituttaahan se jos naapurin makkarat haisee omalle pihalle taikka käytävästä tunkee naapurin päivän menyyn tuoksut omaankin asuuntoon.

Mun makuun loistavia nää kaiken maailman kiellot, lisempää näitä. Nyt kun julkitupakoinnista ja muusta savuuttamisesta ollaan päästy tai pääsemässä jo eroon, niin seuraavaksi voidaan sitten kieltää hajusteiden käyttö julkisilla paikoilla, kukkien kasvattaminen puistoissa/omakotialueilla, pahanhajuinen hengitys julkisissa sisätiloissa, valkosipulin käyttö ruunalaitossa, krapulassa vanhan viinan hajuisena ulkona liikuskelu ja niin päin pois. Aina löytyy joku, jota nuo niin häiristee ja vituttaa. Ja kun nuo on kielletty, niin keksitään lisää kiellettävää.
 
Back
Ylös Bottom