Psyykelääkkeet ja proteiinijauheet

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Asser
  • Aloitettu Aloitettu
Kysyisin, että voiko mielestänne käyttää proteiinijauheita ja syödä psyykelääkkeitä samaan aikaan. Mulla menee leponex 500, deprakine 1500, anafranil 50 mg, ja tarvittaessa temesta 1 mg. Jos lääkäri kieltäis lisäravinteet voisko mielestänne juoda palkkariks vaiks yks litra maitoa?

Ite en kyllä ymmärrä, mitä haittaa lisäravinteista vois lääkkeiden käytön kannalta olla.

Ainakaan niin tavallisesta lisäravinteesta kuin proteiinijauhe, samaa proteiiniahan on missä tahansa ruoassa, joten jos muitakin ruokia saa syödä niin miksei sitten myös proteiinijauheita. Tietysti jos lääkäri erikseen kieltää proteiinin käytön, niin sitä kannattaa kyllä uskoa. Ja tietty aina voi aiheesta kysyä myös lääkäriltä.

Edit: Niin ja voi vetää palkkariks litran maitoa jos lääkäri jauhot kieltää. Tosin ite panostaisin enemmän proteiinirikkaaseen kokonaisruokavalioon ja vetäisin treenin päälle vaikka banaanin. Kunnon proteiinipitoinen ateria 1-2h ennen treeniä ja banaani treenin jälkeen asap ja sit jonku 1h päästä taas jotain proteiinirikasta safkaa kotona. Palkkari on kuitenkin vain yks osa kokonaisruokavaliota ja jos muu ravintokokonaisuus on pielessä, ei siitä palkkaristakaan kovin suurta hyötyä saavuteta.

E muutakuin nyt varmistamaan asiat lääkäriltä! Eikä se elämä siihen kaadu, jos jauhoja kielletään. Ruokaa vaan sitten koneeseen. Tosin ihmettelen vahvasti, jos ei lisäprodea saa käyttää. Tällaset asiat kannattaa kuitenkin hoitaa varman päälle siellä lääkärissä, ja siitä sitten eteenpäin:thumbs:

ravinto

Sairaanhoitajan mukaan normi ruoka pitäis riittää. No auttaisko jos söis päivässä pari purkkia rahkaa, 1 litra maitoo, ja sit vaik tonnikalaa purkin. Sen lisäks kun syö normi viljatuotteita, kasviksia, hedelmiä, lihaa. pitäis kuitenkin saada se lähes 2g proteiinia/painokilo.

Pitäisi saada siis 2g protskua per rasvaton painokilo. Eikä se nyt niin kauhian vaikeaa ole, kun miettii että 400g naudan jauhellihaa sisältää väh.80g proteiinia (lähteestä riippuen 80-90g), niin siihen päälle vielä 40g niin on jo kuudenkymmenkilon miehelle ruoka valmiina :D

Varmasti riittää normaali ruoka. Mulle menee itelle 180 g proteiinia päivässä, enkä syö lisäravinteita pl. palautusjuomassa.

Mikäli jonkun lääkitykseesi liittyvän seikan johdosta joutuisit välttämään proteiinia, ei siihen riitä pelkkä lisäravinneproteiinin käyttämättömyys, vaan sitten sun pitää myös syödä ruoasta vähän niitä proteiineja.
Se taas ei tee bodailusta välttämättä mielekästä, en ole koskaan koittanut tai kuullut miten kehitys olisi mahdollista ilman proteiineja, mutta oletan että huonosti koska lähes kaikki saliäijät ja naiset vannovat normaalia proteiinipitoisemman ruokavalion nimeen.

Mutta jos et saa proteiinia syödä lääkityksen aikana, siitä on varmasti maininta pakkausselosteessa, jotka on saatavana myös sähköisesti täältä.
On sen verran huomattava rajoitus tuo että todennäköisesti myös lääkärisi olisi jotain siitä maininnut.

Silti, olen samaa mieltä kuin sinua neuvonut sairaanhoitaja. Normaali ruoka riittänee ihan hyvin. 250 g rahkapurkki sisältää proteiinia noin 25 g riippuen merkistä. Tonnikalapurkki sisältää proteiinia myös sen about 25 g. 200 g raejuustopurnukka sisältänee sellasen 30 tai yli, riippuen merkistä. Eli helpolla tuo tulee täyteen.

imeytyminen

Ei lääkkeiden pakkausselosteissa puhuta mitään siitä että proteiineja ja lisäravinteita tulisi välttää. Toinen sairaanhoitaja sano että proteiinijauheet vois jotenkin sekottaa lääkkeen imeytymistä mutta en kyllä usko tätä. Ei sairaanhoitaja suoraltakädeltä nyt ihan kieltänyt proteiinejauheita mutta oli sitä mieltä että onko niistä mitään hyötyä. täytyy kysyä huomenna hoitavalta lääkäriltä mitä on mieltä.

Omasta kokemuksesta voin sanoa että kyllä voit vetää mitä tahansa lisäravinteita.

Itse sairastuin joskus psykoottiseen masennukseen ja sain vahvat masis lääkkeet eikä lisäravinteet vaikuta mitenkää negatiivisesti, päin vastoin.
Esim kun pidät huolen kaikista ravintoarvojen tasoista etkä pode anemiaa tms niin se on paljon positiivisempi juttu mielenterveysongelmien kannalta kuin että olis puutetta vitamiineista tai muista hivenaineista.

Näin lääkäri on itse minulle sanonut ja ihan maalaisjärjellä ajateltuna niin ei nyt proteiinista tai mistään muustakaan ole haittaa kun saat niitä anyway ihan normi ruoasta.

Ei pitäisi olla mitään haittaa ainakaan protskujauhoista, palkkareista yms. Itse alalla hoitajana toimivana oon ollut tekemisissä treenaavien potilaiden kanssa joilla vastaavaa lääkitystä, ja käyttäneet samaan aikaan lisäravinteita. Osastohoidossa luonnollisesti psykiatrin "luvalla". Kivasti pysyneet veren lääkeainepitoisuudet hoitotasolla / muuttumattomana, eikä mitään haittavaikutuksia ole ilmennyt. Ei ainakaan näin ihan lyhyellä aikavälillä. :)

Back
Ylös Bottom