Proteiinistako kaikki kiinni?

Hmm.. Itsehän olen aloittelija, joten en mistään mitään tiedä, mutta eikös tuo johda jossain vaiheessa siihen, että tehdään isoilla painoilla ja paskalla tekniikalla ja tämä voi pahimmillaan johtaa siihen, että loukkaa itsensä? Sitten tulee taukoa, kun paikkoja pitää palautella ja taas painot tippuu alaspäin. Mielestäni kannattaa kyllä koko ajan pyrkiä progressiivisesti kasvattamaan painoja, mutta se ei saisi tapahtua kokonaan tekniikan kustannuksella. IMO.

Ei kokonaan mutta moni aloittelija noudattaa liian tarkoin ohjetta puhtaalla tekniikalla pienillä painoilla.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Ei kokonaan mutta moni aloittelija noudattaa liian tarkoin ohjetta puhtaalla tekniikalla pienillä painoilla.

Alottelijan onkin ihan hyvä noudattaa.. Sitten kun on koordinaatiot ym. kunnolla hanskassa ni voi alkaakki jo repimään..
Sitä ei muuten aina itekkään huomaa tai tajua, että kuinka vituillaan tekniikka välillä on, kun keskittyy vaan sarjapainojen tuijotteluun.. = ns. vauhtisokeutta..

Ainakin sulla on painoa sen verran pituuteen nähden että tuolla painolla pitäis nousta rautaa ja rumasti, eli kaloreita sinä olet saanut ihan tarpeeksi. Oikeastaan jos olisin sinä niin treenaisin ens alkuun sen ylimääräisen läskin pois pitkillä aeroopisilla treeneillä, samalla kun peruskunto nousee se tekee jatkossa hyvää punttiakin ajatellen.
Mun mielestä yli 2g painokiloa kohti proteiinia on liikaa,se on perusteltua lähinnä hormoonin käyttäjille.
Oleellista on ottaa proteiinia ennen treeniä ja heti treenin jälkeen ja tunnin sisään siitä pitäis syödä tukevasti kunnon proteiini pitoista ruokaa, koska sulla on kropassa treenin jälkeen noin 2tuntia ns ikkuna auki, jolloin se ravinto on saatava sisään, muuten koko treeni valuu käytännössä hukkaan.

Ja tottakai se kaikkein tärkein asia kehittymiselle on testosteroni, jos epäilet ongelmia niin käy testaamassa labrassa arvot.
Kyllähän se on tässäkin asiassa semmonen totuus, että kaikista ei vaan ole treenaamaan riittävän kovaa kehittyäkseen, olen nähnyt ihan riittävästi ihmisiä salilla treenaamassa että voin todeta tämän asian, kun siinä vaan ei näytä olevan minkäänlaista sähinää ja munaa siinä treenaamisessa, niin ei varmaan mitään voi odottakkaan.
Olet varmaan kuullut sanonnan "no pain no gain"

Ainakin sulla on painoa sen verran pituuteen nähden että tuolla painolla pitäis nousta rautaa ja rumasti, eli kaloreita sinä olet saanut ihan tarpeeksi. Oikeastaan jos olisin sinä niin treenaisin ens alkuun sen ylimääräisen läskin pois pitkillä aeroopisilla treeneillä, samalla kun peruskunto nousee se tekee jatkossa hyvää punttiakin ajatellen.
Mun mielestä yli 2g painokiloa kohti proteiinia on liikaa,se on perusteltua lähinnä hormoonin käyttäjille.
Oleellista on ottaa proteiinia ennen treeniä ja heti treenin jälkeen ja tunnin sisään siitä pitäis syödä tukevasti kunnon proteiini pitoista ruokaa, koska sulla on kropassa treenin jälkeen noin 2tuntia ns ikkuna auki, jolloin se ravinto on saatava sisään, muuten koko treeni valuu käytännössä hukkaan.

Ja tottakai se kaikkein tärkein asia kehittymiselle on testosteroni, jos epäilet ongelmia niin käy testaamassa labrassa arvot.
Kyllähän se on tässäkin asiassa semmonen totuus, että kaikista ei vaan ole treenaamaan riittävän kovaa kehittyäkseen, olen nähnyt ihan riittävästi ihmisiä salilla treenaamassa että voin todeta tämän asian, kun siinä vaan ei näytä olevan minkäänlaista sähinää ja munaa siinä treenaamisessa, niin ei varmaan mitään voi odottakkaan.

ei helvetti mitä paskaa.

Eiköhän se "ikkuna" ole auki kauemmin kun sen 2 tuntia ja mielestäni edellis päivän syömingeillä on suuri merkitys tämän päivän treeneihin,eikä siten valu hukkaan treeni jos ei pääse kahden tunnin päästä salilta syömään.

Liika proteiini plussakaloreilla aiheuttaa sen kropalle että kroppa käyttää proteiinia myös energialähteenä minkä takia proteiinia pitäisi syödä bulkilla vähemmän kuin dietillä.

Joo, proteiini on yksi energianlähteistä, ihan sama kuinka paljon mitäkin makroa syö.

Massakauden peruslogiikka beginnerin silmin:

1. Syödään enemmän kuin kulutetaan -> energiaa varastoituu eli tapahtuu kasvua
2. Syödään tarpeeksi proteiinia -> lihas saa tarvittavan rakennusaineen -> kasvu mahdollisimman suureksi osaksi lihasta
3. Treenin järkevyys vaikuttaa lihaksen kasvun voimakkuuteen. Tämä on osittain yksilöllistä

Itse olen 23v, 173cm/88-89kg ja massakaudella. Makrojen suhteet menee suunnilleen p:230-250g, hh:250-300g ja r:50-80g. Tuohon päälle palkkari. Hyvin on riittänyt ja painoa tulee vähän liiankin nopeasti

Kehittyminen/kehittymättömyys on melko harvoin treenin kovuudesta kiinni. Kehitys vaan on nopeampaa ja symmetrisempää kun koko kroppa saa kunnolla ja oikeaoppisesti runtua. En ole koskaan nähnyt ketään aktiivista salillakävijää, joka ei treenaisi vähintään rintaa ja hauista oikeasti niin kevyesti etteikö nämä kehittyisi
:dance:

50-60g proteiinia taitaa olla yleinen suositus "kaiken kattavaan" lautasmalliin, jolla kroppa toimii ja pysyy terveenä. Käytännössä tämä punttiharrastajalle aivan liian vähän. 80kg kaverille 200g ja siitä ylöspäin on aika passeli määrä niin dietillä kuin bulkillakin. Ite nostan dietillä proteiinin määrää, koska se ehkäisee lihaskataboliaa ja pitää yleensä myös paremmin kylläisenä. Kannattaa juoda reilusti vettä. En osaa paremmin perustella, mutta munuaisten kannalta tämä on kuulemma hyvä.

Mun mielestä "anabolinen ikkuna" on täyttä hevonpaskaa tässä asiayhteydessä. Käytännössä tämä "ikkuna" on auki jatkuvasti. Tottakai tietyllä ajanjaksolla painoarvo on tärkeämpi, mutta käytännössä treenatessa 3-5krt viikossa kropassa on aina jokin lihasryhmä huutamassa ravinteita. Lihakset tarvivat ravinteita niin kauan kunnes ne ovat palautuneet. Aktiiviselle punttiharrastajalle ei pitäisi tulla edes vastaan sellaista tilannetta, että kropan kaikki lihasryhmät ovat täysin palautuneet treenistä samaan aikaan.

Esim. juoksijat ja heittäjät voivat olla asia erikseen, koska punttitreeni on vain osa kokonaisuutta. Tekniikka- ja jalkatreeneistä palautuminen vaativat aivan eri ominaisuuksia. Tällöin näkisin jotain järkeä makroravinteiden jaksotuksessa, koska ylimääräinen menee aina vyötärölle.

Lepo- ja treenipäivän syömisissä ei tarvitse olla mitään muuta eroa kuin se, että treenipäivänä syödään enemmän kaloreita, joilla kompensoidaan itse treeniin kulunut energia. Saa tyrmätä jos näkee tarpeelliseksi.

Kehittyminen/kehittymättömyys on melko harvoin treenin kovuudesta kiinni.

Älä muuta sano. Siihen kun lisää viellä huonot geenit niin ei jää syömisestäkään kiinni. Tarkoitan että esim. itse kun syön ylikulutuksen niin kaikki tuleva paino tuntuu olevan rasvaa vaikka paino nousisi max 1kg/kk. Noh, kai sitä lihastakin vähän tulee.

50-60g proteiinia taitaa olla yleinen suositus "kaiken kattavaan" lautasmalliin,

Eikös lautasmalli ole se miten pitäisi lounaalla/päivällisellä syödä? Yhdellä aterialla 50-60 grammaa kuullostaa kyllä ihan sopivalta :)

Tähän vois mainita vielä sen että hyvin vähälläkin proteiinilla pystyy hankkimaan voimaa,itse otin penkistä jo toistakymmentä vuotta sitten parikymppisenä 130kg ilman ensimmäistäkään proteiinipirtelöä tahi muutakaan lisäravinnetta, korkeintaan sain sen 1-1.5g/kilo proteiinia. En usko että ap:n ongelma on proteiini. Itseasiassa en ole koskaan huomannut mitään eroa kehittymiselle ottiko lisäproteiinia tahi oli ottamatta, oleellista on syödä tukevasti treenin päälle. Anabolinen ikkuna on tosiasia, tottakai kehitys jatkuu myös sen muutaman kriittisen ensimmäisen tunnin jälkeen, mutta sillon proteiini synteesi on kovimmillaan.
Kaikenlaisia tutkimustuloksia sun muita kyllä riittää lisäravinteistakin, mutta se on aina eriasia mikä toimii paperilla ja mikä toimii käytännössä.

Tähän vois mainita vielä sen että hyvin vähälläkin proteiinilla pystyy hankkimaan voimaa,itse otin penkistä jo toistakymmentä vuotta sitten parikymppisenä 130kg ilman ensimmäistäkään proteiinipirtelöä tahi muutakaan lisäravinnetta, korkeintaan sain sen 1-1.5g/kilo proteiinia. En usko että ap:n ongelma on proteiini. Itseasiassa en ole koskaan huomannut mitään eroa kehittymiselle ottiko lisäproteiinia tahi oli ottamatta, oleellista on syödä tukevasti treenin päälle. Anabolinen ikkuna on tosiasia, tottakai kehitys jatkuu myös sen muutaman kriittisen ensimmäisen tunnin jälkeen, mutta sillon proteiini synteesi on kovimmillaan.
Kaikenlaisia tutkimustuloksia sun muita kyllä riittää lisäravinteistakin, mutta se on aina eriasia mikä toimii paperilla ja mikä toimii käytännössä.

Ootko sä pure viking joku trolli? Vai elätkö oikeesti jossain 80-luvun ravintosuosituksissa? Jauhat _mietoa_ kakkaa...

Kyllä se vaan niin on, että prodea ja rasvaa helvetisti lisää, mutta hiilarit alas.. Ja kyllä kasvaa paremmin kun tollasilla minimaalisilla proteiinimäärillä ja törkeillä hiilaripaukuilla. Ja en tarkota mitään jauhoja välttämättä.

Eihän tässä ketään oo puhunu mitään lisäravinteista taikka proteiini pirtelöistä. Itse vedän päivittäin vähintään 200g proteiinia perusruuasta. Vaikee kyllä lukea näitä sun juttuja koska ne on aika paljon ristiriidassa, jaksat jauhata anabolisesta ikkunasta ja samaan hengenvetoon haukut lisäproteeinia, mitäs sitten syöt treenin jälkeen siihen anaboliseen ikkunaan jos et proteiinia? Ei ne hiilarit yksinään edistä sitä lihaskasvua.

Niin ja viking, semmonen vielä että jos otat sen 1g/kg prodea päivässä niin aika paljon saat jyrsiä pullaa että pääsee plussalle, ja sehän onkin helvetin järkevää ottaa tollanen määrä hiilarist :D

Laita vaan se anabolinen ikkunas kiinni.

Niin ja viking, semmonen vielä että jos otat sen 1g/kg prodea päivässä niin aika paljon saat jyrsiä pullaa että pääsee plussalle,

Opetelkaa aasit lukemaan.
Sanoin että ennen sain sen verran proteiinia kun mulla oli ruokavalio perseellään,mutta silti kehityin.
Nykyisin mulla on ihan eri eväät kuin 15vuotta sitten. Proteiinipitoista ruokaa ei voi koskaan syödä liikaa, tarkoitin että näistä proteiini jauheista en ole koskaan kokenut hyötyväni, oikea ruoka on eriasia.

Måpå;3011933 begin_of_the_skype_highlighting**************3011933******end_of_the_skype_highlighting sanoi:
Lepo- ja treenipäivän syömisissä ei tarvitse olla mitään muuta eroa kuin se, että treenipäivänä syödään enemmän kaloreita, joilla kompensoidaan itse treeniin kulunut energia. Saa tyrmätä jos näkee tarpeelliseksi.

Noin mäkin ennen kuvittelin mutta kun voimahajoittelu ottaa tehonsa lähinnä lihassolujen ja sisäelinten mm. maksan glygogeenivarastoista.

Lainaus Wikistä: "Glykogeeni on eläinten varastohiilihydraatti samaan tapaan kuin tärkkelys on kasveilla. Se on pitkäketjuinen ja monihaarainen[1] polysakkaridi[1], joka rakentuu yksinomaan glukoosimolekyyleistä. Glykogeenin synteesiä glukoosimolekyyleistä (ts. glykogeneesiä) aktivoi insuliini. Glykogeenia muodostuu pääasiassa maksa- ja lihassoluissa. Maksasolut ylläpitävät veren glukoosipitoisuutta glykogeenivarastojensa avulla, mutta lihassolut eivät vapauta glykogeenia verenkiertoon, vaan käyttävät niitä omaan energiantuotantoonsa lihastoiminnan aikana.

Anaerobisessa laktaattisessa, eli hapettomassa maitohapollisessa energiantuotannossa ATP:ia tuotetaan hiilihydraateista, glykogeenistä, tai glukoosista joita on varastoituneena lihassoluun, mutta myös vereen ja sisäelimiin. Anaerobiseksi glykolyysiksi kutsutulle prosessille on ominaista että se tuottaa tehokkaasti ATP:ia ilman happea, mutta toisaalta syntyy myös maitohappoa, joka kerääntyessään lihassoluun estää prosessin jatkumisen jo muutamien minuuttien jälkeen."

Joten edes sillä mitä olet syönyt treenipäivän aamuna ei ole mitään merkitystä saman päivän/illan treenitehoille, vaan edellisen ja sitä edellisen päivän syömiset antavat ne sen hetkiset treenitehot. Mikään muutama tunti ei riitä glygogeenin varastoitumiseen solutasolla vaan sen kovan treenipäivän tankkaus on suoritettu jo muutama vuorokausi aikaisemmin.

Lihaksen rakentaminen, syömällä noin puoli tuntia treenin jälkeen nopeita hiilareita on enemmän sitten taas ratkaisevaa kun halutaan saada hyödynnettyä ne treenit ja lihaskehitys uuteen sysäykseen.

Jos joku haluaa maanantaina tehdä kovat penkkitulokset, pitää tankata hiilareita lauantai-sunnuntai jolloin glygogeenivarastot ovat maanantaina aivan täynnä ja rauta kevyttä:D

Paljon täällä on spekuloitu ruokavaliota ja treenaamista, mutta olisi mielenkiintoista nähdä millä tolalla nämä 2 asiaa oikein ovat.
Eli jos ketjun aloittelija voisi pistää ruokavaliota ja treeniohjelmaa (jos sellainen löytyy) esille niin voitaisiin hieman kommentoida niitä.

sulla on kropassa treenin jälkeen noin 2tuntia ns ikkuna auki, jolloin se ravinto on saatava sisään, muuten koko treeni valuu käytännössä hukkaan.

Komppi tuohon, tästä asiasta on puhunut aika moni suhteellisen kookas kaveri ja tästä pidän myöskin itse kiinni.
Jos joku ei kehity lainkaan 3vuodessa niin sillon pitää miettiä jo muitakin asioita kuin proteiini.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom