Posti hukannut laskut

Miten yleensä menetellään tilanteessa, jossa posti hukkaa laskun. Näin on itse asiassa käynny jo pari kertaa ja olen joutunut maksamaan korot + maksuhuomautuksen. Laskua ei voi etukäteen maksaa, koska viitenumero vaihtuu aina. Olen yrittänyt ottaa itse Soneraan yhteyttä maililla, mutta yllätys viestit vain ignoroidaan.

Nyt on taas sellainen tilanne, että laskua ei ole tullu. Pitäisi kai rohkaistua ja ottaa suoraan yhteys aspiin, mutta onkohan tämä Soneran vai postin vika? Voiko tällaisissa tilanteissa saada yleensä korvausta.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Kylhän se nyt kuulostais aika järjettömältä jos et sais korvausta, eihän se oo millään tapaa sun vikas, vaan postin. Soita postille ja soneralle ja kysy niiltä suoraan. Aika huonoa asiakaspalvelua jos ei vastata kysymyksiin.

Pelkään, että et tule samaan korvauksia.
Nykyään homma toimii niin, että laskunsaaja on vastuussa laskun maksusta. Eli joudut maksamaan kaikki korkoineen, koska sinun pitää itse huolehtia siitä, että sinua laskutetaan.
Ts. vaikka Sonera ei ikinä lähettäisikään niitä laskuja, niin joudut maksamaan viivästyskorot ja kaiken muukin (voi mennä jopa ulosottovirastoon ja kulut nousee sen mukaan)

Eli kannattaa ajoissa huolehtia siitä, että laskut tulee todella perille.

Soita Soneralle, mailit on liian helppo olla huomaamatta.

Jos virhe on postin päässä, niin täydet korvaukset saa postilta. T. Nimim muutaman puskan takaa tulleen karhulaskun selvitellyt.

omassa tapauksessa tosin samalla jakajalla oli muitakin laiminlyöntejä ilmoitettu aikaisemmin eikä tarvinnut rueta mitään todistelemaan.

Pelkään, että et tule samaan korvauksia.
Nykyään homma toimii niin, että laskunsaaja on vastuussa laskun maksusta. Eli joudut maksamaan kaikki korkoineen, koska sinun pitää itse huolehtia siitä, että sinua laskutetaan.
Ts. vaikka Sonera ei ikinä lähettäisikään niitä laskuja, niin joudut maksamaan viivästyskorot ja kaiken muukin (voi mennä jopa ulosottovirastoon ja kulut nousee sen mukaan)

Eli kannattaa ajoissa huolehtia siitä, että laskut tulee todella perille.

Soita Soneralle, mailit on liian helppo olla huomaamatta.

Älähän nyt puhu paskaa jos et itse tiedä tai sulla ei ole muuta kuin mutu-tuntumaa. Mulla just kuukausi sitten kävi niin, että sain huomautuslaskun soneralta. Olin jopa ehtinyt maksaa uuden laskun sinä aikana ennen kuin huomautus oli tullut.

Soitin asiakas palveluun ja kerroin että laskua ei ole tullut enkä rupea maksamaan maksuhuomautusta (5€). Sanoin että maksan kaikki laskuni paljon ennen eräpäivää ja kerroin että näkee sen uusimmankin laskun jo maksetun koneelta. Posti kämmii eikä se ole mun vika.

Kaveri sanoi että selvä homma ei todellakaan pidä maksaa. Olin kyllä valittanut näistä soneran muistakin ongelmista sille, joten sen parin minuutin palopuheen jälkeen sillä ei ollut varmaan muutakaan vaihtoehtoa!! Viivästyskorko oli uudella laskulla (0,17€).

Tuli kuitenkin mieleen, että miksi ihmeessä liquidi kirjoitat asiasta tänne etkä ole jo soittanut soneralle?? Meikä soitti heti sinne ja asia hoitui. Ihan turhaa jauhamista että voi voi mitähän mun pitäis tehdä. Hitto soita asiakaspalveluun ja selvitä homma. Kirjoita vaikka jälkeenpäin, mitä tapahtui.

soneralla kantsii huomioida, että jos aikanaan ottanut zeroforty-liittymän, niin laskut tulee vain tekstarina, ei lainkaan postitse. itse olen aika helvetisti maksellut noita huomautuksia, koska kyseisen liittymän sim-kortti on ollut 2 vuotta hukassa ja liittymä käyttämättä. joka kuukausi tuli huomautus perusmaksusta. sitten kun oli pari vuotta kiltisti maksanut ja aatellut, että kai mä olen vaan niin huolimaton niin soitin ja kysyin että missä ne laskut on ku tulee pelkät karhut. ja asia selvisi ja liittymä lakkautettiin :) naisen elämän tähtihetkiä.

Vastaavanlaisia laskutustehtäviä aikaisemmin hoitaneena täytyy kyllä sanoa, että saarnamies on aivan oikeassa. Sillä varauksella, että toki poikkeuksiakin löytyy, jolloin aspalvelija esimerkiksi antaa periksi huutamisen jälkeen ja poistaa kulut.

Mutta asiakkaan vastuulla on huolehtia laskun maksusta ja kun kerran tietää, että se tulee kuukausittain samaan aikaan, ei sen myöskään pitäisi kovin vaikeaa olla. Ja milläs ajattelit todistaa, että posti on hukannut laskun? Voin kertoa kokemuksesta, että tämän yrittäjiä on aika paljon..

Laskutus lähtee yrityksissä täysin koneellisesti suurina massoina, joten sinulla ei kyllä ole minkäänlaisia mahdollisuuksia todistaa, että lasku ei ole Soneralta lähtenytkään. Tai sitten kyseessä pitäisi olla koko erän jääminen väliin ja suurempi virhetilanne.

Tuo Bisleyn tilanne on muuten myös tuttu ja hieman erilainen, sillä siinä huomatus on ehtinyt todennäköisesti juuri lähteä ennen maksun kirjautumista ja nämä kyllä meilläkin aina poistettiin asiakkaan reklamoidessa.

Hmmh.. Mistäs tietää et posti on sen hukannut? Ja jos ni missä kohtaa? Postinjakaja vai joku siinä matkalla? Päälajittelukeskuksessa, joku joka on kuljettaa postia sieltä postinjakelukonttereista, josta se jaetaan pienempiin lohkoihin ja sitten vasta sen alueen postinkantaja saa sen käsiin. Ellei oo jopa useampi mutka matkassa.... Ei oo ihan ni yksinkertaisesta Itellan toiminta ei...

Et voi millään todistaa missä vaiheessa on kadonnut, mikäli postin sen on kadottanut. Persestä mut näin se on. Ja kyllä ainakin postinkantajat tuovat kaikki kirjeet ja muut paskat jotka ovat niille asti tulleet, mutta siinä matkalla on tosiaan monen monta vaikuttajaa ja paljon erilaisi aihmisiä käsittelemässä.... ja tiä vaikka siä Soneran päässä on sössitty eikä koskaan oo ees postiin asti päässyt...

Tää ei sit oo mikään hyökkäys ketjun aloittajaa tai ketään muutakaan kohtaan. Valoitan vaan tätäkin puolta ettei pidä mennä haukkumaan postia jos ei tiä missä se on kadonnut.... Ainakaan sitä teille jakavaa posteljoonia on turha mennä haukkumaan, se todennäköisesti ei oo koskana mokomaa preiviä ees nähnyt... On meinaan se vika lenkki nää iteljoonit. Ne vaan kuljettaa ne kirjeet. Sitä ennen kulkevat mooonen monta kautta - en ees ite tiä kuinka vitun monta, mutta monta.

Paras ilmoittaa imo. sille firmalle joka karhuu. Ne sille voi jotain tehdä, ei posti. Ei posti tiä missä vaiheessa se on kadonnut jos on kadonnut sen enempää kun säkään tai kukaan muu. Ts. keltäs pyydät jotain korvauksia.Ei muutakun soneralle soittoa vaan ni eiköhän ne sen homman hoidu. Ei varmaan oo ensimmäinen kerta niille.

Paska homma tossa on itse lähteä todistamaan millään lailla ettei laskua ole nähnytkään. Itse makselin just yhden maksun tuplana kun en ole alkuperäistä laskua saatika sitten huomautusta koskaan saanut perille asti. Perintäfirmalta sitten tuli lasku jossa oli aika tiukkaa tekstiä ja maksu about tuplat. Soitin pari kertaa mutta siihen päädyttiin että maksan perintäfirman palkkiot ja sen alkuperäisen laskun myöhästymisineen koska lasku oli alta sadan euron ja en todellakaan halua mitään luottomerkintöjä muutaman kympin takia.

edit : Epäselväksi jäi siis onko moka postin, alkuperäisen laskuttajan vaiko oma. Enhän mä itsekään voi täysin satavarma olla siitä ettei ne laskut ole menneet roskikseen vaikkakin tuntuu melko epätodennäköiseltä että samalta firmalta menis 2 laskua roskikseen putkeen kun koskaan ennen ei ole ollut mitään ongelmia laskujen maksamisessa.

ZannaZ sanoi:
On meinaan se vika lenkki nää iteljoonit. Ne vaan kuljettaa ne kirjeet. Sitä ennen kulkevat mooonen monta kautta - en ees ite tiä kuinka vitun monta, mutta monta.

:offtopic: Pitäisi varmaan pistää vitutusketjuun, mutta Tampereella Hervannassa on ainakin täysin puusilmäisiä postinkantajia. Olen nyt syksyn aikana saanut pari kertaa viereiseen rappuun kuuluvaa postia ja keväällä omat postit oli useamman kerran hukassa. Hieman laittaa ärsyttämään kun tulee karhuja Itellan työntekijöiden kämmäiltyä.

Back to Business. Itse ainakin valitin postiin. Kyllä Sonera laskut on todennäköisesti lähettänyt. Vähän murinaa postin suuntaan niin ehkä parannusta joskus tapahtuu (todennäköisesti ei, kun ei niitä jaksa kiinnostaa).

miki sanoi:
:offtopic: ...Olen nyt syksyn aikana saanut pari kertaa viereiseen rappuun kuuluvaa postia

Hmmh. No joo, se että tulee viereisen rapun postia ni se on kyllä lajittelijan ja samalla postinkantajan vika, koska kunkin paikan postinkantaja myös lajittelee sen alueen postinsa. Mutta jos on esim. kirje ni on mahdollista että se on vahingossa mennyt samassa kun esim. edellinen. Tarkoitan että kirjeet ovat esim. ni ohuita tai liimautuneet toisiinsa ettei siinä työn tohinassa välttämättä huomaa niitä. Mutta se on ihmillistä. Posteljoonit ovat vain ihmisiä, eivät koneita. Vähän ymmärrystä. Ja jos se on ihan viereinen rappu ni liikaa vaivaa viedä se sinne? Tai jos on ni kiikuttaa lähimpään postilaatikkoon takasi ja kirjoittaa vaikka että jaettu väärään osoitteeseen. Usko tai älä ni ei posteljoonit niitä virheitä tahallaan tee tai ketään ärsyttääkseen.
miki sanoi:
... ja keväällä omat postit oli useamman kerran hukassa. Hieman laittaa ärsyttämään kun tulee karhuja Itellan työntekijöiden kämmäiltyä.
Edelleenkin, mistä tiät että se posteljooni on ne hukannut? Hyvin todennäköisesti ei ole. Eiköhän se ole jäänyt jonnekin matkan varrelle. Posti kulkee ni monen mutkan kautta että tavalliset ihmiset (siis ne jotka eivät Itellassa työskentele niiden postien kaa) ees tajua. Ja sit tulee haukuttua väärää puuta. Hyvin hyvin harvoin se teiän postinkantaja on mitenkään syypää siihen että jotain kirjettä ei näy... Kyllä ne kaikki kannetaan jotka kannettavaks tulee... Mut jos ei näy kirjettä ni paha sitä on kantaakaan.

Tämmöstä näkökulmaa. Ihan sama kun menis haukkumaan lähikauppaan et teiän Fazerilta tulleet pullat on pakattu väärin. Eihän se kauppa niitä pakkaa vaan ne tulee jostain sinne valmiina, kauppa vaan myy :D. Ei kauppa voi kun pahoitelle ja välittää eteenpäin tietoa.

miki sanoi:
Back to Business. Itse ainakin valitin postiin. Kyllä Sonera laskut on todennäköisesti lähettänyt. Vähän murinaa postin suuntaan niin ehkä parannusta joskus tapahtuu (todennäköisesti ei, kun ei niitä jaksa kiinnostaa).

En sinänsä epäile ettei Sonera ois lähettänyt, mutta tosiaan hyvin hyvin epätodennäköistä että se postinkantaja ois sitä minnekään hukannut. Vaan se on jäänyt jonnekin matkavarrelle ja sitä on aivan mahdotonta selvittää minne on jäänyt, ilman kehittyneempiä postinseurausvälineitä tms. joita mun tietääkseni ei ainakaan viä oo.

Ei ne postinkantajat oo mitään yleisiä likakaivoja jolle voi valittaa kaikesta. Tottakai ne ilmoittavat eteenpäin jos jostain on jotain jäänyt puuttumaan, mut he eivät voi millään tavalla vaikuttaa mitä postia ne kantaa - ne tulee ihan muualta. Älkää haukko väärää puuta.

Eikä kyse ole siitä ettei postia kiinnosta. Mut miettikää itekin, kuinka monen käden kautta joku soneran kirje kulkee ennenkun se ylipäätään tulee sille sun postinkantajalle joka sen kuljettaa sulle sit. Ei sillä oo mitään tekemistä sen kanssa ettei kiinnosta.

Mitä parannusta pitäis tapahtua? Joo toki pitäis olla parempi seurausvälineistä, mut ei se postinkantaja sille asialle yhtään sen enempää voi tehdä. Vaan koko sen pitkän postinkulkemismatkan ajan pitäis seurata miten ja mitkä saapuvat minnekin, niin että voitais joskus sitten tämmösissä tapauksissa osoittaa missä kohtaa on joku kadonnut ja näin etsiä jopa syylliset tai vastuulliset. Nykyisillään se on aivan mahdotonta.

Riittää että postin kantaja laittaa kirjeen väärään laatikkoon/luukkuun ja naapuri ei viitti vittuillessaankaan tuoda sitä "väärää" postia oikeaan osoitteeseen. Siinä ainakin hyvin yksinkertainen selitys postin "hukkaamille" posteille!!

Eihän täällä kukaan pelkästään posteljoonia ole syyttänyt vaan postia kokonaisuudessaan. Sillä kuka siellä postissa on ne kirjeet hukannut ei liene vaikutusta asiaan. Kirje ei ole tullut perille ja se luultavammin on postin vika, siellä kun on niitä välikäsiä niin paljon.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom