Proteiinista

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Panda
  • Aloitettu Aloitettu
Mietiskelin tässä sellaista, että kannattaako laskea päivän proteiinin saantiin esim. leivästä, makaroonista, riisistä tai perunasta saatavaa proteiinia. Niissähän ei aminohappokoostumus ole niin hyvä kuin maitorahkassa, raejuustossa, kananmunassa, palautumisjuomassa yms. Eli mitäs jos jätän viljan protskut laskuista pois kokonaan? Saanko silloin liikaa proteiinia, jos pyrin syömään 2 g/kg hyvää proteiinia?

Kutrille erityiskiitokset kalorilaskurista, jonka hain kotisivuiltasi! Se on todella hyvä!

Pikainen vastaus...
eli kyllähän ne kaikki proteiinit lasketaan siihen päivän kokonaisproteiini määrään, proteiinilähteestä riippumatta. Tietysti kannattaa koittaa ottaa kaikki proteiinit laadukkaista ja monipuolisista lähteistä, ja siten varmistaa kaikkien tarpeellisten ( ja samalla niiden vähän tarpeettomampienkin) proteiinien saannin.

Originally posted by vilma-liina
eli kyllähän ne kaikki proteiinit lasketaan siihen päivän kokonaisproteiini määrään, proteiinilähteestä riippumatta. Tietysti kannattaa koittaa ottaa kaikki proteiinit laadukkaista ja monipuolisista lähteistä, ja siten varmistaa kaikkien tarpeellisten ( ja samalla niiden vähän tarpeettomampienkin) proteiinien saannin.

Periaatteessa kai näin... Itse lasken kuitenkin mukaan vain "hyvät" proteiinit eli lihan, kalan, kananmunan, maitotuotteet ja tietysti protskudrinkit ja -patukat. Ja yritän noista saada sen 2 grammaa per painokilo päivittäin, ainakin varmasti tulee proteiinintarve täytettyä. Muu on sitten ekstraa... Kasviproteiini ei kuitenkaan imeydy niin hyvin eikä ole koostumukseltaan eläinproteiinin veroista, en usko että kovaa treenaavalle olisi ainakaan haittaa tuosta 2 grammaa + "ekstrat" proteiininsaannista.

Originally posted by Pauliina
en usko että kovaa treenaavalle olisi ainakaan haittaa tuosta 2 grammaa + "ekstrat" proteiininsaannista.
Aivan totta. En itseasiassa huomioinut tuota "2g proteiinia" kohtaa, eli itsekin syön proteiinia jopa kisadietin loppuvaiheessa yli tuon 2g/painokilo, siis jos kaikki ruuasta saatavat proteiinit lasketaan mukaan. Itse pidän kyllä tuota 2g/painokilo proteiinisuositusta aika vähäisenä määränä, ainakin urheilevalle ja kehitystä tavoittelevalle punttimimmille. Se on riittävä tosiaan ehkä vain silloin, jos tuohon 2grammaan lasketaan vain "hyvistä" proteiininlähteistä saadut proteiinit.

Ja joissakin lähteissähän puhutaan, että suositus olisikin "2g X rasvaton massa", eli silloinhan se kokonaismäärä jäisi vieläkin pienemmäksi.

Itse olen lyhyt, kuin mikä, mutta lihasmäärä ei kuitenkaan ole niitä ihan kisalavan pienimpiä, ja jos söisin proteiinia vaan tuon rasvattoman massan painon mukaan, niin järkyttävän pieneksi menisi päivän proteiinien saanti.

Eipä ole tullut laskettua, kun muutamista grammoista kuitenkin on kysymys. 2 grammaa ole itsekin pitänyt minimitavoitteena, saattaa ylittyä useinkin, eli ehkä n. 2,2-2,3 g/kg keskimäärin tulee.

Normaalikaudella lasken myös protskut vain hyvistä protskuista, silmämääräisesti helpompi hahmottaa, ei viitsi kovin laskeskella.
Dietillä nyt tottakai kaikki tulee laskettua mukaan ja haastavaksi tässä alussa sen tekeekin toi suhde. Että sen vähänkin saa hyvänä.hiilarit uotteet syö niitä kyllä jonkun verran.
mulla on hippasen alle 3g/kg suhde nytkin dietillä, normaalikaudella nautin kyllä protskua vieläkin enemmän, automaattisesti.hyötyähän siitä ei siis ole, joten vois alkaa vähentämään..=)

hi!

Suositut

Back
Ylös Bottom