Poste Restante

Olen muuttamassa Helsinkiin opiskelun perään, mutta opiskelut alkaavat vasta syksyllä (jos on alkaekseen). Itselläni ei ole vielä asuntoa, mutta ajattelin mennä kaverille asuu (hän ei itse ole tällä hetkellä siellä majoittunut). Pitäisi tehdä tuo Poste Restante, jotta virallisesti olisin muuttanut pois kotoa. Itse tuo ei nyt ole vaikea, mutta haluaisin kysyä teiltä onko täällä joku tehnyt noin? Onko yhtään mitään kokemuksia?
Itseäni eniten ihmetyttä miten pärjään siellä ennen kuin pääsen töihin. Eli se ensimmäinen kuukausi ainakin tarvitsisi käydä kelalta ottamassa perusosan.
Mitä nämä valtiokonttorit ajattelevat poste restantesta, saanko ihan normaalisti sen perusosan vai tuleko kauheeta säätöä?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Siis jos puhut työttömyyspäivärahoista, ei kai pitäisi vaikuttaa. Mitään muita tukia ei kyllä varmaan tipu. Toisaalta Helsingistä kyllä luulisi ainakin kesällä löytyvän töitä heti, eri asia sitten on se palkka.

Ennen kuin muutin Helsinkiin asuin Tampereella. Viimeisen kesän majailin minäkin kaverien nurkissa ja pidin Tampereella vain Poste Restante -osoitetta. Tein sittemmin kaikki osoitteenmuutokset sun muut asianmukaisesti, mutta niin vain kävi, että sain vielä kolmen vuoden kuluttua joitain virallisia papereita lakkautettuun(!) P.R:een. Kyllä hieman sotki elämää silloin.

Henkäys sanoi:
...sain vielä kolmen vuoden kuluttua joitain virallisia papereita lakkautettuun(!) P.R:een.
Eihän Poste Restantea mitenkään "tehdä", joten ei sitä voi millään lailla lakkauttaakaan. Poste Restantehan vaan tarkoittaa, että noudat itse postisi postikonttorista nimelläsi/nimimerkilläsi.

varjokuningas sanoi:
Pitäisi tehdä tuo Poste Restante, jotta virallisesti olisin muuttanut pois kotoa.
Postin haluaminen Poste Restante -osoitteeseen ei kerro muuttamisestasi/asuinpaikastasi yhtään mitään.

varjokuningas sanoi:
Mitä nämä valtiokonttorit ajattelevat poste restantesta, saanko ihan normaalisti sen perusosan vai tuleko kauheeta säätöä?
Kokemusta varsinaisesti ei ole, mutta antaa konttorien ajatella mitä lystäävät. Suomen Lain mukaan kansalaisella ei ole pakko olla pysyvää asuntoa ja postiosoitteeksi tosiaan riittää pelkkä Poste Restante -osoitekin.

Mitäs jos muuttaa suomesta pois kokonaan, kannattaako ottaa tuollainen poste restante? Kuinka paljon sinne mahtuu postia, esim. tuhat kiloa? :D Itse jos joutuisi suomessa käymään niin se olisi varmaan kerta viidessä vuodessa tai tarpeen mukaan hautajaisissa.

Kokemusta on eikä se ole sen kummenpaa kuin että noudat postisi itse konttorista.. Sitä en kyllä muista/tiedä paljon sinne mahtui kerralla postia :D

Helppo tehdä ja helppoa päästä eroon.

ShoGun1966 sanoi:
Postin haluaminen Poste Restante -osoitteeseen ei kerro muuttamisestasi/asuinpaikastasi yhtään mitään.

Kokemusta varsinaisesti ei ole, mutta antaa konttorien ajatella mitä lystäävät. Suomen Lain mukaan kansalaisella ei ole pakko olla pysyvää asuntoa ja postiosoitteeksi tosiaan riittää pelkkä Poste Restante -osoitekin.
Eli sitä ei saa niin, että kotipaikkakuntana olisi Helsinki nykyisen sijaan? Tuolla Poste Restante hommalla. Kun pitähän määrätä jonkun paikkakunnan posti, niin jos laitan Helsingin posti jääkö minulle paikkakunnaksi nykyinen asuinpaikkakunta, Helsinki tai "unknown" :rolleyes:

ShoGun1966 sanoi:
Suomen Lain mukaan kansalaisella ei ole pakko olla pysyvää asuntoa ja postiosoitteeksi tosiaan riittää pelkkä Poste Restante -osoitekin.

Kotikuntalaki velvoittaa ilmoittamaan fyysisen asuinpaikan maistraattiin, jopa uhkasakkoa ehdotellaan.

EDIT: maistraattia ei muuten kiinnosta pätkääkään mihin postisi tulevat.

varjokuningas sanoi:
Eli sitä ei saa niin, että kotipaikkakuntana olisi Helsinki nykyisen sijaan? Tuolla Poste Restante hommalla. Kun pitähän määrätä jonkun paikkakunnan posti, niin jos laitan Helsingin posti jääkö minulle paikkakunnaksi nykyinen asuinpaikkakunta, Helsinki tai "unknown" :rolleyes:
Postiosoitteen muuttaminen ei vaikuta millään tavalla sun kotipaikkakuntaan. Postiosoite kun ei tarkoita sun fyysistä osoitetta.

Vielä voisin selventää, että tarkoitus olisi muutta nyt sinne kaverin kämpälle. Vaikka en siellä pysty oleskella kovin monta kuukautta niin ei olisi tarkoitusta enää tulla takaisin tälle paikkakunnalle vaan kaverin kämpältä muutta sitten Helsinkin johkin yksiöön. Tämän takia halusin muutta paikkakunta Helsinkiin
Minulle kerrottiin että se toimisi tolla tavalla, mutta kai sain väärä tietoa :jahas:

Ei kai tässä mitään ongelmaa ole, sanot vaan sitten että tuolta ne postit minä haen, ei sillä ole merkitystä missä oikeasti olet kirjoilla. Itselläni ei ole Suomessa ollut osoitetta viimeiseen viiteen vuoteen. Postit jaetaan vanhempien osoitteeseen, tosin eipä mulle mitään tärkeää tietysti postissa ikinä tänne tule, voisivat heittää roskikseen vaan. Laitat ne postit menemään sinne mistä helpoiten ne sitten itsellesi saat, ei siinä sen kummempia.
Eipä tässä ole muuta "etuuksia" näköjään hävinnyt kuin joku mahdollisten lapsien päiväkotimahdollisuus Suomessa mutta eipä ole skidejä tulossa. Jokin muukin KELAn etuus oli myös jossain vaiheessa kadonnut, olisiko ollut joku EU terveysvakuutusmahdollisuus, ja nämäkin olisi saanut pitää jos olisin jotain ihmeen kaavakkeita täytellyt päivät pitkät. Joka tapauksessa postin kulkeminen on kyllä aika ongelmatonta, otat sitten vaikka postiin yhteyttä jos on kysyttävää.

varjokuningas sanoi:
Vielä voisin selventää, että tarkoitus olisi muutta nyt sinne kaverin kämpälle. Vaikka en siellä pysty oleskella kovin monta kuukautta niin ei olisi tarkoitusta enää tulla takaisin tälle paikkakunnalle vaan kaverin kämpältä muutta sitten Helsinkin johkin yksiöön. Tämän takia halusin muutta paikkakunta Helsinkiin
Minulle kerrottiin että se toimisi tolla tavalla, mutta kai sain väärä tietoa :jahas:

Lyöt kirjat kaverille ja haet normaalisti tuet alivuokralaisen, jos ei kaverin oma kämppä niin vuokranantajalta lupa alivuokraan. Mun mielestä noin iisi homma. Varsinkin mikäli kaverisi ei asu siellä kesällä niin pitäs onnistua että vuokraat samaan hintaan kuin kaverisi ja saat täydet asumis yms tuet.

Ainahan sulla on myös sosiaalitoimisto optio. Menet ja etsit halvan yksiön marssit sossuun ja sanot että opiskelu alkaa silloin ja silloin ja vuokraan tarvitset rahat muutamaksi kuukaudeksi tämä siis sillä edellytyksellä ettet saa työkkärin ja kelan rahoja.

Töitä kyllä riittää tekevälle että kyllä sä niitäkin löydät ellei ronkeliksi ala.

Naene sanoi:
Ei kai tässä mitään ongelmaa ole, sanot vaan sitten että tuolta ne postit minä haen, ei sillä ole merkitystä missä oikeasti olet kirjoilla.

Tukien kannalta on aika helvetin iso ero oletko kirjoilla kotona vai omassa kämpässä. Alaikäinen ei varmasti saa mitään tukia, jos asuu vanhempien kanssa samassa osoitteessa.

Jakob sanoi:
Tukien kannalta on aika helvetin iso ero oletko kirjoilla kotona vai omassa kämpässä. Alaikäinen ei varmasti saa mitään tukia, jos asuu vanhempien kanssa samassa osoitteessa.
Jep. Juuri tuon takia haluaisin, että olisin virallisesti kirjoilla Helsingissä eikä vanhempien asunnolla vielä. Pelkkä postiosoitteen muuttaminen ei taida vaikuttaa
mihinkään tukihommiin, niin eipä siitä olisi minulle kauheesti hyötyä

MHK sanoi:
Kotikuntalaki velvoittaa ilmoittamaan fyysisen asuinpaikan maistraattiin, jopa uhkasakkoa ehdotellaan.
Tuon linkkaamasi lain perusteella henkilöllä pitää olla vain kotikunta, ei asuntoa (=fyysinen asuinpaikka).

Lainaus tuosta laista:
Jos henkilöllä ei ole asuntoa, merkitään hänet väestötietojärjestelmään kunnassa vailla vakinaista asuntoa olevaksi.

ShoGun1966 sanoi:
Tuon linkkaamasi lain perusteella henkilöllä pitää olla vain kotikunta, ei asuntoa (=fyysinen asuinpaikka).

Fyysinen asuinpaikka ei välttämättä tarkoita samaa kuin asunto.

Leonid sanoi:
Kokemusta on eikä se ole sen kummenpaa kuin että noudat postisi itse konttorista.. Sitä en kyllä muista/tiedä paljon sinne mahtui kerralla postia :D

Helppo tehdä ja helppoa päästä eroon.

sinne mahtuu postia niin paljon kuin postilla on tilaa ja jos ei riitä niin lienee
posti laajentaa

Huppe sanoi:
Mitäs jos muuttaa suomesta pois kokonaan, kannattaako ottaa tuollainen poste restante? Kuinka paljon sinne mahtuu postia, esim. tuhat kiloa? :D Itse jos joutuisi suomessa käymään niin se olisi varmaan kerta viidessä vuodessa tai tarpeen mukaan hautajaisissa.

2 viikkoo ne säilyttää niitä ja sen jälkee pistää takaisin sinne mistä ne on tullu.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom