Prosessorin ehjyydestä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja jalat
  • Aloitettu Aloitettu
Ikä
45
Prosessorin ehjyydestä...

Eikö prosu ole joko ehjä tai rikki kokonaan?
Ei kait se voi olla niin rikki että se toimii vain puoliteholla?
Te jotka olette perehtyneet paremmin prosessoreiden sisäiseen maailmaan heittäkää "arvio".

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Kyllä sekin on mahdollista että prosessori toimii näennäisesti, mutta tekee laskuvirheitä. Näin oli ainakin ensimmäisten Pentiumien kanssa ja virheen sai selville erillisellä laskentaohjelmalla, kyseessä oli siis valmistusvirhe. Mutta sitä en usko että käyttäjä voisi hajottaa prossun osittain.

Kerros tarkemmin tästä "puolitehosta"

Käyttäjä kun rikkoo prosun fyysisesti niin kyllä se sitten on ihan kokonaan rikki.

Pyranha sanoi:
Kerros tarkemmin tästä "puolitehosta"

Käyttäjä kun rikkoo prosun fyysisesti niin kyllä se sitten on ihan kokonaan rikki.

Tuolla viiminen viesti kertoo tilanteen. Mietin vaan onko emo vai prosu rikki.
http://www.pakkotoisto.com/vbulletin/showthread.php?t=33105

Todennäköisesti emolevy, mutten viitsisi ostaa uutta emoa, kun on niin kovin suolaisia hintoja käytetyissä huuto.netissä...
Myyn kait tuon prosun yksinään jossain välissä

jalat sanoi:
Mietin vaan onko emo vai prosu rikki.

Veikkaanpas, että kumpikaan ei ole rikki, vaan emo on joko liian vanha tai väärin konffattu.

Jotta prosessori toimii optiminopeudellaan, on valittava oikein väyläkello ja kerroin. 733 MHz P3 käyttää 133MHz kelloa, ja sen kerroin on tällöin 5,5. (5,5 x 133 MHz = 731,5 MHz ja se on melkein 733 MHz, ei ole ihan niin tarkkaa.)

Emolevysi BIOS-asetuksista pitäisi saada semmoiset valinnat, että tämä tulee täyteen. Jos emolla on käytössä 66 MHz väylä ja kertoimena 5,5, niin saadaan lähes 366 MHz taajuus prosessorille, ja sehän on valittelemasi puolikas Penasi nimellisnopeudesta.

kyllä prossut voivat käsittääkseni olla osittain rikki, esim. tilanteessa joissa siilin alla oleva tahna on epätasaisesti levitetty, jolloin osa transistoreista ylikuumenee. Tämä aiheuttaa laskuvirheitä ja kaatuiluja.

metalman sanoi:
kyllä prossut voivat käsittääkseni olla osittain rikki, esim. tilanteessa joissa siilin alla oleva tahna on epätasaisesti levitetty, jolloin osa transistoreista ylikuumenee. Tämä aiheuttaa laskuvirheitä ja kaatuiluja.
Rikkinäinen prossu tarkoittaa sitä ettei se toimi kylmänäkään. Jos lähdetään prossun ehjyyttä epäilemään niin ensin on tietty varmistettu sellaiset perusasiat kuten jäähdytys.

Tähän aiheeseen liittyen voikin kysyä seuraavaa:

Kokoilin uutta konepakettia tuossa eilen ja eihän se inahdakkaan. No näytönohjaimen ja muistit sain testattua toisessa koneessa mutta emolevyn ja prosessorin testaus muualla ei onnistu. Vika on siis siinä ,että minkäänlaista kuvaa ei tule näytölle kun koneen käynnistää. Kokeiltu on pelkillä minimi johto/laite määrille ja lopputulos on aina sama. Virtalähde pörähtää nätisti käyntiin ja emolla näkyy herätevirrat, cd ja kovalevykin tarvittaessa saa virtaa. Itse epäilen prosessorin olevan rikki

Kyseessä on siis uunituore konepaketti.

- AMD Athlon Mobile XP-M 2600+
- Thermalright SI-97
- 1 G muistia
- Asus A7N8X-E DeLuxe
- Sapphire/ATI Radeon 9600XT Ultimate 128M

No kotelosta puuttuu kaiutin joten pitää se repiä jostain ja kuulostella antaako se jonkun tietyn piippauksen sieltä ulos. Seuraava vaihtoehto lienee sitten prossun / emon vaihto liikkeessä. Niin tai näin vinkkejä otetaan vastaan mitä vielä voisi testata ennen kun lähtee palauttelemaan?

Itselläni oli aikanaan tuollainen 500mhz celeroni, kerroin siinä oli lukittuna 7,5 väylän ollessa 66mhz.

Jos nopeus on 366 niin 7,5 kertoimella näyttäis että sun emo antaa väylätaajuudeksi 50mhz. Eli katteles jos sitä pystyis jostain muuttamaan, joko dippikytkimistä tai sitten biosista.

Edit. taisit puhua tosta penasta sittenkin.. tosiaan jos 733 prosu kertoo et se on 366mhz niin väylä on asetettu siihen 66mhz sen normaalin 133 sijasta, eli emossa ei pitäis olla mitään vikaa, väärin vain säädetty..

Ripe hommaa se piipperi vaan, vika voi olla yksinkertaisesti löydettävissä sillä !

Itse kun viimeksi metsästelin vika en millään löytänyt kunnes huomasin että 12V pikkujohto oli irti, olin kytkenyt vain emon päävirtakaapelin... Eli vielä kerran ne johdot, jumpperit ja namiskat syyniin :)

Pyranha sanoi:
Ripe hommaa se piipperi vaan, vika voi olla yksinkertaisesti löydettävissä sillä !

Itse kun viimeksi metsästelin vika en millään löytänyt kunnes huomasin että 12V pikkujohto oli irti, olin kytkenyt vain emon päävirtakaapelin... Eli vielä kerran ne johdot, jumpperit ja namiskat syyniin :)

Samma häär. oli joskus se pienempi neliskanttinen johdonliitin liittämättä. Iso oli kyllä kiinni ja olin melkein jo lähettämässä osia takaisin kauppaan :D

Pyranha sanoi:

Joo löyty tollainen pikku piipperi. Pitää sillä testata kun myöhemmin pääsee kotiin. Kävi mielessä tuo virtapuolikin, koska virtalähteestä tulee sellainen 24 pin liitin joka sitten adapterilla menee emon 20 pinniseen. Emolle ei sitten mene enään sitä 4-pin virtaliitintä virtalähteestä mutta vika tuskin on tässä kun virtalähde on tuota atx 2.0 standardia. No piipperi kertoo enemmän...jos ei ääniä pääse ollenkaan niin prossua taidan syytellä.

Jansku sanoi:
Rikkinäinen prossu tarkoittaa sitä ettei se toimi kylmänäkään. Jos lähdetään prossun ehjyyttä epäilemään niin ensin on tietty varmistettu sellaiset perusasiat kuten jäähdytys.
Kerroppa jotakin perusteluja tähän mielipiteeseen? Puolijohteilla on taipumus toimia eri tavoin eri lämpötiloissa.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom