Prossutuuletin ei sopinutkaan emoon

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Mixu
  • Aloitettu Aloitettu

Mixu

Ei vain tajua
Mulla on Gigabyten K8NS-Ultra socket 939 - emolevy. Siihen ostin AMD Athlon 64 3500+ prosessorin. Sitten tähän halusin ostaa sopivan prossutuulettimen, niin hinta-laatu-suhteeltaan hyvältä vaikutti Nexuksen AOP-6400. Ostin jäähyn, mutta en ehtinyt sitä asentaa pariin viikkoon. Kun lopulta silmät kiiluen ryhdyin töihin, huomasin yhden perkeleellisen yksityiskohdan:
Nexuksen jäähy kiinnitetään emoon ruuveilla, mutta Gigabyten emossa saatana ei ole ruuvireikiä, mihin jäähyä kiinnittää.

Missään tuotepaketeissa ei mainittu, että "tarkista, onko emossasi clipsi- vai ruuvikiinnitys prossujäähyä varten". Mistä tuollaista edes osaisi katsoa, jos ei tiedä että jäähykiinnityksiä on kahdenlaisia. Mikä on halvin tapa, millä saisin emooni kiinni jäähyn? Pitääkö ostaa uusi jäähy? Voinko vaihtaa emosta tuon kehikon, mihin jäähy kiinnittyy? Help.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mixu sanoi:
Mulla on Gigabyten K8NS-Ultra socket 939 - emolevy. Siihen ostin AMD Athlon 64 3500+ prosessorin. Sitten tähän halusin ostaa sopivan prossutuulettimen, niin hinta-laatu-suhteeltaan hyvältä vaikutti Nexuksen AOP-6400. Ostin jäähyn, mutta en ehtinyt sitä asentaa pariin viikkoon. Kun lopulta silmät kiiluen ryhdyin töihin, huomasin yhden perkeleellisen yksityiskohdan:
Nexuksen jäähy kiinnitetään emoon ruuveilla, mutta Gigabyten emossa saatana ei ole ruuvireikiä, mihin jäähyä kiinnittää.

Missään tuotepaketeissa ei mainittu, että "tarkista, onko emossasi clipsi- vai ruuvikiinnitys prossujäähyä varten". Mistä tuollaista edes osaisi katsoa, jos ei tiedä että jäähykiinnityksiä on kahdenlaisia. Mikä on halvin tapa, millä saisin emooni kiinni jäähyn? Pitääkö ostaa uusi jäähy? Voinko vaihtaa emosta tuon kehikon, mihin jäähy kiinnittyy? Help.

Tietysti voit itse porata ne reijät siihen jos tiellä ei ole mitään komponentteja, mutta silloin kyllä emon takuu raukeaa.

voimavellu sanoi:
Tietysti voit itse porata ne reijät siihen jos tiellä ei ole mitään komponentteja, mutta silloin kyllä emon takuu raukeaa.
Aika riski ehdotus, ja vaikka poraisinkin emoon reikiä, niin millä saan ruuvin kiristymään siihen reikään? mutteri toiselle puolelle? sehän saattaisi aiheuttaa oikosulun emolevylle?

prossutuuletin, sehän tulee kiinni siiliin? Vai tarkoitatko nyt siili+tuuletin-yhdistelmää? Tuulettimenhan saa siiliin kiinni vaikka jollain kaksipuoleisella teipillä tms. patentilla, mutta ritilän saaminen kiinni prossuun/emoon lienee jo mielenkiintoisempi prosessi jos sitä ei ole siihen tarkoitettu. Vaan onpahan outoa kun noidenhan pitäisi socketin mukaan käydä yhteen..

No ei mitään reikiä aleta poraamaan ainakaan noin uuteen emoon. Emolevy on monikerroksinen, eli johteet kulkee levyn sisälläkin. Melko varmasti menee paskaksi.

Eli tosiaan, kyseessä on Nexuksen siili + tuuleitn + yhdistelmä. Sen kiinnitysmekanismi on kaksi ruuvia, jotka menevät emossa olevan "siilikehikon" sekä emon läpi emon toisella puolella olevaan "tukilevyyn" kiinni.

Mutta tosiaan, mun emossa ei noita ruuvinreikiä ole, vaan ainoa tapa kiinnittää siilituuletin-yhdistelmä on kyättää niitä ripoja ja kyseisessä NExuksen siili+tuulettimessa ne ripat ei ole tarpeeksi tiukat, vaan niiden lisäksi on kyätettävä ruuveja.

Eli jos oikein ymmärsin, niin mun pitäisi jostain saada erilainen backplate, eli takalevy, jossa on ruuville urat, laittaa se vanhaan tilalle emon takapuolelle ja sitten ottaa ne muovitapit irti nykyisestä kokoonpanosta ja sitäkautta kiinnittäää uusi jäähy socketiin.?

Ongelma selvisi.

Lähetin sähköpostia Nexukselle (Hollantiin) ja sieltä tuli tunnin (1h) sisällä vastaus, että jos annan osoitteeni, niin he mielihyvin lähettävät minulle postissa kyseisen laatan, minkä avulla saan prossujäähyn kiinni emolevyyn.

Hienoa palvelua!

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom