Proteiinijauhot leivonnassa

Ikä
45
On tullut sellainen idea mieleen, että jos sekoittaisi pienen määrän proteenijauhoa vohvelitaikinan sekaan, voisi saada vohveleista hiukan terveellisempää kamaa..

Ei kuitenkaan ole minkäänlaista käsitystä siitä, miten esim. heraproteiini suhtautuu paistamiseen.
ja mikä olisi parasta proteiinia tuollaiseen?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
hkultala sanoi:
On tullut sellainen idea mieleen, että jos sekoittaisi pienen määrän proteenijauhoa vohvelitaikinan sekaan, voisi saada vohveleista hiukan terveellisempää kamaa..

Ei kuitenkaan ole minkäänlaista käsitystä siitä, miten esim. heraproteiini suhtautuu paistamiseen.
ja mikä olisi parasta proteiinia tuollaiseen?

http://www.pakkotoisto.com/vbulletin/showthread.php?t=21839

auttaisikohan tämä? :)

Totta kai onnistuu. Ja ellei nyt proteiinijauhetta halua käyttää, esim. vaalea soijarouhe sopii melkein kaikkiin leivonnaisiin. Kolmasosan jauhoista voi korvata soijalla.

Huippuvinkki meille keliaakikoille.

Yllättävän monista leivonnaisista myös tulee hyviä kun korvaa voin rypsiöljyllä ja tilkkasella maitoa.

Soijaprotujauho sopii leivontaan. Oon sämpylätaikinassa, pitsanpohjaan ja lettutaikinaan jopa kolmasosan jauhoista sitä laittanut menestyksen vaihdellessa (lettujen kanssa oli pahoja ongelmia paistettaessa). :D Täytyy varautua siihen, että soijaprotujauho sitoo nestettä aika reippaasti, vettä on joutunut lisäilemään taikinaan vaivausvaiheessa. En pysty mitään määriä ilmoittamaan, kun näppituntumalla olen lisännyt vettä.

Myöskään en edes yrittäisi korvata protujauholla jotain alunperin tarkoitettua jauhoa, jos kyseessä olisi mitään sämpylöitä, lettuja tai pitsapohjaa monimutkaisempaa leivonnaista.

Jossain oli juttua, että myös kaseiini tai maitoprotujauho passaisi leivontaan. Onkos joku kokeillut?

Ainakin käyttämäni soijarouhe (mikä tietysti on ihan eri asia kuin protujauho) sitoo oman tilavuutensa verran nestettä.

Tuota rouhetta olen käyttänyt menestyksekkäästi ainakin muffinsseihin, piirakkaan ja suklaakakkuun. Vaaleassa kakussa maku saattaisi tulla läpi.

Vohvelin paistamisessa tulee muistaa, että noi proteiinit on hiukan herkempiä kärähtämään kuin tavalliset jauhot. Kyllä kuitenkin pitäis onnistua. Olen ajatellut itsekin tehdä joskus noita vohveleita :)

Ite käytin kerran kokeilumielessä vaniljan makuista heraa lättyihin.. ja maistu niin PASKALTA ko lätty vaan voi maistua.. elikkä oon tyytyny pitään, herkut herkkuina ja juomaan protskut erikseen.

Maustettujen protskujauhojen suhteen kannattaa muistaa se seikka, että niissä on usein käytetty makeutusaineita, joista kaikki eivät taas suinkaan kestä kuumennusta = menettävät makunsa, saattavat jopa ymmärtääkseni muuttua varsin pahanmakuisiksi. Eli keitettäviin/paistettaviin ruokalajeihin kannattanee käyttää ihan maustamattomia jauhoja, rahkoihin ja jogurtin sekaan toki sopii maustettukin protsku.

Banaanijogurttia ja banaaninmakuista protskua, hmm... pitääkin kokeilla heti...

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom