Puhelinhuijariko kyseessä?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja eldd
  • Aloitettu Aloitettu
Erikoinen juttu sattui minulle viikko sitten, kun olin tekemässä sopimusta kaupasta. Raha ja tavara eivät vaihtaneet omistajaa, joten vahingot liittyvät toistaiseksi vain mielipahaan. Sopimus on tässä oikeastaan sivuseikka enkä vaivaa sillä, mutta vastapuolen yhteystietojen kanssa tuli mielenkiintoinen tilanne eteen.

Huijari lähetti minulle meilissä numeronsa (Soneran gsm). Kun joitakin päiviä myöhemmin yritin soittaa, kännykkään tulee heti Stop-merkin kuva ja teksti 'ei yhteyttä'. Ei siis normaalia 'numero ei ole käytössä' tai miesääntä kertomassa, että 'puhelimeen ei juuri nyt saada yhteyttä'. Tämmöistä ilmoitusta en ole ikinä saanut, joten hain Fonectasta numerolle omistajan. Yllätys olikin, että kyseessä oli ihan eri henkilö, jolle löytyi tämän vastaamattoman gsm-numeron lisäksi lankapuhelimen numero.

Hainpa sitten huvikseni myös huijarin nimellä numeroa ja sieltä löytyi eri operaattorin kännykkänumero. Osoite ja nimi täsmäsivät. Yritin soittaa siihen numeroon, mutta kännykkä oli kiinni ('puhelimeen ei juuri nyt saada yhteyttä') joka kerta yrittäessäni.

Kun huijari ei siis vastannut, soitin yo. lankapuhelimeen. Sieltä vastasi vanha mummo, joka kertoi, ettei huijarin nimistä henkilöä tunne. Mummo lisäsi, ettei ole koskaan kännykkää omistanutkaan. En viitsinyt häntä säikytellä ja kertoa, että hänen nimissään löytyy toimimaton numero Fonectasta.

Mitä ajattelette tilanteesta? Itse mietiskelin, olisiko huijari jotenkin saanut avattua mummon nimissä liittymän ja sillä sitten soitellut aikansa, kunnes Sonera on sen lukinnut. Soneralle yritin myös soitella, mutten jaksanut jonottaa tarpeeksi ja tuskin minulle mitään kertoisivatkaan. Toisaalta olisi hyvä kertoa heille huijarin nimi, jos eivät sitä jostain syystä tietäisi.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Ei tuo ainakaan ihan perus puhelinmyynniltä kuulosta, jos sitä mietit. :) Mutta siis kuitenki, hyvä ettet menettäny kuitenkaan mitää. Aika vaikeelta se tuntuu uskoa että ihan kotosuomessakin kaikkeen tollaseen nykyää törmää...
:arvi: :n pitäs tehdä asialle jotai.

Jos epäilet että kyseessä oli huijausyritys, niin voisi olla ihan järkevää ilmoittaa kaikki mahdolliset tiedot poliisille. Onhan se kiva että omat rahat säästyivät tällä kertaa, mutta eiköhän kyseinen ihminen jatka toimiaan jonkun muun kustannuksella.

Pääsin aikani jonotettua operaattorin asiakaspalveluun. Sanoivat, että liittymä on väliaikaisesti suljettu, siksi tuo stop-merkki heti alkuun. Kerroin, että liittymän omistajaksi merkityllä ei ole edes kännykkää. Hän saa tietysti laskun, jos laskua on kertynyt. Sitä ei tietenkään minulle kerrottu, onko laskua lähetetty tai laskutettavaa kertynyt, mutta sen verran sanoivat, että operaattori on itse sulkenut liittymän.

Alkuperäisessä jutussa oli sen verran pienestä rahamäärästä kyse, etten oikein tiedä, viitsinkö poliisia vaivata. Enemmän harmittaa, jos huijari availee liittymiä asiasta tietämättömien nimillä. Sitäkään en voi tietysti todistaa mitenkään, kun en ole itse osapuolena. Operaattori sanoi´myös, etteivät he voi sillä tiedolla mitään tehdä, vaikka liittymän oikean avaajan nimen ilmoittaisinkin.

Saattoihan se olla että se oli avannut sen liittymän esim vanhan äitiparansa nimellä tai jotain vastaavaa? Oon kyllä Lordin kanssa samoilla linjoilla että kaikki huijausyritykset kannattaa ilmottaa poliiseille, ethän sä koskaan tiiä millasen huijariliigan levissä toikin oli?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom