Postittaminen kallistako?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja modified
  • Aloitettu Aloitettu
Hintojen nousuun seuraava: Suomessa on meneillään trendi, että ykkösenä kulkeva posti vähenee ja kakkosena kulkeva lisääntyy, kokonaismäärä pysynee suunnilleen samana. Toisin sanoen kirjeistä saatavat tulot pienenevät, mutta kustannukset pysyvät ennallaan, sama työ niiden kirjeiden liikuttamiseen pitää silti tehdä. Tämän vuoksi hinnassa on korotuspaineita. Valtio kuitenkin valvoo korotuksia, ja kutistaa niitä ihan miten haluaa, kuten viimeksikin kävi. Toisin sanoen postilaitoksiin kohdistuu myös mielettömiä säästöpaineita, jotka valitettavasti tullevat myös huonontamaan palveluita.

Kohta varmaan poitavat koko kakkosluokan käytöstä. Toisaalta, jos se tehostaisi toimintaa ja järkevöittäisi hintoja kun erilainen säätäminen vähenisi, palvelisi tuo varmasti kaikkia tahoja loppupelistä.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Voisitko Mike kaataa pari massblastia tuollaisiin kirjekuoriin ja laittaa mulle tulemaan.

Voitaisiin lehdestä lukea, kuinka postista on löytynyt suuria määriä epäilyttäviä jauhekirjeitä. Pakkotoiston omistaja ratsattu CIAn ja SUPOn toimesta, kumiletkua ja peukaloruuveja säästämättä :D
 
Kohta varmaan poitavat koko kakkosluokan käytöstä. Toisaalta, jos se tehostaisi toimintaa ja järkevöittäisi hintoja kun erilainen säätäminen vähenisi, palvelisi tuo varmasti kaikkia tahoja loppupelistä.

Kakkosluokan posti on kyllä useimmiten koneella lajiteltavaa joten kyllähän se viuhahtaa oikeaan boksiin huomattavasti halvemmalla. Lisäksi ei tarvi stressata toimitusajasta samaan malliin kuin ykkösissä. Tuskin siis posti kakkosluokan kirjeistä eroon haluaa. Ykkösluokan posti sen sijaan on sekalaista tuubaa jota joutuu manuaalisesti säätämään ainakin ennen sen vyörymistä koneen uumeniin. Varmaan kakkosluokan kirjeiden säätö ottaa 90% vähemmän miestyötunteja lajittelun suhteen.

On muuten karseaa seurata postin raskaan puolen liukuhihnalajittelua ja kippaamista hihnalle. En voi suositella postia kellekään vähänkään särkyvän paketin lähettäjälle :down:
 
Mä en malta odottaa ulkomaisten postien tuloa Suomen markkinoille, vaikkapa Deutsche Postin. Nyt lähtee n.1200 pakettia/maxia vuodessa...
 
Onhan noita kuriiri- ja kuljetusvirmoja pilvinpimein Postin kanssa kilpailemassa. Vaihtoehtoja pitäisi siis riittää.
Posti on kyllä todennäköisesti silti sieltä halvimmasta päästä.
 
Mä en malta odottaa ulkomaisten postien tuloa Suomen markkinoille, vaikkapa Deutsche Postin. Nyt lähtee n.1200 pakettia/maxia vuodessa...

Oletko kuullut että olisi tulossa? En millään jaksa uskoa, sillä koko touhuhan vaatisi helvetinmoiset investoinnit. Suomen posti tuskin suostuisi mihinkään yhteistyöhön, jolloin kaikki kuljetuspalvelut ja jakelut pitäisi tekaista tyhjästä. Puhumattakaan siitä, että asiakkaita olisi muuten vaikea saada halvemmillakin hinnoilla.
 
Oletko kuullut että olisi tulossa? En millään jaksa uskoa, sillä koko touhuhan vaatisi helvetinmoiset investoinnit. Suomen posti tuskin suostuisi mihinkään yhteistyöhön, jolloin kaikki kuljetuspalvelut ja jakelut pitäisi tekaista tyhjästä. Puhumattakaan siitä, että asiakkaita olisi muuten vaikea saada halvemmillakin hinnoilla.

Lähinnä toiveajattelua, perustuen erään postitusalan konsultin vihjailuun siitä miten kilpailevien postijättien jäljiltä postimaksut olivat järkeistyneet muualla euroopassa. Mutta Suomen volyymit sekä välimatkat eivät välttämättä tunnu houkuttelevilta. Tosin kilpailuttaminen postialueittain tuntuisi järkevältä, vähän kuin ulkomaanpuheluissakin.
 
Kakkosluokan posti on kyllä useimmiten koneella lajiteltavaa joten kyllähän se viuhahtaa oikeaan boksiin huomattavasti halvemmalla. Lisäksi ei tarvi stressata toimitusajasta samaan malliin kuin ykkösissä. Tuskin siis posti kakkosluokan kirjeistä eroon haluaa. Ykkösluokan posti sen sijaan on sekalaista tuubaa jota joutuu manuaalisesti säätämään ainakin ennen sen vyörymistä koneen uumeniin. Varmaan kakkosluokan kirjeiden säätö ottaa 90% vähemmän miestyötunteja lajittelun suhteen.

On muuten karseaa seurata postin raskaan puolen liukuhihnalajittelua ja kippaamista hihnalle. En voi suositella postia kellekään vähänkään särkyvän paketin lähettäjälle :down:

Kakkoset on konelajiteltavia kuhan ne eivät sisällä yhtään niittiä tai klemmaria, muuten menevät käsinlajiteltavana nekin. Eli laskut, tiliotteet sun muut liikkuu kakkosena konelajiteltavana, muut taas käsinlajiteltavana. Näin ainakin posti meille töissä tän selvitti joskus.

Ja posti käsittelee kyllä aika kiitettävän rajusti noita paketteja. Olen jonkun kerran ollut vastaanottamassa meiltä lähetettyjä paketteja (eli purkamassa tuotteita asiakkaan päässä) ja kyllä ne laatikot on karseen näkösiä sen vuorokauden matkattuaan Postin kyydissä. Eli ehdottomasti erikoiskäsiteltävänä jos särkyvää on, tosin hinta on sitten suolainen tuossa hommassa.
 
Mä en malta odottaa ulkomaisten postien tuloa Suomen markkinoille, vaikkapa Deutsche Postin. Nyt lähtee n.1200 pakettia/maxia vuodessa...

eikös se DHL ole kimpas ton DP kanssa? ja dhl kuljettaa paketteja suomen sisälläkin, kirjoittaa vaan siihen slippiin että rovaniemi, kyllä
vie perille :D , mikä on hinta niin se on toinen juttu
 
Onhan se lähettäminen kallista, koska tavaran kuljettaminen Suomessa on välimatkojen takia kallista. Kuljetusala on kovasti kilpailtu ala ja katteet ovat pieniä. Ulkomaille lähettäminen on myös kallista. Täytyy ottaa huomioon, että Suomi on käytännölisesti katsoen saari verrattuna eurooppaan.
 
Ja posti käsittelee kyllä aika kiitettävän rajusti noita paketteja. Olen jonkun kerran ollut vastaanottamassa meiltä lähetettyjä paketteja (eli purkamassa tuotteita asiakkaan päässä) ja kyllä ne laatikot on karseen näkösiä sen vuorokauden matkattuaan Postin kyydissä. Eli ehdottomasti erikoiskäsiteltävänä jos särkyvää on, tosin hinta on sitten suolainen tuossa hommassa.

Itse ainakin pakkaan lähetykset mahdollisimman hyvin, koska pakettien käsittely on kovakouraista. Ei postissa tai missään muuallakaan lajittelijoita/kuskeja paljon kiinnosta kenekään paketit. Niitä heitellään ja lastataan ihan miten sattuu. Paskamaistahan tämä on yrityksille jotka lähettävät isoja määriä, ei siinä ole aikaa ruveta pakkaamaan kaikkea kunnolla.
 
Silloin luulisi nimenomaan olevan aikaa ja motivaatiota pakata kunnolla, jos logistiikka on tärkeä osa liiketoimintaa.
Isommissa postimyynti- ja kuriirifirmoissa esimerkiksi tehdään ihan tutkimustyötä oikeaoppisesta pakkaamisesta reklamaatioiden minimoimiseksi. Hyvän paketin täytyy selvitä muutamasta kovakouraisesta testistä ehjänä tyyliin tiputetaan iso punnus päälle.
 
Kyllä meillä pakataan kunnolla vaikka paketteja lähteekin satoja päivässä. Onneksi valtaosa tavarasta on hyvin rankempaakin käsittelyä kestävää, mutta ongelma on varmasti iso jos on enemmänkin särkyvää lähtettävänä.
 
Back
Ylös Bottom