Potkunyrkkeily vai Thainyrkkeily?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja normale
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Olen nyt tässä miettinyt lajia jota haluaisin alkaa harrastamaan ja mieluiten taistelulajia, olen nyt kesän odotellu että oulu thaiboxing tekisi alkeiskurssi lmoituksen... mutta eivät ole saaneet sellaista tehtyä vaikka viime vuonna siitä ilmoitettiin jo heinäkuun alussa. Nyt sitten mietin sitä kickboxingia kun niiltä on tullut kurssi ilmoutus viime tiistaina alkaneesta kurssista. Thaiboxingia olin alunperin aloittamassa kaverin kanssa mutta ei kärsivällisyys kestä kun on sen verran hinku päästä pätkimään jotakin ja saada vähän lisä treeniä. Tiedän/luulen että thaikku on tehokas taistelulaji mutta en ole varma kuinka tasokasta on reeniä kun laji ei ole mitenkään tunnettu täällä päin. Niin olen nyt sitten menossa siihe kickboxingiin mutta haluan kysästä täältä että tulenko katumaan kärsimättömyyttäni?

No potkunyrkkeilyyn näyttäisi olevan ainakin kätevin mennä kun kurssi järjestetään ja muutenkin vaikuttaa toiminta olevan aktiivisempaa. Voittehan myöhemmin vaihtaa lajia jos toisessa järjestetään peruskurssi ja jos jostain syystä mieli tekee. PArempi ilmottautua ja mennä nyt kun empiä etenkin jos noin mieli tekee.

Nyt ihan ensiksi pitää sanoa, että minä en ole aivan puolueeton, koska olen treenannut 5 vuotta potkunyrkkeilyä Oulussa KBT:lla Lepan valmennuksessa. OTBC:n toimintaan olen tutustunut lähinnä käymällä leirillä.

Saavutuksiltaan seurat ovat aivan eri sarjassa. KBT:lla on useita suomenmestaruuksia, jonkin verran kansainvälistä menestystä ja tälle syksylle on saatu seuran ykkösnyrkki Lauri Suomelalle edustuspaikka nuorten EM-kisoihin. (Tästä tarkemmin ensi viikolla tulevassa FightSport -lehdessä.) OTBC:lla on voittoja lähinnä salikisatasolta. Lisäksi huomattavaa on, että Oulun selvästi menestynein thainyrkkeilijä Jani Ikävalko todellisuudessa treenaa KBT:lla Lepan valmennuksessa vaikka edustaa OTBC:a thainyrkkeilykisoissa.

Mitä valmentajien tasoon tulee, niin Lepa on amattivalmentaja ja ollut kamppailu-urheilussa mukana yli 30 vuotta. Hänellä on noin 70 nyrkkeilymatsia, nyrkkeilyn SM-pronssia ja hopeaa sekä kultaa alle 20-vuotiaissa ja potkunyrkkeilyn suomenmestaruus. Lisäksi hän on ennen täysipäiväiseksi kamppailuvalmentajaksi ryhtymistään työskennellyt liikunnanohjaajana ja opiskellut alaa. OTBC:n päävalmentaja ei tietääkseni ole koskaan otellut missään lajissa, on treenannut thainyrkkeilyä muutamia vuosia harrastetasolla ja sitä ennen muutaman vuoden kungfua.

En usko että kadut, jos menet koettamaan sitä potkunyrkkeilyä, ellei treeniajat sitten ole aivan mahdottomat. Salihan on keskustassa, joten liikenneyhteydet on tuskin ongelma.

Itse olen thainyrkkeilyä harrastava henkilö joten olen itsekin vähän jäävi kertomaan mitä kannattaa valita. Mutta asiaan, elän siinä käsityksessä että potkiksessa on lyönnit hiukan suuremmassa roolissa kuin thaikussa, jossa on sitten kivana lisänä tosiaan nuo kyynärpäät,polvet ja ah niin ihana lähiottelu. Molemmat lajit sisältää kunnon kontaktia kyllä jos sitä kaipaa. Joskus olen sparrannut potkis miesten ja naisten kanssa ja omasta mielestäni olivat kyllä käsistään aika pirun kätevää porukkaa :)

Potkunyrkkeilijät on ollut pätevämmän tuntuisia kuin thaiboxaajat kärjistetysti mitä vapaaottelussa tullut vastaan paljon paremman käsien käytön takia.

Potkunyrkkeilijät on ollut pätevämmän tuntuisia kuin thaiboxaajat kärjistetysti mitä vapaaottelussa tullut vastaan paljon paremman käsien käytön takia.

Thai taustaisista tuli ekana mieleen A.silva ja Shogun. Potkunyrkkeily taustaisina Manhoef ja AO.
Mutta se on aivan sama millä taustoilla kukakin mma:ssa heiluu,koska se ei tee siitä harrastelijasta tai treeneistä yhtään sen parempaa. Itse valitsisin noista sen kumpi sopii aikataulun ja matkojen suhteen paremmin.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Thai taustaisista tuli ekana mieleen A.silva ja Shogun. Potkunyrkkeily taustaisina Manhoef ja AO.
Mutta se on aivan sama millä taustoilla kukakin mma:ssa heiluu,koska se ei tee siitä harrastelijasta tai treeneistä yhtään sen parempaa. Itse valitsisin noista sen kumpi sopii aikataulun ja matkojen suhteen paremmin.

Totta mutta oulussa kannattaa vlaita potkunyrkkeily.

Jos haluaa verrata ottelijoiden teknistä tasoa, niin kannattaa ehkä kuitenkin mieluummin katsella sitä suomalaisista sali- ja SM-kisoista kuin jostain UFC:sta. Jos UFC-ottelija X ilmoittaa lajitaustakseen vaikka thainyrkkeilyn (jota on treenannut amerikassa), niin ei se tarkoita, että Taka-Kajaanin thainyrkkeeilyseurassa treenattaisiin yhtään samalla tavalla.

Jos haluaa verrata ottelijoiden teknistä tasoa, niin kannattaa ehkä kuitenkin mieluummin katsella sitä suomalaisista sali- ja SM-kisoista kuin jostain UFC:sta. Jos UFC-ottelija X ilmoittaa lajitaustakseen vaikka thainyrkkeilyn (jota on treenannut amerikassa), niin ei se tarkoita, että Taka-Kajaanin thainyrkkeeilyseurassa treenattaisiin yhtään samalla tavalla.

Tuo on totta ja koskee aivan kaikkia lajeja. Kannattaa katsella sitä paikallista tasoa missä ikinä sitten asuukaan.

Mutta sanoisin että yleisesti kuitenkin Potkunyrkkeily on parempi laji.

En ks. seurasta mitään tiedä, mutta olettaisin, että siellä vedetään kuitenkin tätä alapotkut sallivaa potkista?
Joskus olin sparrailemassa seurassa, jossa vedettiin vain tätä full contact potkista ilman alapotkuja ja oli kuin olisi taekwondo-miesten kanssa sparraillut, sillä erotuksella, että lyönnit toki olivat parempia.

En ks. seurasta mitään tiedä, mutta olettaisin, että siellä vedetään kuitenkin tätä alapotkut sallivaa potkista?
Joskus olin sparrailemassa seurassa, jossa vedettiin vain tätä full contact potkista ilman alapotkuja ja oli kuin olisi taekwondo-miesten kanssa sparraillut, sillä erotuksella, että lyönnit toki olivat parempia.

Juu pelkkää full contact sääntöihin perustuvaa sparria jos harjoittelee niin ei hyvä. Tietty jos tykkää ja tähtää vain niihin kisoihin niin mikäs siinä sitten.
Meillä kyllä aikanaan sai sparrata ihan vapaasti.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom