Prossun valinta

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja deexz
  • Aloitettu Aloitettu
Ikä
37
Moi kaikki tietokoneiden sielunelämästä ja markkinavoimista tietävät bittinikkarit..

Olen seurannut n. kymmenen vuoden ajan tietotekniikan kehitystä suht tiiviisti, mut parin viimeisen vuoden aikana olen tippunut kelkasta..

Se alkujaaritteluista, joten:

Mikä prossu sopisi teidän mielestänne, Pakkislaiset nykyaikaiseen koneeseen, jossa olisi tehot ja hinta kohdillaan. Olen rakentelemassa n. 550 € konetta, (Pelkkä keskusyksikkö) joten mikään komponenteista ei saa olla ihan uusinta uutta (kallista), muttei myöskään liian vanhaa. Uusimmat pelit pitää pyöriä.
Ehdotuksia? Mikä prossu hinta/laatusuhteeltaan tämän hetken huippua?

Itse ajatellut jotain AMD:n mallia, mutta jos Penoistakin joku löytyisi...

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Veikkaisin, että AMD Athlon 64 3000+ (120-130 euroa) on hyvä hinta/teho-suhde. On saatavana myös Socket 939 kantaiseen emolevyyn, jolloin päivittäminen tulee tulevaisuudessa halvemmaksi kun voi iskeä kaksoisydin Athlon 64 X2 prosessorin BIOS-päivityksen jälkeen.

AMD Sempron 3000+ (89 - 101 euroa) ehkä voisi olla vieläkin parempi, mutta siinä ei ole 64-bittisiä rekistereitä ollenkaan ja ei löydy Socket 939 kantaisena. Tällä hetkellä Athlon 64 ja Sempron ehkä ovat tasaväkisiä, mutta tulevaisuudessa Athlon 64 menee ohi 64-bittisten rekistereille tehtyjen ohjelmapäivityksien ansiosta niin peleissä että hyötyohjelmissa.

Intel Pentiumien hinnat alkavat siitä 145 eurosta ylöspäin (Pentium 4 520) ja tietääkseni se ei pärjää AMD:n vastaaville.

Näytönohjain on nykyään tärkeämpi komponentti varsinkin pelailuun ja sanon rehellisesti, että 550 euroa ei riitä pelkkään keskusyksikköön, jos pitää uudetkin pelit pyöriä:

Prosessori 89 - 130 euroa
Emolevy noin 100 euroa
Gigatavu muistia vähintään 100 euroa
Näytönohjain 170 - 180 euroa (himopelaajalle noin 300 euroa)
Virtalähde?
Kotelo?
Kiintolevy?
Äänikortti?
DVD-asema?
Jäähdytys?

Vai löytyykö muut komponentit ennestään?

Socket A kannattaa jo unohtaa, joten vaihtoehdot olis socket 754 ja socket 939 kantaiset prossut. AMD Sempron 3000+ socket 754, alle satasen hintaa pitäisi pelittää pelitkin hyvin, loput on sitten näytönohjaimesta kiinni. Ja helppo päivittää myöhemmin parempaan Athlon 64 prossuun.

Omaan korvaan kuulostaa hieman hankalalta yhtälöltä jos UUSIMMAT pelit pitää pyöriä ja tuon verran on rahaa käytössä...lisäksi jos tahdotaan, että ne ensi vuoden pelitkin toimivat.

edit: Jahas Energia sen jo tokaskin.

Olen Energian kanssa samoilla linjoilla prossun kanssa, siihen voi panostaa vähän reilummin. Emoja saakin athlon 64 yhteensopiviakin aika hyvään hintaan, ja pelejä pyörittää 100-150 radeonilla ja geforcella mukavasti. mutta älä osta intelin celeronia koska se on tosi hidas, mulla on 2600 celeron mutta en ole tyytyväinen vaikka kaikki pyöriikin mutta useempi sovellus meneekin jo hitaammaksi.

EDITTIÄ: Prossuksi tosin riittäisi esim 2.8 athlon

Juu, liian pieni budjetti. Näyttis tosiaan maksaa sen parisataa jos haluat HYVÄN. Itse jos nyt ostaisin, niin ostaisin tuon energiankin mainitseman amd 64 3000+ socket 939

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom