Postittaminen kallistako?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja modified
  • Aloitettu Aloitettu
Liittynyt
21.10.2005
Viestejä
10 950
Rouva innostunut myymään vanhoja kirjoja eräässä paikassa ja hieman tullut yllärinä miten arvokasta noiden lähettäminen on.

CD-levyt nyt eivät paina juuri mitään, joten niiden kanssa tuskin hirveästi on ongelmaa, mutta vähänkään isomman tai painavamman tavaran lähettäminen postin kautta voi maksaa saman verran kuin mikä tavaran arvo on.

Ei ole järkeä, mutta toki Postin täytyy jokin kate saada. Jos kirjeet liikkuvat junalla/autolla Suomessa, niin miksi ne täytyy niin rankasti olla painon mukaan hinnoteltu?
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Matkahuolto on paljon parempi ja halvempi vaihtoehto. Lähetin 55kg paketin jonka hinta olis postissa ollut noin 60€ ja matkahuollossa 27€.
 
On kyllä kallista. Lähetin kännykän särkyvänä 200km päähän ja maksoi muistaakseni n.15e, eli lähes satku vanhaa rahaa. Halvemmalla olisin hypännyt itse bussiin ja vienyt sen
 
Jos kirjeet liikkuvat junalla/autolla Suomessa, niin miksi ne täytyy niin rankasti olla painon mukaan hinnoteltu?
Jos frouvan kirjat mahtuvat kirjeinä liikkumaan ja niitä enemmänkin postittelee, kannattanee ostaa niitä Helposti-kuoria, pienemmässä hinnaksi tulee puoleen kiloon asti noin 75 senttiä ja isommassa 1,75 €, kun normaalikirje maksaisi 2,70 €. Useimmat alle 3 cm paksut mahtuvat noihin, ja yli kolmesenttistä taas ei enää saa kirjeenä lähettää. Useamman kirjan kohdalla tulee monesti halvemmaksi lähettää ne yksi kerrallaan noissa kuorissa kun samalla kertaa paketissa.
 
Toi tilavuus kyllä vituttaa aika urakalla tavaraa lähettäessä. Esim. lankakerä, joka painoi alle 100g maksoi melkein 4 euroa lähettää, vaikka mahtui tavalliseen kirjekuoreen. Eivät voineet sitä ekstramilliä litistää sitä kädessä, vaikka sanoin ettei ole särkyvää. Tuollaisissa tapauksissa minigrip-pussit tai vastaavat ovat käteviä, saa sen ilman puristettua pois.

Mutta kuten joku sanoikin, maksikirjeenä selviää usein halvemmalla kuin pakettina, joskin lähempänä painoluokkien rajoja voi olla jotain heittoa.
 
Toi tilavuus kyllä vituttaa aika urakalla tavaraa lähettäessä. Esim. lankakerä, joka painoi alle 100g maksoi melkein 4 euroa lähettää, vaikka mahtui tavalliseen kirjekuoreen.

Ois pitänyt olla pelle peloton ja sitoa se kerä vaikka kahden jäykän pahvinpalan väliin. On miehistä sentään jotain hyötyä:D .
 
Miettikää minkälaista se on yrityksillä kuten esim meillä. Noin 400-700 pakettia lähtee kuukaudessa ja nuo painorajat on aika persiist. Samoin tilavuus on ongelma, pitää välillä sulloa hulluna kamaa pakettiin, koska näillä postitusmäärillä vuodessa kertyy aikamoiset kulut postimaksuista. Jotkut firmat antaa täysin ääliömäisesti postimaksut anteeksi kovin alhaisella rahtirajalla, mutta tämä kertoo siitä, että myyntiä ei netissä silloin paljoa ole. Kun pakettimäärät kasvavat, niin silloin tulee turpaan katteissa todella kovasti jos postimaksuja antaa anteeksi paljon.

Käytännössä jossain 60 euron paketissa ilman postimaksuja pakkauskulujen kanssa on katetta jo niin vähän, ettei kauppa enää kannata.

Siksi emme voi esim netiin antaa vip-alennusta, koska tuo postittaminen on kohtuu kallista etenkin painavimmissa paketeissa.
 
Eikä yritykset taida postilta saada edes hirveän hyviä diilejä? Ei nimittäin ole alalla hirveästi kilpailua.

Ohan se jos pieni pilleripurkki täytyy lähettää maksi-kirjeenä.
 
Eikä yritykset taida postilta saada edes hirveän hyviä diilejä? Ei nimittäin ole alalla hirveästi kilpailua.

Ohan se jos pieni pilleripurkki täytyy lähettää maksi-kirjeenä.

Jos tavaraa täytyy lähettää enemmänkin päivän aikana, niin kannattaa kysellä sopparia vaikka joltakin kuriirifirmalta.

edit. niin ja tosiaan noi postimaksut nousee jatkuvasti, ainakin pakettilähetyksissä
 
Ois pitänyt olla pelle peloton ja sitoa se kerä vaikka kahden jäykän pahvinpalan väliin. On miehistä sentään jotain hyötyä:D .

Tässä lankabisneksessä nuo on hyvinkin tuttuja keinoja, tällä kertaa vaan viritykseni (muovi + teippi) oli vuotanut ilmaa sisäänsä matkan aikana kotoa postiin, enkä sitten viitsinyt postissa enää repiä koko roskaa auki (plus olisin joutunut maksamaan perkeleen kalliin uuden kuoren vielä päälle).

Jos ikinä tilailee levyjä tms. firmoilta, jotka käyttävät jotain (kovahkoa) pahvista pakkausta lähetyksessä, ei kannata heittää pois. Niihin saa kanssa melko lättänäksi tungettua tavaraa, ja takuulla mahtuvat postiluukusta.
 
Tässä lankabisneksessä nuo on hyvinkin tuttuja keinoja, tällä kertaa vaan viritykseni (muovi + teippi) oli vuotanut ilmaa sisäänsä matkan aikana kotoa postiin, enkä sitten viitsinyt postissa enää repiä koko roskaa auki (plus olisin joutunut maksamaan perkeleen kalliin uuden kuoren vielä päälle).

Kyllä tuo pussista ilmat pois on se fiksuin tapa ehdottomasti. Mahtuuko kerä litran/parin pakastepussiin, ilmat pois ja solmu päähän? Ei tarvitsisi teipin kanssa leikkiä.
 
Todellakin on ihan vitun kallista, Pitäisi kone lähettää Suomesta tänne Irlantiin ja postikulut tulee olemaan jotain +100€ :curs:
 
Eikä yritykset taida postilta saada edes hirveän hyviä diilejä? Ei nimittäin ole alalla hirveästi kilpailua.

Ohan se jos pieni pilleripurkki täytyy lähettää maksi-kirjeenä.

Kyllä saa jos volyymia on riittävästi. Meilläkin n. puolet yksityisen maksamata hinnasta.

Tosin Postilla nyt on monopoli noiden kirjeiden kanssa eli ne voi hinnotella ne just miten huvittaa.

Ja naurettavinta tossa pakettien hinnoittelussa on tuo kuutiointi. Eli laskutus tilavuuden mukaan PAITSI jos kilot on enemmän kuin kuutiot, sitten tietysti laskutetaan kilojen mukaan. Kyllä ne rahastaa osaavat.

Mutta isommat on erot jos lähetät tavaraa esim. Kiitolinjalla yksityisenä vs. yrityksenä sopparin kanssa. Hinta voi helposti olla yksityisellä nelinkertainen tai enemmänkin.
 
Ja naurettavinta tossa pakettien hinnoittelussa on tuo kuutiointi. Eli laskutus tilavuuden mukaan PAITSI jos kilot on enemmän kuin kuutiot, sitten tietysti laskutetaan kilojen mukaan. Kyllä ne rahastaa osaavat.
Eikö tolla tavalla lasketa kaikissa kuljetusalan yrityksissäkin? Lavametrit tulevat tuohon soppaan mukaan, ja isoimman hinnan mukaan laskutetaan. En muista ihan tarkkaan, oliko jokaisessa firmassa tämä periaate (kokemusta mm. Posti, Schenker, Kiitolinja, Transpoint, DHL, Kaukokiito, DFDS)
 
Eikö tolla tavalla lasketa kaikissa kuljetusalan yrityksissäkin? Lavametrit tulevat tuohon soppaan mukaan, ja isoimman hinnan mukaan laskutetaan. En muista ihan tarkkaan, oliko jokaisessa firmassa tämä periaate (kokemusta mm. Posti, Schenker, Kiitolinja, Transpoint, DHL, Kaukokiito, DFDS)

Lavoilla on kiinteät hinnat kaikilla, puhuinkin tossa paketeista. Transpoint ja Matkahuolto laskuttaa ainakin kiloissa ja erittäin isokokoisissa laatikoissa (jotka jo lähentelee lavan kokoa) laskutetaan kuutioissa. En tiedä onko näissä sitten asiakaskohtaisia sopimuseroja. Meillä töissä loppui tilaavievän tavaran laittaminen postin kautta siinä kohtaa kun posti muutti laskutuksensa kuutioihin perustuvaan systeemiin joku vuosi sitten.
 
Miettikää minkälaista se on yrityksillä kuten esim meillä. Noin 400-700 pakettia lähtee kuukaudessa ja nuo painorajat on aika persiist. Samoin tilavuus on ongelma, pitää välillä sulloa hulluna kamaa pakettiin, koska näillä postitusmäärillä vuodessa kertyy aikamoiset kulut postimaksuista.

kannattanee ostaa niitä Helposti-kuoria, pienemmässä hinnaksi tulee puoleen kiloon asti noin 75 senttiä ja isommassa 1,75 €, kun normaalikirje maksaisi 2,70 €.

Voisitko Mike kaataa pari massblastia tuollaisiin kirjekuoriin ja laittaa mulle tulemaan :D Ei vaan, taidan tulla ihan kaupasta hakemaan.
 
No laitetaan nyt vähän sitä toistakin puolta esiin. Maksikirjeen ja paketin logistinen ero on siinä, ettei paketteja voi ihmiset heitellä rullakkoon. Niitä varten pitää olla toiminnassa erikseen raskas puoli, jossa on vitunmoiset koneistot ja hihnat, kaiken lisäksi vielä vitun hitaatkin.

Mitä taas tulee kirjeiden hinnoitteluun, niin ilman muuta posti suosii normaaleja kirjeitä hinnoittelussaan, koska ne voidaan lajitella koneellisesti. Kaikenlaiset paksut tai jotain liikkuvaa sisältävät pitää käsitellä käsin, mikä jälleen maksaa ja on myös vitun hidasta.

Tosin Postilla nyt on monopoli noiden kirjeiden kanssa eli ne voi hinnotella ne just miten huvittaa.
Hintojen nousuun seuraava: Suomessa on meneillään trendi, että ykkösenä kulkeva posti vähenee ja kakkosena kulkeva lisääntyy, kokonaismäärä pysynee suunnilleen samana. Toisin sanoen kirjeistä saatavat tulot pienenevät, mutta kustannukset pysyvät ennallaan, sama työ niiden kirjeiden liikuttamiseen pitää silti tehdä. Tämän vuoksi hinnassa on korotuspaineita. Valtio kuitenkin valvoo korotuksia, ja kutistaa niitä ihan miten haluaa, kuten viimeksikin kävi. Toisin sanoen postilaitoksiin kohdistuu myös mielettömiä säästöpaineita, jotka valitettavasti tullevat myös huonontamaan palveluita.
 
Back
Ylös Bottom