Prässi käy selkään!

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Manala
  • Aloitettu Aloitettu
Alkanut suututtaa, kun tuo prässi vetää alavaiheessa selän irti nojasta jolloin siihen kohdistuu kauhea rasitus, joka sitten taas ilmenee vittumaisena kipuna.

Mitkä on lekureiden ohjeet moisen ongelman voittamiselle, tai mitä kannattaisi tehdä yms?
Väliinjättö on se viimeinen vaihtoehto, mutta ei pois suljettu :jahas:

Älä laske sitä prässiä niin alas. Niinkuin huomasitkin niin alaselälle tosiaan tulee mahtava paine kun prässin paino siirtyy jaloilta ja lonkalta alaselälle.

Manala sanoi:
Alkanut suututtaa, kun tuo prässi vetää alavaiheessa selän irti nojasta jolloin siihen kohdistuu kauhea rasitus, joka sitten taas ilmenee vittumaisena kipuna.

Mitkä on lekureiden ohjeet moisen ongelman voittamiselle, tai mitä kannattaisi tehdä yms?
Väliinjättö on se viimeinen vaihtoehto, mutta ei pois suljettu :jahas:

Todennäköisesti lasket kelkan aivan liian alas, ei sitä prässiä tarvi tehdä niin syvään että on korvat polvien välissä :D

Sitä kelkkaa ei saisi laskea liian alas, alimpiin nikamiin kohdistuu todella kova voima jos selkä alkaa irtoamaan.

Eipä taida muu auttaa kuin pienentää painoja jolloin saat paremmin pidettyä itsesi paikallaan, tai lyhentää se liikerata sopivaksi. Itse en tee kuin sellaiseen syvyyteen jossa säären ja reiden väliin muodostuu 90-asteen kulma.

Näiden lisäksi kannattaa aktivoida noita keskivartalon lihaksia ennenkuin teet prässiä, sekä keskittyä jännittämään niitä prässi-sarjan aikana "vetämällä napaa selkärankaan"

Kannattaa huomioida, että tuossa prässissäkin päästään turvallisemmin alemmaksi kun asento on hyvä. Eli Kannattaa pitää kunnon ryhti, rinta korkealla ja pää tiukasti tuessa kiinni. Tuossa suoritustavassa on huikea ero verrattuna siihen, että makaa lahnana tukea vasten ja pää on irti tuesta.

Ja lisäksi prässiin säädöt kannattaa kattoa kohdalleen, jos siinä prässissä sellaisia on, nekin vaikuttavat paljon asiaan.

^^
Tuo vinkki tietysti vielä tärkeämpi :)
Eli itse lasken ainakin selkänojan mahdollisimman alas ja levy johon jalat laitetaan melko pystyyn.

laske ne jalat aikalailla sen levyn alaosaan äläkä pidä niitä liika kapeella. se helpottaa paljon joissain huonosti suunnitelluissa prässeissä. lisäksi liike vaikuttaa paremmin juuri etureisiin tolla tavoin tehtynä.

Minä sain enemmän tukea prässiin pitämällä vyötä (jos et ole jo kokeillut) Jotenkin pysyy kropan asento paremmin "kasassa" koko liikkeen ajan.:rolleyes:

yleisin virhe mitä prässissä näkee on liian alas laskeminen.
lähes aina huomaa kun pari junnua tekee prässiä niin kaveri sanoo vieressä et älemmas (varmaan siksi kun toinen liikuttaa enemmän rautaa ja tuo alemmas sanoja on kade).

itsekin lonkka vaivoista kärsein kun laskin liian alas alussa, nyt ainoastaan polvet valittaa jos on liikaa painoa tai huonot lämmöt..

Mulla oli sama vaiva, ja teen prässin nykyisin yhdellä jalalla. Ei koske enää ja voi laskea melko alaskin. Tosin mun ykköskohteeni ei olekaan etureidet...

jos jalkoja pitää levyn yläreunassa, niin selkä irtoaa pakosti jos laskee liian alas. Alareunassa kun pitää niin ei pysty laskemaan niin alas, että selkä lähtisi irtoamaan. Etsii itselle sopivan kohdan jossa pitää jalkoja, että pystyy tekemään mahdollisimman alas selän pyöristymättä.
kysmys: Onko prässissä parempi tehdä mahdollisimman alas vai sellaista "nytkyttelyä"?? Suurin osa sanoo ja tekee nytkyttelyä, mutta taasen kun kahtoo isompien ukkojen reeni videoita nii liike on aika alas.

Itse sain alaselkäni kipeäksi, kun en typeryyttäni tajunnut tuota alaselän irtoamista. Nyt selkä on kipeä muutaman päivän takaa, mutta kokeilin tänään tyhjällä kelkalla laittamalla jalat levyn alareunaan, ja tajusin kyllä heti mistä kiikasti. Eipä sitä kaikkea voi tietää... :nolo:

Tämä olikin 1. viestini tänne foorumille, mutta voi sitä tiedon määrää minkä täältä olen saanut.

Itse välilevyvammaisena ja nikamat yliliikkuvina pystyn tekemään vain yhden jalan prässiä jos en halua selkää hajoittaa.

Liian isot painot ja väärä tekniikka nostaa ainakin alaselän irti selkänojasta.

Voit myös kokeilla jättää painot vähän ylemmäksi jos se auttaa. Rintaan kun laskee polvet niin tuppaa kyllä isoilla painoilla pakolla irtoamaan se selkä tuesta.

Itse lasken prässin niin alas että polvikulma on 90astetta.. alemmas kun päästää niin alkaa perse nousta väkistenkin ylöspäin eli missään nimessä ei kannata laskea hirveän alas vaan mielumminkin jättää vaikka ne toistot vähä vajaiksi.. terve selkä on kuitenkin iha kova sana!

edelleenkin ratkaisevaa on se jalkojen paikka levyllä. jos ne on tarpeeksi alhaalla, se selkä ei pääse millään irti, vaikka laskis pohkeet takareisiin. jalkalevyn kulma ja nilkkojen liikkuvuus sitten määrää, irtooko kantapäät levystä. itellä ei koskaan. muutenkin paino pitäs pyrkiä pitään kantapäällä koko ajan.

syvyydessä pätee samat säännöt kuin kyykyssä; ei mikään pakko laskea em. syvälle, mutta kyllä se sinne reilusti alle 90 astetta saa mennä. ite oon tehny vaihdellen:
- jalat levyn alalaidassa ja jopa kantapäät hieman alle, lasku aika alas
- sama lasku, mutta jalat keskilevyllä
- edelliset jalkapaikat, mutta polvikulma se 90 astetta ja hilkku alle varmuudeksi.
yleensä selkäpenkki mahd. alhaalla, niin saa reisiin sen paukun, eikä takapuoleen. joskus oon tehnyt myös pakara-takareisiliikkeenä selkäpenkki pystyssä ja jalat aika ylhäällä levyllä.

Mikäs on muuten kulmansäädön tarkoitus prässissä.Ainakin Panatan prässissä on kolme pykälää,jyrkin n.90astetta?

Olen nyt muutaman kerran tehnyt jalat levyn alareunassa jotta liike kohdistuisi enemmän etureisille,kantapäitä en saa sitten millään pidettyä levyssä kiinni,tuntuu jotenkin vaaralliselta punnerrella pelkillä jalkaterillä.Onkos muila samaa ongelmaa?

pikkujöpö sanoi:
Mikäs on muuten kulmansäädön tarkoitus prässissä.Ainakin Panatan prässissä on kolme pykälää,jyrkin n.90astetta?

Olen nyt muutaman kerran tehnyt jalat levyn alareunassa jotta liike kohdistuisi enemmän etureisille,kantapäitä en saa sitten millään pidettyä levyssä kiinni,tuntuu jotenkin vaaralliselta punnerrella pelkillä jalkaterillä.Onkos muila samaa ongelmaa?

Eikö sitä levyä, mitä vasten jalat tulevat, voi säätää?

anticube sanoi:
Eikö sitä levyä, mitä vasten jalat tulevat, voi säätää?

Mun mielestäni ei mutta täytyy vielä varmuudenvuoksi ens treenissä tarkistaa jos siellä olis joku vipu kuitenkin.Saman merkin hack kyykky masiinassa kyllä on......

Mulla toimii prässi hyvin niin että selkänoja on melko pystyssä samoin jalkalevy ja mulla on hartian leveydellä jalat ja niin alas kuin nään 47 kokoa olevat kaviot vain antavat jalat jalka levyyn laittaa .Selkänojan säädöllä saa myös samalla jalkojen liikeradankin niin pitkäksi kuin haluaa tai sellaiseksi että se perse ei nousu vaikka polvet osuisivatkin rintaan.Samalla kannattaa huomioida ennenkuin alkaa tekemään että "painaa"alaselkää sitä selkänojaa vasten niin ei pitäisi selkäkipuja tulla.Maltilla vaan etsii itselle sopivan liikeradan/pituuden ja maltilla painoa lisää niin hyvä tulee.Toivottavasti näistä oli jotain apua ettei ollut ihan puuta heinää:D

Back
Ylös Bottom