Pro Toimihenkilöunioni-lehti 4/03

Onko kukaan muu sattunut kyseistä lehteä näkemään? Lehdessä juttua SM-kisoihin BodyFitnessiin tähtäävästä Kaisa Tallgrenista. Ihmettelin paria kohtaa jutussa... (toki toimittaja on voinut vaikuttaa omalta osaltaan)

Kaisan valmentaja vertaa Fitness-kisoja missikisoihin!!! Ajatteletteko te kilpailevat todella näin!? Itse en todellakaan vertaisi näitä kahta toisiinsa.

Valmentaja arvioi myös kisapainon olevan 12 kiloa nykyisestä... Otatteko kilpailijat todella niin paljon pois??? Tuntuu aika hiton paljolta. Toki toiset vetää tiukempaa linjaa pitkin vuotta ja toiset rankemman dieetin...

Sanokaas nyt onko mun ihmetyksellä mitään aihetta???

Tuohon paino juttuun voin omalta osaltani kommentoida sen verran, että itsellä paino nousi kevään kisojen jälkeen kisa-aamun lukemista n. 12 kg, ja siinä +12kg lukemassa mulla edelleen näkyi esim. olkapäistä säikeet aivan selvästi, ja kunto oli kameran kestävä. Mulla tosin kahden viimeisen viikon viimeistelyssä paino tippuu aina vielä 4-6kg, mikä tietenkin koostuu pääasiassa nesteestä. Eli en lainkaan ihmettele tuollaisia diettaus kilomääriä.

Näistä lukemista voi myös varmasti päätellä sen, että kadunkulkijan hyvännäköinen trimmi kunto ei todellakaan ole vielä ns. kisakunto. Moni ensikertalainen, joka diettaa kisaan ilman "valmentajaa", tai varmaa näkemystä siitä, millaiselta oikea kisakunto näyttää, luulee olevansa kunnossa, kun kisapäivä koittaa. Karmaiseva totuus paljastuu viimeistään lavalle mentäessä, eli se "hyvä kunto" ei vielä ollutkaan lähelläkään vaadittavaa kisakuntoa. Tämän takia on hyvä kysyä neuvoja, tai ainakin kunnon edistymisen seuraamiseen apua joltakin, joka on joko itse kilpaillut, tai muuten ollut tiiviisti tekemisissä kilpailijoiden kanssa.

Tuosta missikisoihin vertaamisesta..... itsellä nousee aina karvat pystyyn, jos fitnesstä verrataan missikisoihin, mutta toisaalta en myöskään nykyään enää moisia vertauksia ihmettele lainkaan, sillä kisoissa näyttää menestyvän aika treenaamattoman näköisiäkin "missukoita" :rolleyes:

Anteeksi vaan tää lähipäivien negatiivinen äänensävy, mutta itseäni suuresti mietityttää bodyfitnessin tuleva suuntaus... onko se tosiaan menossa kohti missikisoja??? :(

Mä puolestani jäin miettimään kohtaa, jossa sanottiin, että hän nostaa 151 kg. Siis mitä nostoa tässä tarkoitetaan?!:confused:

Kyllä luin ja karvat nousi pystyyn!!! :curs:

Valmentaja tosiaan vertasi fitnesskisoja missikisoihin :curs:
Tukat ovat kuulemma pöyhkeästi föönattuja ja meikit räikeitä!
Prkl, missikisat on missikisoja ja fitness on kilpaurheilua!!!

Tämä Tallqren myös mainitsi jutussaan seuraavasti: jos hän menee ravintolaan syömään, niin hän soittaa heti valmentajalleen ja kysyy mitä hän voi menusta valita. Hmm...järjen käyttö on sallittua :lol2:

Jos ruokavarastosta on päässyt loppumaan ruismakaroonit, eikä ehdi enää kauppaan ostoksille, on heti soitettava valmentajalle ja kysyä mitä voisi syödä tilalle! Itselleni ainakin jäi sellainen kuva, että tämä Tallqren ei itse tajua hölkäsen pöläystä ravintoasioista ja hän on täysin riippuvainen valmentajastaan.

no niin ja tässä tulee kaiken huippu...Are you ready?

Tallqrenin valmentaja myös mainitsi, että osa kilpailijoista joudutaan taluttamaan lavalle, koska nesteet ja suolat ovat niin vähissä :lol2: :lol2: :lol2:
Itse en ole kyllä koskaan henk.koht nähnyt että joku ois pitäny taluttaa lavalle...!!!!????!!! Kyllähän tuota jaksaa vetää läpi 2 min. rankan vapaaohjelman ja vielä hymyilläkin.

Huh, huh...siinä taas tuli takapakkia tälle lajille...Kiitoksia vain Maukalle (=Tallqrenin valmentajalle) ja tulevalle body fitness kilpailijalle Kaisalle!

En ole vielä ko. juttua nähnyt, mutta työkaveri lupasi tuoda lehden ensi viikolla. Kuulostaa kyllä todella ärsyttävältä!
Voin sekä kilpailijana, että valmentajana sanoa etteivät ainakaan täällä mainitut jutut pidä paikkaansa. Kyllä itse ainakin neuvon valmennettaviani heti alusta pitäen laskemaan ravinnon koostumuksen itse, enkä minä kyllä aio ketään lavalle taluttaa... Missittely taas kuulostaa aikamoiselta vähättelyltä kaikkien kilpailijoiden treeniä kohtaan... Itse olenkin todennut missittelijöille nykyään, että monenko missin he tietävät ottaneen 90kg penkistä tai olleen 6krt dopingtestissä ;))

Ps. Painosta vielä; olen isokokoinen kilpailija ja oma painoni putosi dieetillä (n. 16 vkoa) alle 6kg.
:curs:

Originally posted by Saaga
Missittely taas kuulostaa aikamoiselta vähättelyltä kaikkien kilpailijoiden treeniä kohtaan... Itse olenkin todennut missittelijöille nykyään, että monenko missin he tietävät ottaneen 90kg penkistä tai olleen 6krt dopingtestissä ;))

:kippis1: A-S-I-A-A :kippis1:

Kyllähän ne missitkin treenaa (?) salilla ja kävelee korkokengissä, mutta tuskinpa se riittää perusteluksi sekoittaa fitnesskisat missitouhuihin. Kyllä nämä hommat eroaa toisistaan kuin yö ja päivä!

Kuinka moni missi treenaa salilla 4 krt./vk:ssa, tekee aerobisia treenejä, pompputreenejä, lajivoimatreenejä tai diettaa 17 viikkoa ennen kisoja ?:confused:

Lukaisin eilen illalla kyseisen artikkelin mieheni lehdestä, ja täytyy sanoa muiden tavoin, ettei se todellakaan antanut hyvää kuvaa lajista tai sen harrastajista.

Aikamoisia ylilyöntejä, ja vaikka on ihan plussaa, että on valmentaja, joka nähtävästi ymmärtää ravitsemuksesta ja treenistä, niin silti....

Tuo lavalle taluttamisjuttu pohjautunee varmaankin kyseisen valmentajan omaan kehonrakennustaustaan. Sillä scenellä on nähty vaikka mitä, mutta ei fitnessissä kuitenkaan mennä niiiiin äärimmäisyyksiin esim. kunnon suhteen, että lavalle pitäisi talutella... tai sitten on sössitty suolan tms. kanssa aika pahasti.

Täytyy tietysti vielä muistaa, että jutun on kirjoittanut varmastikin toimittaja, jolla tuskin on mitään aiempaa kosketusta lajiin, ja nostanut esiin asioita haluamallaan tavalla, ja ehkä karrikoidustikin. Itselläni on koomisiakin kokemuksia siitä, että ihan "alan" toimittaja kirjoittelee lähes tulkoon puutaheinää, tai sitten ainakin kuulee asiat ihan haluamallaan tavalla. Ja tosi nihkeästi osa toimittajista antaa juttua luettavaksi etukäteen, pyynnöistä huolimatta.

Tosta unohdinkin kirjoittaa, että kaikesta mahdollisesta pitää soittaa valmentajalle! Sain kyllä hyvät naurut :lol2:

Originally posted by fitnesspimu
:kippis1: A-S-I-A-A :kippis1:

Kyllähän ne missitkin treenaa (?) salilla ja kävelee korkokengissä, mutta tuskinpa se riittää perusteluksi sekoittaa fitnesskisat missitouhuihin. Kyllä nämä hommat eroaa toisistaan kuin yö ja päivä!

HEi kamoon, mä oon kerran ollut samaan aikaan salilla tän missin, tän tän...hmmm... mikä se nyt oli...tän Heidi Wilmanin kanssa. Sillä oli sellanen puoli metriä korkea kampaus tukassa (sellanen torni!!!). Siis käykääpä miettimään ihan tosissaan miltä se näyttää.:lol2:

Kyllä täytyy sanoo, että jengiä vähän hymyilytti, kun se teki ylätaljaa rinnalle ja näytti et se sen tukka KAATUU ihan kirjaimellisesti.

Jokainen tavallaan, mutta kyllä mä käyn kampaajalla ihan eri aikaan kun ennen salille menoo. Vaikka siis ymmärränkin että missien täytyy näyttää aina hyvältä.

Mun mielestä missikisoissa ja fitnesskisoissa on paljon yhteisiä tekijöitä, mutta niitä ei silti voi verrata keskenänsä, koska kisoihin valmistautuminen on niin erilaista.

Missit käy läpi kaikenmaailman mallikurssit sun muut sörsselit ja joitain valmennetaan Miss Suomeksi jo ihan pienestä pitäen (esim. Heidi Willman). Syömisillä missikisoissa on väliä, mutta lähinnä siltä kantilta kuka syö vähiten: kaveri oli yksissä missikisoissa ja siellä pukuhuoneessa tytöt vertailivat syömisiään (ja syömättömyyttään) ja hirveää kehumista, kun syö näkkileipää ilman mitään päällystä ja pari vihannesta päivän aikana. Oli kaveri pyöritellyt silmiään, ku oma ruokavalio sisälsi lähinnä roskaruokaa :)

Tottakai missien pitää harrastaa liikuntaa, mutta se on sellaista vitkuttelua pienillä painoilla tai pomppimista aerobicissa.

Fitnesskisailijoilla ruokailut on tärkeää, mutta sillä onkin merkitystä mitä syö ja kuinka paljon.

Kisoihin treenataan paljon erilaisin harjoituksin, on salia, venyttelyä, akrobatiaa, pomppimista, voimaharjoittelua, kehonhallintaa jne..

Sekä missi- että fitnesskisoissa arvostellaan ulkonäköä. Hiusten pitää olla kunnolla, meikin pitää olla kaunis, ihon pitää näyttää hyvältä ja kynnetkään ei saa jäädä huomiotta. Arvostelukriteerit vain ovat erilaiset.

Paljon yhteistä siis löytyy, mutta verrata ei niitä muuten oikein voi, koska kyse on niin erilaisista kisoista.

Ps. vaikuttipa tuo Tallgren aika pöllötä tyypiltä. Ihan turha lähteä kisailemaan, jos ei ite tiedä asioista sen vertaa, että voisi itse päättää ravintolalistalta ruoka. Siis voi hyvät hyssykät! :rolleyes: :lol2: Mun mielestä fitnesskisailijan pitää itse tuntea kehonsa ja osata itse syödä oikein. Kyllä se tietopohjakin liittyy lajiin vahvasti.

Suositut

Back
Ylös Bottom