proteiinijauheet vs. aminohappojauheet

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja kooma
  • Aloitettu Aloitettu
Olenko nyt aivan hukassa kun mun mielestä en näe mitään järkeä syödä ns. yksittäisiä aminohappoja (esim. arginiini+lysiini+whatever combo) verrattuna normaaleihin protskujauheisiin. Esim. arginiinia löytyy eräästä käyttämästäni proteiinijauheesta 3.5g/100g ja lysiiniä huimat 9g/100g. Eli jos vedän kolme drinkkiä perusprotskua päivässä saan siitä päivittäin 3.5g arginiiniä ja 9g lysiiniä, joiden pitäisi olla jo ihan sopiva satsi peruspunttailuun.

Kertokaa nyt missä mun matikka mättää, ostaisin kernaasti HC-nutritionin jauheita mutta näyttää siltä että perusprotskusta saan jo kaikki tarvittavat aminot, ja tarvittavissa määrissä.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
On eri asia ottaa aminohappoja erikseen tai "kimpassa" tavallisena proteiinina. Esim. arginiini saattaa(ei yhtenevää tieteellistä näkemystä asiasta) tyhjään vatsaan ennen nukkumaanmenoa otettuna nostaa hieman kasvuhormonitasoja. Jos nappaisit saman määrän arginiinia perusherasta et samaa vaikutusta tulisi saavuttamaan. Aminohapot saattavat esim. käyttää samoja kuljetusreittejä kehossa, jolloin vaikutukset muodostuvat täysin erilaisiksi riippuen oletko ottanut useita vai vain yhtä aminohappoa. Asian selittäminen vaatisi oikeastaan jo hieman syvempää tietämystä, mitä itseltä ei löydy, mutta varmasti search- toiminnolla löytyy tarkempaa tietoa asiasta. Jos resursseja riittää niin yksittäiset aminohapot on kiva lisä kaappiin, mutta IMO useimpien(lue ei-niin- rahakkaille) kannattaa sijoittaa rahansa laadukkaisiin palautumisvalmisteisiin.

Samaa mieltä, lisättäköön vielä että jotkut irtonaiset aminohapot luokitellaan jopa lääkeaineiksi.

hc-audio sanoi:
proteiinihan muodostuu aminohapoista............

Ai jaa? :wanha:

foo sanoi:
On eri asia ottaa aminohappoja erikseen tai "kimpassa" tavallisena proteiinina. Esim. arginiini saattaa(ei yhtenevää tieteellistä näkemystä asiasta) tyhjään vatsaan ennen nukkumaanmenoa otettuna nostaa hieman kasvuhormonitasoja. Jos nappaisit saman määrän arginiinia perusherasta et samaa vaikutusta tulisi saavuttamaan. Aminohapot saattavat esim. käyttää samoja kuljetusreittejä kehossa, jolloin vaikutukset muodostuvat täysin erilaisiksi riippuen oletko ottanut useita vai vain yhtä aminohappoa. Asian selittäminen vaatisi oikeastaan jo hieman syvempää tietämystä, mitä itseltä ei löydy, mutta varmasti search- toiminnolla löytyy tarkempaa tietoa asiasta. Jos resursseja riittää niin yksittäiset aminohapot on kiva lisä kaappiin, mutta IMO useimpien(lue ei-niin- rahakkaille) kannattaa sijoittaa rahansa laadukkaisiin palautumisvalmisteisiin.

Hmm, niin tästä voisi sitten johtaa kysymyksen että onko sitten järkevä paastota illalla (esim. jos samana päivänä on treenannut iltapäivällä) vain sen takia että saa heittää huiviin jonkun eksoottisen aminokombinaation vs. se että söisi treenin jälkeen paljon puhdasta korkeaproteiinista ravintoa iltaan asti. Mene ja tiedä...

Toisaalta kaverini joka syö aika huonosti (eli vatsa lienee usein tyhjillään) on vedellyt glutamiinia, arginiinia, tauriinia ja amino aktivia aamuin ja illoin - on kasvanut todella hyvin parissa kuukaudessa mutta saattaahan hän olla geneettisesti erittäin lahjakas tms. Mut pointtina se että kasvua on tapahtunut nimenomaan nyt aivan helvetisti kun otti aminot mukaan treeniin pari kuukautta sitten.

No jos noista yksinään on ainakin tyhjään mahaan hyötyä niin ehkä aamulla voisi kokeilla jotain aminoja yksikseen kun "paastottua" tulee nukkumisen seurauksena kuitenkin. Ehdotuksia? Lysiini + Arginiini?

Jotenkin vaan nuo kaverini tulokset saavat mut kohta jo väkisin kokeilemaan huono ruokavalio + aminot- kombinaatiota :lol2: sen verran hyvin sällillä toimii, lisäproteiinia ei vedä, vain noita aminoja. Itse taas vedän proteiinijauhoja enkä ole ikinä ymmärtänyt minkään hyperkalliin amino aktiv liquidien tms. päälle...

Kooma: samaa oon pähkinyt ja melkein uneni menettänyt tästä probleemasta :lol2: Itse olen päätynyt sellasen kompromissiin et vetelen esim. tonnikalaa ja öljyjä ja vaikka rahkaa noin tunti ennen nukkumaanmenoo ja sit just ennen ku laitan pään tyynyyn tempasen (ne vitun) arginiiniit(riesaks tulossa vaan) ja koitan saada mielenrauhaa... en tiä sit toimiiko näin kun eihä se massu tyhjä ole... huoh tähän ku sais tietoo!

Itse otan proteiinia ihan tavallisesti aamulla ja joskus aterian jälkeen ja illalla. Mutta viimeisen proteiini drinkin otan 30-45 minuuttia ennen nukumaan menoa ja sitten aivan vimeiseksi nuo Arginiinit, Glutamiinit, GABA:t sun muut mössöt

Suositut

Back
Ylös Bottom