Just luen Pirkka-lehteä, jossa on artikkeli sivulla 54 otsikolla TERVEELLISET VALKUAISAINEET tämmöistä infoa:
"...Jokaisessa proteiinigrammassa on energiaa 17 kilojoulea eli 4 kcal. Proteiineja ei kannata syödä liikaa, koska elimistö ei pysty varastoimaan niitä myöhempää käyttöä varten.
Ylimäärä, jota elimistö ei tarvitse kudosten rakennusaineeksi ja aineenvaihdunnan säätelyyn, muuttuu energiaksi tai varastoituu rasvakudoksena.
Jos taas elimistö ei saa riittävästi energiaa hillihydraateista ja rasvoista, se käyttää polttoaineena kudosten proteiineja.
Ruuan hiilihydraatit ja rasvat siis säästävät proteiineja niiden erityistehtäviin."
Artikkelin lopussa on vielä vihreässä laatikossa tietoisku, jossa sanotaan:
"Suomalaiset saavat ruoasta proteiinia enemmän kuin tarvitsevat. Suositeltava määrä proteinia on10-15 prosenttia päivän energiatarpeesta."
Jutussa mainitaan kyllä erikseen voimailulajeja harrastavat, joiden protskutarve on suurempi kuin muilla mutta ylipäätään sa käsityksen, että bodarikin voi siis saada protskua yli tarpeen ja se sitten lihottaisi, ilmeisesti, koska mainitaan sen ylimäärän muuttuvan rasvakudokseksi.
Itse olen mokannut kolmen viime kuukauden aikana protskujen yliannostuksen kanssa ja olen saanut laardia pallean kohdalle, pahus! Olen ollut todella sokea: voitteko uskoa että olen koko talven luullut että ehrmannin purkissa on vain 100 g rahkaa kun oikea määrä on 250g?! Hitto, että oon ollut pönttö... Näin tyhmälle ei löydy edes hymiöö sillä davidkin vaikutaa mun rinnallani ihan einsteinilta :wall:
Kun mokani huomasin, aloin katsomaan muutenkin ruokiani ja nyt häpeillen korjaan....